• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: / MAKROUSEK:

    Graf ktery postujes je pravdivy. Ovsem jeho interpretace je nepravdiva. Potrebujeme udrzet vlastnosti holocenu. To ze pred desitkami milonu let byla proxy teplota o x stupnu vyssi nez soucasna nevypovida nic o krehkosti ekosystemu se soucasnymi velkymi savci na zmenu teploty v nizkych jednotkach stupnu. Seriozne se to resi od 70. let minuleho stoleti, od zacatku 90. let je na tom vedecky konsensus kdy jakekoliv dalsi vyzkumy jenom potvrzuji. Stejne tak vliv sklenikovych plynu, kde modely ze 70. let sedi na soucasnost a pridavani do nich dalsi atributu to meni naprosto minimalne. CO2 a v budoucnu methan (az zacne roztavat permafrost) jsou hlavni pricinou klimaticke zmeny kterou prokazatelne zpusobuje clovek. S tim ze zmena je bezprecedentne rychla a jeji vysi je neslucitelna s adaptaci.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Naopak. Prechod na elektromobily dava smysl jedine popostrcit. Proto take treba vyjimecne obhahuji i dotacni tituly na nakup elektromobilu - s urcitymi vyhradami : [PETER_PAN @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    Synteticke palivo bude urcite drazsi nez fosilni. Zase ale nebude zatizene uhlikovou dani ktera uz ted zdrazi bezne palivo o cca 2 CZK / litr. V budoucnu az teoreticky o 15 CZK / litr. Ale do te doby se to stejne zmeni a bude to min nebo vic, to ted nikdo nevi. Tohle zdrazeni bude sblizovat cenu fosilniho paliva a syntetickeho paliva (soukromy odhad ze to bude kulminovat nekde kolem 50 CZK/l + inflace). U syntetickeho paliva bych podotkl ze narozdil od bio-slozky fosilniho paliva nezhorsuje jeho vlastnosti. Lze syntetizovat smes mnohem lepsich parametru, treba i s ohledem na redukci antidetonacnich prisad, oktanovaho/cetanoveho cisla a mnoho dalsiho. Ale drahe budou, to ano. Stejne je to ale jen prechodna technologie.

    Benzin ci naftu pujde samozrejmne koupit i v druhe polovine stoleti. Bude to uz ale vic a vic na urovni toho ze si nejaky veteranista se starou amerikou koupi soudek toho spravneho benzinu a projede se na lipno, nebo ze zahradkar nahodi malotraktor aby vyvezl kompost. Tzn. s malou adopci to pak bude obsolentni problem a nikdo to nebude resit, stejne jako dneska nikdo neresi parni lokomotivy.

    Jestli si nekdo koupi v roce 2035 osobni spalovaci auta na bezne cestovani, tak to bude opravdu uz jenom na truc, nebo nejaky sberatelsky kousek lepsiho auta. Tohle v roce 2035 nebude davat jakykoliv smysl at uz z pohledu ceny, zdaneni, nebo technologickych parametru. A zakaz/nezakaz na to nebude mit uz zadny vliv.

    Par prispevku o bateriich tady na nyxu mam. Jde vyfiltrovat. Ve zkratce. Kolem roku 2030 prevazi v celem sektoru automotive solid-state baterie, ktere dneska jde dat treba do jako priplatkovou vybavu do NEO 6. To v praxi znamena radove zvyseni zivotnosti a zhruba dvojnasobna kapacita oproti predchozi generaci li-ion.
    Dnesni Li-ion maji cca 300-350k km zivotnost. LiFePO maji horsi vlastnosti ale zivotnost 600+k km. Solid state kolem 2-3M km (z toho plyne ze zustatkova cena budoucich elektroaut nebude nikdy uplne nulova)
    PES
    PES --- ---
    LEXIK: Ať si Němci v Germanistánu zakazují co chtějí, ale JEN v Germanistánu!!!
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    PETER_PAN:

    Stejně všechno v automobilech do 20 let "převálcují" Thoriové micro-reaktory produkující elektrickou energii přímou fúzí..! :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LEXIK: Ten clanek, tak jak je napsany a jake emoce ma prenaset, je klasicka manipulace. Ma vytvorit dojem ze pozadovane zmeny nejen nejsou potreba, ale snizi moznost vyuzivat auta se spalovacim motorem po roce 2045.

    - Navic tim jak pise o "kontroverzni" v souvislosti se syntetickymi palivy mate dal. To ze se o syntetickych palivech pise v ruznych clancich kriticky neznamena ze jsou z technologickeho pohledu kontroverzni. Synteticka paliva tak jak budou vyrabena aby splnila certifikaci budou 100% uhlikove neutralni a jejich globalni emise (CO2 ekvivalent) jsou tak nulove. Lokalni emise samozrejmne ma vsechno co se spaluje, ale o tom v souvislosti s nimi neni rec, ty budou mit vsechny spalovaci auta.

    - Dalsi minimalne nepresnost je ze hovori o vodiku jako budoucnosti pro uzitkova vozidla. Tohle je uz par let prekonany koncept. Vodikove auta bude vzdy 3x mene energeticky ucinne nez elektricke a jen zvyseni energeticke hustoty baterii za poslednich 5 let jasne ukazuje co dava a co nedava smysl.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    Tradáaaa ...

    Nejen zákaz spalovacích motorů. Němci chtějí zakázat už i prodej konvenčních paliv na čerpacích stanicích - EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/clanek/nejen-zakaz-spalovacich-motoru-nemci-chteji-zakazat-uz-i-prodej-konvencnich-paliv-na-cerpacich-stanicich
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Česko šetří energii a investuje do budoucnosti: Fotovoltaika roste o 28 %
    https://oenergetice.cz/energetika-v-cr/cesko-setri-energii-a-investuje-do-budoucnosti-fotovoltaika-roste-o-28
    PES
    PES --- ---
    MND Energie Proud - Ceník Zima 25 (3 MWh/rok)
    Cena obchodní 11 388 Kč
    Cena regulovaná 11 314 Kč
    Cena celkem vč. DPH 22 702 Kč
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: beru čísla přímo z nabídky Prodejce... v tomhle případě MND.
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: kde jsi četl D01d??? To jsi si vycucal z prstu?

    (nabídku koncipoval distributor na tarif Domácnost, D02d, 1x25A, spotřeba 3MWh/rok)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: to je nejaky divny, ne? Mne vychazi to od PRE na 5,40 se vsim (ale nerozpocitavam cenu za jistic atd) v byte (D02d) a kolem 4,3 v NT v dome (D57d)
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    HANZS: baterka je ten bojler, jak vypne termostat, tak stridac rozpoji okruh
    PES
    PES --- ---
    Fíha, nabídka od dodavatele energie kWh 3.40 s DPH + služby atd. ve výsledku 7.57Kč (se vším včetně DPH)... trochu mne dojalo, že ta "regulovaná složka" už je 49,82% ceny energie :-/
    HANZS
    HANZS --- ---
    MARASAN: To nusis mit rizeny ten privod z FVE, jinak by ti to nabijelo furt na 80C. Např.podle napětí na baterii?
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: my treba mame bojler (300l) - jedna spirala do site, druha spirala na FVE. Termostat sitove spiraly je nekde pod 40 stupni, FVE je na 80 stupnich, takze ohrev 40 - 80 stupnu jede ciste ze slunce. Tepla voda je furt a kdyz sviti tak je teplejsi a vydrzi delsi dobu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: to už je individuální nastavení... přesně podle toho jak máš panely, už sem viděl takhle panely na čistej východ a jeslti nemá žádný blocker, tak to klidně může v 6 začít vyrábět, ale je pravda, že ráno to bude mít nějaké zpoždění než se naplní baterka.

    PES: přesně jak píše GOR, prostě jednoduché nastavení, které bez dalších nákladů nebo sofistikovaných technologií můžeš přenastavovat každé 1-2 měsíce.
    PES
    PES --- ---
    HANZS: já také plánuji přihodit pár panelů alespoň na V stranu střechy, teď všechno na J a ráno by řekněme 25% celkového počtu panelů dodalo dost ranního výkonu hned po východu Slunce. Na Z stranu nevím, je tím směrem kopec, který večer odřízne viditelnost Slunce alespoň o 2h dřív než kdyby tam byl obzor odpovídající rovnému terénu :-/
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: jo jasně, akorát v 6:00 i v létě je imho blbost, protože to sluníčko dává málo a bralo by to velkou část z baterie (většina domu u nás má panely čistej jih).
    Ale viděl jsem už dům panely jižní střecha + oba štíty panely nasvislo na štítu v prostoru kolem oken v podkroví. Vypadalo to dost nezvykle, ale teď v létě to funguje dobře.
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Jako casovac je lepsi opatreni nez zadne, ale to je tak asi vse.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: a jak "hloupý" časovač zjistí kolik máš zrovna dostupné energie z FVE?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam