• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Tak.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jen dodatek, tech 70 MW tam asi nebylo celej rok, ale tak jako tak, je to bida.


    MAKROUSEK: Stejne jako kdyz neco bylo statnim zajmem v CSSR..?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GOR: Me povidal kolega z Ciny, ze presne tak to funguje. Sitova odvetvi jsou statni a kdyz Strana a vlada zaveli, postavi se nabijecky s cenou 4 koruny.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: BTW, byl jsem velkej optimista.

    Dle článku https://www.jcted.cz/milevske-noviny/87557-dobijeni-elektromobilu-na-stojanech-cez-v-jiznich-cechach-mezirocne-vzrostlo-o-73-procent/

    dodaly stojany o výkonu 70 MW 9,6 GWh, tj 9600 MWh, tj. 9600/70=137 hodin ročního využití. Když budu počítat, že 70 MW stojanů potřebuje 77 MW RKR, tak jen RKR dělá do kWh 22,8 Kč/kWh.
    Jsou-li čísla v článku správně a pokud ČEZ nemá RKR nižší (stojany se o RKR dělí a když nabíjí více aut, tak je výkon nižší), tak na nabíjení docela prodělá. I kdyby měly stojany sdílený přívod a omezovaly výkon, furt by to dělalo šílenou raketu....
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    China’s EV growth is off the charts. It could reshape the global oil economy
    https://edition.cnn.com/2025/01/23/climate/china-evs-growth-oil-market/index.html
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Nevim, protoze nemam tucha, jak v Cine funguje distribuce a prenos a netusim, v jake relaci jsou ceny nabijecek v CLR k cenam nabijecek v CR a stejne tak nevim, jestli nemaji vyssi vyuziti.

    Kdyz dam ne uplne souvisejici, ale zajimave ilustrujici, paralelu: Kolegove studovali ekonomiku velke cinske chemicky, ktera vyrabi tezebni chemii ve snaze zjistit, jaktoze Cinani umi nabizet produkt tak lacino. Vysledek byl velmi prekvapivy - materialove naklady o jednotky procent nizsi (zemni plyn a pomocne chemikalie, trochu i ta elektrina) personalni naklady vyssi (!), ale extremne nizke uroky oproti CZK/EUR/USD a naprosto bidne ROE, ROA a podobne.

    Takze porovnávat se s Cinou je urcite nutne, ale mnohdy je to o tom, ze jako soukromy investor ani nechces konkurovat nekomu, kdo nema zadne naroky na vynosnost kapitalu.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: myslíš, že tedy nabíječky v Číně jsou postavené všechny za státní peníze a i servis na ně platí stát a jen kvůli tomu mají levné nabíjení...? Pochybuju... (ale zjistit takový údaj je pro nás asi obtížné).
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: To je teda briskni analyza. S ohledem na charakter RKR a na vyvoj v case se obavam, ze v tom je zelena temer nevinne, dtto cena nabijecek, naklady na servis. Snazil jsem se ukazat, ze cena elektriny jako takove hraje v koncove cene nabijeni na verejne nabijecce malou roli.
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: V podstatě máš pravdu - EE je tu drahá, díky nezvládnuté zelené transformaci a to znamená malý zájem o EV v EU, automobilky nenaplní své EV kapacity a zahnijí ve spalovácích, o které celosvětově nebude zájem.
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Z tvych prispevku jsem tak nejak pochopil, ze se zabyvas energetikou v nejake vyrobni firme, jest tak?

    Tak mi ted rekni, jak by asi nabijeni mohlo stat treba 4 Kč/kWh, když:

    Na 50 kW nabíječku potřebuješ by woko tak 55 kW RKR. Vyuziti nabijecky bude v celorepublikovym meritku dost bida, optimisticky 4h denne. To ti hodi jen na zaplaceni RKR 2,1 Kč/kWh. Silovku máš za 2,5 Kč kWh, vedlejší regulovaný platby 0,8 Kč/kWh, to jsme na 5,4 Kč/kWh, k tomu DPH a máme 6,5 Kč/kWh - jenže to je bez toho, že tu nabíječku musíš postavit a pak taky servisovat, dělat revize atp.

    Takže jediná reálná cesta k nižším cenám je:
    1) Vyšší využití (vejce/slepice, čekání na volnou nabíječku.....),
    2) Investiční dotace nabíječek,
    3) Křížové dotace v regulovaných platbách obdobně jako u topných tarifů.

    Za reálný považuju nanejvýš bod 1) Navíc u vysokovýkonných nabíječek to využití bude nejspíš horší kvůli nabíjecí křivce.
    Určitou motivační logiku by mělo účtovat podle času a ne podle energie, aby se demotivovalo využití 250 kW nabíječky autem, co zvládá, třeba jen 70 kW a aby se demotivovalo nabíjení do 100 %, lde těch posledních 10 jde dost pomalu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: je to prikaz statnimu aparatu dotovat a zakaz uplatneni volneho trhu :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tohle jsou důsledky Klause a jeho neutuchajícího upnutí se na trh bez přívlastků. Ideologicky všem zdůvodnil, že dotace jsou špatné áno, a tak dvacet let, místo abysme prachy naše i od EU využívali nějak koncepčně, takjich třetinu ukradnou jeho kunčafti, a druhou rozfofrujeme na kraviny. Páč říct si,že máme nějakou vizi budoucnosti a jít si za ní by byl socialismus. Jenom za ty prachy, co sme měli z emisních povolenek, sme mohli dostavit ty Dukovany, po kterejch spolu se Psem celou dobu volali, ake to bytě nezvládnul napakovat 123. kamarád v řadě...
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Na tom nevidím tolik špatně. Je to asi logický první krok - nekoupíš si EV (i kdyby jezdilo zadarmo), pokud ho nemáš kde nabít. A není to ani zákaz, ani příkaz .) Je to pobídka.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: v Cine byly nabijecky z pocatku EV boomu masivne dotovane. Tolik k zakazum a prikazum...
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Solární elektrárny v EU loni vyrobily víc energie než uhelné | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-obnovitelne-zdroje-energie-uhli-fosilni-paliva-solarni-elektrarna-vetrna_2501230827_kce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no Čína spíš zavedla asi dvouměsíční čekačku na SPZ pro spalováky ve velkých městech, proto tam frčí EV
    a cena elektřiny zase souvisí s tím jak si tady vyhníváme a neženeme se dopředu po moderních technologiích
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Ano, jenže v Číně z toho solárního boomu profituje zákazník, který své EV nabíjí za 2-4Kč/kWh. Proto tam frčí EV prodeje. Za tyhle peníze by frčely i v EU a bez dotací. Jenže máme na nabíječkách cca 5x větší ceny a zákazník tím pádem výhodu EV nevidí...
    Je lepší a víc funguje, když to má ekonomicky smysl, než tlačení zákazů, příkazů a pokut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    neboj, letos to bude půlka :D ale příští rok už zase najedou velké parky na zelené louce, to asi PES chtěl
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Hlavne at to neprezenem

    Czechia installs 967 MW of solar in 2024 – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2025/01/22/czechia-installs-967-mw-of-solar-in-2024/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam