• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    CUKI: pri tehle hodnote povolenky se uhelky uz za dva roky za soucasnych forwardovych cen nevyplaceji .. zvednutim ceny povolenky akorat zdrazis elektrinu a misto uhelek ve strednedobem horizontu stejne nic dalsiho nepojede, to je krasne videt na soucasnosti v Nemecku..
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: kdybychom byli bychom…
    Pracujme prosim s tim co je a ne co by bylo kdyby Stalin pristal na Mesici a zalozil tam s Hitlerem kasino, diky :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    A pokud by se zvýšili emisní povolenky na nějakou rozumnou hodnotu, nemuseli by být ani nesmyslné zelené dotace a vývoj by sám směřoval správným směrem.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Které ale vůbec neřeší zimu. Tedy pokud chceme mít někdy 6M elektromobilů, je dobré mít k tomu i ty konvenční zdroje. A ty se lusknutím prstů nepostaví.

    Takže když si to racionálně spočítáme, za současného vývoje ty elektromobili pojedou převážně na fosilní zdroje s 30% účinností. A to je výhra!
    JIMIQ: Jenže mi máme střední auto protože ty malé neexistují!!! Právě díky nesmyslné podpoře elektromobilů. Už tu dávno mohli jezdit auta co pojedou za méně než polovičku. Průměrné EV se na 17KWh nedostane ani náhodou a hlavně ne té primární energie. To si lžeš sám sobě do kapsy.

    ...a přitom by stačilo tam málo. Jen udělat standard výměnných baterií a vše by fungovalo úplně jinak. Byli bychom ekologičtější, než tímto způsobem za 200let.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: než budeme mít 6M osobních elektromobilů tak budeme mít 2M domácích FVE s baterkou...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: když vezmeme nějaké střední auto jako rapid/scala - 1.4TSi má 117g/km
    a EV 17kWh/100km je 0,17kWh/km, průměrné emise v ČR 444g/kWh ~ 75,5g/km (ale taky EV velikosti Scaly má spotřebu spíš 14...)

    ano, nezapočítává to neúčinnost nabíjení a distribuci, ale taky to nepočítá rafinaci benzínu a těžbu ropy

    a tohle počítají studie, třeba tady je jedna popsaná
    Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do-electric-vehicles-become-cleaner-than-gasoline-cars-2021-06-29/

    But keep going - you'll have to drive another 13,500 miles (21,725 km) before you're doing less harm to the environment than a gas-guzzling saloon.

    Takže desetina toho co spočítali "odborníci"
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Psali tam jeden a půl Temelína, což jsme si kdysi spolu v jiném auditku spočetli, že klidně i víc. Bavíme se o okamžitém výkonu a infrastruktuře. Ten soudobý příkon je prostě v tomto hrozná svině.

    Proto od počátku vidím obrovský rozdíl mezi tím jestli pojedeš na výměnou baterii a nebo ji budeš nabíjet, kdy je potřeba (a kdy se to zrovna nehodí síti).
    V prvním případě využiješ přebytky a tedy snižuješ nároky na infrastrukturu a zvyšuješ podíle OZE a v tom druhém je to přesně opačně.

    To je pro ekologii tak zásadní otázka, že je potřeba ji tlačit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: a 10x X že ano...
    Stačí když započítáš celkovou výrobu toho auta od počátku. A rozpočítáš to na jednotlivé kusy.

    Ale pravdou je že k těm 200k Km nevím jak došli a co je to za kategorii. Předpokládám že diesel se zde rovná užitkové auto s dlouhým dojezdem, což dává smysl v porovnání s ostatními zde uvedenými čísly.

    Pro nákupní tašku vs elektromobil to vyjde logicky jinak. Ale ty nákupní tašky se už nevyrábí :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: a ještě ty 3GW na nabíjení - rozberme si to - oni tvrdí, že 6 milionů aut potřebuje okamžitý příkon 3GW, nebo že potřebují roční výrobu konstatních 3GW?
    Pokud okamžitý výkon, tak to je zvláštní, protože to vychází na 500W/auto, pokud by všechny nabíjely naráz
    Pokud roční výrobu tak je to 26,3TWh na 6M aut, tedy 4,38MWh na auto, při spotřebě 17kWh/100km tedy 25 700km. AFAIK průměrný nájezd českého osobáku je poloviční.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI:
    až na to že tohle bylo Xkrát vyvráceno a není to prostě pravda

    "Podle našich výpočtů i podle studie zveřejněné německým autoklubem ADAC je diesel v našich podmínkách ekologičtější do 200 tisíc najetých kilometrů. Alespoň z pohledu celého výrobního a provozního cyklu vozidla, pokud jde o množství CO2, jemuž je připisován vliv na globální oteplování a na klima"

    "V Polsku nebo v Číně, kde převažuje elektřina z uhelných elektráren, nebude elektromobil při celkovém pohledu CO2 emisně lepší prakticky nikdy, nedojde-li tam ke změně zdrojů elektřiny."
    CUKI
    CUKI --- ---
    NYRLEM: vypíchnul bych:

    "VÝJIMKA PRO LUXUS. Největší paradox zákazu prodeje vozů se spalovacími motory od roku 2035? Nebude se týkat aut, jichž se ročně vyrobí do 1 000 kusů. Tedy luxusních nadupaných (a nejméně ekologických) sporťáků, jako jsou nejdražší typy Ferrari, Bugatti, Kaipan či Koenigsegg, jejichž ceny začínají někde nad 10 miliony korun. > JSOU OPRAVDU ČISTŠÍ?"

    "Podle našich výpočtů i podle studie zveřejněné německým autoklubem ADAC je diesel v našich podmínkách ekologičtější do 200 tisíc najetých kilometrů. Alespoň z pohledu celého výrobního a provozního cyklu vozidla, pokud jde o množství CO2, jemuž je připisován vliv na globální oteplování a na klima"

    "V Polsku nebo v Číně, kde převažuje elektřina z uhelných elektráren, nebude elektromobil při celkovém pohledu CO2 emisně lepší prakticky nikdy, nedojde-li tam ke změně zdrojů elektřiny."

    "Nemluvě o tom, že pokud by se třeba v Česku vyměnilo všech 6 milionů osobních aut na benzin a naftu za elektromobily, potřebovali bychom pro ně podle propočtů asi 3 gigawatty elektřiny navíc, tedy jeden a půl Temelína,"

    a dál co se blbě cituje, že elektromobil se v těch emisních výpočtech započítává automaticky s nulovými emisemi, z toho dokází k tomu že auta se prodávají převážně větší protože se to zaplatí z luxuxu. Tedy antiekologie jak víno.
    HANZS
    HANZS --- ---
    CUKI: jj, to je cena v cine. V Evrope prodava vzdy draz.
    CUKI
    CUKI --- ---
    HANZS: Tady u nás píší mnohem nižší částku:
    Por 9.000 euros, el BYD Seagull se va a convertir en el coche eléctrico más barato. Pero tiene truco
    https://www.xataka.com/movilidad/9-000-euros-byd-seagull-se-va-a-convertir-coche-electrico-barato-tiene-truco
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No právě nechtějí a díky těm cenám se asi ani moc nedivým.

    Otázkou je jestli ten vývoj je potřeba. Když něco funguje tak proč to měnit.

    Mám zkušenosti třeba s tím jak funguje vývoj autorádií v koncernu. To jsou takové nesmysly, že to že bolí.
    Kurva ať tam dají univerzální slot a každý si tam vrazí co chce. Za tu cenu o kterou to auto prodraží by si to koupil málokdo...

    Mnoho věcí kde naprosto proti smyslu koncernů, které by měli právě tohle zefektivnit.

    Modlů je čím dál tím víc a spolehlivost rapidně klesá.
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: ano, situace je připravená na příchod aut jako BYD Seagull za nějakých 350 tis. Kč. Prostě čínan má už vyvinuto, zavedeno do výroby a může to začít posílat do Evropy... pod článkem o tomto autu bylo, jestli by si ho našinec koupil - odpověď ANO měla 93%.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: ok ale ty kilometry sedí klidně i mnohem víc než 300k /rok. A to jsou většinou ty těžší.

    Nejde o to že by to tak nešlo. Bude to určitě levnější, ale nikoli ekologické!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: na malá auta je malá marže ale vývoj je stejně drahý jako vývoj velkého auta. Předtím byly automobilky schopné v té menší marži tu velkou cenu vývoje rozpustit, protože těch malých aut prodali 10x víc než SUV, ale to už dnes nejde (lidi je nechtěj, cenový rozdíl už není takový, atd), takže malá auta se ruší. Bobash by to asi vysvětlil líp, ale tuším že sem přímo nechodí
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Přiznám, že nevím jak to funguje, ale automobilky svorně píší, že malé auta se jim vůbec z toho důvodu nevyplácí vyrábět. A většina se jich vyrábět opravdu přestala.

    Je s podivem že to platí i o jižních zemích. Tady kde je stále k vidění nejčastější užitkové auto C15, které snad nemá ani 4m a podobné od konkurenčních automobilek.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    JIMIQ: takhle bych to nenazval - proste jako vzdycky cesticku proslapali naivni blbci s dobrymi umysly a potom prisli lobisti, takze vysledek odpovida pozadavkum nemeckych automobilovych korporatu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam