• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Vidíš a to je přesně ten problém "Já chci ....."
    Ty máš říct chci se snažit snížit svůj dopad na klima. Budeme se pro jednoduchost bavit o tom že tím je snižování CO2.

    Pomůže když si postavím svoji FVE, nebo budu vytápět TČ a nebo si pořídím elektromobil? jak to bude v mém konkrétním případě? Nepomůže víc něco jiného? Třeba ty věci vůbec nepotřebovat?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ja za opacny extrem povazuju to ze se nekdo prilepi k umeleckemu dolu nebo silnici. Ja jen chci FVE, TC a elektromobil :) a chapu proc to tak chce i EU, USA, Cina, Japonsko, Australie a dalsi
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    CUKI: dlouhodobe asi jo, protoze s rustem cen v zime se zacne vyplacet skladovani i do toho vodiku se zpetnou ucinnosti kolem 50-60 procent. Kdo to zaplati ale nevim, ale mam takovy pocit, ze nestastni investori do OZE :D az se jim da i u velkych elektraren povinnost skladovat, par lidi (ti co budou muset platit nove dotace) zaplace ..
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Mě ty extrémy přijdou oba stejné.
    CUKI
    CUKI --- ---
    NYRLEM: Buď rád tady u nás v Andalusii je v šest ráno 25°C a přes den to atakuje 40ky...
    CUKI
    CUKI --- ---
    NYRLEM: Ale vyjdou z toho lépe ekologické zdroje. Ekologické provozy a i ty reálně a správně fungující elektromobily. Ty kde jsou jen papírově výhodné se tím omezí.

    Dám příklad i když postupný scénář by byl asi rozumnější.

    Pokud eq 1 litru nafty bude na povolence třeba 25Kč. Bude to zajímavější. A pokud bude tarifikace EE i dle zdrojů použití (technicky žádný problém) tak bude rozdíl jestli ho nabiješ z přebytků a nebo v době kdy OZE nejedou a pojedeš třeba z uhlí.

    Podobně na tom bude výroba které pojede třeba jen převážně v době kdy pojedou OZE na 100%
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    JIMIQ: jo a dalsi kvanta blaznu, co veri v globalni kataklyzma zpusobene rostouci prumernou stredni odchylkou od prumeru teplot ve vybranych mericich stanicich
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: a těch eko-věrozvěstů adorujících "jitrnici co svět neviděl" ještě více ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Co mame jsou kvanta remcalu opakujicich myty a nesmysly produkovane fosilni lobby :)
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    CUKI: to se myslim vyresilo prejmenovanim globalniho oteplovani na globalni zmenu klimatu, ale kdyz chci ve vcelach mnozit matky, ted na zacatku kvetna je nad ranem mraz a musim cekat jeste 14 dni ..
    CUKI
    CUKI --- ---
    NYRLEM: Ale vždyť přeci díky těm spalovákům tu ten faktor zima brzy nebude :-D
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    JIMIQ: no a soucasnej stav je co? mas infrastrukturu na to, aby EV's byli z hlediska emisi CO2 na nule? Nemame ani omylem a porad je tu faktor zima ..
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ale mi nic nemáme. Jen mluvíme o ekologii, pokud se to hodí někomu ekonomicky a to je v 99% případu v rozporu s ekologií jako takovou.

    Vlastně ekologie patří do stejné skupiny slovíček jako nano, hyper, ultra, super, eco. Prostě s tím slovem to má lepší prodej. Nic víc nic míň.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    CUKI: pri tehle hodnote povolenky se uhelky uz za dva roky za soucasnych forwardovych cen nevyplaceji .. zvednutim ceny povolenky akorat zdrazis elektrinu a misto uhelek ve strednedobem horizontu stejne nic dalsiho nepojede, to je krasne videt na soucasnosti v Nemecku..
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: kdybychom byli bychom…
    Pracujme prosim s tim co je a ne co by bylo kdyby Stalin pristal na Mesici a zalozil tam s Hitlerem kasino, diky :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    A pokud by se zvýšili emisní povolenky na nějakou rozumnou hodnotu, nemuseli by být ani nesmyslné zelené dotace a vývoj by sám směřoval správným směrem.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Které ale vůbec neřeší zimu. Tedy pokud chceme mít někdy 6M elektromobilů, je dobré mít k tomu i ty konvenční zdroje. A ty se lusknutím prstů nepostaví.

    Takže když si to racionálně spočítáme, za současného vývoje ty elektromobili pojedou převážně na fosilní zdroje s 30% účinností. A to je výhra!
    JIMIQ: Jenže mi máme střední auto protože ty malé neexistují!!! Právě díky nesmyslné podpoře elektromobilů. Už tu dávno mohli jezdit auta co pojedou za méně než polovičku. Průměrné EV se na 17KWh nedostane ani náhodou a hlavně ne té primární energie. To si lžeš sám sobě do kapsy.

    ...a přitom by stačilo tam málo. Jen udělat standard výměnných baterií a vše by fungovalo úplně jinak. Byli bychom ekologičtější, než tímto způsobem za 200let.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: než budeme mít 6M osobních elektromobilů tak budeme mít 2M domácích FVE s baterkou...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: když vezmeme nějaké střední auto jako rapid/scala - 1.4TSi má 117g/km
    a EV 17kWh/100km je 0,17kWh/km, průměrné emise v ČR 444g/kWh ~ 75,5g/km (ale taky EV velikosti Scaly má spotřebu spíš 14...)

    ano, nezapočítává to neúčinnost nabíjení a distribuci, ale taky to nepočítá rafinaci benzínu a těžbu ropy

    a tohle počítají studie, třeba tady je jedna popsaná
    Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do-electric-vehicles-become-cleaner-than-gasoline-cars-2021-06-29/

    But keep going - you'll have to drive another 13,500 miles (21,725 km) before you're doing less harm to the environment than a gas-guzzling saloon.

    Takže desetina toho co spočítali "odborníci"
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Psali tam jeden a půl Temelína, což jsme si kdysi spolu v jiném auditku spočetli, že klidně i víc. Bavíme se o okamžitém výkonu a infrastruktuře. Ten soudobý příkon je prostě v tomto hrozná svině.

    Proto od počátku vidím obrovský rozdíl mezi tím jestli pojedeš na výměnou baterii a nebo ji budeš nabíjet, kdy je potřeba (a kdy se to zrovna nehodí síti).
    V prvním případě využiješ přebytky a tedy snižuješ nároky na infrastrukturu a zvyšuješ podíle OZE a v tom druhém je to přesně opačně.

    To je pro ekologii tak zásadní otázka, že je potřeba ji tlačit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: a 10x X že ano...
    Stačí když započítáš celkovou výrobu toho auta od počátku. A rozpočítáš to na jednotlivé kusy.

    Ale pravdou je že k těm 200k Km nevím jak došli a co je to za kategorii. Předpokládám že diesel se zde rovná užitkové auto s dlouhým dojezdem, což dává smysl v porovnání s ostatními zde uvedenými čísly.

    Pro nákupní tašku vs elektromobil to vyjde logicky jinak. Ale ty nákupní tašky se už nevyrábí :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam