• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: jenže ona takhle vypadá mapa si to celýho světa
    PES
    PES --- ---
    Čína a Afrika: jak si velmoc za 20 let podmanila Afriku - Finlord
    https://finlord.cz/2023/01/cina-afrika-si-velmoc-za-20-let-podmanila-afriku/

    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: no u spousty těch "novodobých kolonií" je ten dluh vůči Číně pak tvořen úroky (tedy fakt suroviny de-facto "zadarmo" ;-))...

    Zambie a čínská dluhová past - Sinopsis
    https://sinopsis.cz/zambie-a-cinska-dluhova-past/

    Čína si za miliardy kupuje Afriku, velkého dlužníka má i v Evropě - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-cina-si-za-miliardy-kupuje-afriku-velkeho-dluznika-ma-i-v-evrope-252251
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Ad ta Čína - levnější energie by mi smysl dávaly, pak ještě levnější human power. I když u těch lidí bych čekal, že automotive je hodně daleko s automatizací, ale pořád se to auto "nepostaví" samo.
    U těch surovin nevěřím tomu, že by to někdo dával Číně za menší částky než za kolik to prodá do EU. Jakože tím splácí nějaký dluh apod.? To je stejně nějaká investice, kterou chce někdo zpátky. Proto jsem se ptal na podporu ze strany státu přímo automobilkám v Číně. Věřím, že to auto půjde v Číně postavit levněji, ale nevěřím, že to bude, tak zásadní, že by evropské automobilky taky neuměly auta vyrobit levněji a na podobné cenové úrovni jako Čína.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MAKROUSEK: mno jasný, páč ještě nikdy žádnej stát nevyhlásil bankrot, dluhovej dafault, revoluci, nebo nějaký to znárodnění, a kdyby se to stalo, tak rozhodně ne v Africe...

    Viděl ste pane někdy důl, jak by mi ho mohl někdo ukrást, vždyť je to díra v zemi!
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: my o vlku a US za dvermi

    US to ban Chinese connected car software and hardware, citing security risks | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2024/09/us-to-ban-chinese-connected-car-software-and-hardware-citing-security-risks/

    Ted jeste EU a mame opet 'konkurenceschopne' automobilky v Evrope s pridanou hodnotou (software) vyrobku. Baterky a dily muzou zustat z ciny
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: No a Cina je ma temer zadarmo, protoze si spoustu statu zavazala dluhovou pasti.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: :)))) Sun-Tzu umřel v šestým století před Kristem, to je jak tvrdit, že Itálie je neoddiskutovatelná vojenská velmoc, protože Romulus a Remus... jinak jak koukám, kam koukám, tak nám ty suroviny furt všichni za tržní ceny dodávaj, to se asi zas plánovači z Eurosajuzu tak nesekli.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: zase nepodceňuj Říši středu z nedostatku plánování (to by tam nevznikly takové věci jako Umění války apod.), a chtít ovládnout zdroje surovin není žádná raketová věta pro 5D šachy, to je prostě jedna z prazákladních věcí (na kterou jsme jaksi "demokraticky" zapomenuli v naivní víře, že nám - tedy Evropě resp. tzv. Kolektivnímu Západu aka KoZa - vždy ty suroviny a v požadovaném množství a ještě levně prodá)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: upřímně mě vždycky rozesměje, když kdokoliv, kdo si prožil nezanedbatelnou část života za socíku, je schopnej věřit tomu, že to čínský polytbyro nějak geniálně dlouhodobě strategicky vede, nebo že se plány realizujou podle nějakejch 5D šachů, jak přechcat západ, a ne podle toho, kdo se úspěšnějš vetře do přízně vedení...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    No v každý firmě jsou v nejhorším stavu tzv. referentská auta. Ty si může půjčit každý. Jednou jsem si takové půjčil a za deště zjistil, že to nemá stěrače, jen takové ty pahejly.
    A stav sdílených kol a koloběžek taky možná trochu vypovídá..
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: ale, s dovolenim umistim tvoji vizi do meho auditka "sazka na budoucnost", proti tomu jiste nic nemas? :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: mam tam znamy, moje svagrova tam trikrat rocne ma koncerty, ale ze by tam meli autonomni taxiky ktery nepotrebujou ridice mi zatim jeste nikdo nerikal.

    My tu (CH) mame teda uz asi patnact let ve dvou letoviskach autonomne jezdici autobusy, ale jsou to takovy krokem se plouzici legracky ktery nikdo nebere vazne.

    Krome toho zu mame asi dvacet let (pocitove, kdyztak si to vygoogli) celkem fungujici sluzbu kde muzes uzavrit abonentku a muzes kdykoli mit k dispozici auto. Jmenuje se to mobility. O tom neco vim: pritelkyne to asi dva roky mela. Facit: je to reseni pro nekoho, kdo budto to auto potrebuje fakt asi petkrat rocne - potom mas asi dvacetinasobne vysoky naklady na kilometr. Nebo pro nekoho kdo pro to ma ideologicky duvody, to jsou takovi ti gymnasialni ucitele a urednici, ktery berou 160k rocne a vlastne se za to ze nekam nejedou na kole stydej. Pro normalni uzivatele to nefunguje, pritelkyne si po tech dvou letech s ulevou koupila zase vlastni. Potom nasledovala asi trileta perioda kdy mely jedno auto dohromady s kamaradkou - skoncilo to fiaskem, a to i presto ze jak ja, tak pritel ty kamaradky maji svoje vlastni auta ktery pochopitelne maji vzdycky k dispozici.

    Znam lidi ktery z presvedceni auto nemaj - ti bydlej ve meste, jezdej na kole a mhd, pripadne vlakem a maj pocit ze zachranujou planetu. Ti by si ale to autonomni auto nezavolali ani kdyby si tim meli zachranit zivot, to jsou takovi transportni vegani :-)

    A potom je tech zbylych asi 89% obyvatelstva, ktery proste auto potrebujou ke svy praci nebo vubec zivotu, a ti jak uz jsem psal tim ze nejsou cleny nejakyho hmyziho spolecenstva proste chtej mit to auto svoje.

    Me tyhle uvahy o "budoucnosti" vzdycky prijdou asi tak legracni jako predstavy komunistu o nove, krasne a spravedlive spolecnosti, kde kazdy bude mit dle svych potreb. Ano, u vcel by to fungovalo, u lidi nikoli. Pokud budou mit na vyber a nebudou zit v nejaky komunisticky diktature ktera jim to primo nebo neprimo zakaze, tak nikdo prednost necemu sdilenymu pred necim co patri exkluzivne jemu osobne neda.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Ty jsi nikdy nebyl v Japonsku, viď?

    Ale ty dřív zemřeš, než se něco takovýho stane běžnou realitou. Pak už ti to bude u zadku. :)

    Jenom, až se narodíš v novým těle a vymazanou pamětí, tak tohle bude možnost navíc, která bude levná a každýmu dostupná. Směj se dál, mě to taky baví.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: sorry, ja myslel ze jde o vtip tak jsem se halt zasmal, no.

    Imho vsechny ty pohledy do budoucnosti podcenujou fakt, ze lidi nejsou vcely ale jednotlivy individua a ze proste kazdej ma rad to svoje vlastni vypucovany nebo zabordeleny, s kejvacim psem nebo s rallye prouzkama nebo jakykoli ale proste jeho auto. Ja nechci sedet v necem o cem nevim kdo v tom predtim sedel, cim mi zasyflil sedadla, kdo tam blil nebo mrdal atd. Jako, ja nenastoupim ani do kazdyho libovolnyho taxiku, volam si vzdycky jeden a ten samej. A krome toho bydlim nekde, kde proste to auto chci mit pred domem. Asi tak, no.

    UNUX
    UNUX --- ---
    Efektivita - lepší produktivitu práce - s méně energie více vyprodukují, pracují efektivněji ze zdroji, než, že jedou osmnáctihodinový směny
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Je to jak říkají Pes i Makrousek. Mají levnější zdroje jak kovů z afriky, tak třeba elektrické energie. Mají v určitých oblastech lepší know-how např. software a výroba baterií. A celkově lepší produktivitu práce - lidí víc makají.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Protoze v Evrope lidi nemakaj, tak jednoduche to je. Kazdy chce work / life balance a hlavne 32 hodin pracovni tyden za alespon 100 tisic korun mesicne.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: CN levnější energie, zajistili se i zdroji surovin (též levně a spoustu z nich, zvláště vzácné kovy apod. dokonce dost ovládají) - prostě s hloupou a krátkozrakou politikou EU se tomu moc konkurovat nedá (všechny extra Nařízení a Regulace či omezení k tomu také moc nepomáhají)...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: proto by mě zajímala ta podpora ze strany vlády aneb jestliže to umí postavit BYD, proč by to neměly umět evropské automobilky? Aneb ta výrobní cena bude postupně jen klesat a prostě nechceš ztratit trh, protože nechceš přijít o velkou marži.
    Samozřejmě pokud je to pořád i v Číně brutálně dotovanej byznys a ty baterky (vše ostatní musí být na výrobu levnější než u ICE) jsou pořád ještě drahé, pak tam ještě nejsme.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam