• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    HANZS
    HANZS --- ---
    Koukal jsem se na platby za rezerv. kapacitu (RK) v Číně. A je nizsi nez v cr pouze o cca 30%. Ale mohou misto toho platit poplatek site (to je u nas taky), ktery je promenlivy podle zatizeni site cca 0,6-4 kč/kWh. U nas je pevny 4 kč/kWh. To ze ta cena nabijeni je v denni dobu proměnná, jsem viděl na videu cinskeho typka, ktery ukazoval ceny ve sve appce. Cenu silovky maji 2 kč, (0.8$). Takže cena kolem 4-5 kč na nabijecce je tam mozna, zvlast pokud je tam jeste nejaka dotace.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    China’s new energy storage capacity surges to 74 GW/168 GWh in 2024, up 130% YoY – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/23/chinas-new-energy-storage-capacity-surges-to-74-gw-168-gwh-in-2024-up-130-yoy/

    Cina za rok pridala 100 GWh baterek, 130% narust proti lonsku. Do 2030 budou davat TWh rocne. Ale u nas to nejde :)
    Cina je ekonomikou 54x vetsi nez CR, takze necele 2GWh nyni, 20GWh za pet let
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    SHEFIK: zkurvenej gryndyl! :))
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: pak se jen vyneni elektrolyt (pripadne kontejner) a infra zustane stejna. Pojede se dal za jeste nizsi naklady a Cina bude velmoc levny energie i know how
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    China’s CGN New Energy announces winning bidders in 10 GWh BESS tender – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/16/chinas-cgn-new-energy-announces-winning-bidders-in-10-gwh-bess-tender/
    výběrko na 10GWh baterku, ceny 1720kč/kWh až 1848kč/kWh, 6000 cyklů
    PES
    PES --- ---
    GOR: nepůjde, ani kdyby měl za co, jako že nemá...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GOR: já už to tu psal před pár tejdnama Psovi, ale contrary to popular belief, stále nejsem šéfem ČEZu.
    GOR
    GOR --- ---
    OMNIHASH: Objevils diru na trhu, jdi do toho.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GOR: tak jestli tvrdíš, že jenom kapacita kabelu stojí 22kč/kwh, tak by se to mělo zaplatit za pár stovek nabíjení
    PES
    PES --- ---
    GOR: ...případně i kapacitu střešní FVE toho (dosaďtesvéoblíbenéjméno) retězce.

    Každopádně tohle je ten problém, že to chce velmi pečlivě plánovat a rozmisťovat jak zdroje tak spotřebiče, aby pokud možno spotřeba byla co nejvíce lokální...
    GOR
    GOR --- ---
    OMNIHASH: Jenze ty investice do baterky budou mit kvuli bidnymu vytizeni ten samej problém jako ta RKR ;-)

    Ale jako jo, v budoucnosti kombinace sodikovyho akumulatoru a trochu vyssiho vyuziti to tak asi bude.

    Urcitym resenim by byla promenna cena, kdy by nabijecka jen "dovyuzivala" RKR prilehleho Lidlu/Tesca/dosadoblibenejretezec, ale otazkou je, co na to klienti.
    PES
    PES --- ---
    HANZS: všechno jde, když až tak nehledíš na ekonomiku a když to lze direktivně nařídit...
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Jako dá se to, u Nio si můžeš už dokonce swapnout semisolid state baterii s dojezdem 1000km. Byť unifikace napříč značkami, by určitě byl problem.

    OMNIHASH: Možná, ale zatím to nikdo nedělá... protož by to zase zvýšilo pořizovací cenu a po nabití víc aut naráz, by ten buffer stejně došel...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tak jestli jede nabíječka 150 hodin ročně, není jednoduššího řešení, než tam narvat poloviční kapacitu a baterku.
    PES
    PES --- ---
    GOR: v případě "swapů" anebo "mezibaterií" na stanici by rezervovaná kapacita nemusela být případně účtována (ano, byl by to způsob "dotace"), pokud by se odběr automaticky řídil dle zátěže sítě a vychytával přebytky (což by mohlo částečně řešit problém přebytků OZE)... popř. platit jen pokud by nefungoval v režimu stabilizace sítě odběrem přebytků (detaily samo lze dále rozpracovat)
    PES
    PES --- ---
    HANZS: jenže ten "swap" znamená několik menších komplikací:

    - nelze bateriové moduly vestavět objemově tak jako to dělají většinou výrobci dnes (často to i tvoří část tuhosti podvozku), aby to šlo měnit
    - musí se vyřešit elektrický odpor na kontaktech (asi zlacení, ale i tak je to při těch proudech technologicky trochu výzva to uhlídat)
    - unifikace bateriových modulů (to by mohl být trochu problém se dohodnout a vymyslet to tak, aby to do budoucna nebylo nějak extra limitující - nejhorší by pak bylo mít několik/mnoho typů výměných modulů)
    - baterie by se nemohly prodávat jako součást vozu (když se mění), ale spíš pronajímat anebo ještě lépe platilo by se za reálně nabitou kWh (to by trochu korigovalo problém poklesu kapacity) a samo nabíjecí stanice by musely měřit opotřebení a včas vyřazovat slabší kusy z oběhu
    - nutnost mít o dost více bateriových modulů v oběhu než provozních BEV

    Také by mohla být možnost mít část kapacity jako "swap" a zbytek vestavěný pevně, tedy "rychlé tankování" by znamenalo výměnu přístupných bateriových modulů a "pomalé tankování" by znamenalo klasické dobíjení na kabelu (klidně i z vlastních zdrojů apod.)
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: Jako máš pravdu, že při aktuálních cenách za rezervovanou kapacitu přívodu je provozování rychlonabíječky dost problem, aby se to zaplatilo. Ten výpočet máš dobře, takže to bude ten hlavní problém, proč nemůže být cena nabíjení nízká. (I při vyšším vytížení nabíječky, tam bude problém se dostat pod 6Kč/kWh jen za poplatek za rezerv. kapacitu). Jaká je cena za rezerv. kapacitu v Číně nevíme - může být 10x menší, možná mají poplatek jen za překročení kapacity...
    Ale to bohužel vede k tomu, že koncept nabíječek je vzhledem k ceně za nabíjení docela ekonomický nesmysl. (A to budou potřeba nabíječky 400-600kW viz. nový Zeekr, který se dá už objednávat).
    Má to ale řešení - swap baterie - má to Nio, ale hlavně BYD teď řekli, že do toho půjdou taky!
    Tj. kdo bude nabíjet hlavně doma bude mít pevnou baterii, kdo bude nabíjet na cestách - bude swapovat.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Tak.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jen dodatek, tech 70 MW tam asi nebylo celej rok, ale tak jako tak, je to bida.


    MAKROUSEK: Stejne jako kdyz neco bylo statnim zajmem v CSSR..?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Me povidal kolega z Ciny, ze presne tak to funguje. Sitova odvetvi jsou statni a kdyz Strana a vlada zaveli, postavi se nabijecky s cenou 4 koruny.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: BTW, byl jsem velkej optimista.

    Dle článku https://www.jcted.cz/milevske-noviny/87557-dobijeni-elektromobilu-na-stojanech-cez-v-jiznich-cechach-mezirocne-vzrostlo-o-73-procent/

    dodaly stojany o výkonu 70 MW 9,6 GWh, tj 9600 MWh, tj. 9600/70=137 hodin ročního využití. Když budu počítat, že 70 MW stojanů potřebuje 77 MW RKR, tak jen RKR dělá do kWh 22,8 Kč/kWh.
    Jsou-li čísla v článku správně a pokud ČEZ nemá RKR nižší (stojany se o RKR dělí a když nabíjí více aut, tak je výkon nižší), tak na nabíjení docela prodělá. I kdyby měly stojany sdílený přívod a omezovaly výkon, furt by to dělalo šílenou raketu....
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    China’s EV growth is off the charts. It could reshape the global oil economy
    https://edition.cnn.com/2025/01/23/climate/china-evs-growth-oil-market/index.html
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Nevim, protoze nemam tucha, jak v Cine funguje distribuce a prenos a netusim, v jake relaci jsou ceny nabijecek v CLR k cenam nabijecek v CR a stejne tak nevim, jestli nemaji vyssi vyuziti.

    Kdyz dam ne uplne souvisejici, ale zajimave ilustrujici, paralelu: Kolegove studovali ekonomiku velke cinske chemicky, ktera vyrabi tezebni chemii ve snaze zjistit, jaktoze Cinani umi nabizet produkt tak lacino. Vysledek byl velmi prekvapivy - materialove naklady o jednotky procent nizsi (zemni plyn a pomocne chemikalie, trochu i ta elektrina) personalni naklady vyssi (!), ale extremne nizke uroky oproti CZK/EUR/USD a naprosto bidne ROE, ROA a podobne.

    Takze porovnávat se s Cinou je urcite nutne, ale mnohdy je to o tom, ze jako soukromy investor ani nechces konkurovat nekomu, kdo nema zadne naroky na vynosnost kapitalu.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: myslíš, že tedy nabíječky v Číně jsou postavené všechny za státní peníze a i servis na ně platí stát a jen kvůli tomu mají levné nabíjení...? Pochybuju... (ale zjistit takový údaj je pro nás asi obtížné).
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To je teda briskni analyza. S ohledem na charakter RKR a na vyvoj v case se obavam, ze v tom je zelena temer nevinne, dtto cena nabijecek, naklady na servis. Snazil jsem se ukazat, ze cena elektriny jako takove hraje v koncove cene nabijeni na verejne nabijecce malou roli.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: V podstatě máš pravdu - EE je tu drahá, díky nezvládnuté zelené transformaci a to znamená malý zájem o EV v EU, automobilky nenaplní své EV kapacity a zahnijí ve spalovácích, o které celosvětově nebude zájem.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Z tvych prispevku jsem tak nejak pochopil, ze se zabyvas energetikou v nejake vyrobni firme, jest tak?

    Tak mi ted rekni, jak by asi nabijeni mohlo stat treba 4 Kč/kWh, když:

    Na 50 kW nabíječku potřebuješ by woko tak 55 kW RKR. Vyuziti nabijecky bude v celorepublikovym meritku dost bida, optimisticky 4h denne. To ti hodi jen na zaplaceni RKR 2,1 Kč/kWh. Silovku máš za 2,5 Kč kWh, vedlejší regulovaný platby 0,8 Kč/kWh, to jsme na 5,4 Kč/kWh, k tomu DPH a máme 6,5 Kč/kWh - jenže to je bez toho, že tu nabíječku musíš postavit a pak taky servisovat, dělat revize atp.

    Takže jediná reálná cesta k nižším cenám je:
    1) Vyšší využití (vejce/slepice, čekání na volnou nabíječku.....),
    2) Investiční dotace nabíječek,
    3) Křížové dotace v regulovaných platbách obdobně jako u topných tarifů.

    Za reálný považuju nanejvýš bod 1) Navíc u vysokovýkonných nabíječek to využití bude nejspíš horší kvůli nabíjecí křivce.
    Určitou motivační logiku by mělo účtovat podle času a ne podle energie, aby se demotivovalo využití 250 kW nabíječky autem, co zvládá, třeba jen 70 kW a aby se demotivovalo nabíjení do 100 %, lde těch posledních 10 jde dost pomalu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: je to prikaz statnimu aparatu dotovat a zakaz uplatneni volneho trhu :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tohle jsou důsledky Klause a jeho neutuchajícího upnutí se na trh bez přívlastků. Ideologicky všem zdůvodnil, že dotace jsou špatné áno, a tak dvacet let, místo abysme prachy naše i od EU využívali nějak koncepčně, takjich třetinu ukradnou jeho kunčafti, a druhou rozfofrujeme na kraviny. Páč říct si,že máme nějakou vizi budoucnosti a jít si za ní by byl socialismus. Jenom za ty prachy, co sme měli z emisních povolenek, sme mohli dostavit ty Dukovany, po kterejch spolu se Psem celou dobu volali, ake to bytě nezvládnul napakovat 123. kamarád v řadě...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Na tom nevidím tolik špatně. Je to asi logický první krok - nekoupíš si EV (i kdyby jezdilo zadarmo), pokud ho nemáš kde nabít. A není to ani zákaz, ani příkaz .) Je to pobídka.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam