• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GGGBrutalismus - drsná poezie
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CORNHOLIO: Určitě. A zase si myslím, že zásadní roli v tom hraje péče o ty stavby a navazující prostory, které je u Barbicanu dobrá. Ale samozřejmě, že ten přechodový prostor je náročnější na údržbu a z urbanistického hlediska je prostě komplikovanější, než když člověk má klasickou blokovou zástavbu, která vytváří jasně definovanou ulici s podniky a pak už je jen soukromý interiér zástavby.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    DAN_F: tak například Barbican v Londýně byl moc příjemný prostor, když člověk proleze těmi tunely... docela mi to tehdy vyrazilo dech, když jsem to nic netuše navštívil.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    QWWERTY: To je právě docela komplikované :) Spousta brutalistní výstavby vznikla naopak jako přímý důsledek bezprostředního poválečného zeitgeistu plného optimismu a humanismu, kdy si všichni mysleli, že to nejhorší už máme za sebou a když budeme všichni táhnout za jeden provaz, čekají nás už jen světlé zítřky. Komplexní projekty sociální výstavby v UK, jako třeba Thamesmead, se snažily prostřednictvím architektury a prostředí podporovat silnější komunitní a sociální vazby a vytvářet něco jako "vertikální pavlačák", což se ale v praxi úplně neosvědčilo. Mimo jiné právě kvůli tomu, že tyhle koncepty pracují s velkým množstvím prostorů, které nejsou dostatečně soukromé ani veřejné a to jsou potom právě ty prostory, které je problém udržovat, hlídat a využívat, protože jsou na tom nešťastném pomezí, takže se tam dá jen problematicky omezit přístup (a využívání jako improvizovaný pisoár) a zároveň je z toho samého důvodu málokterý soukromý provozovatel chce uklízet a udržovat. Pro dokreslení bych doporučil tenhle krátký dobový pořad o Thamesmeadu, ze kterého je myslím hodně dobře cítit ten tehdejší optimismus a utopickou vizi očekávaného "lepšího světa", navzdory čemuž se ale postupem času z Thamesmeadu stalo jedno z "nejhorších" sídlišť v Londýně a jeho převážná část byla v poměrně nedávné minulosti zbourána, nebo přestavěna:
    Living at Thamesmead, 1974
    https://www.youtube.com/watch?v=NtqX9PJv-Nk


    Ale samozřejmě, může to dopadnout i výrazně jinak, když se k brutalismu dostane uvědomělý osvícený investor. Třeba tohle je bývalá budova Československé ambasády (nebo velvyslanectví? nikdy jsem se v tomhle moc neorientoval) od J. Bočana, která by pravděpodobně v místním prostředí mohla být v dost podobném stavu jako Transgas před zbouráním, včetně toho zoufale zanedbaného okolí a navzdory tomu, co spousta lidí tvrdí, i takovou budou lze opravit a udržovat v krásném stavu:
    acne studios' brutalist new headquarters open in floragatan 13, stockholm
    https://www.designboom.com/architecture/acne-studios-headquarters-floragatan-13-stockholm-11-21-2019/
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    DAN_F: ted uz ano, dekuji :))

    a potom budu asi, na zaklade sve neznalosti, zastance rozsireni definici o "brutalitu", aby jsme ucinili te nelidskosti zadost
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    QWWERTY: Víme, že ten "brut" v brutalismu není významově ve smyslu "brutální", ale ve skutečnosti "nezpracovaný" nebo "ryzí", odkazující k tomu, jak by se mělo v rámci směru pracovat s materiály (tedy v jejich přirozené formě), žejo?
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    PALEONTOLOG: ale vzdyt to je primo slovnikova definice, ze to nema byt pro lidi prijemny. co jinyho cekas od neceho brutalniho?
    Cambridge - cruel, violent, unpleasant
    Merriam-Webster - harsh, grossly ruthless, unfeeling



    resp. ano, obdivuje se to hezky, kdyz v tom clovek nemusi bydlet
    ...resenim muze byt, ze lidi odstranis a zustane ti ciste technicka budova. jako napr. moje oblibeny datacentrum na 33rd Thomas aka TITANPOINTE
    akorat teda vzhledem k historii s NSA se ta paralela s dehumanizovanym totalnitni rezimem nabizi uplne sama :D

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    QWWERTY: vzdyt o tom je ten hejt, to se to obdivuje, kdyz se pod tim nezije a nechodi pesky..
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    QWWERTY: a o tom to celý je, jsou to prostě akorát JEHO pocity

    Mimochodem tenhle argument je dost lichej, pokud na něj působí takhle brutalismus, jak na mě maj působit gotický katedrály?

    A nakonec si to stejně podvědomě spojuje s totalitou, tyhle lidi jsou tím nasáklý, to je generační záležitost
    N_I
    N_I --- ---
    já to napsal špatně, že autora nechápu, ano na kupu lidí ten styl působí že nééé, aůůů.bléé...že se to kupě lidí ekluje, bolí je to se na to dívat, být poblíž, on to popsal docela srozumitělně.

    My vidíme pointy a to hrubé se nám líbí dokonce to vyhledáváme.....že v tom skoro většina lidí vidí tuhle "zrůdnost" je ale také přirozené... a patří k tomuhl stylu snad úplně nejvíc...to odsouzení..
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    N_I: "působí vyloženě nepřátelsky.", "tady nemáš co dělat, vypadni odtud"., "se tam člověk necítí bezpečně" "komunikují lidem aby odtamtud vypadli."

    a neni to nahodou cela pointa BRUTALismu? :))
    nebo snad nekdo cekal, ze neco co ma byt brutalni bude zaroven "friendly and welcoming" a vychazet vstric soucasne DE&I mentalite
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    H3AD3AD: mě se ten hejt líbí, schválně si srovnej, třeba z místních fotek, kolik brutalistních artefaktů postrádá ten lidskej rozměr a kolik je rezidentní zástavby jako na tvým obrázku. pak se člověk snadno dostane k zjednodušení, že to "stojí za piču", protože těch max 10% staveb se dá prakticky zanedbat. v moderní architektuře to má místo někde v polích a ne v intravilánu, kterej spolehlivě rozjebe.
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    Já nevim jestli mám tuhle výměnu považovat za dokončenou když ještě nikoho neobvinil z neomarxismu, posttrockismu a prestalinismu...?
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    JENIIK: Nechci to prodluzovat, ale cekal jsem spis nejaky dalsi nazory, protoze ac mam treba velmi rad Novy svet pod hradem, tak chapu, ze dogmatismus ani z jedne strany nedava smysl. Povazuju jakoukoli snahu o navrzeni stavby, ktera je jak lidska, tak funkcni, za fakt tezke zadani a jeho zjednodusovani prilis zjednodusenymi "pravdami" za kontraproduktivni.

    To, ze si spis domyslis, proc jsem debil, je sice nizke, ale nema cenu se hadat o nejakych domnenkach. Kazdej ma pravo se samonastvat...
    H3AD3AD
    H3AD3AD --- ---
    tak ono hodit celej brutalismus do jednoho pytle a prvoplanove ho odsoudit jako styl co neni pro lidi je taky docela demence. asi jako rict, ze baroko nebylo pro lidi, protoze to byly samy kostely. a ze beton starne ))) ja si pamatuju, jak tady vypadaly baraky jeste v devadesatkach, opadany omitky, kazdej druhej barak permanentni leseni, to fakt nesouvisi s materialem, ale s jeho udrzbou. naopak ten beton vypada po letech kolikrat lip, nez nejaka omitnuta novostavba. ale tak hezkej hejt.

    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    JENIIK: ...to co jsem teď napsal neasi :D
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    ADAMIRA: A k veci mas co?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    JENIIK: tak ještě že můžeme proti tomuhle dogmatismu bojovat představou, že pokud nebude budova uprostřed tisíc let starého města určená především pro obsluhu autem, tak jsme uzavření v patnáctiminutovém městě - to totiž vůbec dogma není

    to zas někde někde něco slyšel a teď se tím pomaže každej i když ho píchne v prdeli
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    SATAI: to je férová výtka...
    SATAI
    SATAI --- ---
    JENIIK: architektura, co nepocita s tim, ze lidi jsou lidi...
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    N_I: prdel je, že onen pan p.ča popsal to, co je na brutalismu zajímavé, docela hezky. Jen to nepochopil. Mě třeba právě ta zbytečná zákoutí - i když často pochcaná - právě lákaj.

    A barák nemůže za to, že jsou lidi prasata.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam