• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: myslíš, že tedy nabíječky v Číně jsou postavené všechny za státní peníze a i servis na ně platí stát a jen kvůli tomu mají levné nabíjení...? Pochybuju... (ale zjistit takový údaj je pro nás asi obtížné).
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To je teda briskni analyza. S ohledem na charakter RKR a na vyvoj v case se obavam, ze v tom je zelena temer nevinne, dtto cena nabijecek, naklady na servis. Snazil jsem se ukazat, ze cena elektriny jako takove hraje v koncove cene nabijeni na verejne nabijecce malou roli.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: V podstatě máš pravdu - EE je tu drahá, díky nezvládnuté zelené transformaci a to znamená malý zájem o EV v EU, automobilky nenaplní své EV kapacity a zahnijí ve spalovácích, o které celosvětově nebude zájem.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Z tvych prispevku jsem tak nejak pochopil, ze se zabyvas energetikou v nejake vyrobni firme, jest tak?

    Tak mi ted rekni, jak by asi nabijeni mohlo stat treba 4 Kč/kWh, když:

    Na 50 kW nabíječku potřebuješ by woko tak 55 kW RKR. Vyuziti nabijecky bude v celorepublikovym meritku dost bida, optimisticky 4h denne. To ti hodi jen na zaplaceni RKR 2,1 Kč/kWh. Silovku máš za 2,5 Kč kWh, vedlejší regulovaný platby 0,8 Kč/kWh, to jsme na 5,4 Kč/kWh, k tomu DPH a máme 6,5 Kč/kWh - jenže to je bez toho, že tu nabíječku musíš postavit a pak taky servisovat, dělat revize atp.

    Takže jediná reálná cesta k nižším cenám je:
    1) Vyšší využití (vejce/slepice, čekání na volnou nabíječku.....),
    2) Investiční dotace nabíječek,
    3) Křížové dotace v regulovaných platbách obdobně jako u topných tarifů.

    Za reálný považuju nanejvýš bod 1) Navíc u vysokovýkonných nabíječek to využití bude nejspíš horší kvůli nabíjecí křivce.
    Určitou motivační logiku by mělo účtovat podle času a ne podle energie, aby se demotivovalo využití 250 kW nabíječky autem, co zvládá, třeba jen 70 kW a aby se demotivovalo nabíjení do 100 %, lde těch posledních 10 jde dost pomalu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: je to prikaz statnimu aparatu dotovat a zakaz uplatneni volneho trhu :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tohle jsou důsledky Klause a jeho neutuchajícího upnutí se na trh bez přívlastků. Ideologicky všem zdůvodnil, že dotace jsou špatné áno, a tak dvacet let, místo abysme prachy naše i od EU využívali nějak koncepčně, takjich třetinu ukradnou jeho kunčafti, a druhou rozfofrujeme na kraviny. Páč říct si,že máme nějakou vizi budoucnosti a jít si za ní by byl socialismus. Jenom za ty prachy, co sme měli z emisních povolenek, sme mohli dostavit ty Dukovany, po kterejch spolu se Psem celou dobu volali, ake to bytě nezvládnul napakovat 123. kamarád v řadě...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Na tom nevidím tolik špatně. Je to asi logický první krok - nekoupíš si EV (i kdyby jezdilo zadarmo), pokud ho nemáš kde nabít. A není to ani zákaz, ani příkaz .) Je to pobídka.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: v Cine byly nabijecky z pocatku EV boomu masivne dotovane. Tolik k zakazum a prikazum...
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Solární elektrárny v EU loni vyrobily víc energie než uhelné | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-obnovitelne-zdroje-energie-uhli-fosilni-paliva-solarni-elektrarna-vetrna_2501230827_kce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no Čína spíš zavedla asi dvouměsíční čekačku na SPZ pro spalováky ve velkých městech, proto tam frčí EV
    a cena elektřiny zase souvisí s tím jak si tady vyhníváme a neženeme se dopředu po moderních technologiích
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Ano, jenže v Číně z toho solárního boomu profituje zákazník, který své EV nabíjí za 2-4Kč/kWh. Proto tam frčí EV prodeje. Za tyhle peníze by frčely i v EU a bez dotací. Jenže máme na nabíječkách cca 5x větší ceny a zákazník tím pádem výhodu EV nevidí...
    Je lepší a víc funguje, když to má ekonomicky smysl, než tlačení zákazů, příkazů a pokut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    neboj, letos to bude půlka :D ale příští rok už zase najedou velké parky na zelené louce, to asi PES chtěl
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Hlavne at to neprezenem

    Czechia installs 967 MW of solar in 2024 – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/22/czechia-installs-967-mw-of-solar-in-2024/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární elektrárny v EU loni poprvé vyráběly více energie než ty uhelné - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-solarni-elektrarny-v-eu-loni-poprve-vyrabely-vice-energie-nez-ty-uhelne-40505839

    Tak v EU podil obnovitelnych zdroju na elektrine roste o 2,5pb/rok. A tohle povazujeme za moc rychle? :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Renewable energy plus storage auctions to gain traction in India – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/22/renewable-energy-plus-storage-auctions-to-gain-traction/

    India Ratings says it expects renewable energy and storage tenders to gain further traction in India in the coming years, given the storage requirement of around 74 GW/411 GWh under National Electricity Plan (2023-32).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    V Cine stoupla produkce FVE za dva roky v podstate o 100%, ale EU to dela moc zbesile a rychle :D
    Kolikrat uz jsme tento pribeh slyseli?
    To same elektroauta - v roce 2020 meli zhruba stejny podil na prodejich jako v EU a za lonsek uz 43% (prosinec temer 50)
    Naopak - kdyby EU na sve automobilky zatlacila poradne, tak se dnes nemusime strachovat ze nam Cina prebere domaci trh
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: tak tady se zas neshodneme: "EU stále odmítá připustit, že to podělalo", pac to je tvuj idealizovany pohled.

    Naopak napr. oproti kalifornii to delame bez brown outu relativne povedene a na to, ze EU neni jednolity autokraticky rezim a nema idealni podminky pro PVE, se naopak dari drzet trzni divocinu v rovnovaze s rozumnym tempem inovaci/tranzice.

    A ted nemluvim o CR, kde je regulacni uzda v plny parade a vpodstate zakazuje jakekoliv standalone energeticke uloziste. Tady naopak zadny prostor pro trh nemame :)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: no konečně se shodneme - nicméně aktuální "vedení" EU stále odmítá připustit, že to podělalo (kdyby to přiznali, tak by museli jít od válu a to zjevně nechtějí a tak se tam budou držet a stranickou linii neústupně tlačit až do onoho pověstného "hořkého konce").
    Jinak obecně v zásadě nic proti OZE a EV jako takovým nemám, ale mám zásadní problém se stylem jejich protlačování a způsobem likvidace původních technologií namísto toho, aby si OZE a EV férově našly místo na trhu - i s tím, že se třeba nenahradí 100% elektráren za OZE či 100% spalovacích vozidel za EV a rozhodně se nebude diktovat, že od roku XY se nevyrobí/neschválí do provozu jediné non-EV (a o fyzikálně a ekonomicky nesmyslných limitech CO2 a pokutách za flotilové emise pro automotive ani nemluvě jaká je to zhovadilost - navíc odčerpávající peníze, které měl být v tom automotive k dispozici na vývoj... jistě, teď neřeším, zda si zisky v automotive spíš jen rozebrali akcionáři anebo se investovalo do vývoje/modernizace)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: jo to souhlasim. Transition by mela byt vic promyslena a je daleko od slova optimalni, at uz nakladove, nebo z pohledu rizik. Zvlast v tom Ceskym rybniku.

    Ale umi to hladce nekde na svete? Trh nikdy hladkej co se tyka zmen nebude, tzn. na hladkou transition potrebujes, jednak aby byla rizena experty a jednak centralne, tzn. v kontextu politickeho zrizeni / autokraticky a ne trzne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam