• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: představa je to hezká ale stát neuvažuje tak že by přemýšlel na co potřebuje peníze a pak se snažil propojit s relevantním zdrojem financí.

    Stát prostě funguje tak že shromáždí všechny peníze co mu u voličů a soudů projde a pak teprve přemýšlí kde je utratit.

    Takže hned jak bude dost elektromobilů aby to byl viditelný zdroj peněz tak se zdání jejich používání s výmluvou na diskriminaci jiných pohonů prostě proto že to bude další možný zdroj peněz do státní pokladny
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MMORT7: píšu že má sloužit, ne že slouží.
    .
    Každopádně je to daň která je diskriminační a pokud se syngasem zmizí i možné zatížení povolenkou není důvod ji mít

    Nahradí ji silniční daň která bude stejná pro všechny druhy emisně neutrálních pohonů
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PAN_SPRCHA: To je dobrej point a budouci neplanovane externality EV. Ma to ale vic rovin. Tak jako ze zacatku byly solary dotovane a ted je cena uz takova ze dotace nemaji opodstatneni (pokles pod 1/10 ceny za mene jak 2 dekady), tak stejne tak nektere soucasne dotace nebudou technicky potreba. A tyhle penize se muzou uvolnit do infrastruktury. Co dneska jeste hodne celosvetove dotujeme? Dost fosilni prumysl - porad jsou intervence co se infrastruktury, rezerv a pobidek tyce. Tohle jsou velke castky ktere muzou jit do silnicni infrastruktury.

    Dalsi dil pak bude nejaka forma vyssi silnicni dane. Muzeme to udelat od km, s cim ideove nesouhlasim, nebo formou silnicni dane.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PAN_SPRCHA: A tuhle pohádku si vzal kde?
    " dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok".
    Sice se to traduje podobně jako Klausem rozkradeny důchodový účet, ale je to asi stejná blbost.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: Mimochodem tedka u nas na kongresu Rakusaci prezentovali H2 a CO2 sit jako hotovou vec. A ze pry pry pri cene 300 euro za tunu CO2 se sit i vyplati a budou ho prodavat chemickam a letistim (ktere budou syntetizovat kerosen, aby mohla letat C neutralni létadla).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No ale pak lidi v EU nebudou mit penize na cinska vozidla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Jj, uvidime. Staci aby to co ted jde koupit v Cine slo koupit v EU a VW se Stelantisem muzou zavrit kram.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: no jenže tam pak narazíš na takovou zajímavou věc s tím syngasem.
    dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok?
    Elektromobily neplatí spotřební daň
    Syngas by se mohl dostat při masové výrobě až k ceně takové že bude podobný nebo i nižší než dnešní cena benzínu se spotřební daní.

    Oba dva budou CO2 neutrální.

    Logicky potom v rámci nediskriminačního přístupu musíš chtít spotřební daň i po elektromobilech.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Ano! Ja chci self driving auto, ale vsadim boty, ze za meho zivota v Evrope nebude.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Uvidime, uvidime.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Není vůbec třeba platit za pronájem. Stačí si zaplatit za užití.

    Když kvalitě cíle (cesty), neodpovídá kvalita prostředku, není to správně.

    Takže je správně, když máš (jakože vlastníš) prostředek, jehož převažujícím účelem je, že stojí na místě, ačkoliv jeho primárním cílem je, aby přepravoval z místa A do místa B?

    Škoda, že nemám pár desítek milionů k dispozici. Kdybych měl, investoval bych do projektu na rozvoj robomobility v ČR. :-)

    Záměr je jednoduchý, ale revoluční v tom, jak by zefektivnil osobní dopravu:

    - za definovaný paušální poplatek, který by se měl blížit měsíčnímu kupónu za MHD bych si namísto vlastního auta stiskl tlačítko ovladače, kterým bych si přivolal nejbližší robomobil. Ten by sám do deseti minut přijel, mohl bych se svézt a přepravit na potřebné místo, a pak by se robomobil zase odjel nabít k nejbližší volné nabíječce.

    Projekt jako vyšitý pro Škodovku, anebo ČEZ. :-)

    Já tohle sice bohužel řešit nebudu, ale jsem optimista v tom, že se toho možná ještě dožiju.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: V tomhle mas take pravdu. U ojeteho auta se ta ekonomika jeste k EV nepreklopila, u novych EV ze segmentu D uz celkem jo (pri zapocteni uspor pri servisu) uz celkem ano (ale najdes edge cases kdy to nebude vychazet).
    Tohle se preklopi rekl bych kolem roku 2027 (+/- rok) kdy to bude plati pro segment C. Pak to bude volne klouzat az do bodu kdy se bude moc pouzivat jen synteticka paliva co budou stat 2-3 vic nez fosilni a to bude posledni tecka pro spalovaky.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Nehcapu proc by to melo nekomu vadit. LiFePO4 co jde dneska koupit maji zivotnosti 700kkm, ty co se davaji do nejlepsich cinskych aut cca 1,5M km (s tim ze ti daji 15 let/ 1M km zaruku). To je ta soucasna levnejsi technologie (EU ma zpozdeji 2-3 vyvojove generace, ale verim ze ted uz se soudruzi z VW chytnou za nos nalejou do toho vic nez tech smesnych tusiom 7MLD EUR co do vyvoje platformy MEB), to se vubec nebavime o solid-state co ma treba NIO 6 v nejvyssi konfiguraci. Tzn. tohle neni problem zivotnosti.
    Auto zaparkujes a pripojis na nabijeci bod (tak jako tak), tvuj profil bude obsahovat priority jak a moc chces nabijet/sdilet atd. a podle toho budes mit v danou dobu auto tak ci tak pripravene. Nikdo te nebude nutit sdilet, nedostanes revenues, to je cele.

    Cele nepochopeni je v tom ze ty a podobni neveri tomu ze dekarbonizace je kriticky nutna, fundamentalni zalezitost preziti lidstva jako globalni civilizace. Kdyby slo jen o lokalni emise, geopolitickou zavislost na fosilnich palivech, nebo energetickou hospodarnost - dalo by se hovorit o tom ze to neni kriticke. Ale tyhle 3 veci jsou prakticky bezvyznamne.
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: no to budou majitelé EV strašně šťastní, že budou sloužit jako baterky...
    ...i když budoucnost je vlastně "nic nevlastnit, ale platit tvrdě pronájem", takže si nebudou moci vybrat :-§(
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Ano a v ramci smart-gridu se s tim pocita jako se stabilizacnim prvkem site. Dneska je v CR 7M spalovacich aut a 30k EV.

    V tuhle chvily jsme na EV pripraveni malo, resp. soucasne narusty poctu EV v CR bohate zvlada (vytizenost verejnych bodu ~ 3%), ale doba kdy bude v CR pribejvat 100k+ EV rocne prijde bod kdy to stacit nebude. Nabijecich bodu vznikaji nizsi stovky rocne v CR, ted to staci, ale kolem roku 2028 uz bude chtit slapnout do pedalu. Tyhle porodni bolesti budou a hateri budou mit par let pre. Pocitam ze tak kolem roku 2030 tohle prijde.

    Kolem roku 2060 by uz v CR mohlo byt kolem 5M EV. To je stabilizacni kapacita (pocitam bateriove technologie ktere jsou ted pripraveny do vyroby, tzn. dojezd 1000km cca, ale v te dobe budou vetsi) srovnatelna s cca 20 dlouhymi stranemi. A kazdy takovyhle auto bude po vetsinu sveho casu pripojeno na nabijecce v nejakem programu kdy bude chtit se nabit s nejakou prioritou, nebo poskytnout kapacitu pro stabilizaci site atd. Proste smart-grid.
    PES
    PES --- ---
    BLOWUP: EV jsou prostě vozidla, které je třeba na nabíječku píchnout kdekoliv se zaparkuje

    - přijedu do práce, šup do zásuvky (pod zásuvkou si představte spíš nabíječku než obyčejnou zásuvku)
    - přijedu na jednání, během jednání vozidlo na nabíječcě
    - parkování během nakupovaní samozřejmě na nabíječce

    Jenže co by to znamenalo mít nabíječku prakticky všude...
    ...no comment.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: jenze muset jet nabijet nekam k „verejnymu bodu“ je pro vetsinu lidi opruz a ztrata casu. To neni jako jednou tejdne stravit pet minut u pumpy. Musis tam to auto odvezt a budto u nej cekat, nebo si vymyslet v okoli nejaky zarizovani ktery vlastne nepotrebujes, nebo jit domu pesky (s plnejma taskama s nakupem) a po nabiti jit jeste vyzvedavat auto (a hledat pro nej volny parkoviste ktery tou dobou uz nenajdes). To nejsou moje argumenty, tohle jsem se dozvedel jako vysledek uvah od my pritelkyne nez sla a koupila si benzinaka se kterym je naprosto happy.

    To ze neco nejak funguje jeste neznamena ze neco nefunguje lip.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LEXIK: Jo, presne tohle jsem slysel uz od nekolika lidi z korporatu a z uradu. Ze museli nakoupit EV, protoze ESG a pak jim stojej v garazich, protoze se s tim jezdit vlastne neda.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    #kecy

    Naše firma vyměnila části obchodních manažerů služební auta octavie /kodiaqy za enyaq-y ...
    Jejich bezprostřední zkušenost po pár měsících? Uživatelsky naprostý horor!
    U "benzínu" jim stačilo 2x do měsíce natočit "plnou" a dál už nebylo třeba se o nic starat.
    S elektroautem si teď musí předem "propočítávat" naprosto každou cestu. Delší trasy plánovat s tím, kde a kdy se bude dobíjet. Samozřejmě s negativním dopadem na pracovní dobu...
    Špatně se plánují schůzky, pořád se musí počítat s tím, že něco nevyjde podle plánu a dojde ke zpoždění. Cesty autem jsou "noční můra", protože se pořád musí sledovat, zdali dojedou, či budou muset řešit ad. hoc nabíječku.
    To že v sídle firmy je málo nabíječek (ad. povolení od PRE) a musí se "bookovat" a třeba na tebe ani nevyjde je další věc. Dále není dotažená "refundace" za dobíjení "služebáku" doma ze zásuvky ...

    Překvapivě je zájem o výměnu prakticky nulový ....
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: V pohode, tak az budes mit elektrovuz, tesim se na statistiky. Zatim ja osobne jezdim s dvoulitrovym dieslem za 1.8 Kc/km a dojezd mam asi 900 km.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam