Ernesto Cardenal
Modlitba za Marilyn Monroe
Pane,
prijmi toto dievča, na celom svete známe pod menom
Marilyn Monroe,
hoci to nebolo jej pravé meno
(ale Ty poznáš jej pravé meno, meno siroty,
ktorú znásilnili, keď mala deväť),
meno predavačky, ktorá sa v šestnástich chcela zabiť,
a ktorá teraz pred Tebou stojí nenalíčená,
bez svojej tlačovej manažérky,
bez fotografov, bez autogramov, ktoré by rozdávala,
sama ako astronaut tvárou v tvár vesmírnej noci.
Snívalo sa je, keď bola malá, že nahá sa ocitla v kostole
(ako píše Time)
pred kľačiacimi ľuďmi s hlavami sklonenými až k zemi
a že musela kráčať po prstoch, aby im nešliapala
po hlavách.
Ty poznáš naše sny lepšie než psychiatri.
Kostol, dom, jaskyňa sú bezpečím lona materského,
a predsa viac, oveľa viac...
Hlavy sú obdivovatelia, to je jasné
(hlava na hlave v tme pod lúčom svetla).
Ale chrám, to nie sú štúdiá 20th Century Foxu.
Chrám – z mramoru a zlata – je chrámom jej tela,
z ktorého Syn človeka korbáčom
vyháňa kupcov 20th Century Foxu,
čo z Tvojho domu modlitby spravili peleš lotrovskú.
Pane,
na tomto svete zamorenom hriechom a rádioaktivitou
Ty nepokarháš iba malú predavačku,
ktorá ako všetky malé predavačky snívala, že bude
filmovou hviezdou.
A jej sen sa stal skutočnosťou (ibaže skutočnosťou
technicoloru).
Nemohla nehrať podľa scenára, ktorý sme jej dali
– scenára našich vlastných životov – a ten bol absurdný.
Odpusť jej, Pane, a odpusť aj nám
naše 20th Century,
tú obrovskú Superprodukciu, na ktorej sme sa všetci
zúčastňovali.
Po láske bola lačná, a my sme jej núkali sedatíva.
Na smútok, že niet svätých,
jej odporúčali psychoanalýzu.
Spomeň si, Pane, na jej rastúci strach z kamery
a na nenávisť k šminkám – nástojila na líčení
pred každou scénou –
ako sa z hrôzy stával čoraz väčší des
a čoraz nedochvíľnejšie chodila do štúdií.
Ako každá malá predavačky
snívala, že bude filmovou hviezdou.
A jej život bol neskutočný ako sen, ktorý psychiater
vyloží a založí do archívu.
Jej romance boli bozkami so zatvorenými očami,
bozkami, po ktorých – keď oči otvoríš –
hľadíš do svetiel reflektorov,
a reflektory hasnú.
A to už rozoberajú obidve steny izby (kulisy
k filmovej scéne),
kým režisér odchádza so skriptom pod pazuchou,
veď scéna je už nakrútená.
Alebo ako plavba na jachte, bozk v Singapure, bál v Riu,
recepcia v paláci vojvodu a vojvodkyne z Windsoru,
to všetko videné v izbietke biedneho bytu.
Ten film sa skončil bez bozku na záver.
Našli ju mŕtvu v posteli, so slúchadlom v ruke.
A detektívi nezistili, komu to chcela zavolať.
Akoby
niekto vytočil číslo, hlas jediného priateľa,
a počul iba hlas na páske, ktorý vraví: WRONG NUMBER.
Alebo akoby niekto, gangstrami prepadnutý,
načiahol ruku po odpojenom telefóne.
Pane,
nech komukoľvek chcela zavolať
a nedovolala sa (možno to nebol nikto,
alebo to bol Niekto, koho číslo sa nenájde v losangelskom
telefónnom zozname),
odpovedz Ty na jej vyzváňanie! >