• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemyslím, že "používám dogmata", jakákoliv.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: teď jsem ale uvedl mimochodem jeden docela obsáhlý zdroj zcela mimo wiki, už si ho četl? - Hele, a ty jsi ho cetl? A pochopil? Protoze me trochu mate, ze uz pri zbeznem prolistovani jsem tam nasel informaci, ktera vyvraci jedno z tvych neustale pouzivanych dogmat 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: pokud máš k dispozici nějaká tvrdá data, která nějaka čísla uvedená na wiki zpochybňují - a já osobně půjdu a pod svým vlastním accountem to na wiki upravím podle těch důvěryhodnějších zdrojů.

    (teď jsem ale uvedl mimochodem jeden docela obsáhlý zdroj zcela mimo wiki, už si ho četl?)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: ja asi taky dostanu ban, protoze si nemyslim, ze by zrovna wiki byl ten nejduveryhodnejsi zdroj k aerodymanice, obecne k problematice solarnich panelu a zarizeni vyuzivajicich energii ze slunce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: že se solární letadla nacházejí mimo obvyklá rozmezí poměru hmotnosti a plošného zatížení křídla, o tom tady mluvím od začátku.. a z obrázku 6 v těch skriptech celou dobu vycházím: proč myslíš, že moje koncepty (ke kterým jsme se tady ještě nedostali) asi počítaly se změnou plošného zatížení křídla za letu? (tedy různá teleskopická a skládací křídla, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ne, není to "přeřeknutí": spíš z toho vyplývá otázka, na kolik procent výkonu tento 20 kW motor běží v režimu letu cestovní rychlostí (tedy nikoliv během startu a stoupání). Pro dostatečně dobře zdokumentovaný existující paraglide by dle jeho známých parametrů tento cestovní výkon mělo jít dopočítat (jinak samozřejmě jsem nezapočítal ztráty na vrtuli, i když jsem sem dodal graf účinnost jednoho konkrétního typu vrtule, a ta je celkem slušná - místo ztrát jsem ale počítal s dost pesimistickými čísly popisujícími klouzavost, plošné zatížení, účinnost FV, apod.)

    jinak můj výpočet byl zobecněný na 1m2 plochy libovolně velkého paraglide... nemluvil jsem (úmyslně) o tom, kolik váží padák, kolik motor s vrtulí, kolik pilot, a kolik m2 tedy padák musí mít.

    a každopádně: solární paraglide je "neutrální projekt" - jak říkám, nepřikládám tomu velký praktický význam, i když čistě pro zábavu bych se klidně na stavbě něčeho takového podílel. (zase skládací a ohebné solární panely mě zajímaly vždy, a zkombinovat je s paraglidem mě přijde vtipné - i kdyby jejich hlavní využití bylo třeba na solární dobíjení elektrokola někde v létě, na louce u cesty...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Cool, budu se tesit az uvidim neco zalozenyho na tehle skriptech. Resp. tehle a tech dalsich z toho kurzu. Dej pak vedet, asi to tu nebudu sledovat.
    (Apropo, Fig. 6 je povinna pro vsechny Monty Python fanousky)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: já myslím, že je to tu stejně offtopic, jako debata, proč neuznáváte nic, co jsem si stáhl o aerodynamice obecně a o solárním létání zvláště z internetu, např. jako PDF.

    hodně mě ovlivnily třeba tahle skripta k přednáškám na univerzitě v Zurychu, a zmiňoval jsem je v původní debatě už před víc jak půl rokem:
    http://teckacz.arachne.cz/xchaos/filez/solar-plane/Conceptual_Design_of_Solar_Powered_Airplanes_for_continuous_flight2.pdf

    jinak samozřejmě bany dávám jen za pokračování v offtopic debatách nebo za osobní útoky a urážky...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak jinak, máš tupřeřek. Jestliže má průměrnej existující paraglide 20kW motor, tak ti rozhodně nestačí třetina z těch dvaceti metrů čtverečních, aby si to utáh solárama, ale tak tři takový plachty.

    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Muzu taky rovnou dostat ban, nebo ti mam rict co si myslim o cloveku co se prohrabal spoustou wikipedie ale odmitl si precist jakoukoliv zakladni ucebnici o aerodynamice, prestoze mu bylo nabidnuto ze mu bude koupena libovolna dle jeho vyberu? (To ze sem se mezitim dozvedel ze se tou ucebnici snazim vymejvat mozek a zaplat panbuh se mi to, diky internetu, uz dneska nemuze podarit si necham pro kamarady psychology)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: ukaž mi "odbornou" diskuzi tady na NYXu, kde by ti moderátor za příspěvek "udelal jsi hovno" nedal ban... (když nic jinýho, prohrabal jsem se dostupnými 30 let historie oboru a zamapoval, jak se vyvíjel, a pak si prosadil založení tohohle klubu... je to málo, ale je to trochu víc, než hovno)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ano, ale ta otázka tady padla.

    Již jsem zmínil, že jak solární ekranoplán, tak solární paraglide pokládám za sice zkonstruovatelné amatérskými prostředky - ale současně tam nevidím žádné zvláštní praktické využití (zase výhodou je, že ten solární paraglide by se dal sbalit do baťohu - a pokračovat s ním v cestě třeba vlakem nebo stopem :-) a solární ekranoplán je zase "létající člun" a může úplně kdekoliv po cestě přistát a plavat na hladině, případně pokračovat v cestě s menším příkonem pomaleji, jako elektrická loď...)

    Diskutabilní je, jak by to bylo u "solárního rogala": tam je plošné zatížení křídla vyšší a plocha menší, než u padáku. solární rogalo by mohlo v tomhle stylu zkusit spočítat někdo jiný.... praktičnost použití tam ale asi taky nebude nic moc.

    Ve všech těchto případech by cestovní rychlost byla daleko menší (možná až poloviční), než u všech projektů těch "solárních větroňů" (sunseekerem počínaje) které jsem tady diskutoval. Asi se nemá cenu tajit tím, že potenciál solárních letadel vidím ve stratosféře, kde je ale možnost amatérského provozu čehokoliv (kromě bezpilotních modelů) spíše špatně představitelná...
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Tys nabizel, ale udelal jsi hovno, protoze jediny co umis, je remcat, okecavat a vymlouvat se, jen aby se nahodou nekdo nepokusil experimentalne dokazat, ze ses proste spletl. OMNIHASH uz to tady psal - normalni clovek je schopnej uznat chybu, ty mas "preklepy" - a s nima jsi fungoval celou dobu v teorii xchaosu.

    Hate-club necht slouzi jako memento.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: paraglidový motory maj kolem 20kW+-autobus. Plocha kluzáku je nějakejch 20-25m2. Navíc budeš lítat pod mrakama, takže stačí jeden mrak na špatnym místě a deš k zemi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: tak máš taky poslední varování.. už proto, že poslední zpráva je duplicitní... ale lovte si do vašeho hate-klubu kolik lidí chcete... aspoň tady zůstane debata trochu ontopic....

    (jinak si zapoměl říct, že i když moje finanční možnosti jsou omezené, tak jsem určité odměny za dílčí výpomoc také nabízel...)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    A koho zajima osoba vizionare, necht navstivi [ TEORIE xCHAOSU ] :) (kurva, BURAN i FEMUR uz maji RO a ja furt nic :( )
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Nutno tez podotknout, ze nase nabidky na sponzoring modelu/vypoctu/studenta strojarny, nebo cokoliv, co by xchaosovu vizi bud instantne vyvratilo, nebo potvrdilo realnost jedne jeji casti, zustavaji trvale bez odezvy.

    Dalo mi hodne prace udrzet se tady na uzde, a pevne doufam, ze se v tomhle klubu objevi uplne nova skupina nove prichozich - uzavirame sazky, jak dlouho bude trvat, nez dostanou ban za narusovani vize :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: poslední varování i pro tebe, aby ses bavil o tématu, a ne o mojí osobě....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Padla tu zajímavá otázka, která poněkud zmizela do pozadí: za by byl možný solární paragliding. Podle mě toto lze rozhodnout i postupy "základoškolské fyziky". Ale samozřejmě budu rád, když se k mé úvaze a chybám v ní někdo vyjádří.

    Dle wiki: Minimální rychlosti padáků se pohybují podle kategorií od 22 do 25 až 28 km/h.
    Plošné zatížení látky padáku je vyšší, než 3 kg/m2. Klouzavost se pohybuje někde kolem 10:1 (může být lepší i horší).

    Předpokládejme u "solárního paraglide" poněkud horší aerodynamické vlastnosti (klouzavost 8:1) i vyšší hmotnost (plošné zatížení křídla 4 kg/m2) a tudíž potřebnou spíše vyšší rychlost letu 8 m/s (~29 km/h).

    V tomto případě by se padák propadl rychlostí 1 m/s, a na každý jeho 1m2 by tedy připadal výkon m*g*1, tedy 4*9.81. To je velmi příznivých jen asi 40W/m2. Není nereálné očekávat po větší část slunečného dne (tedy několik hodin kolem poledne) výkon fotovoltaiky kolem 120W/m2 - a tedy pouze třetina plochy padáku by musela být pokryta FV články.

    Představit si paraglide se "všitými" zalaminovanými FV články na 1/3 celkové plochy není nic nereálného: hmotnost takového článku může být i tak nízká, jako 0.5 kg/m2, celkové průměrné plošné zatížení padáku se tímto tedy zvýší o méně, než 200g/m2 (to je menší rozdíl, než mezi tlustším vs. hubenějším pilotem).

    Klíčovým problémem u takového projektu by pochopitelně byla "přiměřená míra nerozbitnosti" těch jednotlivých FV článků. Dolet byl pochopitelně omezený - šlo by ho zhruba srovnat s tím, kolik by během jednoho dne šlo ujet na kole, nicméně šlo by takto létat i nad vodní hladinou či v takovém terénu, který je na kole zcela nesjízdný (lesy, hory...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam