• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No ale pak lidi v EU nebudou mit penize na cinska vozidla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Jj, uvidime. Staci aby to co ted jde koupit v Cine slo koupit v EU a VW se Stelantisem muzou zavrit kram.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: no jenže tam pak narazíš na takovou zajímavou věc s tím syngasem.
    dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok?
    Elektromobily neplatí spotřební daň
    Syngas by se mohl dostat při masové výrobě až k ceně takové že bude podobný nebo i nižší než dnešní cena benzínu se spotřební daní.

    Oba dva budou CO2 neutrální.

    Logicky potom v rámci nediskriminačního přístupu musíš chtít spotřební daň i po elektromobilech.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Ano! Ja chci self driving auto, ale vsadim boty, ze za meho zivota v Evrope nebude.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Uvidime, uvidime.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Není vůbec třeba platit za pronájem. Stačí si zaplatit za užití.

    Když kvalitě cíle (cesty), neodpovídá kvalita prostředku, není to správně.

    Takže je správně, když máš (jakože vlastníš) prostředek, jehož převažujícím účelem je, že stojí na místě, ačkoliv jeho primárním cílem je, aby přepravoval z místa A do místa B?

    Škoda, že nemám pár desítek milionů k dispozici. Kdybych měl, investoval bych do projektu na rozvoj robomobility v ČR. :-)

    Záměr je jednoduchý, ale revoluční v tom, jak by zefektivnil osobní dopravu:

    - za definovaný paušální poplatek, který by se měl blížit měsíčnímu kupónu za MHD bych si namísto vlastního auta stiskl tlačítko ovladače, kterým bych si přivolal nejbližší robomobil. Ten by sám do deseti minut přijel, mohl bych se svézt a přepravit na potřebné místo, a pak by se robomobil zase odjel nabít k nejbližší volné nabíječce.

    Projekt jako vyšitý pro Škodovku, anebo ČEZ. :-)

    Já tohle sice bohužel řešit nebudu, ale jsem optimista v tom, že se toho možná ještě dožiju.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: V tomhle mas take pravdu. U ojeteho auta se ta ekonomika jeste k EV nepreklopila, u novych EV ze segmentu D uz celkem jo (pri zapocteni uspor pri servisu) uz celkem ano (ale najdes edge cases kdy to nebude vychazet).
    Tohle se preklopi rekl bych kolem roku 2027 (+/- rok) kdy to bude plati pro segment C. Pak to bude volne klouzat az do bodu kdy se bude moc pouzivat jen synteticka paliva co budou stat 2-3 vic nez fosilni a to bude posledni tecka pro spalovaky.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Nehcapu proc by to melo nekomu vadit. LiFePO4 co jde dneska koupit maji zivotnosti 700kkm, ty co se davaji do nejlepsich cinskych aut cca 1,5M km (s tim ze ti daji 15 let/ 1M km zaruku). To je ta soucasna levnejsi technologie (EU ma zpozdeji 2-3 vyvojove generace, ale verim ze ted uz se soudruzi z VW chytnou za nos nalejou do toho vic nez tech smesnych tusiom 7MLD EUR co do vyvoje platformy MEB), to se vubec nebavime o solid-state co ma treba NIO 6 v nejvyssi konfiguraci. Tzn. tohle neni problem zivotnosti.
    Auto zaparkujes a pripojis na nabijeci bod (tak jako tak), tvuj profil bude obsahovat priority jak a moc chces nabijet/sdilet atd. a podle toho budes mit v danou dobu auto tak ci tak pripravene. Nikdo te nebude nutit sdilet, nedostanes revenues, to je cele.

    Cele nepochopeni je v tom ze ty a podobni neveri tomu ze dekarbonizace je kriticky nutna, fundamentalni zalezitost preziti lidstva jako globalni civilizace. Kdyby slo jen o lokalni emise, geopolitickou zavislost na fosilnich palivech, nebo energetickou hospodarnost - dalo by se hovorit o tom ze to neni kriticke. Ale tyhle 3 veci jsou prakticky bezvyznamne.
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: no to budou majitelé EV strašně šťastní, že budou sloužit jako baterky...
    ...i když budoucnost je vlastně "nic nevlastnit, ale platit tvrdě pronájem", takže si nebudou moci vybrat :-§(
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Ano a v ramci smart-gridu se s tim pocita jako se stabilizacnim prvkem site. Dneska je v CR 7M spalovacich aut a 30k EV.

    V tuhle chvily jsme na EV pripraveni malo, resp. soucasne narusty poctu EV v CR bohate zvlada (vytizenost verejnych bodu ~ 3%), ale doba kdy bude v CR pribejvat 100k+ EV rocne prijde bod kdy to stacit nebude. Nabijecich bodu vznikaji nizsi stovky rocne v CR, ted to staci, ale kolem roku 2028 uz bude chtit slapnout do pedalu. Tyhle porodni bolesti budou a hateri budou mit par let pre. Pocitam ze tak kolem roku 2030 tohle prijde.

    Kolem roku 2060 by uz v CR mohlo byt kolem 5M EV. To je stabilizacni kapacita (pocitam bateriove technologie ktere jsou ted pripraveny do vyroby, tzn. dojezd 1000km cca, ale v te dobe budou vetsi) srovnatelna s cca 20 dlouhymi stranemi. A kazdy takovyhle auto bude po vetsinu sveho casu pripojeno na nabijecce v nejakem programu kdy bude chtit se nabit s nejakou prioritou, nebo poskytnout kapacitu pro stabilizaci site atd. Proste smart-grid.
    PES
    PES --- ---
    BLOWUP: EV jsou prostě vozidla, které je třeba na nabíječku píchnout kdekoliv se zaparkuje

    - přijedu do práce, šup do zásuvky (pod zásuvkou si představte spíš nabíječku než obyčejnou zásuvku)
    - přijedu na jednání, během jednání vozidlo na nabíječcě
    - parkování během nakupovaní samozřejmě na nabíječce

    Jenže co by to znamenalo mít nabíječku prakticky všude...
    ...no comment.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: jenze muset jet nabijet nekam k „verejnymu bodu“ je pro vetsinu lidi opruz a ztrata casu. To neni jako jednou tejdne stravit pet minut u pumpy. Musis tam to auto odvezt a budto u nej cekat, nebo si vymyslet v okoli nejaky zarizovani ktery vlastne nepotrebujes, nebo jit domu pesky (s plnejma taskama s nakupem) a po nabiti jit jeste vyzvedavat auto (a hledat pro nej volny parkoviste ktery tou dobou uz nenajdes). To nejsou moje argumenty, tohle jsem se dozvedel jako vysledek uvah od my pritelkyne nez sla a koupila si benzinaka se kterym je naprosto happy.

    To ze neco nejak funguje jeste neznamena ze neco nefunguje lip.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LEXIK: Jo, presne tohle jsem slysel uz od nekolika lidi z korporatu a z uradu. Ze museli nakoupit EV, protoze ESG a pak jim stojej v garazich, protoze se s tim jezdit vlastne neda.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    #kecy

    Naše firma vyměnila části obchodních manažerů služební auta octavie /kodiaqy za enyaq-y ...
    Jejich bezprostřední zkušenost po pár měsících? Uživatelsky naprostý horor!
    U "benzínu" jim stačilo 2x do měsíce natočit "plnou" a dál už nebylo třeba se o nic starat.
    S elektroautem si teď musí předem "propočítávat" naprosto každou cestu. Delší trasy plánovat s tím, kde a kdy se bude dobíjet. Samozřejmě s negativním dopadem na pracovní dobu...
    Špatně se plánují schůzky, pořád se musí počítat s tím, že něco nevyjde podle plánu a dojde ke zpoždění. Cesty autem jsou "noční můra", protože se pořád musí sledovat, zdali dojedou, či budou muset řešit ad. hoc nabíječku.
    To že v sídle firmy je málo nabíječek (ad. povolení od PRE) a musí se "bookovat" a třeba na tebe ani nevyjde je další věc. Dále není dotažená "refundace" za dobíjení "služebáku" doma ze zásuvky ...

    Překvapivě je zájem o výměnu prakticky nulový ....
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: V pohode, tak az budes mit elektrovuz, tesim se na statistiky. Zatim ja osobne jezdim s dvoulitrovym dieslem za 1.8 Kc/km a dojezd mam asi 900 km.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: To mas pravdu kdyz to vytrhnes z kontextu jak se nejcasteji pouziva auto v Evrope.

    Nejcastejsi scenar v EU je najezd do 50 km denne v pracovni den. Pro CR plati prumerny najezd mezi 10-12kkm/rok na auto v osobnim vlastnictvi (zalezi jakou statistiku z jakych let vezmeme). Kolik z toho je ta cesta do chorvatska a zpatky? 2000 km? Kolik km rocne nelze realizovat levne, ale tak jak referuji v tebou postovanych clancich? 20% rocne? 25% rocne? Ten rozdil je velky, vetsi nez u paliv (tam je rozdil mezi normalni pumpou a dalnicni pumpu treba jen 20%, u nabijecek je rozdil klidne +100%).

    Takze pri kalkulaci ekonomiky EV vs spalovak (bavme se o situaci spalovak za 1,2M vs. EV za 1,2 M) musis pocitat hodnotu porizeni, zivotnost baterek a trakcniho systemu, cenu servis (na statistickych date z USA od 2011 je to cut 2/3 nakladu na servis) a hodnotu provozu. A tady se slusi kalkulovat ten mix ktery jezdis. Jestli bys najel 20% za 2 CZK/km a 80% za 1 CZK/km tak nemuzes tvrdit ze se s EV jezdi za 2 CZK/km - to proste neni pro tu nakladovou rozvahu pravda.

    Ja mam spalovak. EV koupim az dostavim barak a bude to dalsi generace EV (lepsi LiFePO4 ktery ted maj zatim jen v Cine). Najezdim 25-30kkm/rok a z toho max. 3000 km by bylo mimo moznost nabijet levne.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    NECROMAN: Ja teda nevim, skoly nemam, ale co jsem cetl clanky, nikde za 0.9 korun na km nikdo nejezdi (viz nejnovejsi clanky):

    Tady za 2 koruny na km:
    Jeli jsme do Chorvatska elektromobilem, dieselem i oklikou. Cesta dopadla jinak, než jsme čekali
    https://autosalon.tv/novinky/bonusy-k-tv-poradu/jeli-jsme-do-chorvatska-elektromobilem-dieselem-i-oklikou-cesta-dopadla-jinak-nez-jsme-cekali

    Tady za 1.92 koruny na km:
    Projeli jsme 8 zemí za 8 dní na elektřinu: Škoda Enyaq v náročném testu │ Cena a doba dobíjení | Auto.cz
    https://www.auto.cz/projeli-jsme-8-zemi-za-8-dni-elektromobilem-des-sranda-i-ponauceni-149974
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: pokles se opravdu nekoná. Pravda, v některých zemích se v červenci zvedly ceny Tesel, nebo končily dotační programy, takže třeba od června lze sledovat pokles, ale tím hlavním důvodem je to, že v červnu byly mimořádné počty registrací. Trend je jinak stále jasný
    A co se týká ceny za km, průměrná cena za 1 kWh elektřiny se pohybuje kolem 6 Kč. Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 90 Kč, při nabíjení doma. V případě když máš soláry a domácí baterii, tak se dostaneš skoro na nulový provoz.
    V případě rychlonabíječek je to o něco dražší, ale stále se pohybujeme pod cenou nákladů u spalováků.

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: hoši, já nevím, jak generujete elektriku u vás na dalným Východě, jestli máte za barákem naftovej generátor a chodíte si s kanďákem do těch tří věží u Břeclavi, nebo vám ve sklepě točí banda zotročenejch Slováků dynamem, ale tady v Praze si normálně můžeš dát přístroj do takový spešl díry ve zdi, a je to za tyhle prachy zařízený, fakt nekecám, stačí si jenom udělat smlouvu u PRE a občas zaplatit fakturu!
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    PAN_SPRCHA: Jeste k tomu, ze.. ale to nebylo predmetem sdeleni. Predmetem sdeleni bylo, ze vice VE nasi situaci opravdu neresi, ba prave naopak.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    NYRLEM: tak proto se plynové zdroje zatěžují povolenkama. Jinak by nedávalo žádný smysl stavět cokoliv jiného než plyn.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam