• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    HANZS
    HANZS --- ---
    A jinak k původnímu tématu pokut, když firma produkuje vozidla s průměrem nad 95g Co2.
    Renault/Dacia se na to rozhodli vyzrát tím, že tlačí naplno LPG - auto na LPG má 72g Co2 vs. 95g Co2 benzín.
    Takže mi v autosalonu Dacia říkali, že aktuálně prodávají většinu nových aut na LPG.
    Je to logický přístup - malé EV auto by bylo prostě drahé, tak jdou cestou LPG...

    Jo a něměcký ministr Habeck slíbil VW pomoc tím, že vládá opět dá dotace na EV - tím pádem více prodaných EV od VW, méně propouštění... :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako "Hype křivka" je dle mého mnohem blíže realitě, než S-křivka, kterou tu obhajoval Necroman a rádí jí používají i další EV vizionáři. I podle mě EV jednoho dne převáží i v Evropě - ale aktuálně k tomu nejsou dostatečné podmínky.
    Zatím se ta penetrace výrazně omezuje na uživatele, kteří mohou v klidu nabíjet doma/ v práci.

    Jinak nechci se moc handrkovat o tom co má menší spotřebu, dalo by se na to koukat z různých úhlů, ale na dálnici při rychlosti 130km/h a použití dálniční rychlonabíječky, vyjde cena lépe pro nafťák. (nějakých 6,7x32kč vs. 20x16kč (nabíjení 16kč, když jsem členem sítě).
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Vyjádření na úrovni a ještě k věci.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: haha :)
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    GOR: bohuzel..
    GOR
    GOR --- ---
    NYRLEM: CfD pro vetrniky 100-120 EUR/MWh... To me zajima. Je to neco verejneho?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Zase mas pravdu. Ano byl by to castecny kolaps Evropskeho automobiloveho prumyslu a pad CR do ekonomicke temnoty (nas prumysl je hodne automotive ).

    Kdo a proc za to muze? Rozebiram zde : [PETER_PAN @ Věci Veřejné - Má dneska přes čtyři tisíce reakcí.]
    Tzn. neni 1 pricina.
    - EU regulace a spatne nastaveny system dotaci ? - ano
    - Automobilky co zaspaly a lobovaly za to protahnout spalovaky kam az to jde ? - ano
    - Levicove mysleni natlakovych skupin jako odbory ? - ano
    - Cilene dezinformace ruznych Kretinskych tak aby verejnost byla proti ? - ano
    - Politici co z ideologickych i nekompetentnich duvodu delaji rozhodnuti co nejsou data driven ? - ano
    - Zeleni aktivisti kteri tema uchopili a znemoznili tak ze proti sobe postvali verejnost ? - ano

    Takze asi tak k pricinam. A Cina je ted historicky poprve v situaci ze ma know-how ktere bude branit pred kopirovanim :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: představa je to hezká ale stát neuvažuje tak že by přemýšlel na co potřebuje peníze a pak se snažil propojit s relevantním zdrojem financí.

    Stát prostě funguje tak že shromáždí všechny peníze co mu u voličů a soudů projde a pak teprve přemýšlí kde je utratit.

    Takže hned jak bude dost elektromobilů aby to byl viditelný zdroj peněz tak se zdání jejich používání s výmluvou na diskriminaci jiných pohonů prostě proto že to bude další možný zdroj peněz do státní pokladny
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MMORT7: píšu že má sloužit, ne že slouží.
    .
    Každopádně je to daň která je diskriminační a pokud se syngasem zmizí i možné zatížení povolenkou není důvod ji mít

    Nahradí ji silniční daň která bude stejná pro všechny druhy emisně neutrálních pohonů
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PAN_SPRCHA: To je dobrej point a budouci neplanovane externality EV. Ma to ale vic rovin. Tak jako ze zacatku byly solary dotovane a ted je cena uz takova ze dotace nemaji opodstatneni (pokles pod 1/10 ceny za mene jak 2 dekady), tak stejne tak nektere soucasne dotace nebudou technicky potreba. A tyhle penize se muzou uvolnit do infrastruktury. Co dneska jeste hodne celosvetove dotujeme? Dost fosilni prumysl - porad jsou intervence co se infrastruktury, rezerv a pobidek tyce. Tohle jsou velke castky ktere muzou jit do silnicni infrastruktury.

    Dalsi dil pak bude nejaka forma vyssi silnicni dane. Muzeme to udelat od km, s cim ideove nesouhlasim, nebo formou silnicni dane.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PAN_SPRCHA: A tuhle pohádku si vzal kde?
    " dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok".
    Sice se to traduje podobně jako Klausem rozkradeny důchodový účet, ale je to asi stejná blbost.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: Mimochodem tedka u nas na kongresu Rakusaci prezentovali H2 a CO2 sit jako hotovou vec. A ze pry pry pri cene 300 euro za tunu CO2 se sit i vyplati a budou ho prodavat chemickam a letistim (ktere budou syntetizovat kerosen, aby mohla letat C neutralni létadla).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No ale pak lidi v EU nebudou mit penize na cinska vozidla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Jj, uvidime. Staci aby to co ted jde koupit v Cine slo koupit v EU a VW se Stelantisem muzou zavrit kram.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: no jenže tam pak narazíš na takovou zajímavou věc s tím syngasem.
    dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok?
    Elektromobily neplatí spotřební daň
    Syngas by se mohl dostat při masové výrobě až k ceně takové že bude podobný nebo i nižší než dnešní cena benzínu se spotřební daní.

    Oba dva budou CO2 neutrální.

    Logicky potom v rámci nediskriminačního přístupu musíš chtít spotřební daň i po elektromobilech.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Ano! Ja chci self driving auto, ale vsadim boty, ze za meho zivota v Evrope nebude.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Uvidime, uvidime.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Není vůbec třeba platit za pronájem. Stačí si zaplatit za užití.

    Když kvalitě cíle (cesty), neodpovídá kvalita prostředku, není to správně.

    Takže je správně, když máš (jakože vlastníš) prostředek, jehož převažujícím účelem je, že stojí na místě, ačkoliv jeho primárním cílem je, aby přepravoval z místa A do místa B?

    Škoda, že nemám pár desítek milionů k dispozici. Kdybych měl, investoval bych do projektu na rozvoj robomobility v ČR. :-)

    Záměr je jednoduchý, ale revoluční v tom, jak by zefektivnil osobní dopravu:

    - za definovaný paušální poplatek, který by se měl blížit měsíčnímu kupónu za MHD bych si namísto vlastního auta stiskl tlačítko ovladače, kterým bych si přivolal nejbližší robomobil. Ten by sám do deseti minut přijel, mohl bych se svézt a přepravit na potřebné místo, a pak by se robomobil zase odjel nabít k nejbližší volné nabíječce.

    Projekt jako vyšitý pro Škodovku, anebo ČEZ. :-)

    Já tohle sice bohužel řešit nebudu, ale jsem optimista v tom, že se toho možná ještě dožiju.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: V tomhle mas take pravdu. U ojeteho auta se ta ekonomika jeste k EV nepreklopila, u novych EV ze segmentu D uz celkem jo (pri zapocteni uspor pri servisu) uz celkem ano (ale najdes edge cases kdy to nebude vychazet).
    Tohle se preklopi rekl bych kolem roku 2027 (+/- rok) kdy to bude plati pro segment C. Pak to bude volne klouzat az do bodu kdy se bude moc pouzivat jen synteticka paliva co budou stat 2-3 vic nez fosilni a to bude posledni tecka pro spalovaky.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Nehcapu proc by to melo nekomu vadit. LiFePO4 co jde dneska koupit maji zivotnosti 700kkm, ty co se davaji do nejlepsich cinskych aut cca 1,5M km (s tim ze ti daji 15 let/ 1M km zaruku). To je ta soucasna levnejsi technologie (EU ma zpozdeji 2-3 vyvojove generace, ale verim ze ted uz se soudruzi z VW chytnou za nos nalejou do toho vic nez tech smesnych tusiom 7MLD EUR co do vyvoje platformy MEB), to se vubec nebavime o solid-state co ma treba NIO 6 v nejvyssi konfiguraci. Tzn. tohle neni problem zivotnosti.
    Auto zaparkujes a pripojis na nabijeci bod (tak jako tak), tvuj profil bude obsahovat priority jak a moc chces nabijet/sdilet atd. a podle toho budes mit v danou dobu auto tak ci tak pripravene. Nikdo te nebude nutit sdilet, nedostanes revenues, to je cele.

    Cele nepochopeni je v tom ze ty a podobni neveri tomu ze dekarbonizace je kriticky nutna, fundamentalni zalezitost preziti lidstva jako globalni civilizace. Kdyby slo jen o lokalni emise, geopolitickou zavislost na fosilnich palivech, nebo energetickou hospodarnost - dalo by se hovorit o tom ze to neni kriticke. Ale tyhle 3 veci jsou prakticky bezvyznamne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam