• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Ano a v ramci smart-gridu se s tim pocita jako se stabilizacnim prvkem site. Dneska je v CR 7M spalovacich aut a 30k EV.

    V tuhle chvily jsme na EV pripraveni malo, resp. soucasne narusty poctu EV v CR bohate zvlada (vytizenost verejnych bodu ~ 3%), ale doba kdy bude v CR pribejvat 100k+ EV rocne prijde bod kdy to stacit nebude. Nabijecich bodu vznikaji nizsi stovky rocne v CR, ted to staci, ale kolem roku 2028 uz bude chtit slapnout do pedalu. Tyhle porodni bolesti budou a hateri budou mit par let pre. Pocitam ze tak kolem roku 2030 tohle prijde.

    Kolem roku 2060 by uz v CR mohlo byt kolem 5M EV. To je stabilizacni kapacita (pocitam bateriove technologie ktere jsou ted pripraveny do vyroby, tzn. dojezd 1000km cca, ale v te dobe budou vetsi) srovnatelna s cca 20 dlouhymi stranemi. A kazdy takovyhle auto bude po vetsinu sveho casu pripojeno na nabijecce v nejakem programu kdy bude chtit se nabit s nejakou prioritou, nebo poskytnout kapacitu pro stabilizaci site atd. Proste smart-grid.
    PES
    PES --- ---
    BLOWUP: EV jsou prostě vozidla, které je třeba na nabíječku píchnout kdekoliv se zaparkuje

    - přijedu do práce, šup do zásuvky (pod zásuvkou si představte spíš nabíječku než obyčejnou zásuvku)
    - přijedu na jednání, během jednání vozidlo na nabíječcě
    - parkování během nakupovaní samozřejmě na nabíječce

    Jenže co by to znamenalo mít nabíječku prakticky všude...
    ...no comment.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: jenze muset jet nabijet nekam k „verejnymu bodu“ je pro vetsinu lidi opruz a ztrata casu. To neni jako jednou tejdne stravit pet minut u pumpy. Musis tam to auto odvezt a budto u nej cekat, nebo si vymyslet v okoli nejaky zarizovani ktery vlastne nepotrebujes, nebo jit domu pesky (s plnejma taskama s nakupem) a po nabiti jit jeste vyzvedavat auto (a hledat pro nej volny parkoviste ktery tou dobou uz nenajdes). To nejsou moje argumenty, tohle jsem se dozvedel jako vysledek uvah od my pritelkyne nez sla a koupila si benzinaka se kterym je naprosto happy.

    To ze neco nejak funguje jeste neznamena ze neco nefunguje lip.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LEXIK: Jo, presne tohle jsem slysel uz od nekolika lidi z korporatu a z uradu. Ze museli nakoupit EV, protoze ESG a pak jim stojej v garazich, protoze se s tim jezdit vlastne neda.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    #kecy

    Naše firma vyměnila části obchodních manažerů služební auta octavie /kodiaqy za enyaq-y ...
    Jejich bezprostřední zkušenost po pár měsících? Uživatelsky naprostý horor!
    U "benzínu" jim stačilo 2x do měsíce natočit "plnou" a dál už nebylo třeba se o nic starat.
    S elektroautem si teď musí předem "propočítávat" naprosto každou cestu. Delší trasy plánovat s tím, kde a kdy se bude dobíjet. Samozřejmě s negativním dopadem na pracovní dobu...
    Špatně se plánují schůzky, pořád se musí počítat s tím, že něco nevyjde podle plánu a dojde ke zpoždění. Cesty autem jsou "noční můra", protože se pořád musí sledovat, zdali dojedou, či budou muset řešit ad. hoc nabíječku.
    To že v sídle firmy je málo nabíječek (ad. povolení od PRE) a musí se "bookovat" a třeba na tebe ani nevyjde je další věc. Dále není dotažená "refundace" za dobíjení "služebáku" doma ze zásuvky ...

    Překvapivě je zájem o výměnu prakticky nulový ....
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: V pohode, tak az budes mit elektrovuz, tesim se na statistiky. Zatim ja osobne jezdim s dvoulitrovym dieslem za 1.8 Kc/km a dojezd mam asi 900 km.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: To mas pravdu kdyz to vytrhnes z kontextu jak se nejcasteji pouziva auto v Evrope.

    Nejcastejsi scenar v EU je najezd do 50 km denne v pracovni den. Pro CR plati prumerny najezd mezi 10-12kkm/rok na auto v osobnim vlastnictvi (zalezi jakou statistiku z jakych let vezmeme). Kolik z toho je ta cesta do chorvatska a zpatky? 2000 km? Kolik km rocne nelze realizovat levne, ale tak jak referuji v tebou postovanych clancich? 20% rocne? 25% rocne? Ten rozdil je velky, vetsi nez u paliv (tam je rozdil mezi normalni pumpou a dalnicni pumpu treba jen 20%, u nabijecek je rozdil klidne +100%).

    Takze pri kalkulaci ekonomiky EV vs spalovak (bavme se o situaci spalovak za 1,2M vs. EV za 1,2 M) musis pocitat hodnotu porizeni, zivotnost baterek a trakcniho systemu, cenu servis (na statistickych date z USA od 2011 je to cut 2/3 nakladu na servis) a hodnotu provozu. A tady se slusi kalkulovat ten mix ktery jezdis. Jestli bys najel 20% za 2 CZK/km a 80% za 1 CZK/km tak nemuzes tvrdit ze se s EV jezdi za 2 CZK/km - to proste neni pro tu nakladovou rozvahu pravda.

    Ja mam spalovak. EV koupim az dostavim barak a bude to dalsi generace EV (lepsi LiFePO4 ktery ted maj zatim jen v Cine). Najezdim 25-30kkm/rok a z toho max. 3000 km by bylo mimo moznost nabijet levne.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    NECROMAN: Ja teda nevim, skoly nemam, ale co jsem cetl clanky, nikde za 0.9 korun na km nikdo nejezdi (viz nejnovejsi clanky):

    Tady za 2 koruny na km:
    Jeli jsme do Chorvatska elektromobilem, dieselem i oklikou. Cesta dopadla jinak, než jsme čekali
    https://autosalon.tv/novinky/bonusy-k-tv-poradu/jeli-jsme-do-chorvatska-elektromobilem-dieselem-i-oklikou-cesta-dopadla-jinak-nez-jsme-cekali

    Tady za 1.92 koruny na km:
    Projeli jsme 8 zemí za 8 dní na elektřinu: Škoda Enyaq v náročném testu │ Cena a doba dobíjení | Auto.cz
    https://www.auto.cz/projeli-jsme-8-zemi-za-8-dni-elektromobilem-des-sranda-i-ponauceni-149974
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: pokles se opravdu nekoná. Pravda, v některých zemích se v červenci zvedly ceny Tesel, nebo končily dotační programy, takže třeba od června lze sledovat pokles, ale tím hlavním důvodem je to, že v červnu byly mimořádné počty registrací. Trend je jinak stále jasný
    A co se týká ceny za km, průměrná cena za 1 kWh elektřiny se pohybuje kolem 6 Kč. Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 90 Kč, při nabíjení doma. V případě když máš soláry a domácí baterii, tak se dostaneš skoro na nulový provoz.
    V případě rychlonabíječek je to o něco dražší, ale stále se pohybujeme pod cenou nákladů u spalováků.

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: hoši, já nevím, jak generujete elektriku u vás na dalným Východě, jestli máte za barákem naftovej generátor a chodíte si s kanďákem do těch tří věží u Břeclavi, nebo vám ve sklepě točí banda zotročenejch Slováků dynamem, ale tady v Praze si normálně můžeš dát přístroj do takový spešl díry ve zdi, a je to za tyhle prachy zařízený, fakt nekecám, stačí si jenom udělat smlouvu u PRE a občas zaplatit fakturu!
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    PAN_SPRCHA: Jeste k tomu, ze.. ale to nebylo predmetem sdeleni. Predmetem sdeleni bylo, ze vice VE nasi situaci opravdu neresi, ba prave naopak.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    NYRLEM: tak proto se plynové zdroje zatěžují povolenkama. Jinak by nedávalo žádný smysl stavět cokoliv jiného než plyn.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    HANZS: nevim o jake levne elektrine to tu hovoris. CfD na vetrniky se u nas pocitaji mezi 100-120 EUR/MWh, coz je vic nez soucasne forwardy, ktere jsou odvozene od plynovych zdroju ..
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Chces zachranit velrybu? Tak plat!
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: pořídit si EV za dvojnásobek spalováku (a kdyby nebyla extra dementně schválně penalizována malá ICE vozidla, tak by ta cena EV byla tak 3:1 až 4:1) a k tomu jako příslušenství tak za dalšího 1/2Mega či více FVE a jelikož přes den se EV doma "flákat" na nabíječce nebude, tak ještě jako "příslušenství" vlastní "palivovou mezinádrž" (tj. baterii o kapacitě 50-100kWh, tj. opět parádně mastnou )...
    ...to se prostě vyplatí.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Tak jestli vono to neni filozoficky zlo, kdyz to lidi sami nechteji, ale to je otazka do jine diskuse o autoritativnich rezimech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Z tohodle pohledu mas pravdu. EV jsou porad v pionyrskych dobach a ten zlom teprve prijde. ALE, ten zlom by neprisel bez toho ze by to nekdo tlacil = zakazoval tohle, danil tamhleto, dotoval tohleto.

    Tak jak jsem odpurce obecnych dotacnich pravidel v ramci EU, tak lokalni dotace na EV z tohodle duvodu schvaluji - viz.: [PETER_PAN @ Energetika a energie v politické a hospodářské perspektivě]
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No, vzdyt pisu, dneska to vyjde bajvocko jedna k jedny na provoznich nakladech za daleko vyssich vstupnich. Az se bude TCO u EV dvakrat nizsi, nez u normalnich aut, zacnou se prodavat. Do te doby to lidem nebude stat za tu prudu jezdit od nabijecky k nabijecce a ne od zacatku do cile.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK:

    Dneska se EV hodi pro rekneme 3/4 uzivatelu aut. Tzn. ne pro vsecny.

    1) Drtiva vetsina uzivatelu aut ma denni najezdy pod 50 km.
    2) V CR je 5500 verejnych nabijecich bodu a rocni vytizenost je 3%. Muzes nabijet kdekoliv, ano za vic nez za 6 CZK/kWh.
    3) Nove nabijecky / nabijeci body znikaji tempem nekolik stovek rocne a to jen proto ze nikdo nikoho k tomu nenuti. Infrastruktura se zlepsi ve chvily kdy budou mit komercni subjekty povinnost verejne parkovaci misto (nakupaky, obce, atd.) opatrit vzdy nabijeckou. Tuhle chvily je potreba vhodne nacasovat, protoze to musi byt levne. Dneska bysme se dostali uz k dobre cene za bod.
    4) Nejdrazsi nabijecky jsou ty vysokovykonove nabijecky u dalnich. Tyhle jsou drahe, ale rychle a predpoklad je ze je budes pouzit jen pri dalkovych cestach.

    U EV je dulezite srovnavat celkove naklady. V segmentu D uz je elektromobil ekonomictejsi nez spalovak, ale zase pred 2 lety to tak nebylo. Zlom prijde mezi 2026/2027 kdy to by tohle melo platit v segmentu C. Uvidime jak moc to automobilky zkurvi, ale myslim si ze uz moc ne, protoze konkurence Tesla + cina je tak tvrda ze uz zamerne priskrceni te technologie co jde na trh uz by jim neprosla.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: To ovsem trochu popira smysl - mit auto, ale pouzivat ho jenom v okoli domova. Ale treba takovi lide existuji, co ja vim?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam