• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    CRAZY_IVAN: Přidal bych jen ještě glyfosát. Ten je taky direktivně plánovaně zakázanej. Ale jak to pěkně čistilo zahrádku, že? :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: ke všem těm věcem v té době nebyla hned alternativa a výrobci pěkně brečeli. A doteď musíš u nějakejch aut lejt aditivum.

    A rozumím tvým obavám, ale direktivní přístupy už v minulosti prokázaly svou účinnost v ochraně zdraví a životního prostředí. Elektromobilita je cesta vpřed, která s sebou přináší výzvy, ale i obrovský potenciál pro inovace. Bez regulací by tyto změny přicházely mnohem pomaleji, pokud vůbec.

    Vem si třeba ještě zákaz DDT, CFC, olovnatý barvy, PCB, thalidomidu ... všechno zakázaný, protože veřejné zdraví. A nikdo příčetnej přece nemůže chtít udržovat spalování rakoviny pod nos. V tomhle případě proto tento krok. Urychlí to vývoj a udá jasný směr. Je to jedině dobře a všechny strachy ohledně EVs chápu, ale neboj. Ono to bude dobré.

    Už teď nejnovější baterky v autech vydrží nesmyslné kilometry a cena jejich výměny je taky menší a menší.
    Nabíjecí infrastruktura se taky vylepšuje, tak si vždy přicmrndneš třeba na nákupu, v kině, v práci, kdekoliv budeš, takže to vlastně bude pohoda. Degradace opravdu není takový problém (stačí se podívat na data Tesly). Váha je problém, ale to se taky řeší, ale obecně je spíš problém, že každej chce obrovské SUV. Na to by ses měl zaměřit spíš :)

    Navíc se baterky dají recyklovat a elektriku vyrobíš i z kravských prdů. Benzín hůř. Je i efektivnější elektriku vyrobit v generátoru a tim nabít EVčko (generátor jede v optimálním režimu, zatímco spalovací auto fakt ne).

    MAGE: jojo, znám :)
    MAGE
    MAGE --- ---
    PES: ale oni se prece neprikazuji eletricka auta, prikazuji se bez navyseni emisi co2, takze klidne vodik nebo biopaliva
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:
    Direktivní plánování přineslo nakonec vždy zmar a zkázu.

    Co to meleš o direktivním plánování?

    Kdo tady co direktivně plánuje?

    Tady jde o harmonizaci pravidel napříč EU, existujou pro to jasně předem daný demokratický procesy. Seš úplně mimo realitu.
    MAGE
    MAGE --- ---
    CRAZY_IVAN: btw za olovnaty benzin a freony muze jeden 'borec', doporucuji podivat se na
    The Man Who Accidentally Killed The Most People In History
    https://www.youtube.com/watch?v=IV3dnLzthDA
    PES
    PES --- ---
    CRAZY_IVAN: obojí je ošklivý pokus odvést argumentaci...

    Tetraetylolovo se do paliv přidávalo kvůli motorům (kvůli klepání, tuším), takže bylo navíc, motory to vyřešily, olovo se přestalo přidávat

    Freony měly také technickou a vlastně i chemickou alternativu (i když zjevně ledaskde se opět vyrábí a vypouští ve velkém - např. Čína, byť zapírá, ale satelitní měření to celkem dost prozrazují).

    Nicméně obojí výše uvedené se vyřešilo bez extrémního zhoršení té techniky, což u elektromobilu prostě není a jen tak nebude (hmotnost, kapacita, degradace, doba tankování "). A prostě o to jde. Direktivní plánování přineslo nakonec vždy zmar a zkázu.

    Elektro by se postupně prosadilo (jak sami říkáte), nejspíš jako náhrada pro kratší cesty (dojíždění do práce, cesty okolo komína - nejspíš v rodině by byl 1 spalovák a další by už byly.jen elektro), a to samo (navíc by se vývojáři a výrobci museli sakra snažit, aby to i cenově konkurovalo)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Hoši, hoši, že mu na ten nekonečnej rant vždycky skočíte! Dyť ho tu už všichni za ty roky můžete psát za něj...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: a se zákazem olovnatých paliv bys v té době taky nesouhlasil? Nebo se zákazem azbestu? A freony ponechat taky?

    Jinak jsi popsal vlastně samé dobré věci, ať už to je! :)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: "Soudruzi v EU nemají co..."

    A pak se tu nebavme o ideologii, že? Víš aspoň, kdy vznikl Evropský parlament? Bylo to na západě ve stejný době, kdy bolsevičtí soudruzi z Ruska krvavě drtili v tancích maďarské povstání, ty soudruhu.

    Seš úplně zaslepenej. Enyaq s 80 kW baterií ujede v klidu 480 km na jedno nabití. Má to spoustu výhod - od rekuperace, přes levnější provoz i servis, až po lepší jízdní vlastnosti.

    Elektromobily jsou teď dražší hlavně kvůli tomu, že automobilky produkují ty spalováky vedle EV navíc.

    Kromě toho to prohlášení vychází právě od samotných automobilek, protože je výhodnější pro všechny, když se na EV přejde za stejných pravidel pro všechny.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: zase je tam "jestli"
    osobně si taky myslím že zákaz spalováků je zbytečný pokud půjde vývoj tímhle směrem. ale je tam to "pokud".
    ono to ne vždycky je tak že vezmu trend a protáhnu ho stejným směrem, někdy se to různě láme a narovnává.
    EV není nekonkurenceschopné protože se prodává, ale pořád se prodává defacto jen bohatým lidem s přebytky financí a ne lidem co potřebují auto na přesun z místa A do místa B.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Ale to je jina diskuze nez ta o EV, ne? Nebo myslis, ze bez EU by EV neexistovali? Coz zcela zjevne neni pravda.

    Tak proc kritizujes EV, misto aby ses soustredil na EU?
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: s diskuzí to souvisí tak, že soudruzi v EU nemají co zakazovat a direktivně nařizovat... maximálně (a i to by bylo dost na hraně) podpořit vývoj. Prostě i když si to nechcete připustit, tak direktivní a ještě navíc překotné nařizování a omezování se nám všem šeredně vymstí...

    ...a to máte hned na několika frontách

    - zákaz spalovacích motorů
    - zákaz vytápění (z uhlí, pak z plynu, posléze nejspíš i ze dřeva)
    - příkaz na carbon-neutral budovy do pár let (včetně těch starých/existujících)
    - příkaz na přebourání energetiky komplet na OZE + de-facto decentralizaci

    ...a všechno to nechat zaplatit v konečném výsledku lidi (o kapacitách a surovinových zdrojích na to všechno ani nemluvě)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Ja neznam presne ty vahy baterek, ale neni fer to porovnavat jen takhle, i kdyz EV je asi o neco tezsi, tak porad ten elektromotor je zase vyrazne jednodussi/lehci nez spalovaci motor.

    Kazdopadne nerozumim, jak tenhle dotaz souvisi s nasi diskuzi? Ty si kupujes auto podle vahy?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PAN_SPRCHA: Ja si prave myslim, ze nic kolem 2035 nebude nutne jestli bude vyvoj dal pokracovat soucasnym tempem… vlastne ten spalovak standardni uzivatel nebude chtit.

    Jinak jsem narazel na tu konkurenceschopnost, pro masovku to jeste neni a i tak je EV auto nejprodavanejsi na svete… imho je ten trend uplne jasnej.
    O Porsche nebo Ferrari taky nikdo netvrdi, ze jsou to nekonkurenceschopne auta, proc to tvrdit o EV?
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: hned jak nebude třeba tahat s sebou tunu až dvě baterií namísto 40kg paliva (které navíc nebude v mezičase postupně ubývat a ani "nádrž" se nebude postupně scvrkávat, o výhodách "odpadního" tepla v zimě ani nemluvě), tak sem s tím... :-)))
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: jenže je tam to "když"...a "až"......lidí co jsou zatvrzelí v tom že musí mít spalovací motor bude pár procent.
    drtivá většina lidí si vybírá auto podle poměru cena/výkon. a tam je právě to "až" a "když" zatím to nevychází, až to bude vycházet, tak se pořádně začnou prodávat.
    MAGE
    MAGE --- ---
    PES: tak kdyz se tu 100 let dotovali spalovaky tak muzeme zkusit ted 100 let dotovat elektro =)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Tak jestli Kodiaq a Enyaq stoji stejne prachy, tak je jen otazka casu, kdy se to stane i s levnejsimi modely.

    Aneb s tim, jak bude klesat cena a rust kapacita baterek, tak nevidim zadny duvod si kupovat horsi auto vlastne ve vsech ohledech (jizdni vlastnosti, servis).

    Vysvetlis mi jaky realny duvod bude zustavat u spalovaku, kdyz ty auta budou stat stejne penize a obe ujedou na plnou baterku/nadrz 800km a natankujes/dobijes behem 15 minut?
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: Kdyby byly konkurenceschopné, tak za těch 100 let už ty fosily dávno mohly ty elektrovehikly překonat...
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Elektromobily tu už měly být dávno. Jestli se tu někdo bojí o svoje prdele, tak je to fosilní lobby.

    Jednoho dne ty fosílie beztak nebudou a bude po smradu.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: Debilové se jen bojí o své prdele, protože už v elektro utopili moc a spalováky prostě v rovném souboji nemají jak porazit (a ty prachy na dotace stejně brzy dojdou, až bude celá EU jak u snědeného krámu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam