• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: a i přes to se jim daří trochu zelenit JIMIQ:
    PES
    PES --- ---
    HANZS: Tak nejsou blázni a kromě OZE v pouštích a pustinách (kterých mají navíc plno), tak staví a jedou ve velkém úhlu a jádro...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Viděl jsem video z číny, kde nabíjení stojí asi 50haléřů/1kWh. Ale možná je to běžná regulovaná cena v číně...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Zato brazilie jde hrdinne proti proudu :)

    The Absurd "Sin Tax" on Electric Vehicles in Brazil - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2024/07/11/the-absurd-sin-tax-on-electric-vehicles-in-brazil/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: praveze to dotovane neni, jen regulovane, aby ceny neletely do nebes, viz clanky nize. Navic se velke nabijecky 2023 deregulovaly, viz muj clanek nize, takze se soucasnymi prodeji cena dobijeci elektriny moc nesouvisi.

    Retailovou cenu na nabijeni doma mame i v EU.

    Pripadne mas nejaky zdroj?
    HANZS
    HANZS --- ---
    MAKROUSEK: Jo je to tak, nabijení v Číně je velmi levné - to je to, co je významně dotované a podporuje to zdejší EV boom. EV stojí podobně jako ICE auta.
    PES
    PES --- ---
    Titulek vzbuzoval naděje, že to (ne)bude za "tu jitrnici to datové centrum co svět ještě neviděl", ale je to "jen" o tom (ne)navýšení krmení pro ERÚ...
    Úleva pro domácnosti. Vláda platby navíc za energie zarazila - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-uleva-pro-domacnosti-vlada-platby-navic-za-energie-zarazila-40479901
    PES
    PES --- ---
    Dávka politické perspektivy...

    Faru rozsvítí panely z hasičárny. Reportáž z energeticky inteligentních Modlan - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/komunitni-energetika-cez-modlany-uken-rybniste.A240711_135927_ekonomika_hyk
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak zpet, zdroj tam je :D
    Analysis: China’s clean energy pushes coal to record-low 53% share of power in May 2024 - Carbon Brief
    https://www.carbonbrief.org/analysis-chinas-clean-energy-pushes-coal-to-record-low-53-share-of-power-in-may-2024/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/energy/s/OsKXMBx07B

    Bohuzel reddit, nemam lepsi source

    TLDR: v kvetnu Cina 53% uhli, 44% ciste zdroje (voda, vitr, slunce, jadro)

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Belgie nevim (ale jo, pristi rok zaviraj jeden jadernej blok) ale Nizozemsku by se hodilo tech cca 10GW co ma Kalifornie

    Benelux to (energetickou transformaci) bude mit do 2030 vyreseny myslim
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Dalsi houby po desti

    Battery storage deployment in Canada kicks into gear – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/07/11/battery-storage-deployment-in-canada-kicks-into-gear/

    India’s battery storage capacity hits 219.1 MWh – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/07/10/indias-battery-storage-capacity-hits-219-1-mwh/

    Engie breaks ground on 800 MWh battery in Belgium – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/07/10/engie-breaks-ground-on-800-mwh-battery-in-belgium/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MMORT7: Stejne to ma Dansko treba.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Jen si tu odložím jeden můj oblíbený odkaz
    Liebreich: ‘Oil sector is lobbying for inefficient hydrogen cars because it wants to delay electrification’ | Recharge
    https://www.rechargenews.com/energy-transition/liebreich-oil-sector-is-lobbying-for-inefficient-hydrogen-cars-because-it-wants-to-delay-electrification-/2-1-1033226?zephr_sso_ott=mzFkFo
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PAN_SPRCHA: Pomalu pomalu : v EU si uz muzeme nabijet mopedy i auta pres USB-C!
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    SHEFIK: tak třeba na thajwanu mají elektrický mopedy naprosto jednoduchý systém kdy se moped prodává bez baterie za zlomek ceny spalovacího. Baterie se pak mění za poplatek už nabité v nabíjecích stanicích, který jsou má každým rohu.

    Ale to jde v Asii.

    U nás jede EU tak 10% direktivně co Asijské země a už z toho se všichni můžou podělat.

    V Asii prostě vláda řekne tohle je univerzální systém a ten budete teď všichni používat....od zítra. A zítra tak všichni jedou.

    V Bruselu se řekne: a mohli byste prosím, možná jednou třeba za 15 let přejít na tohle........a všichni hned že strašlivý diktát a trpíme pod strašnou nesvobodou.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Aha:

    Prices for public charging or battery swapping are regulated, typically using the industrial electricity price plus a maximum service fee with time-of-use price differentials. Each province sets its own public charging price. Prices range from RMB 0.4/kWh to RMB 2/kWh, with RMB 1.5/kWh ($0.23/kWh) as a typical mid-price. Home charging in China generally employs the residential electricity price

    C: Electric Vehicles - Guide to Chinese Climate Policy
    https://chineseclimatepolicy.oxfordenergy.org/book-content/domestic-policies/vehicles/electric-vehicles/#:~:text=Each%20province%20sets%20its%20own,employs%20the%20residential%20electricity%20price.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Je to agentura jeden zong povidal. Takhle mi to vysvetlovali Cinani.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MAKROUSEK: to tvrzeni muzes nejak podporit?

    Protoze podle tohohle clanku zadny subsidy na ev charging nevidim. Naopak, v roce 2023 velke chargery preklasifikovany na 'industrial' a zdrazeni (ruzne) v regionech, v praci, doma... zadnou jednotne stanovenou cenu taky nevidim

    Electric cars get cheaper, charging them gets more expensive - SHINE News
    https://www.shine.cn/news/in-focus/2308126413/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: V Cine je hlavni to, ze vsude jsou Superchargery a cena je stejna, at to clovek nabiji u baraku ze zasuvky nebo ze Superchargeru. Tohle stanovila vlada a vyrobci se holt prizpusobili. Takze elektromobily jsou cenove stejne, jako normalni auta a pak na provoz tak 20% vuci normalnim autum. Dokud tohle nebude direktivne dano zvrchu, nebudou v Evrope elektromobily.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PAN_SPRCHA: kdyz nekoukas jen po evrope a usa, tak na dalnym vychode EVs davno nejsou jen pro bohaty. Vim, ze tam byly od statu ulevy na rozjezd technologii a vyroby, ale as-is uz to ze strany statu tak supportovany neni - ten obchodni model kterej v Cine jedou je diky levnejsim bateriim na dojezd cca 150-200km a mensich autech (v pripade motorek a trikolek, je ta elektrifikace v cine jeste masivnejsi)

    China's EV sales share reaches 40% in May - electrive.com
    https://www.electrive.com/2024/06/17/china-ev-share-reaches-40-in-may/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam