TUHO: No tak je to obecně poměrně složitý stroj, tak např.:
1) Pohony natáčení lopatek (pitch drive) - je to elektrický pohon s převodovkou nebo hydropohon, vyžaduje jednak periodickou údržbu a jednak se občas sere.
2) Pohon natáčení gondoly
3) Převodovka - jednak se v ní periodicky mění olej (řádově tuny), jednak se občas odsere, někdy "jen" zadření ložiska planety (bývý vykryto předem a umoňuje naplánovat výměnu do období hezkého počasí), jindy třeba lom zubu na hlavním kole (okamžitá odstávka, výměna klidně v únoru, jakmile to podmínky trochu dovolí).
4) U bezpřevodovkých strojů to jsou zase pro změnu občasné exploze tranzistoru/tranzistorů ve střídači (to se dějě i u fotovolatiky, ale jednak se to děje méně často, protože panel je narozdíl od generátoru s vrtulí měkký zdroj, který pracuje blízko stavu nakrátko a jednak se ve fotovoltaice často používají i uvelkých výroben malé střídače)
5) Celý ten cirkus je řízen řídicími jednotkami (jednou centrální, a hromadou lokálních), ty lokální občas odchází - ono se není čemu divit, podmínky ve VTE jsou pro elektroniku šílené a ne vše jde zavřít do nějaké skříně s řízenými podmínkami.
6) Celý ten cirkus je snímán mraky čidel, která taky občas odejdou (myslím, že možná většina chyb hlášených SCADA, kdy jdou sledované veličiny takříkajíc za roh, je způsobena vadným čudlem, nikoli opravdovým úletem hodnot v důsledku nějaké poruchy). Jenom si představte, jak dostává pohulit anemometr a korouhvička někde na hřebenech hor, když se na něj za vhodného počasí nabalí řádově kilogramy ledu.
7) Podstatná část z výše uvedného je zálohována záložním napájením, které se, nečekaně, také sere ;-)
8) U vrtulí staršího data (10+ let např.) dochází k různým vadám pokrytí lopatek - v lepším případě je potřeba obnovit nástřik, v horším je potrře pozáplatovat, jako když se opravuje kánoe značky Vertex ;-)
8) Velká část výše uvedeného se nachází 60 - 130 m nad zemí a VTE se staví v místech, kde se často vysykytuje nehezké (větrné) počasí ;-)
Já tím nechci vyvolat dojem, že VTE jsou poruchové křápy, ale že jsou to složité stroje, a jako takové mají nároky na údržbu a opravy. Představa, že vrtuli vyseknu, 15 let do ní chodím ometat pavučiny a pak vyseknu novou, je zcestná.