• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Ship Test Flights - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=w4vG4jmqPn4

    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    Střídavé motory s a bez senzorů | RC NOVINY
    http://www.rcnoviny.cz/2012/09/stridave-motory-s-a-bez-senzoru/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Docela dobrý dokument o elektrickém paraglidu. Zvukem připomíná mixér.
    First Electric paramotor test flight! with Robert der Vries Electric Paraglider inventor - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=YbdcsqHL9QY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak k tomu solárnímu paraglidingu jsem zatím našel zatím právě jen zmínku o elektrickém paraglidu, dobíjeném na zemi:
    http://www.electronicspoint.com/solar-powered-paraglider-t183258.html
    http://www.tgdaily.com/sustainability/43603-solar-powered-paramotor-makes-record-journey
    http://www.mothsworld.com/solar-powered-paramotor.asp

    V blízké budoucnosti ale vše může být jinak: "Another breakthrough technology in the shape of organic photovoltaic cells made using Graphene. Whilst currently these cells are nowhere near as efficient as traditional silicon based solar cells, the manufacturing process could potentially be much cheaper and the physical characteristics of these solar cells means that “printing” them on fabric is a very real possibility - one day. When you consider that the wing area of a paraglider can be from 19 to 27 square meters (don’t quote me on that, it’s based on information available), you can imagine the potential to harness the sun’s energy. Covering the top surface of a paraglider wing with solar solar cells and still retaining all the properties of the wing is perhaps a step too far for the technology at the moment, but one day it might just be possible."

    "Skládací" křemíkové solární panely dnes mohou vážit třeba i jen 0.5 kg/m2.... Jde si asi představit takový režim cestování s elektrickým paraglidem, kdy by pilot dopoledne stroj "dobíjel" na zemi, a odpoledne vždy kousek "popolétl" (asi v kombinaci s vhodnými přírodními podmínkami - tedy když by to šlo, vylezl by pešky na kopec, a elektřinu v bateriích použil např. jen pro vzlet tam, kde by neměl k dispozici vhodně šikmý svah, na tom kopci). Výdrž na baterie si jde představit v řádu desítek minut.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavost dle wiki: An analysis of bird flight which looked at 138 species ranging in mass from 10 g to 10 kg, from small passerines to swans and cranes found wing loadings from about 1 to 20 kg/m2

    ... většinu ptáků existujích v přírodě by tedy teoreticky šlo přestavět na FV pohon :-) (pozor - nezaměňovat z fotosyntézou, ta má výrazně nižší účinnost, než dnešní typy solárních panelů)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATEKKT: ad "padák s motorem"... tam je to kombinace velmi špatné klouzavosti (wiki: The glide ratio of paragliders ranges from 8.8 for recreational wings, to about 11.0 for modern competition models.) s velmi nízkým plošným zatížením křídla (to může být u paraglidu třeba i jen 3 kg/m2) - to první je hodně špatně, to druhé hodně dobře.

    Samozřejmě, že elektrický paraglide vyrobený ze "solární fólie" je jedna z možností, o kterých má cenu přemýšlet. Že by to šlo celé sbalit do baťohu a někam odnést na zádech - to by samozřejmě bylo geniální :-) (Další možnost je třeba dobíjet solární fólií Li baterie - a za letu z ní brát aspoň třeba tak 50% potřebné energie a po vybití baterií aspoň zlepšit vrtulí dolet, i když vodorovný let tím třeba udržet nepůjde...)

    Nejspíš se čeká na to, až bude dostupná tak levně a v takovém množství, aby s ní hračičkové mohli začít dělat takové věci, při kterých je pravděpodobné její rychlé opotřební/zničení...

    Mě osobně přijde velmi vhodný pro "zesolárnění" třeba tenhle koncept:
    aerotrope
    http://www.aerotrope.com/biplane.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH:
    ATEKKT: moje vize jsou bohužel zatím ve stavu velmi všeobecných nápadů "kudy dál"... a myslím, že se k nim dostaneme... akorát zatím jsme se v té historii pořád ještě ani nedostali k současnosti... a já chci do klubu nabrat nejdřív co nejvíc lidí, co je to zajímá fakt vážně, než se tu objeví tuny nějaých flejmů.

    Rozhodně existuje jeden slovenský designér, kterého jsem na NYX pozval a chci mu tady dát prostor spíš pro sebeprezentaci.... jeho vizualizaci (na dost vysoké výtvarné úrovni) najdete zde:
    Suntoucher Aircraft Concept / Samuel Nicz / 2011 | 2DEGREE
    http://www.2degree.net/gallery/suntoucher/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ATEKKT: jedinej co je mi známej tvořil xchaos
    ATEKKT
    ATEKKT --- ---
    existuje naky cesky projekt solarni poletuchy? Pripadne zkousel to nekdo aplikovat na padak s motorem?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak samozřejmě - není to tu moje "one man show" - těším se i na kvalitní příspěvky od dalších nadšenců pro tento obor. Pravidla moderace jsou poměrně mírná (držet se tématu, chovat se +/- civilizovaně, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Čemu se v tomhle klubu moc věnovat nebudu, je série obřích bezpilotních solárních "samokřídel" NASA známých pod označením Helios (též Pathfinder, Centurion, etc.). Tento projekt je držitelem absolutního rekordu v dostupu jakéhokoliv vrtulového letadla v historii (kolem 30 km): je to celkem logické, protože jiná než vrtulová letadla se spalovacími motory pociťují od určité výšky nedostatek kyslíku, a elektrická letadla na baterie čelí také svým vlastním problémem (k tomu se ještě dostaneme). Nicméně řadu dalších parametrů těchto experimentálních UVA (kromě dostupu) už dnešní pilotované i bezpilotní stroje dávno překonaly. Nepřekonané ovšem zůstává rozpětí kolem 80m: nosník křídla švýcarského Solar Impulse II se při zátěžových testech zlomil, čímž se jejich pokus o pilotovaný čistě solární oblet Země zpozdí minimálně o rok (z 2014 na 2015):

    Zmínku o projektu Helios uzavřu tímto videem s krásným hudebním doprovodem:
    Helios Solar Aircraft Sets Altitude Record 96,863 feet - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=7OcKimBgaS4

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Po roce 2000 se začalo objevovat rostoucí množství více či méně ujetých nápadů, jak u letadla zvýšit plochu přímo vystavenou slunečnímu záření:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/en/airplane/major-steps/
    As was the case for all the great “firsts” in history, doubts and question marks have been accepted from the outset, and transformed into creativity and innovative solutions.

    Bertrand Piccard’s vision, coupled with André Borschberg’s managerial experience and the skills of a multi-disciplinary team have enabled an idea to be transformed into reality that no aviation specialists, apart from Dassault, believed in: “Too big, too light and impossible to control in flight”, they all said.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Chama-se Sunseeker, pesa 120 quilos, tem espaço para um tripulante e atinge uma velocidade máxima de 65 quilómetros por hora.
    Avião solar já voa nos céus da Europa - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=rdWW7UftlI4

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseeker II Erica Raymonda startuje (na baterie - na solární panely zvládá pouze vodorovný let...)
    SUNSEEKER II. at Lesce - YouTube
    https://www.youtube.com/watch?v=AkcT6DMykeQ

    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Cim vic technickych informaci, nakresu a vypoctu se tady nove prichozi dozvi, tim lip!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Největším a mediálně "nejprofláklejším" solárním letadlem posledních let je samozřejmě švýcarský Solar Impulse. Překvapivě - Bertrand Pickard (vnuk Augusta Pickarda) není povoláním blázen, ale psychiatr (jestli to nějak souvisí s tím, že jsem se o tento obor začal zajímat, to netuším...)
    Solar Impulse - European Solar Flights - Take Off - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=_fCTtUxN8bM

    Jak si nejde nevšimnout, tak eko-uvědomělými sponzory zvučných jmen se to na těchto videích jenom hemží. Pro Švýcary samotné to pak asi bude něco v tom smyslu "no, my sice nemáme NASA ani ESA... ale támhle ve vedlejší vesnici máme rodinu Pickardů, co podobné nesmysly dělá už několik generací"
    :-)

    Solar Impulse je zatím jediné solární letadlo s 24h výdrží - průměrný výkon motorů během 24h cyklu je asi 6kW, tedy cca tolik, kolik měl původní Flyer bratří Wrightů (pozor: ten by ovšem na palubě samozřejmě neuvezl 450 kg lithiových baterií.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: no, AC motory se používají tedy u většiny dnešních elektrických letadel. ale asi to začnu víc sledovat.

    BURAN: existuje poměrně jasný vztah mezi minimální (pádovou) rychlostí a plošným zatížením křídla. ale nebudu ho sem radšji psát, když nejsem ten odborník...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: dekuji za nasmerovani, jeste jsem trochu pogooglil a uz je mi to jasne.

    vetronum se naschval zvysuje zatez, aby letely rychlejc.
    solarnim letadlum se zatez naschval nezvysuje, a tak letaji pomaleji nez vetrone.

    vzdyt je to tak proste :)) :)

    jinak minimalni rychlost maji vetrone i solarni letadla zhruba stejnou (kolem 70km/h).
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Asynchronní motor musí vytvářet jak magnetické pole statoru, tak rotoru. Účinnost je tak nižší než u motorů s permanentními magnety. Nižší hmotnost nevyváží nižší účinnost a navíc protože z baterií nejde střídavý proud, musel by se ještě použít střídač, byť jiného typu, než u "střídavého"motoru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam