• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: jak říkám, je to offtopic. (a přístup "zajímá nás to, ale případný příznivý výsledek stejně budeme ignorovat" pro změnu nezajímá mě...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: A budou tlustší dostatečně na to, aby unesly plášť křídla, fotovoltaiku, řídící plochy, ... ? A hlavně, zkus prosím pochopit, že letadlo se neskládá jen z příhrad, proto ti funkční příhrada letadlo nezaručí (ač ti nepopiratelně pomůže).

    Co se týče tvýho kreslení, usílí se cení, ale vzhledem k tomu, že jsi nebyl schopen to dotáhnout dokonce, bohužel vyšlo vniveč. A ne proto, že by to oponenty nezajímalo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: v podstatě se dá říct "čím víc se snažím, tím agresivnější jsou reakce oponentů" - když jsem měl jen mlhavý, doslova "rozevlátý" koncept, tak ty výtky byly ještě docela rozumné - protože proti hodně všeobecnému popisu lze argumentovat taky hodně všeobecně - ale když jsem "přitvrdil" a nakreslil něco už poměrně "pravděpodobného", tak se ty protiargumenty taky přitvrdily - a začaly pro jistotu úplně ignorovat cokoliv, co jsem nakreslil a spočítal, a podsouvat mi něco úplně jiného.

    no nic... zpět k těm skutečným solárním letadlům, která už někdo předvedl...
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: vzpěra stejné koncepce (i když trochu jiné velikosti - tlustší - což by jejím mechanickým vlastnostem jedině pomohlo...) byla samozřejmě zamýšlená i dovnitř té prostřední části obou nosných ploch. (s tím počítal i její hmotnostní rozpočet, ostatně).

    jinak pochopitelně by nesměla být počítána jen na zatížení jedním možným způsobem (vlastní vahou) - ale samozřejmě všemi způsoby, kterými by byla zatížená v rámci té příhradové konstrukce. nechal jsem se unést tím popichováním "rozpadne se to už na zemi" a vymyslel něco, o čem by experti mohli snad rozhodnout, zda se to rozpadne nebo nerozpadne už na zemi - ale to úsilí (přeci jen vznikl jakýsi nedokonalý technický výkres, moje wiki) bylo zbytečné, protože se ukázalo, že "oponenty" vůbec nezajímá, jestli se to rozpadne nebo nerozpadne už na zemi: a popravdě, já si myslím, že je celé tohle téma vůbec nezajímá (a zatím mi nedokázali opak)

    opakuju: v řadě populárních klubů na NYXu platí velmi, velmi přísná moderační pravidla. přísnější než tady.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Fungujici jedna vzpěra neznamena ani nerozpadajici se letadlo. Jednak vzpěra by by byla namáhana i jinak, než by ověřil navržený test, ale hlavně, letadlo se neskládá jen ze vzpěry. Co když sezlomí vzpěra, ale samotné křídlo (tedy ta čast mezi vzpěrami)? Co když se odlomí celá konstrukce od trupu? Atd... Fungující vzpěra by byla nepopiratelně pěkný krok, ale vzpěra letadlo nedělá. Skutečně nechápu proč jsi se tak urazil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: je to "strawman fallacy": fungující vzpěra by nedokazovala, že letadlo poletí (nebo spíš: že bude mít požadované, možné nerealisticky úžasné parametry) - ale vyvrátil bych aspoň jeden zásadní protiargument a sice "rozpadne se to už na zemi".

    s těmi 300 km/h mám stále více pocit, že je to marné: čím dál více se mi to jeví tak, že maximální hranice u solárního letadla bez celonoční výdrže bude něco mezi sqrt(2) * 120 a sqrt(2) *150, teda něco mezi 170 a 210 km/h - a tato čísla v debatě zazněla už víckrát a nezní to zrovna ve prospěch mého původního odvážného tvrzení o 300 km/h.

    ale pořád ještě můžu ustát celou debatu v jiných bodech, např.: 1) nerozpadne se mi to už na zemi a 2) zaručeně to uletí jakékoliv solární vzducholodi

    ...a doporučuju ti to dnes taky dál už "nechat bez komentáře", hele :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Ty jsi vážně odešel kvůli principu, že případ, kdy tvá vzpěra nefunguje znamená, že nefunguje celé letadlo, zatímco případ, kdy tvá vzpěra funguje znamená, že tvá vzpěra funguje, ale nezaručuje, že funguje celé letadlo? V jakém to žiješ světě, když tě tohle dokáže urazit? Vůbec nerozumím co je na tomhle špatně,
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: tohle raději nechám bez komentáře, protože potom by jsi mě opravdu už musel zabanovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    navázal bych ještě na ten Sky-Sailor pro atmosféru Marsu - viz
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]

    - na Marsu je nižší gravitace, ale taky dost nižší insolace - tedy z 1m2 tam solární letadlo dostane méně energie, než na Zemi (zvláště pak na Zemi ve stratosféře, tedy 20-30km)

    - letadlo s 24h výdrží může průměrně jen cca 50% energie využít pro let dopředu, zbytek energie z FV článků ukládá do vybitých baterií (takto funguje např. Solar Impulse, po většinu dne)
    GRAVITACE
    GRAVITACE --- ---
    XCHAOS: ja bych ti i slevila, ale myslim ze levitujici pivo bys pit nechtel :(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: já nemám žádnou povinnost dále pokračovat v online debatě, která mě nebaví. všechny moje protiargumenty zazněly 10x a 100x ... strávit zbytek života jejich opakováním ještě 1000x už by evidentně nikam nevedlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pokud by si sledoval vývoj v adresáři http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/ - tak si myslím, že bys tam nějakou snahu zakomponovat získané informace našel.

    OMNIHASH: to je spíš pro vás - abyste si ujasnili, zda vám jde o to tu myšlenku rozvíjet, nebo jen trollovat proti mě.

    KEYMASTER: nikdy jsem přírodní zákony nepopíral, ale celé moderní inženýrství je právě forma "vyjednávání" s přírodními zákony a jakéhosi obchodování "něco za něco" (tradeoff mezi jednotlivými parametry)
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: zjistil jsem, že daleko spíše, než v aerodynamice se budu muset zlepšit v umění moderace
    - ááááá, tohle mě rozsekalo :D

    Plánuješ zabanovat i přírodní zákony? Jak vlastně pokračuje vyjednávání na té frontě? :D
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: kdyby jsi za sebou v předchozím klubu nepráskl dveřmi, tak by ostatní brali tento klub jako místo, kde se solární letadla a vzducholodě budou probírat především, ale udělal jsi tu strašnou chybu s tím prásknutím dveří a ti všichni, kdo o tom tvém vice než ročním snažení ví (a kdo na NYXu o tom neví), tak tenhle klub vnímají jako pokračování debaty s tím, že děláš bububu a banujes. S tím nic nanaděláš, zejména s tím bububu a banováním ne.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: umeni moderace se ale nedokazuje tim, kolik banu rozdas... a jestli by ses mel neco naucit, tak prijimat z oponentury relevantni informace (a ze jich tu padlo)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: :)))))))))))

    nová metoda - letadlo nelítá, pomůže banhammer?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: podívej, o jakési "mé idee" se diskutovalo v předchozím klubu. ta debata mě přestala bavit, protože jsem zjistil, že neexistuje ani teoreticky žádný způsob argumentace, který byste uznali jako platný. věnoval jsem tomu rok života, a výsledky jsou chabé: zjistil jsem, že daleko spíše, než v aerodynamice se budu muset zlepšit v umění moderace.

    tenhle klub je věnovaný obecně veškeré aktivitě na tomto poli, a ne mojí osobě a mým nápadům. takovým stylem jako v předchozím klubu tady už nebude možné pokračovat. někteří by rovnou udělali nejlépe, kdyby si tenhle klub unbookli, protože za další offtopic příspěvky můžou dostat ban třeba i na měsíc...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS:Ale přeci jen ještě budu reagovat. Klidně si mě potom zabanuj...

    tohle je klub o solárních letadlech obecně
    je mi líto, ale že jde a vždy šlo především o tvoji ideu, to je smutným faktem a budeš se s tím muset smířit. Pokud se tu bude diskutovat i něco jiného, tak to bude, a v podstatě vždy bylo, vzhledem ke tvé idee. Oproti tomu předešlému klubu se změnilo jenom to, že tady děláš bububu když se ti něco nelíbí a když bububu nezabere, tak banuješ a to i dost nesmyslným zákazem čtení.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: raději se zase ponořím do mlčení a raději tvé adminské schopnosti komentovat nebudu.

    K tématu jsem toho už řekl tolik, ze bych se opakoval a já se nerad opakuji. Beztak sis z toho nic nevzal, takže proč to taky opakovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starší článek z roku 2008
    The 10 Best Solar Airplane Concepts
    http://www.alternative-energy-news.info/10-best-solar-airplane-concepts/

    Za zmínku stojí odstavec o koncepty Sky Sailor pro planetu Mars: From this point, the operations could be decomposed in different phases. It can cover a distance of ~1700 km during a 12-hour period

    Hustota atmosféry na Marsu zhruba odpovídá hustotě atmosféry na Zemi ve výšce někde kolem 30 km. Uvedené číslo by odpovídalo rychlosti kolem 150 km/h (ovšem současně při třetinové gravitaci a s nákladem baterií pro celonoční let).

    další potvrzení těchto informací např. zde na oficiálním webu:
    Sky-Sailor: Solar Autonomous Airplane for Mars exploration
    http://www.sky-sailor.ethz.ch/phases.htm
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam