• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Jako dá se to, u Nio si můžeš už dokonce swapnout semisolid state baterii s dojezdem 1000km. Byť unifikace napříč značkami, by určitě byl problem.

    OMNIHASH: Možná, ale zatím to nikdo nedělá... protož by to zase zvýšilo pořizovací cenu a po nabití víc aut naráz, by ten buffer stejně došel...
    PES
    PES --- ---
    HANZS: jenže ten "swap" znamená několik menších komplikací:

    - nelze bateriové moduly vestavět objemově tak jako to dělají většinou výrobci dnes (často to i tvoří část tuhosti podvozku), aby to šlo měnit
    - musí se vyřešit elektrický odpor na kontaktech (asi zlacení, ale i tak je to při těch proudech technologicky trochu výzva to uhlídat)
    - unifikace bateriových modulů (to by mohl být trochu problém se dohodnout a vymyslet to tak, aby to do budoucna nebylo nějak extra limitující - nejhorší by pak bylo mít několik/mnoho typů výměných modulů)
    - baterie by se nemohly prodávat jako součást vozu (když se mění), ale spíš pronajímat anebo ještě lépe platilo by se za reálně nabitou kWh (to by trochu korigovalo problém poklesu kapacity) a samo nabíjecí stanice by musely měřit opotřebení a včas vyřazovat slabší kusy z oběhu
    - nutnost mít o dost více bateriových modulů v oběhu než provozních BEV

    Také by mohla být možnost mít část kapacity jako "swap" a zbytek vestavěný pevně, tedy "rychlé tankování" by znamenalo výměnu přístupných bateriových modulů a "pomalé tankování" by znamenalo klasické dobíjení na kabelu (klidně i z vlastních zdrojů apod.)
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: Jako máš pravdu, že při aktuálních cenách za rezervovanou kapacitu přívodu je provozování rychlonabíječky dost problem, aby se to zaplatilo. Ten výpočet máš dobře, takže to bude ten hlavní problém, proč nemůže být cena nabíjení nízká. (I při vyšším vytížení nabíječky, tam bude problém se dostat pod 6Kč/kWh jen za poplatek za rezerv. kapacitu). Jaká je cena za rezerv. kapacitu v Číně nevíme - může být 10x menší, možná mají poplatek jen za překročení kapacity...
    Ale to bohužel vede k tomu, že koncept nabíječek je vzhledem k ceně za nabíjení docela ekonomický nesmysl. (A to budou potřeba nabíječky 400-600kW viz. nový Zeekr, který se dá už objednávat).
    Má to ale řešení - swap baterie - má to Nio, ale hlavně BYD teď řekli, že do toho půjdou taky!
    Tj. kdo bude nabíjet hlavně doma bude mít pevnou baterii, kdo bude nabíjet na cestách - bude swapovat.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Tak.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jen dodatek, tech 70 MW tam asi nebylo celej rok, ale tak jako tak, je to bida.


    MAKROUSEK: Stejne jako kdyz neco bylo statnim zajmem v CSSR..?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Me povidal kolega z Ciny, ze presne tak to funguje. Sitova odvetvi jsou statni a kdyz Strana a vlada zaveli, postavi se nabijecky s cenou 4 koruny.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: BTW, byl jsem velkej optimista.

    Dle článku https://www.jcted.cz/milevske-noviny/87557-dobijeni-elektromobilu-na-stojanech-cez-v-jiznich-cechach-mezirocne-vzrostlo-o-73-procent/

    dodaly stojany o výkonu 70 MW 9,6 GWh, tj 9600 MWh, tj. 9600/70=137 hodin ročního využití. Když budu počítat, že 70 MW stojanů potřebuje 77 MW RKR, tak jen RKR dělá do kWh 22,8 Kč/kWh.
    Jsou-li čísla v článku správně a pokud ČEZ nemá RKR nižší (stojany se o RKR dělí a když nabíjí více aut, tak je výkon nižší), tak na nabíjení docela prodělá. I kdyby měly stojany sdílený přívod a omezovaly výkon, furt by to dělalo šílenou raketu....
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    China’s EV growth is off the charts. It could reshape the global oil economy
    https://edition.cnn.com/2025/01/23/climate/china-evs-growth-oil-market/index.html
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Nevim, protoze nemam tucha, jak v Cine funguje distribuce a prenos a netusim, v jake relaci jsou ceny nabijecek v CLR k cenam nabijecek v CR a stejne tak nevim, jestli nemaji vyssi vyuziti.

    Kdyz dam ne uplne souvisejici, ale zajimave ilustrujici, paralelu: Kolegove studovali ekonomiku velke cinske chemicky, ktera vyrabi tezebni chemii ve snaze zjistit, jaktoze Cinani umi nabizet produkt tak lacino. Vysledek byl velmi prekvapivy - materialove naklady o jednotky procent nizsi (zemni plyn a pomocne chemikalie, trochu i ta elektrina) personalni naklady vyssi (!), ale extremne nizke uroky oproti CZK/EUR/USD a naprosto bidne ROE, ROA a podobne.

    Takze porovnávat se s Cinou je urcite nutne, ale mnohdy je to o tom, ze jako soukromy investor ani nechces konkurovat nekomu, kdo nema zadne naroky na vynosnost kapitalu.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: myslíš, že tedy nabíječky v Číně jsou postavené všechny za státní peníze a i servis na ně platí stát a jen kvůli tomu mají levné nabíjení...? Pochybuju... (ale zjistit takový údaj je pro nás asi obtížné).
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To je teda briskni analyza. S ohledem na charakter RKR a na vyvoj v case se obavam, ze v tom je zelena temer nevinne, dtto cena nabijecek, naklady na servis. Snazil jsem se ukazat, ze cena elektriny jako takove hraje v koncove cene nabijeni na verejne nabijecce malou roli.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: V podstatě máš pravdu - EE je tu drahá, díky nezvládnuté zelené transformaci a to znamená malý zájem o EV v EU, automobilky nenaplní své EV kapacity a zahnijí ve spalovácích, o které celosvětově nebude zájem.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Z tvych prispevku jsem tak nejak pochopil, ze se zabyvas energetikou v nejake vyrobni firme, jest tak?

    Tak mi ted rekni, jak by asi nabijeni mohlo stat treba 4 Kč/kWh, když:

    Na 50 kW nabíječku potřebuješ by woko tak 55 kW RKR. Vyuziti nabijecky bude v celorepublikovym meritku dost bida, optimisticky 4h denne. To ti hodi jen na zaplaceni RKR 2,1 Kč/kWh. Silovku máš za 2,5 Kč kWh, vedlejší regulovaný platby 0,8 Kč/kWh, to jsme na 5,4 Kč/kWh, k tomu DPH a máme 6,5 Kč/kWh - jenže to je bez toho, že tu nabíječku musíš postavit a pak taky servisovat, dělat revize atp.

    Takže jediná reálná cesta k nižším cenám je:
    1) Vyšší využití (vejce/slepice, čekání na volnou nabíječku.....),
    2) Investiční dotace nabíječek,
    3) Křížové dotace v regulovaných platbách obdobně jako u topných tarifů.

    Za reálný považuju nanejvýš bod 1) Navíc u vysokovýkonných nabíječek to využití bude nejspíš horší kvůli nabíjecí křivce.
    Určitou motivační logiku by mělo účtovat podle času a ne podle energie, aby se demotivovalo využití 250 kW nabíječky autem, co zvládá, třeba jen 70 kW a aby se demotivovalo nabíjení do 100 %, lde těch posledních 10 jde dost pomalu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: je to prikaz statnimu aparatu dotovat a zakaz uplatneni volneho trhu :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tohle jsou důsledky Klause a jeho neutuchajícího upnutí se na trh bez přívlastků. Ideologicky všem zdůvodnil, že dotace jsou špatné áno, a tak dvacet let, místo abysme prachy naše i od EU využívali nějak koncepčně, takjich třetinu ukradnou jeho kunčafti, a druhou rozfofrujeme na kraviny. Páč říct si,že máme nějakou vizi budoucnosti a jít si za ní by byl socialismus. Jenom za ty prachy, co sme měli z emisních povolenek, sme mohli dostavit ty Dukovany, po kterejch spolu se Psem celou dobu volali, ake to bytě nezvládnul napakovat 123. kamarád v řadě...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Na tom nevidím tolik špatně. Je to asi logický první krok - nekoupíš si EV (i kdyby jezdilo zadarmo), pokud ho nemáš kde nabít. A není to ani zákaz, ani příkaz .) Je to pobídka.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: v Cine byly nabijecky z pocatku EV boomu masivne dotovane. Tolik k zakazum a prikazum...
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Solární elektrárny v EU loni vyrobily víc energie než uhelné | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-obnovitelne-zdroje-energie-uhli-fosilni-paliva-solarni-elektrarna-vetrna_2501230827_kce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no Čína spíš zavedla asi dvouměsíční čekačku na SPZ pro spalováky ve velkých městech, proto tam frčí EV
    a cena elektřiny zase souvisí s tím jak si tady vyhníváme a neženeme se dopředu po moderních technologiích
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Ano, jenže v Číně z toho solárního boomu profituje zákazník, který své EV nabíjí za 2-4Kč/kWh. Proto tam frčí EV prodeje. Za tyhle peníze by frčely i v EU a bez dotací. Jenže máme na nabíječkách cca 5x větší ceny a zákazník tím pádem výhodu EV nevidí...
    Je lepší a víc funguje, když to má ekonomicky smysl, než tlačení zákazů, příkazů a pokut.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam