• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ono si to jde zadarmo stáhnout? - ne. Ale pozor, naprosto sokujici koncept, da se to _zaplatit_. Kdo by to byl rekl, ze jo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mě přišlo, že ten odkaz který si posílal, byl placený... ono si to jde zadarmo stáhnout?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale opravdu nevím, jaké byly ostatní parametry toho stroje, z jakého to je roku, s jakou účinností FV, z jakých materiálů - to vsechno mas popsane v te studii, na kterou jsem ti sem dal odkaz. Jestli nejsi schopen si to tam precist... no, to je pak tezky.

    nevíme ani, jakou část hmotnosti měly tvořit baterie - no a ted bud vedomne lzes, nebo _ZNOVU_ dokazujes, ze nectes co ti ostatni pisou. Protoze tohle jsem ti uz samozrejme psal.

    tak to muselo být dimenzované tak, aby to ustálo při rozpětí 100m aerodynamické namáhání v hustém vzduchu krátce po startu - coz tam samozrejme podrobne resi. Cili znovu.. co si to takhle precist?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN:

    1) studenta sehnat neumím.

    2) 2D nákres dodat umím (a udělal jsem to) - ale pochopitelně se mi nechce dodávat ho zcela přesně okotovaný, když je mi jasné, že ty odhadované hodnot mají zatím přednost tak maximálně v desítkách procent toho případného finálního návrhu. víc mi tedy v současné zajímá "nasyslit co nejvíce vzorečků" - a naprogramovat skript, který mi pro různé odhady vstupních parametrů bude dopočítávat vše, co jednoduše dopočítat lze.

    3) "přestat kličkovat" naprosto nehodlám: samozřejmě je to jediná možná strategie, kterou jako neodborník tuhle debatu můžu vést. jde o to naopak zkonalit se v tom a začít kličkovat ještě daleko lépe
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mě zaujalo, že vůbec někdo o solárním dvouplošníku už uvažoval - ale opravdu nevím, jaké byly ostatní parametry toho stroje, z jakého to je roku, s jakou účinností FV, z jakých materiálů - prostě na základě toho, co si zatím k tomu napsal, ze k tomu nemůžu jakkoliv vyjadřovat (např. jestli se to podobá mému designu nebo ne)

    (min. pokud návrh nezahrnoval teleskopická křídla, což asi těžko, tak to muselo být dimenzované tak, aby to ustálo při rozpětí 100m aerodynamické namáhání v hustém vzduchu krátce po startu - tedy v 9x hustším vzduchu, než jakým to poletí v té cestovní hladině.... nevíme ani, jakou část hmotnosti měly tvořit baterie.. nevíme o tom stroji prakticky vůbec nic...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: RO už přistálo. dobře si rozmysli, o čem ontopic by si sem chtěl přispívat, pro offtopic debaty tady prostor není.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tohle mi přijde jako offtopic debata... vlastně jestli sis nevšiml, v tomhle klubu jsme se bavili dosud převážně o existujících solárních letadlech a jejich projektech... o mých vizích tu chcete diskutovat především vy. já to řeším spíš v obecné rovině: do jakých nejzákladnějších vzorečků bych vůbec musel dosazovat nějaká čísla, aby to vyšlo aspoň v té nejobecnější rovině.

    od náčrtku kde řešíš výslednici 4 sil a nějaký výkon při nějaký rychlosti apod. je k dílenskému nákresu docela daleko, a já ani nevím, jestli bych to řešil v tomhle veřejném, obecném klubu: pokud se chceš bavit o fázi nějaký dílenských nákresů, tak ti můžu dát přístup do privátního klubu [ Arachne Labs - minulost i budoucnost pokusu o open source firmu ] resp. se můžeš zaregistrovat na mé wiki:

    https://dev.arachne.cz/svn/arachne/wiki/Aerospace

    dá se říct, že v tomhle konkrétním klubu jsou moje vize, v té fázi v jaké jsou, v podstatě offtopic, a dál se tu o nich bavit nechci. zajímá mě obecně teorie létání a všeho, čím se solární létání dotýká spotřeby energie (ta u čehokoliv pohybujícího se atmosférou roste v podstatě s třetí mocninou rychlosti, takže o nadzvukových letadlech to tady zcela evidentně nebude...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: ne, nenechám se "najmout" - určitě ne od lidí, kteří předvedli to, co o předvedli. Já si opravdu dobře pohlídám, abych ve vztahu k lidem jako REDGUY či ADMIX nekončil ve vztahu "oni nadřízení/zaměstnavatelé, já podřízený/zaměstnanec" - to budu radši někde vytírat podlahu na záchodě, než abych pracoval pro někoho, jako jsou oni dva... (naštěstí mi toto bezprostředně nehrozí, ale je doufám jasné, co jsem tím chtěl říct).

    (jinak silně pochybuju, že existuje něco jako "dobro vize": vize je vize, není to ani sprosté slovo, ani nadávka, ani nic zas tak vyjímečného nebo obdivuhodného: existuje poměrně jasná dělicí čára mezi vizí, projektem a případně dílenským výkresem, na základě kterého lze něco zkonstruovat... je asi jasné, že doplnění přesnějších čísel je něco, co by z vize mohlo udělat projekt - ale pochopitelně chci ze své vize dělat svůj projekt, a nehodlám se od nikoho na toto nechat "najímat" - už proto, že to neumím... času mám vcelku dostatek, a kdybych to uměl, tak čas je jediné co na to potřebuju... prostě způsob jakým se do toho různí lidé snaží vnést peníze, je přinejmenším podivný: já nepotřebuju peníze pro sebe - já už tomu věnoval dost úsilí zadarmo i tak - ale pokud vůbec, tak na zaplacení někoho, kdo má ty chybějící dovednosti a znalosti, které já nemám..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak ok... ať si takovou akci udělají sami beze mě, když je to nezajímá.... já se jim nevnucuju, ale ať nevykřikujou, že "nabízí peníze", když to evidentně není pravda.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ber to tak, ze kdyz nekoho pozvu na pivo, tak i kdyz z tech penez samotnych ja 'nevypiju' ani kapku, tak mam z toho nejaky uzitek.. presto se mi nebude chtit udelat to samy (pozvat druheho) tak, ze v hospode zaplatim 3panaky dopredu s vyberem moznym v pristich 5ti letech..
    proste to tak moc nefunguje..
    myslim, ze nikdo moc nebude chtit aby jeho penize jen tak _cekaly_ na ucte nekoho, kdo se porad vymlouva, ze tohle neumi, tohle jeste nema, tohle nesehnal, tohle se ucit nechce a ne, nikoho takoveho nezna a hledat nebude.. tj.pokud to nevyresi sam mocny G+ sam, nebo vy ostatni, tak ja jsem udelal vse co slo..
    sorry.. to si myslim, ze taky fungovat nebude..
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    . nenazyval bych pozvani studenta na pivo personalistikou
    . ted si uz nepamatuju, ale mam pocit, ze metr piv bejval svyho casu 9kousku
       - to se i s tim petikilem, ktery nabizis s transparentniho uctu vejdes i v dnesnich cenach..
    . a v konecnem dusledku - celkem chapu, ze lidi ti nechteji dat penize 'jen tak', kdyz vidi tvoji _vymlouvaci se_ techniku a _taktiku_.. tim, ze ti to nekdo da na konkreti ucel je moznost, ze te konecne presvedci, abys to a to udelal
       - protoze koneckoncu.. sam od sebe pro to toho moc nedelas..
    oder?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    FEMUR: RIP
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: sorry.. ale prijde mi, ze tu vicemene nejvic OT ted vytvaris ty xChaosi.. plus teda spradas vicemene konspiracni teorie o tom co by kdo by..
    kdybys misto toho
    . sehnal studenta, a zaplatil mu metr piv,
    . dodal kvalitni 2D nakres
    . a koneckoncu - prestal klickovat (coz by znamenalo neodpovidat na provokaci provokaci (pokud pominu to, ze provokace druhe strany je vetsinou zalozena na zkusenosti.. at uz s tematem, tak s predchozi debatou)), tak by se vsechno mohlo pohnout rozumnym smerem..
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    ADMIX: to sem narvu na ten tejden dopredu.. :D
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: tak at tomu rozumim..
    _najmout_ znamena to, ze
     . to, co ty neumis vyresit,
     . lidi ti reknou _JAK_ to mas udelat
     . a ze ti to _zaplati_ (ano a pouze tuto konkretni vec),
     => tak ty jako _otec_ myslenky reknes, ze tohle delat nebudes, protoze tvuj princip je
       ==>> _nenechat se najmout_ pro dobro sve vlastni vize..???

    opet si vezmu do huby REDGUYe.. "srsly"?
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    RO lita ve vzduchu :))))
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: uz ted hned od stolu rikam, ze v ukolovani ne _budes_, ale _jsi_ zbesile nesikovny..
    uz jen tim, ze pristupujes k _lidem sikovnym na ruce_ tak, ze pokud necemu nerozumi, tak podle presneho navrhu to neudelaji.. takze:
     . nejsi schopen dodat presny navrh
     . lide sikovni na ruce
       - ano, s pribyvajici zkusenosti roste schopnost improvizovat, nicmene
       - stale vyzaduji presne navrhy (ver mi.. truhlarina me zajima, pracoval jsem s nekolika klukama v ruzych dilnach a koukal jim pod ruce.. bez navrhu vicemene nedaj ani ranu.. a i kdyz improvizuji a klient navrh nedoda, tak nez zacnou rezat, tak si udelaj navrh vlastni.. to co jsi prohlasil je totalni blabol a pitomost.. a je vlastne evidentni, ze delas soud o necem, o cem nemas ani tuchu.. dilnu jsi nikdy nevidel, ale _vis_ jak to tam vypada a jaky lidi tam jsou..
       - rekni nakymu fachmanovi ze "strasne nerad dela neco podle presneho navrhu u ktereho nechape proc neco nejak je" a dozvis se jaky to je sbirat si vyrazeny zuby zlamanejma prstama..)
     . v neposledni rade - zijes ve svete, kde
       - konstrukteri jsou posrany se jen podivat z okna aby nahodou nevymysleli neco mimo povolene koleje,
       - remeslnici jsou blby a nechapou vykresy (od REDGUYe bych si rad pronajal licenci na BUAHAHA..) -> btw. kdyz vim, jaky vykresy ("funkcni") jsou moji kamaradi schopny vystrihnout behem chvilky tuzkou na kus kartonu - tak aby podle toho slo neco postavit - tak chapu, ze s tvym po mesicich stale nefunkcnim vykresem proste _musis_ rict, ze oni by to nepochopili.. (mas pravdu.. je to nefunkcni, tudiz by to nepochopili.. to je zase fakt.. ;o)))
       - a bavi je delat stale stejne veci.. (fakt, fakt, fakt ne..)
       - k tomu mam jen jedine.. vylez uz kurva od pocitace a jdi mezi zivy lidi.. zivy lidi skutecne tvoje predstavy nenaplnujou.. (a pokud ano, stykas se s hodne smutnejma lidma..)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čím lepší L/D poměr, tím menší zlomek maximálního výkonu nám postačí jako cestovní no ja ti nevim. Umel bys to nejak hezky dokazat? Mozna mas jenom zmatek v tom, co znamena slovni spojeni "cestovni rychlost"? Protoze to je nejekonomictejsi rychlost letadla, coz znamena rychlost, pri ktere s danou zasobou paliva doletis nejdal. Co jsi mozna chtel rict je, ze s lepsim pomerem L/D _u_jinak_stejneho_ letadla potrebujes pro dosazeni nejake dane rychlosti mensi vykon. Ale to zdaleka neznamena, ze ta rychlost bude nejekonomictejsi, cili "cestovni". S lepsim L/D ti staci mensi vykon na stejnou rychlost, takze mas mensi spotrebu, muzes letet delsi dobu a doletis dal. Jenomze taky muzes letet na puvodni vykon, cili se stejnou spotrebou, ale poletis rychleji, takze doletis dal za stejnou dobu. Ktere z tech "dal" bude delsi a tim padem ktera rychlost bude nova "cestovni" rychlost neni podle me zdaleka zjevne. Tim spis ze to zalezi na spouste dalsich veci, jako treba ucinnost pohonu pri jine rychlosti, jak se Cl/Cd zmeni na jine rychlost a tak dale. Cili je to slozite.

    Ale pokud si jsi jisty ze mas pravdu, urcite to umis nejak dokazat. Myslis ze bys prosim mohl predvest vypocet? 8))

    A co teprv skutecnost, ze pomer maximalniho a cestovniho vykonu neni nejakej fyzikalni zakon, ale proste jen dusledek nejakejch technicko-ekonomickejch rozhodnuti pri konstrukci letadla. Takze to ze jedno letadlo ma ten pomer 0.66 neznamena vubec nic pro jine letadlo, zejmena pokud je to letadlo uplne jiny koncepce.

    do kterého když dosadím mnou "odhadované" (nebo jak to nazvat) hodnoty, tak mluví spíš v můj prospěch HAHAHAHA. Coze? Prosim, prosim, predved to.

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nevím - hmmm. A nemyslis ze by bylo vhodne se nad tim krapet zamyslet? Mas tady podrobnou analyzu od expertu v oboru, ktera ukazuje ze k tomu abys v sestnacti az dvaceti kilometrech uvezl 100kg rychlosti neco malo pres 100km/h, potrebujes letadlo ktery je jen o neco vic nez polovinu mensi nez tvoje "vize", ktere maji mit ctyricetkrat vetsi nosnost a vic nez dvakrat vetsi rychlost. To mi prijde jako sakra pruser kterej bys mel rychle vysvetlit.

    ptal jsem se, jaká byla celková vzletová hmotnost (vč. baterií). bez toho nemám dost informací, abych posoudil, zda to snese srovnání s mými plány - a ja ti na tvoji otazku samozrejme odpovedel. Prosim, vzpomen si na tenhle moment az se budes zase vztekat, ze, cituji, "asi se fakt většina lidí kouká jen na obrázky a nečte to" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. já si myslím, že tam obecně platí jednoduchý vztah, že čím lepší L/D poměr, tím menší zlomek maximálního výkonu nám postačí jako cestovní (a myslím, že se mnou v tomto bodě nakonec hádat nebudeš) (samozřejmě, že ten maximální výkon pořád potřebujeme kvůli rozumné stoupavosti...a to zvlášť když míříme až do stratosféry...)

    v podstatě jediná šance na realizaci "původního" chaosoplánu (v jakékoliv verzi) spočívala v tom, že výsledné monstrum po tom či onom způsobu svého "rozložení" či "rozevření se" do cestovní konfigurace ve stratosféře bude mít velmi dobrý poměr L/D ... v diskuzi o tom, jestli je to možné, jsem dnes ulovil jeden vzoreček (pro výpočet "součinitele škodlivého odporu") - do kterého když dosadím mnou "odhadované" (nebo jak to nazvat) hodnoty, tak mluví spíš v můj prospěch (aneb: ne všechna letadla jsou si rovná, v tomto ohledu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím (ostatně: oni ho postavili, nebo šlo jen o rozpracovaný koncept, místo kterého nakonec realizovali ten jednoplošný Zephyr?)

    ptal jsem se, jaká byla celková vzletová hmotnost (vč. baterií). bez toho nemám dost informací, abych posoudil, zda to snese srovnání s mými plány... (ale zaujala mě ta štíhlost...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam