• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no, pravda... aerostatický vztlak u letadla těžšího než vzduch je poměrně vtipná záležitost :-) popravdě si toto dovoluji zanedbat... a to zvláště pak třeba ve stratosféře (ve vzduchu o ještě 10x nižší hustotě... tam jeho už tak mizivý vliv bude o řád menší!)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Ne, že bych chtěl trolovat, zvládnete to tu i beze mě, ale není náhodou Archimédův zákon stále platný?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: 1. otázka: ano. 2. otázka: ne. (děláš si legraci?)

    (netrolluj :-) ano, tahle konference nalovila nějaké lidi, na základních východiscích jsme se myslím shodli, a postupně se přesuneme ke složitějším problémům - méně obrázků, více výpočtů, více unbooků... u těch výpočtů třeba budu potřebovat, aby mi někdo opravil či poučil :-) ale jde o celkový styl vedení debaty... nebaví mi takové to povýšené "veškerá snaha je předem marná")
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: aha, a je taky aerodynamicky (?) vztlak?
    a letoun, ktery neni lehci nez vzduch, vytvari take aerostaticky vztlak??
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zajímavou cestou šli (také) němečtí PC-Aero
    PC-Aero/Dipl. Ing. Calin Gologan
    http://pc-aero.de/

    Solární verze jejich stroje Elektra One váží prázdná 100 kg a na palubě má 100 kg baterií a unese 100 kg pilota (tedy: baterie představují 1/3 vzletové hmotnosti).

    Co jsem zatím dohledal, tak až 50% energie jde za letu z několika solárních panelů v křídlech (ty mají výkon až 1 kW - zatímco minimální výkon potřebný pro vodorovný let je něco kolem 2 kW, což je nezvykle nízký zlomek maximálního výkonu motoru, který letadlo používá při vzletu)

    Ale jejich plány jsou ještě odvážnější:

    Our leightweight aircraft: Elektra Two Record

    Solar cells on the wing surface provide the energy to fly. The solar cells will be laminated in the wing skin structure.

    construction: glas and carbon fiber
    weight: 350 kg
    range: more than 2000 km

    ... toto dvoumístné letadlo má být jen o 40 kg těžší než jednomístné a mít jen o 20 kg méně baterií - přesto se počítá s užitečným zatížením až 150 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...jinak Solair 2 má bez pilota a akumulátorů vážit jen 130 kg:
    Unbenannt
    http://solair.de/sol2_23.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Byl jsem v soukromé zprávě upozorněn na jeden rekord z roku 1983, který jsem neprávem opominul:

    Am 21. August 1983 ist Günter Rochelt mit Solair 1 fünf Stunden und 41 Minuten in der Luft und stellt damit einen Weltrekord auf. Solair 1 hängt heute im Deutschen Museum in München.

    Unbenannt
    http://solair.de/pro1-1.htm



    Dnes bohužel už jen jako dekorace jakéhosi letištního vestibulu:

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: pojem se používá jako synonym:

    Vztlak - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Vztlak#Hydrostatick.C3.BD_vztlak
    Tato vztlaková síla se vyskytuje nejen v kapalinách, kde se označuje jako hydrostatická vztlaková síla, ale také v plynech, kde bývá označována jako aerostatická vztlaková síla (aerostatický vztlak).
    BURAN
    BURAN --- ---
    87HIGHFLYER: ok, dekuji, tomu uz rozumim. a ted co si mam predstavit pod pojmem aerostasticky vztlak? "lehci nez vzduch" vztlak? nerozumim... ??
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Postupně se tady budeme propracovávat k větším technickým detailům kolem elektrického a solárního létání. Jak je to vlastně s poklesem účinnosti vrtulového pohonu s klesající nadmořskou výškou? (tedy v řidším vzduchu)

    Lange Aviation - Antares 20E - Propulsion
    http://www.lange-aviation.com/htm/english/products/antares_20e/propulsion.html



    (samozřejmě... rozdíl tlaku vzduchu v 0m a 3000m nestojí za řeč... ale stejně je to zajímavý graf)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    BURAN: aerostat - letadalo lehčí než vzduch, aerodyn - těžší než vzduch
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co to pls znamena kdyz neco leti nebo neleti aerostaticky?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Ship Test Flights - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=w4vG4jmqPn4

    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    Střídavé motory s a bez senzorů | RC NOVINY
    http://www.rcnoviny.cz/2012/09/stridave-motory-s-a-bez-senzoru/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Docela dobrý dokument o elektrickém paraglidu. Zvukem připomíná mixér.
    First Electric paramotor test flight! with Robert der Vries Electric Paraglider inventor - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=YbdcsqHL9QY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak k tomu solárnímu paraglidingu jsem zatím našel zatím právě jen zmínku o elektrickém paraglidu, dobíjeném na zemi:
    http://www.electronicspoint.com/solar-powered-paraglider-t183258.html
    http://www.tgdaily.com/sustainability/43603-solar-powered-paramotor-makes-record-journey
    http://www.mothsworld.com/solar-powered-paramotor.asp

    V blízké budoucnosti ale vše může být jinak: "Another breakthrough technology in the shape of organic photovoltaic cells made using Graphene. Whilst currently these cells are nowhere near as efficient as traditional silicon based solar cells, the manufacturing process could potentially be much cheaper and the physical characteristics of these solar cells means that “printing” them on fabric is a very real possibility - one day. When you consider that the wing area of a paraglider can be from 19 to 27 square meters (don’t quote me on that, it’s based on information available), you can imagine the potential to harness the sun’s energy. Covering the top surface of a paraglider wing with solar solar cells and still retaining all the properties of the wing is perhaps a step too far for the technology at the moment, but one day it might just be possible."

    "Skládací" křemíkové solární panely dnes mohou vážit třeba i jen 0.5 kg/m2.... Jde si asi představit takový režim cestování s elektrickým paraglidem, kdy by pilot dopoledne stroj "dobíjel" na zemi, a odpoledne vždy kousek "popolétl" (asi v kombinaci s vhodnými přírodními podmínkami - tedy když by to šlo, vylezl by pešky na kopec, a elektřinu v bateriích použil např. jen pro vzlet tam, kde by neměl k dispozici vhodně šikmý svah, na tom kopci). Výdrž na baterie si jde představit v řádu desítek minut.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavost dle wiki: An analysis of bird flight which looked at 138 species ranging in mass from 10 g to 10 kg, from small passerines to swans and cranes found wing loadings from about 1 to 20 kg/m2

    ... většinu ptáků existujích v přírodě by tedy teoreticky šlo přestavět na FV pohon :-) (pozor - nezaměňovat z fotosyntézou, ta má výrazně nižší účinnost, než dnešní typy solárních panelů)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATEKKT: ad "padák s motorem"... tam je to kombinace velmi špatné klouzavosti (wiki: The glide ratio of paragliders ranges from 8.8 for recreational wings, to about 11.0 for modern competition models.) s velmi nízkým plošným zatížením křídla (to může být u paraglidu třeba i jen 3 kg/m2) - to první je hodně špatně, to druhé hodně dobře.

    Samozřejmě, že elektrický paraglide vyrobený ze "solární fólie" je jedna z možností, o kterých má cenu přemýšlet. Že by to šlo celé sbalit do baťohu a někam odnést na zádech - to by samozřejmě bylo geniální :-) (Další možnost je třeba dobíjet solární fólií Li baterie - a za letu z ní brát aspoň třeba tak 50% potřebné energie a po vybití baterií aspoň zlepšit vrtulí dolet, i když vodorovný let tím třeba udržet nepůjde...)

    Nejspíš se čeká na to, až bude dostupná tak levně a v takovém množství, aby s ní hračičkové mohli začít dělat takové věci, při kterých je pravděpodobné její rychlé opotřební/zničení...

    Mě osobně přijde velmi vhodný pro "zesolárnění" třeba tenhle koncept:
    aerotrope
    http://www.aerotrope.com/biplane.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH:
    ATEKKT: moje vize jsou bohužel zatím ve stavu velmi všeobecných nápadů "kudy dál"... a myslím, že se k nim dostaneme... akorát zatím jsme se v té historii pořád ještě ani nedostali k současnosti... a já chci do klubu nabrat nejdřív co nejvíc lidí, co je to zajímá fakt vážně, než se tu objeví tuny nějaých flejmů.

    Rozhodně existuje jeden slovenský designér, kterého jsem na NYX pozval a chci mu tady dát prostor spíš pro sebeprezentaci.... jeho vizualizaci (na dost vysoké výtvarné úrovni) najdete zde:
    Suntoucher Aircraft Concept / Samuel Nicz / 2011 | 2DEGREE
    http://www.2degree.net/gallery/suntoucher/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ATEKKT: jedinej co je mi známej tvořil xchaos
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam