• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Ja nevim, skoly nemam, ale v Pekingu jsem byl pred trema tydnama a vzduch je tam cisty, jezdi tam autonomni vozitka mistnoho Damejidlo a Alzy, tak pet procent auticek jsou na elektrinu... Je pravda, ze neco takoveho si moc nedokazu u nas predstavit.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: taky za to Číňani zaplatili nejvyšší cenu a poslali si jak demografii, tak ekologii do bodu, kterej si tu nepovedené představit.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Uz brzy prijdou i auta.
    PES
    PES --- ---
    TUHO: ale i v tom Německu to bylo hlavně proto, že tavba na krystalický křemích pro solární články byla pro EU moc "fujky" výroba, takže outsourcing do Asie (v tomto případě především do Číny), kde to samozřejmě rozvinuli do velkoprůmyslové výroby (vzpomeňme si na LED světla, kdy také těžký start, ale jak naběhl výroby v Asii/CN, tak šly ceny rapidně dolů, ale tím také do kytek jakákoliv výroba v EU a najednou se to stalo cenově dostupné masám. FVE panely jsou totéž v bledě modrém...
    Pak není divu, že se v Evropě výroba neudrží.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Stephan Rahmstorf
    When it came to solar energy, we were years ahead of China - until the Merkel government deliberately slowed down expansion, driving the German solar industry into bankruptcy with tens of thousands of jobs. Probably not least because their growth displeased the fossil lobby.

    TUHO
    TUHO --- ---
    The European Union and its member states have embarked on a challenging journey to end their dependence on Russian energy resources. As set out in the RePowerEU strategy in May 2022, they plan to achieve this in part by rapidly scaling up their use of clean energy.

    Accordingly, all member states are changing their energy profiles. The EU Energy Deals Tracker shows that the EU is now largely focused on securing new gas supplies. Around 51 per cent of the deals that the bloc and its member states have struck since 2022 concern gas or liquefied natural gas. The European Council on Foreign Relations’ dataset indicates that the EU is a long way away from achieving the economies of scale it currently refers to in discussions around joint gas purchases. Four different EU member states have reached bilateral agreements with Algeria, seven with UAE or Qatar, and eleven with the United States. There is a risk that, due to the need to obtain value for money from investments in gas infrastructure, EU countries will maintain the energy profiles they are now building in the medium term. Indeed, almost half of the energy deals the EU and its member states made since 2022 had long-term implications for infrastructure.

    EU Energy Deals Tracker | ECFR
    https://ecfr.eu/special/energy-deals-tracker/
    TUHO
    TUHO --- ---
    Dva roky po zahájení projektu bylo na konci dubna 2023 v hornorakouském Gampernu uvedeno do provozu první skladování vodíku v podzemním porézním zásobníku na světě. Oznámila to společnost RAG Austria, která je iniciátorem projektu a technologickým lídrem. Toto geologické úložiště bude v budoucnu schopno přeměnit přebytky solární energie z letní sezóny z přibližně 1 000 rodinných domů na vodík a sezónně jej skladovat.

    V Rakousku bylo uvedeno do provozu první geologické úložiště vodíku na světě. Pracuje s přebytky solární energie z letní sezóny - Ekonomický deník
    https://ekonomickydenik.cz/v-rakousku-bylo-uvedeno-do-provozu-prvni-geologicke-uloziste-vodiku-na-svete-pracuje-s-prebytky-solarni-energie-z-letni-sezony
    CUKI
    CUKI --- ---
    HANZS: Jo to taky trochu řeším. Ale ne u sebe. Mám jeden poly 235Wp a jsem běžně na 90-100% ať dělám co dělám. A to jsme často v lese ve stínu. Dnes navíc v hlubokým údolí, protože se stále schováváme před sluncem.

    Ale u něčeho co dojede rozumně do Kapetownu, to asi nejde. Neumím si představit že to skládám někde vedle.

    Prostě na střeše to být musí! Jestli bude další aditivní řešení. Ok.
    A co se týče stínění. Ta si slibuji, že pokud to vysunu a bude to dostatečně vysoko nad střechou a s dostatečným přesahem, tak to může celkem fungovat i jako stínění.
    HANZS
    HANZS --- ---
    CUKI: Jako soláry na autě jsou jen pro úzké použití. Já např. u svojí dodávky schválně nemám panel na střeše, ale vyndavací na kabelu, protože hledám parking/camping pod stromy, abych tam večer v létě nechcíp. Takže pak panel postavím někde vedle na sluníčko. A lidi obecně v létě davají auta pod přístřešek/garáže, aby ho neměli vyhřátý...


    btw.
    "Popravdě by mě zajímalo jak to musí být zapojené, aby ty stringy co jsou hůře nastavené ke světlu neshazovali ty dobře natočené."
    Jednoduše - každý panel svůj mppt regulátor - při takhle malých panelech je i mppt pidi malé (cca 5x5cm)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No ale to auto mělo 1,5t a v tomhle má elektromobilita ještě velkou rezervu. Zatímco při 80km/h se ti ta aerodynamika ještě moc neprojeví.
    Neříkám aby to byla nějaká 90°hranatá krabice, ale ten panel může být přes celý půdorys aniž by to bylo nějak zásadně znát.

    PES: Nechci se hádat, ale tvrdím, že pro největší efektivitu je mnohem lepší mít panel o stejném sklonu než polepenou karoserii dnešního moderního auta.
    Popravdě by mě zajímalo jak to musí být zapojené, aby ty stringy co jsou hůře nastavené ke světlu neshazovali ty dobře natočené. Vždy se musí jednat o S-P kombinaci. Moc rozdílných ploch není jednoduché vyřešit.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Puvodni 28kWh ioniq coz je nejucinnejsi ev mel pokud si dobre pamatuju spotrebu pri konstantnich 70km/h 9kWh/100km. Takze good luck s dosazenim 10 pri 80km/h s dodavkou :)
    PES
    PES --- ---
    CUKI: jasně, že je drahý, ale zase aerodynamika - pokud si to auto nemá vozit elektrárnu v kufru jak ta Afrika
    CUKI
    CUKI --- ---
    PES: Polep je hlavně drahej. A různý sklon limituje výkon.

    JIMIQ: No já teď úplně neřešil tebe, ale pokud bych chtěl rok a půl cestovat do Kapského města, tak zvolím určitě dodávku. Ta moje má cca 5m2 střechu. Velikost tak akorát. Délka do 5m. Tedy 1KWp trvale zapojen a druhý vy se vytahoval při parkování a tedy by tvořil i další střechu, což je v těch vedrech dost užitečné. Na aerodynamiku sere bílej tesák, protože větší rychlosti dosažení cíle, dosáhnu při menší rychlosti provozní. 80km je naprosto ok. Při snížení hmotnosti a rychlosti na 80km/h není IMHO problém dosáhnout spotřeby 10 na 100.
    To i teď přes zimu dá klidně 100-200km dojezd za jediný den. Což je mnohem více než je nutně pro cestování potřeba. Cca 100km/den je moje běžná cestovní průměrná spotřeba. Pravda přes Německo a část Francie to většinou přelítneme nonstop. Ale to by se dalo vyřešit dobitím.

    Z Amstru do Kapetownu je to odhadem tak 15k Km Pokud se to vezme trajektem tak ještě méně.
    Tedy pokud by člověk chtěl dá se to udělat za cca 150dní Pokud budu mít smůlu tak max do půl roku. Baterie by stačila cca 30-40kWh, aby to bylo hodně pohodlné.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Nějaký solární minidodávky se už dělaj:

    $6,500 SOLAR-ELECTRIC MICRO CAR MAKES ITS OFFICIAL ENTRANCE
    https://www.youtube.com/watch?v=EidxYt03zeM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: to zni hodne prakticky. Akorat, ze vubec
    Hlavne mam garaz a staci mi sedan/hatchback s o tretinu nizsi spotrebou nez dodavka
    PES
    PES --- ---
    CUKI: ohebné FVE panely jako "polep" na povrch e-vozidla se prý už někde zkoušely (ale nic moc, co si matně vzpomínám)...
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To už bych raději použil vhodné auto, aby ty panely mohli být rovnou na střeše. Dodávka která by byla na solární pohon by se dala postavit do jedné tuny a panely by mohly být rozložitelné bez problémů na více než 2 (možná 3)kWp.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MAKROUSEK: jsem rad ze ty mas na zahrade naleziste ropy, kde tu ropu tezis a sam si ji rafinujes na benzin/naftu ;)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: Jasne, z gridu nebo ze zasuvky, odtamtud pochazi vetsina elektriny!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ale panelu chci mit 10-16kWp, jenom v prumeru jsem to myslel tak ze tri jsou na jizdu autem. Ale jiste kdyz nebude zrovna jina spotreba a auto bude prazdne tak muze celych 16 jit do auta (pochopitelne minus ztraty)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: jezdim 1-2x tydne 10-20km :) na vetsi trasy budu mit nabito z gridu nebo z predeslych dnu a po ceste se jednou stavim u nabijecky. Nejdelsi co jsem kdy jel bylo 450km, vic mi v aute pripada uchylny

    Takze 90%+ dam ze solaru a ten zbytek z mixu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam