• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: proto by mě zajímala ta podpora ze strany vlády aneb jestliže to umí postavit BYD, proč by to neměly umět evropské automobilky? Aneb ta výrobní cena bude postupně jen klesat a prostě nechceš ztratit trh, protože nechceš přijít o velkou marži.
    Samozřejmě pokud je to pořád i v Číně brutálně dotovanej byznys a ty baterky (vše ostatní musí být na výrobu levnější než u ICE) jsou pořád ještě drahé, pak tam ještě nejsme.
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako nevím kolik jim vláda sype, ale údajně je tak kolem 50ti výrobců EV a docela krvavá konkurence, takže všichni se snaží přežít...
    A evropské automobilky nezačnou sypat EV za 15k EUR, to prostě nejde, neumí to vyrobit za tyhle peníze...
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: tak budou ještě vyšší...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: EU cla na čínský elektroauta už jsou někde mezi 25-50%, ale nenechte se rušit v úvahách
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: spíš než dotace v Evropě tak cla na CN EV...
    ...jinak jen krvácíš (a to nejde donekonečna) a zbytečně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by docela dost zajímalo, jak jsou ty EV podporované v Číně, kolik těm výrobcům reálně vláda sype. Protože se obávám, že v téhle fázi jsou dotace už jenom taková levná droga - alá nestíhám termíny, tak si dám perník, abych x nocí nespal a makal jako šroub - krátkodobě to funguje, dlouhodobě to jen odkládá problém.
    Prostě už bych od evropských automobilek čekal, že začnou na trh sypat levné EV (cca 15k EUR) a dotace spíš směřovat k veřejným dobíječkám na sidlištích z lamp nebo z chodníků. Ale samozřejmě pokud to Čína pořád silně sponzoruje, tak mají asi dotace v Evropě smysl.
    HANZS
    HANZS --- ---
    A jinak k původnímu tématu pokut, když firma produkuje vozidla s průměrem nad 95g Co2.
    Renault/Dacia se na to rozhodli vyzrát tím, že tlačí naplno LPG - auto na LPG má 72g Co2 vs. 95g Co2 benzín.
    Takže mi v autosalonu Dacia říkali, že aktuálně prodávají většinu nových aut na LPG.
    Je to logický přístup - malé EV auto by bylo prostě drahé, tak jdou cestou LPG...

    Jo a něměcký ministr Habeck slíbil VW pomoc tím, že vládá opět dá dotace na EV - tím pádem více prodaných EV od VW, méně propouštění... :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako "Hype křivka" je dle mého mnohem blíže realitě, než S-křivka, kterou tu obhajoval Necroman a rádí jí používají i další EV vizionáři. I podle mě EV jednoho dne převáží i v Evropě - ale aktuálně k tomu nejsou dostatečné podmínky.
    Zatím se ta penetrace výrazně omezuje na uživatele, kteří mohou v klidu nabíjet doma/ v práci.

    Jinak nechci se moc handrkovat o tom co má menší spotřebu, dalo by se na to koukat z různých úhlů, ale na dálnici při rychlosti 130km/h a použití dálniční rychlonabíječky, vyjde cena lépe pro nafťák. (nějakých 6,7x32kč vs. 20x16kč (nabíjení 16kč, když jsem členem sítě).
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Vyjádření na úrovni a ještě k věci.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: haha :)
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    GOR: bohuzel..
    GOR
    GOR --- ---
    NYRLEM: CfD pro vetrniky 100-120 EUR/MWh... To me zajima. Je to neco verejneho?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Zase mas pravdu. Ano byl by to castecny kolaps Evropskeho automobiloveho prumyslu a pad CR do ekonomicke temnoty (nas prumysl je hodne automotive ).

    Kdo a proc za to muze? Rozebiram zde : [PETER_PAN @ Věci Veřejné - Má dneska přes čtyři tisíce reakcí.]
    Tzn. neni 1 pricina.
    - EU regulace a spatne nastaveny system dotaci ? - ano
    - Automobilky co zaspaly a lobovaly za to protahnout spalovaky kam az to jde ? - ano
    - Levicove mysleni natlakovych skupin jako odbory ? - ano
    - Cilene dezinformace ruznych Kretinskych tak aby verejnost byla proti ? - ano
    - Politici co z ideologickych i nekompetentnich duvodu delaji rozhodnuti co nejsou data driven ? - ano
    - Zeleni aktivisti kteri tema uchopili a znemoznili tak ze proti sobe postvali verejnost ? - ano

    Takze asi tak k pricinam. A Cina je ted historicky poprve v situaci ze ma know-how ktere bude branit pred kopirovanim :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: představa je to hezká ale stát neuvažuje tak že by přemýšlel na co potřebuje peníze a pak se snažil propojit s relevantním zdrojem financí.

    Stát prostě funguje tak že shromáždí všechny peníze co mu u voličů a soudů projde a pak teprve přemýšlí kde je utratit.

    Takže hned jak bude dost elektromobilů aby to byl viditelný zdroj peněz tak se zdání jejich používání s výmluvou na diskriminaci jiných pohonů prostě proto že to bude další možný zdroj peněz do státní pokladny
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MMORT7: píšu že má sloužit, ne že slouží.
    .
    Každopádně je to daň která je diskriminační a pokud se syngasem zmizí i možné zatížení povolenkou není důvod ji mít

    Nahradí ji silniční daň která bude stejná pro všechny druhy emisně neutrálních pohonů
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PAN_SPRCHA: To je dobrej point a budouci neplanovane externality EV. Ma to ale vic rovin. Tak jako ze zacatku byly solary dotovane a ted je cena uz takova ze dotace nemaji opodstatneni (pokles pod 1/10 ceny za mene jak 2 dekady), tak stejne tak nektere soucasne dotace nebudou technicky potreba. A tyhle penize se muzou uvolnit do infrastruktury. Co dneska jeste hodne celosvetove dotujeme? Dost fosilni prumysl - porad jsou intervence co se infrastruktury, rezerv a pobidek tyce. Tohle jsou velke castky ktere muzou jit do silnicni infrastruktury.

    Dalsi dil pak bude nejaka forma vyssi silnicni dane. Muzeme to udelat od km, s cim ideove nesouhlasim, nebo formou silnicni dane.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PAN_SPRCHA: A tuhle pohádku si vzal kde?
    " dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok".
    Sice se to traduje podobně jako Klausem rozkradeny důchodový účet, ale je to asi stejná blbost.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: Mimochodem tedka u nas na kongresu Rakusaci prezentovali H2 a CO2 sit jako hotovou vec. A ze pry pry pri cene 300 euro za tunu CO2 se sit i vyplati a budou ho prodavat chemickam a letistim (ktere budou syntetizovat kerosen, aby mohla letat C neutralni létadla).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No ale pak lidi v EU nebudou mit penize na cinska vozidla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Jj, uvidime. Staci aby to co ted jde koupit v Cine slo koupit v EU a VW se Stelantisem muzou zavrit kram.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: no jenže tam pak narazíš na takovou zajímavou věc s tím syngasem.
    dneska platíš spotřební daň z benzínu ta má sloužit k údržbě a výstavbě silnic ok?
    Elektromobily neplatí spotřební daň
    Syngas by se mohl dostat při masové výrobě až k ceně takové že bude podobný nebo i nižší než dnešní cena benzínu se spotřební daní.

    Oba dva budou CO2 neutrální.

    Logicky potom v rámci nediskriminačního přístupu musíš chtít spotřební daň i po elektromobilech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam