• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: To není úvaha o komunismu, ale budoucí možnost navíc na trhu. Jistě víš, že produktivní ekonomika je hlavně o maximalizaci různých možností. Některá se ukáže jako vhodnější, jinou průmyslová evoluce vytlačí novou možností. Takže to není vize, ale budoucí projekt.

    V Japonsku je osobní doprava drahá a převládá veřejná doprava, protože vlastnit auto a jezdit vlastním autem je luxus.

    O ty flotily aut se bude muset někdo starat, včetně čištění od blitek a spermatu, jak jsi psal, což vytvoří nová pracovní místa.

    Nevím, proč bychom se v Evropě měli jen zpovzdálí dívat, jak se za oceánem létá na Mars a obdivně tleskat. Je potřeba inovativního myšlení.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: mam tam znamy, moje svagrova tam trikrat rocne ma koncerty, ale ze by tam meli autonomni taxiky ktery nepotrebujou ridice mi zatim jeste nikdo nerikal.

    My tu (CH) mame teda uz asi patnact let ve dvou letoviskach autonomne jezdici autobusy, ale jsou to takovy krokem se plouzici legracky ktery nikdo nebere vazne.

    Krome toho zu mame asi dvacet let (pocitove, kdyztak si to vygoogli) celkem fungujici sluzbu kde muzes uzavrit abonentku a muzes kdykoli mit k dispozici auto. Jmenuje se to mobility. O tom neco vim: pritelkyne to asi dva roky mela. Facit: je to reseni pro nekoho, kdo budto to auto potrebuje fakt asi petkrat rocne - potom mas asi dvacetinasobne vysoky naklady na kilometr. Nebo pro nekoho kdo pro to ma ideologicky duvody, to jsou takovi ti gymnasialni ucitele a urednici, ktery berou 160k rocne a vlastne se za to ze nekam nejedou na kole stydej. Pro normalni uzivatele to nefunguje, pritelkyne si po tech dvou letech s ulevou koupila zase vlastni. Potom nasledovala asi trileta perioda kdy mely jedno auto dohromady s kamaradkou - skoncilo to fiaskem, a to i presto ze jak ja, tak pritel ty kamaradky maji svoje vlastni auta ktery pochopitelne maji vzdycky k dispozici.

    Znam lidi ktery z presvedceni auto nemaj - ti bydlej ve meste, jezdej na kole a mhd, pripadne vlakem a maj pocit ze zachranujou planetu. Ti by si ale to autonomni auto nezavolali ani kdyby si tim meli zachranit zivot, to jsou takovi transportni vegani :-)

    A potom je tech zbylych asi 89% obyvatelstva, ktery proste auto potrebujou ke svy praci nebo vubec zivotu, a ti jak uz jsem psal tim ze nejsou cleny nejakyho hmyziho spolecenstva proste chtej mit to auto svoje.

    Me tyhle uvahy o "budoucnosti" vzdycky prijdou asi tak legracni jako predstavy komunistu o nove, krasne a spravedlive spolecnosti, kde kazdy bude mit dle svych potreb. Ano, u vcel by to fungovalo, u lidi nikoli. Pokud budou mit na vyber a nebudou zit v nejaky komunisticky diktature ktera jim to primo nebo neprimo zakaze, tak nikdo prednost necemu sdilenymu pred necim co patri exkluzivne jemu osobne neda.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Ty jsi nikdy nebyl v Japonsku, viď?

    Ale ty dřív zemřeš, než se něco takovýho stane běžnou realitou. Pak už ti to bude u zadku. :)

    Jenom, až se narodíš v novým těle a vymazanou pamětí, tak tohle bude možnost navíc, která bude levná a každýmu dostupná. Směj se dál, mě to taky baví.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: sorry, ja myslel ze jde o vtip tak jsem se halt zasmal, no.

    Imho vsechny ty pohledy do budoucnosti podcenujou fakt, ze lidi nejsou vcely ale jednotlivy individua a ze proste kazdej ma rad to svoje vlastni vypucovany nebo zabordeleny, s kejvacim psem nebo s rallye prouzkama nebo jakykoli ale proste jeho auto. Ja nechci sedet v necem o cem nevim kdo v tom predtim sedel, cim mi zasyflil sedadla, kdo tam blil nebo mrdal atd. Jako, ja nenastoupim ani do kazdyho libovolnyho taxiku, volam si vzdycky jeden a ten samej. A krome toho bydlim nekde, kde proste to auto chci mit pred domem. Asi tak, no.

    UNUX
    UNUX --- ---
    Efektivita - lepší produktivitu práce - s méně energie více vyprodukují, pracují efektivněji ze zdroji, než, že jedou osmnáctihodinový směny
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Je to jak říkají Pes i Makrousek. Mají levnější zdroje jak kovů z afriky, tak třeba elektrické energie. Mají v určitých oblastech lepší know-how např. software a výroba baterií. A celkově lepší produktivitu práce - lidí víc makají.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Protoze v Evrope lidi nemakaj, tak jednoduche to je. Kazdy chce work / life balance a hlavne 32 hodin pracovni tyden za alespon 100 tisic korun mesicne.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: CN levnější energie, zajistili se i zdroji surovin (též levně a spoustu z nich, zvláště vzácné kovy apod. dokonce dost ovládají) - prostě s hloupou a krátkozrakou politikou EU se tomu moc konkurovat nedá (všechny extra Nařízení a Regulace či omezení k tomu také moc nepomáhají)...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: proto by mě zajímala ta podpora ze strany vlády aneb jestliže to umí postavit BYD, proč by to neměly umět evropské automobilky? Aneb ta výrobní cena bude postupně jen klesat a prostě nechceš ztratit trh, protože nechceš přijít o velkou marži.
    Samozřejmě pokud je to pořád i v Číně brutálně dotovanej byznys a ty baterky (vše ostatní musí být na výrobu levnější než u ICE) jsou pořád ještě drahé, pak tam ještě nejsme.
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako nevím kolik jim vláda sype, ale údajně je tak kolem 50ti výrobců EV a docela krvavá konkurence, takže všichni se snaží přežít...
    A evropské automobilky nezačnou sypat EV za 15k EUR, to prostě nejde, neumí to vyrobit za tyhle peníze...
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: tak budou ještě vyšší...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: EU cla na čínský elektroauta už jsou někde mezi 25-50%, ale nenechte se rušit v úvahách
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: spíš než dotace v Evropě tak cla na CN EV...
    ...jinak jen krvácíš (a to nejde donekonečna) a zbytečně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by docela dost zajímalo, jak jsou ty EV podporované v Číně, kolik těm výrobcům reálně vláda sype. Protože se obávám, že v téhle fázi jsou dotace už jenom taková levná droga - alá nestíhám termíny, tak si dám perník, abych x nocí nespal a makal jako šroub - krátkodobě to funguje, dlouhodobě to jen odkládá problém.
    Prostě už bych od evropských automobilek čekal, že začnou na trh sypat levné EV (cca 15k EUR) a dotace spíš směřovat k veřejným dobíječkám na sidlištích z lamp nebo z chodníků. Ale samozřejmě pokud to Čína pořád silně sponzoruje, tak mají asi dotace v Evropě smysl.
    HANZS
    HANZS --- ---
    A jinak k původnímu tématu pokut, když firma produkuje vozidla s průměrem nad 95g Co2.
    Renault/Dacia se na to rozhodli vyzrát tím, že tlačí naplno LPG - auto na LPG má 72g Co2 vs. 95g Co2 benzín.
    Takže mi v autosalonu Dacia říkali, že aktuálně prodávají většinu nových aut na LPG.
    Je to logický přístup - malé EV auto by bylo prostě drahé, tak jdou cestou LPG...

    Jo a něměcký ministr Habeck slíbil VW pomoc tím, že vládá opět dá dotace na EV - tím pádem více prodaných EV od VW, méně propouštění... :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako "Hype křivka" je dle mého mnohem blíže realitě, než S-křivka, kterou tu obhajoval Necroman a rádí jí používají i další EV vizionáři. I podle mě EV jednoho dne převáží i v Evropě - ale aktuálně k tomu nejsou dostatečné podmínky.
    Zatím se ta penetrace výrazně omezuje na uživatele, kteří mohou v klidu nabíjet doma/ v práci.

    Jinak nechci se moc handrkovat o tom co má menší spotřebu, dalo by se na to koukat z různých úhlů, ale na dálnici při rychlosti 130km/h a použití dálniční rychlonabíječky, vyjde cena lépe pro nafťák. (nějakých 6,7x32kč vs. 20x16kč (nabíjení 16kč, když jsem členem sítě).
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Vyjádření na úrovni a ještě k věci.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: haha :)
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    GOR: bohuzel..
    GOR
    GOR --- ---
    NYRLEM: CfD pro vetrniky 100-120 EUR/MWh... To me zajima. Je to neco verejneho?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Zase mas pravdu. Ano byl by to castecny kolaps Evropskeho automobiloveho prumyslu a pad CR do ekonomicke temnoty (nas prumysl je hodne automotive ).

    Kdo a proc za to muze? Rozebiram zde : [PETER_PAN @ Věci Veřejné - Má dneska přes čtyři tisíce reakcí.]
    Tzn. neni 1 pricina.
    - EU regulace a spatne nastaveny system dotaci ? - ano
    - Automobilky co zaspaly a lobovaly za to protahnout spalovaky kam az to jde ? - ano
    - Levicove mysleni natlakovych skupin jako odbory ? - ano
    - Cilene dezinformace ruznych Kretinskych tak aby verejnost byla proti ? - ano
    - Politici co z ideologickych i nekompetentnich duvodu delaji rozhodnuti co nejsou data driven ? - ano
    - Zeleni aktivisti kteri tema uchopili a znemoznili tak ze proti sobe postvali verejnost ? - ano

    Takze asi tak k pricinam. A Cina je ted historicky poprve v situaci ze ma know-how ktere bude branit pred kopirovanim :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam