• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: probuď se! Baterky nic neřeší! /s :D
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: jj, sorry všem.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Europe to Take Off in Energy Storage and Potentially Arrive at 95GW in Installed Capacity by 2050 - EnergyTrend
    https://m.energytrend.com/news/20230511-31921.html

    British research institution Aurora Energy Research pointed out that Europe will be increasing its quantity of 10MW grid-grade energy storage systems each year, and could arrive at an accumulated capacity of 42GW by 2030, before potentially reaching 95GW by 2050. This also means that the period between 2023 and 2050 will see more than EU€70 billion of accumulated investment opportunities.

    As indicated by thee report of Aurora Energy Research, batteries over 4 hours of storage capacity will occupy 61% of total devices by 2050, which is higher than 22% by 2025. In addition, Germany, UK, Greece, Ireland, and Italy have become the most enticing energy storage markets in Europe thanks to policies, support from regulations, feasible income stacking (multiple income sources), and demand for low-carbon and flexible energy.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Tak treba etapa nemeckych dotaci na EV skoncila v prosinci 2022 a do te doby sla aplikovat jen na auto do urcite ceny. Male ojebavani s priplatkovou vybavou ze si nekdo nad ramec doplatil priplatkovou vybavu, ale puvodni cena byla do toho limitu se odehravalo, ale nic co by princip tech dotaci bouralo (narozdil treba od zemedelskych dotaci, ktere jsou nastaveny spatne od zakladu).

    Takze fungoval.

    Kritici tvrdi ze ten dotacni titul prisel prilis brzo, protoze cilil na bohatsi lidi. Ano, to je pravda, ale do provozu to dostalo nezanedbatelne mnozstvi elektromobilu ktere ted vytvareji poptavku po dalsi infrastrukture (i servisni) a to zvysuje pripravenost celeho trhu na masove rozsireni EV. Takze ten celospolecensky ucel ten dotacni titul splnil. Povazuju to za uspesny priklad.

    Dalsi etapu bych ale navrhl uz mnohem prisnejc, zejmena na ty performance parametry tech vozu - dojezd, ucinnost, zivotnost.
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: Hahaha, tohle mi připomenulo epizodou z "Yes, Minister", kde prakticky identicky popisuje Mr.Cartwright to, jak je třeba definovat cíle státní správy a kontrolovat výdaje na ně a poměrovat výsledky dosažené...
    ...k obrovské hrůze Sira Humphreyho. (vřele doporučuji dohledat a pustit si)

    Tudíž si dosaďte, že časová jednotka se pak stane "jeden Furt" a výsledky budou jen "stohy papíru" plné blábolů (buď minimálně z části vylhaných, ale protože to se dá nějak odhalit, tak spíš plné vaty a keců o tom, že 'cílů nebylo dosaženo protože blablabla, málo peněz, blablabla, nutné pokračovat dále, blablabla, nasypat více peněz '..."
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: ne. Dotace muzou fungovat pokavad jsou na predem omezenou dobu (treba 2 roky, pak by nasledoval dalsi program za jinych podminek) a zaroven s jasne definovanyma performance parametrama (napr. EV s rekuperaci o ucinnosti 78+%, tepelnym cerpadlem a minimalni kapacitou baterie 85 kWh). Pak to naopak ty vyrobce extremne nuti inovovat a to jeste ve vyssim tempu nez normalni vyvojove cykly.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To neni za lonsko, ale za letosni 1. ctvrtleti.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ten pokles fosilů o 22% nemá být o 4,7 místo na 4,7? Připadá mi to hrozně málo, ačkoliv si uvědomuju že uhelky u nás provozuje Tykač se svým Seven, nebo kdo
    a taky spotřeba na distribučním území ČEZ je jen 9,4TWh? Distribuční území ČEZ je snad víc než půlka ČR... something doesn't add up
    HANZS
    HANZS --- ---
    Ze zprávy ČEZu za loňský rok:
    Výroba elektřiny z bezemisních obnovitelných a jaderných zdrojů meziročně vzrostla o 6 % zejména díky vyšší disponibilitě jaderné elektrárny Dukovany a dosáhla výše 9,4 TWh. Naopak výroba z emisních uhelných a paroplynových zdrojů klesla o 22 % na 4,7 TWh, podle ČEZ v důsledku nižšího nasazení zdrojů s ohledem na pokles tržních cen elektřiny a vývoj růstu cen emisních povolenek a zemního plynu.

    Spotřeba elektřiny na distribučním území společnosti ČEZ Distribuce meziročně klesla o 5 % na 9,4 TWh. Spotřeba u velkých podniků klesla o 4 %, spotřeba domácností klesla o 7 %. "Důvodem poklesu je zejména omezení spotřeby zákazníků v důsledku vysokých cen komodit," konstatuje ČEZ.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale i dotované elektromobily furt nejsou nejlevnější možné, proto i v Číně, kde elektromobily dotovali, klesla cena až k současným 9000 USD, nebo v Evropě Dacia Spring

    dokud existuje konkurence mezi firmama a lidi si nemůžou dovolit neomezené množství neomezeně drahých elektromobilů, tak bude cena klesat (i kdyby ne absolutně, tak v poměru k inflaci)
    PES
    PES --- ---
    TUHO: musíš velice dobře rozlišovat dotace do výzkumu a vývoje versus dotace do plošné výroby/plošného zavádění (zvláště pokud se to plošné ještě naoktrojuje nějakým nařízením/Direktivou/zákonem)
    TUHO
    TUHO --- ---
    PES: Presne, jako treba internet, GPS, touchscreen, voice recognition, jaderna energie... Realita presne potvrzuje tva slova .)
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: problém s dotacemi je v zásadě vždy ten, že se začne dotovat de-facto nehotový produkt, který pak z větší části zamrzne v tom stavu, kdy se začne dotovat - tj. zmizí tlak na efektivitu a (nezbytná podmínka) vývoj do stavu, kdy to předčí dosavadní existující technologie (jak výkonem, ale hlavně cenou)
    TUHO
    TUHO --- ---
    PES: Vtipny ted pozorovat klimaskepticky vrtule lidi jako je Alexnadr Vondra od "nebudeme podporovat elektromobily, jsou prilis drahe, chteji nizkoprijmovym znicit moznost mobility" a "EU nesmi investovat do nizkouhlikovych technologii, protoze ma pouze 9 procent emisi, musi zacit Cina" smerem k "musime ochranovat spalovaci motory, aby nas neprevalcovali levne elektromobily z Ciny" :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: a pritom stacilo pritvrdit v dotacich na “domaci” elektromobily a neposlouchat hlasy odpurcu
    To same je ted potreba udelat s PV a ulozistema energie
    PES
    PES --- ---
    Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-cina-automobilka-allianz.A230509_160139_automoto_fdv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Rekl Britum nekdo, ze nekdy vitr nefouka?
    Wind Generates More Power Than Gas In The UK For 3 Straight Months | OilPrice.com
    https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/For-The-First-Time-Ever-Wind-Generates-More-Power-Than-Gas-In-UK-For-3-Straight.html
    CUKI
    CUKI --- ---
    HANZS: Přesně tak to vidím. Jen nevidím vodík jako CO2 neutrální.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: ja uz se nechci po nekolikate opakovat, ale baterie nejsou jen lithiove. Napr. iron- flow (nebo jine flow baterie, napr z recyklovane celulozy, /vanilinu) uz sou pilotovane, velmi levne, stabilni, jednoduse recyklovatelne a zelezo je jeden z nejhojnejsich prvku... na seasonal storage to nevyda, ale strednedobe peaky to urcite zvladne. Seasonal je pak vodik, nebo syngas, castecna infrastruktura je.

    Jinak dnes je to paradni klub demagog, fandim :)
    TUHO
    TUHO --- ---
    Mining and commodities giant Glencore (LON: GLEN) has joined forces with Canada’s Li-Cycle Holdings (NYSE: LICY) to build a battery recycling plant in Italy, set to become Europe’s largest facility of this kind.
    The Swiss company, which has a 10% stake in Li-Cycle, wants to convert an old lead refinery it has in Sardinia into a plant that will help it reuse expensive key raw materials such as cobalt, lithium and nickel.
    The new facility, which could be commissioned by late 2026 or early 2027, would have a processing capacity of between 50,000 and 70,000 tonnes a year of pre-treated scrap product, known as black mass.

    https://www.mining.com/glencore-to-build-europes-largest-battery-recycling-plant/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam