• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PES
    PES --- ---
    GOR: v případě "swapů" anebo "mezibaterií" na stanici by rezervovaná kapacita nemusela být případně účtována (ano, byl by to způsob "dotace"), pokud by se odběr automaticky řídil dle zátěže sítě a vychytával přebytky (což by mohlo částečně řešit problém přebytků OZE)... popř. platit jen pokud by nefungoval v režimu stabilizace sítě odběrem přebytků (detaily samo lze dále rozpracovat)
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: Jako máš pravdu, že při aktuálních cenách za rezervovanou kapacitu přívodu je provozování rychlonabíječky dost problem, aby se to zaplatilo. Ten výpočet máš dobře, takže to bude ten hlavní problém, proč nemůže být cena nabíjení nízká. (I při vyšším vytížení nabíječky, tam bude problém se dostat pod 6Kč/kWh jen za poplatek za rezerv. kapacitu). Jaká je cena za rezerv. kapacitu v Číně nevíme - může být 10x menší, možná mají poplatek jen za překročení kapacity...
    Ale to bohužel vede k tomu, že koncept nabíječek je vzhledem k ceně za nabíjení docela ekonomický nesmysl. (A to budou potřeba nabíječky 400-600kW viz. nový Zeekr, který se dá už objednávat).
    Má to ale řešení - swap baterie - má to Nio, ale hlavně BYD teď řekli, že do toho půjdou taky!
    Tj. kdo bude nabíjet hlavně doma bude mít pevnou baterii, kdo bude nabíjet na cestách - bude swapovat.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jen dodatek, tech 70 MW tam asi nebylo celej rok, ale tak jako tak, je to bida.


    MAKROUSEK: Stejne jako kdyz neco bylo statnim zajmem v CSSR..?
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: BTW, byl jsem velkej optimista.

    Dle článku https://www.jcted.cz/milevske-noviny/87557-dobijeni-elektromobilu-na-stojanech-cez-v-jiznich-cechach-mezirocne-vzrostlo-o-73-procent/

    dodaly stojany o výkonu 70 MW 9,6 GWh, tj 9600 MWh, tj. 9600/70=137 hodin ročního využití. Když budu počítat, že 70 MW stojanů potřebuje 77 MW RKR, tak jen RKR dělá do kWh 22,8 Kč/kWh.
    Jsou-li čísla v článku správně a pokud ČEZ nemá RKR nižší (stojany se o RKR dělí a když nabíjí více aut, tak je výkon nižší), tak na nabíjení docela prodělá. I kdyby měly stojany sdílený přívod a omezovaly výkon, furt by to dělalo šílenou raketu....
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    China’s EV growth is off the charts. It could reshape the global oil economy
    https://edition.cnn.com/2025/01/23/climate/china-evs-growth-oil-market/index.html
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Nevim, protoze nemam tucha, jak v Cine funguje distribuce a prenos a netusim, v jake relaci jsou ceny nabijecek v CLR k cenam nabijecek v CR a stejne tak nevim, jestli nemaji vyssi vyuziti.

    Kdyz dam ne uplne souvisejici, ale zajimave ilustrujici, paralelu: Kolegove studovali ekonomiku velke cinske chemicky, ktera vyrabi tezebni chemii ve snaze zjistit, jaktoze Cinani umi nabizet produkt tak lacino. Vysledek byl velmi prekvapivy - materialove naklady o jednotky procent nizsi (zemni plyn a pomocne chemikalie, trochu i ta elektrina) personalni naklady vyssi (!), ale extremne nizke uroky oproti CZK/EUR/USD a naprosto bidne ROE, ROA a podobne.

    Takze porovnávat se s Cinou je urcite nutne, ale mnohdy je to o tom, ze jako soukromy investor ani nechces konkurovat nekomu, kdo nema zadne naroky na vynosnost kapitalu.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: myslíš, že tedy nabíječky v Číně jsou postavené všechny za státní peníze a i servis na ně platí stát a jen kvůli tomu mají levné nabíjení...? Pochybuju... (ale zjistit takový údaj je pro nás asi obtížné).
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To je teda briskni analyza. S ohledem na charakter RKR a na vyvoj v case se obavam, ze v tom je zelena temer nevinne, dtto cena nabijecek, naklady na servis. Snazil jsem se ukazat, ze cena elektriny jako takove hraje v koncove cene nabijeni na verejne nabijecce malou roli.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: V podstatě máš pravdu - EE je tu drahá, díky nezvládnuté zelené transformaci a to znamená malý zájem o EV v EU, automobilky nenaplní své EV kapacity a zahnijí ve spalovácích, o které celosvětově nebude zájem.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Z tvych prispevku jsem tak nejak pochopil, ze se zabyvas energetikou v nejake vyrobni firme, jest tak?

    Tak mi ted rekni, jak by asi nabijeni mohlo stat treba 4 Kč/kWh, když:

    Na 50 kW nabíječku potřebuješ by woko tak 55 kW RKR. Vyuziti nabijecky bude v celorepublikovym meritku dost bida, optimisticky 4h denne. To ti hodi jen na zaplaceni RKR 2,1 Kč/kWh. Silovku máš za 2,5 Kč kWh, vedlejší regulovaný platby 0,8 Kč/kWh, to jsme na 5,4 Kč/kWh, k tomu DPH a máme 6,5 Kč/kWh - jenže to je bez toho, že tu nabíječku musíš postavit a pak taky servisovat, dělat revize atp.

    Takže jediná reálná cesta k nižším cenám je:
    1) Vyšší využití (vejce/slepice, čekání na volnou nabíječku.....),
    2) Investiční dotace nabíječek,
    3) Křížové dotace v regulovaných platbách obdobně jako u topných tarifů.

    Za reálný považuju nanejvýš bod 1) Navíc u vysokovýkonných nabíječek to využití bude nejspíš horší kvůli nabíjecí křivce.
    Určitou motivační logiku by mělo účtovat podle času a ne podle energie, aby se demotivovalo využití 250 kW nabíječky autem, co zvládá, třeba jen 70 kW a aby se demotivovalo nabíjení do 100 %, lde těch posledních 10 jde dost pomalu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: je to prikaz statnimu aparatu dotovat a zakaz uplatneni volneho trhu :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tohle jsou důsledky Klause a jeho neutuchajícího upnutí se na trh bez přívlastků. Ideologicky všem zdůvodnil, že dotace jsou špatné áno, a tak dvacet let, místo abysme prachy naše i od EU využívali nějak koncepčně, takjich třetinu ukradnou jeho kunčafti, a druhou rozfofrujeme na kraviny. Páč říct si,že máme nějakou vizi budoucnosti a jít si za ní by byl socialismus. Jenom za ty prachy, co sme měli z emisních povolenek, sme mohli dostavit ty Dukovany, po kterejch spolu se Psem celou dobu volali, ake to bytě nezvládnul napakovat 123. kamarád v řadě...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Na tom nevidím tolik špatně. Je to asi logický první krok - nekoupíš si EV (i kdyby jezdilo zadarmo), pokud ho nemáš kde nabít. A není to ani zákaz, ani příkaz .) Je to pobídka.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: v Cine byly nabijecky z pocatku EV boomu masivne dotovane. Tolik k zakazum a prikazum...
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Solární elektrárny v EU loni vyrobily víc energie než uhelné | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-obnovitelne-zdroje-energie-uhli-fosilni-paliva-solarni-elektrarna-vetrna_2501230827_kce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no Čína spíš zavedla asi dvouměsíční čekačku na SPZ pro spalováky ve velkých městech, proto tam frčí EV
    a cena elektřiny zase souvisí s tím jak si tady vyhníváme a neženeme se dopředu po moderních technologiích
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Ano, jenže v Číně z toho solárního boomu profituje zákazník, který své EV nabíjí za 2-4Kč/kWh. Proto tam frčí EV prodeje. Za tyhle peníze by frčely i v EU a bez dotací. Jenže máme na nabíječkách cca 5x větší ceny a zákazník tím pádem výhodu EV nevidí...
    Je lepší a víc funguje, když to má ekonomicky smysl, než tlačení zákazů, příkazů a pokut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    neboj, letos to bude půlka :D ale příští rok už zase najedou velké parky na zelené louce, to asi PES chtěl
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Hlavne at to neprezenem

    Czechia installs 967 MW of solar in 2024 – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/22/czechia-installs-967-mw-of-solar-in-2024/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární elektrárny v EU loni poprvé vyráběly více energie než ty uhelné - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-solarni-elektrarny-v-eu-loni-poprve-vyrabely-vice-energie-nez-ty-uhelne-40505839

    Tak v EU podil obnovitelnych zdroju na elektrine roste o 2,5pb/rok. A tohle povazujeme za moc rychle? :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Renewable energy plus storage auctions to gain traction in India – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/22/renewable-energy-plus-storage-auctions-to-gain-traction/

    India Ratings says it expects renewable energy and storage tenders to gain further traction in India in the coming years, given the storage requirement of around 74 GW/411 GWh under National Electricity Plan (2023-32).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    V Cine stoupla produkce FVE za dva roky v podstate o 100%, ale EU to dela moc zbesile a rychle :D
    Kolikrat uz jsme tento pribeh slyseli?
    To same elektroauta - v roce 2020 meli zhruba stejny podil na prodejich jako v EU a za lonsek uz 43% (prosinec temer 50)
    Naopak - kdyby EU na sve automobilky zatlacila poradne, tak se dnes nemusime strachovat ze nam Cina prebere domaci trh
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam