• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no dobře, ale stěží si "zkušenost ze světem" zlepšíš tak, že totálně zneguješ všechno, co jsem sem napsal. dělám občas chyby, určitě věci odhaduju nepřesně... ale nemůžu se dost dobře mýlit ve všem současně... toto není o tom, že bych hlásal nějakou jednu jedinou "univerzální zjevenou pravdu", kdy jde o to buď uvěřit, nebo ne... (i když samozřejmě, že reakce některých lidí mě vedou k tomu, že nejlepší by skutečně bylo speciálně pro ně založit sektu, které bych tvrdil, že Aštar Šeran si přeje, aby se na palubu jeho hvězdné flotily členové přesunuli pomocí hromadné sebevraždy... no ale to už je tu offtopic.. zatím hlásám jen mírnou formu kolektivní sebevraždy skrze cestování v mém solárním letadle :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja se priznam rovnou, ja ty souvislosti nechapu. chodim sem prave proto, abych se o tech souvislostech neco dozvedel.

    bohuzel (pro tebe) v tebou predkladanych souvislostech jsem schopen najit nesrovnalosti i ja, totalni laik, takze se mi nemuzes divit, ze tebou predkladane souvislosti prezkoumavam a snazim se overit, protoze prevzit je "tak jak je predavas" mi trapne brani cela ma dosavadni zkusenost se svetem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: na http://www.dept.aoe.vt.edu/~lutze/AOE3104/takeoff&landing.pdf mas nejaky elementarni aparat, podle ktereho se to orientacne da spocitat, nikoliv jenom odhadovat... z toho tvyho linku mi tam "par" udaju chybi...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmotnost je tam jasně uvedena necelých 15t, vzletová rychlost by mohla být někde mezi 50 a 70 km/h (odhaduji podle plošného zatížení křídla), počítal jsem tu, že vzletové rychlosti by bylo dosaženo při uvedeném plném výkonu motorů během několika sekund (takže by to mohlo operovat i z velmi malých letišť)
    viz https://dev.arachne.cz/svn/arachne/wiki/Aerospace
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: uff.. rozpeti kridel jak Boeing 747... kolik ze to ma teda vazit? jakou ze predpokladas vzletovou rychlost a na jake draze ze to vzletne? Pocitas treba s tim, ze pozadavky se krome vahy (cim tezsi, tim vetsi rychlosti treba) na to, co jde nahoru ruzni i podle toho, jaka je aktualni hustota vzduchu (zavisle na teplote/tlaku)...? Aby se to nerozpadlo stojici na zemi je zakladni predpoklad, ale jakmile se to rozjede, zacnou pusobit dalsi sily... a problem nemusi nastat hned, ale treba az po case vlivem nejakeho unavoveho lomu v miste s velkym namahanim konstrukce. Uvazujes i tyhle veci?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no, pokud by šlo pouze o nějaké "povahové vlastnosti" tak je to offtopic (tam by můj názor byl velmi stručný). ale jde o ty znalosti: asi je ontopic, jestli někdo z rejpalů má vůbec ty znalosti, co požaduje po mě, že jo. ta "učebnice" je evidentně psaná hodně z pohledu toho, "co by měl znát pilot" - z hlediska toho "jak se letadla počítají" mě ty různé diplomky přijdou daleko vhodnější. Ale samozřejmě - i v učebnici pro piloty se dá najít spousta toho, o čem jsem se tu zmiňoval dřív (hlavně co se mění s klesající hustotou vzduchu, co z toho vyplývá, apod.)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    až ti zítra vyprší ban, tak by mi fakt zajímal tvůj názor na to, kolik dalších účastníků téhle diskuze podle tebe ty souvislosti chápe (případně je můžeš zkusit vyjmenovat)

    Nebylo jeste nedavno rozebirani jinych ucastniku diskuze off-topic?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: tak jsem si tu zalistoval... a třeba vztah ze stránky 82 (ilustrující potřebu 2x větší rychlosti pro 4x nižší hustotu vzduchu, tedy při konstantní rychlosti... a další možnost je pro dosažení konstantního vztlaku zdvojnásobit plochu křídla, i když dnešní konstrukce letadel s tím nepočítají) jsem tu zmiňoval asi 10x, bez jakékoliv odezvy.

    až ti zítra vyprší ban, tak by mi fakt zajímal tvůj názor na to, kolik dalších účastníků téhle diskuze podle tebe ty souvislosti chápe (případně je můžeš zkusit vyjmenovat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle je složitý téma, ale když někdo vidí 1000 zpráv v debatě, tak to prostě odloží na jindy. já jsem zvyklý reagovat na všechno, a už se asi nezměním. když ale potřetí někomu odpovídám to samé a on to pořád ignoruje, tak použiju ban, no.

    můj design je v tomhle klubu prozatím offtopic, ale když na tom trváš...

    nízké plošné zatížení křídla v kombinaci s dostatečným výkonem motorů je v podstatě záruka toho, že stroj poletí (pokud teda splňuje některá nejzákladnější kritéria mechanické pevnosti a vzájemného uspořádání všech nosných a řídících ploch). otázka je, jaké by měl letové vlastnosti: vyslechl jsem si od chytřejších lidí, než je zdejší banda trollů spoustu připomínek k poloměru zatáčky při tak velkém rozpětí (i při tak nízké rychlostiú) apod.

    dotaz na tu letuschopnost má dvě části: ten základní příhradový dvouplošník o rozpětí 70m by se určitě dal postavit aby se nerozpadl, určitě by odstartoval na baterie - otázka je, jak rychle by letěl a jak vysoko by dostoupal. Další problém je, co by se stalo při vysunutí těch teleskopických segmentů křídel: tam už je to skutečně jen "vize".
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: umeni diskuze je hlavne o tom, ze offtopic se tise prehlizi, zatimco se aktivnimi reakcemi udrzuje pozadovane tema :) Tvuj probelm je v tom, ze ty se radsi venujes "reseni" tech offtopicu :)

    Ze neco "spis odfoukne vitr" jeste nepovazuju za dukaz plnohodnotneho funkcniho (rizeneho) letu. Strecha baraku za urcitych extremnich okolnosti taky poodleti... ale to z ni letadlo nedela :)

    Popravde ale tedy nevim co je tvym cilem. Chces neco zkonstruovat, ale pritom sam priznas, ze (v pozici konstruktera) nedokazes konstrukci spocitat. Nejake pokusy o "vypomoc" tu probehly, ale ona je to opravdu komplexni problematika (a to rikam z pozice cloveka - koncoveho uzivatele sportovnich letajicich zarizeni a i s tim co ja vim bych si sam neco konstruovat netroufnul) a rozhodne to neni prdel... a to i z pohledu letoveho prostredi, do ktereho se zakonite dostanes. Ono nejde konstruovat jakekoliv letadlo s tim, ze poleti jen v idealnich podminkach... a jinak se dej vule bozi...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: "(samozřejmě je zajímavá otázka, jak motivovat lidi, kteří něco vědí, aby mi spíše pomáhali to propočítat a domyslet, spíš než aby debatu takhle ničili a sabotovali... ale touto cestou k tomu prostě nedospěju)."

    podle mne tu ODBORNOU debatu nicis a sabotujes jen ty, a to svym diletanstvim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: copak se v téhle záplavě nepodložených obvinění dá stíhat nějaká trochu rozumná debata? mám pocit jsem na to odpověděl: určitě se to nevejde do žádných existujících byrokratických škatulek, ale zcela určitě by se to nerozpadlo letělo. jen by to nemělo ty parametry, které si od toho slibuji - to je celé (celou řadu parametrů). Ale pokud se to nerozpadne (např. za cenu, že to bude těžší), tak při takto nízkém plošném zatížení křídla je vlastně nemožné aby to neletělo (spíš by trochu hrozilo, že by to odfoukl vítr :-)

    dílčí výpočty, které by popisovaly, jak přesně by se to chovalo v té či oné situaci, by určitě provést šly. já většinu z nich provést neumím... a zejména mě irituje tvrzení, že by takové výpočty "stejně nic neznamenaly". v podstatě tu debatu, jak je postavená teď - tedy "nás je víc, my víc pokřikujeme, máme tedy pravdu", prostě vést nebudu. A to i za cenu delších banů, než za den.

    (samozřejmě je zajímavá otázka, jak motivovat lidi, kteří něco vědí, aby mi spíše pomáhali to propočítat a domyslet, spíš než aby debatu takhle ničili a sabotovali... ale touto cestou k tomu prostě nedospěju).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: polozil jsem ti on-topic otazku a stale jsem od tebe nedostal odpoved. No, hlavne ze uz jsi stihnul rozdat bany jinym... jestli timhle dokazujes sve umeni diskutovat, tak hura i do me.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ten dokument co posilal DAVIDO je dost konstruktivni prinos.
    BURAN
    BURAN --- ---
    OMNIHASH: za tohle dostal OMNIHASH 7 dni read-only? to je snad trochu pritazeny za vlasy ne? ty tam ty smajliky taky nedavas.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    každopádně mě to už fakt přestává bavit.. nenechám se tu dál obviňovat ze lží od lidí, kteří se ani neobtěžují přečíst si a pochopit pár odstavců. a když nebude stačit ban na den, bude to ban na dýl.. a třeba si to tu najdou lidi, které se chtějí bavit FAKT o tématu a ne nějak furt obsesivně hodnotit mojí osobu.

    pokud někdo pochybuje o tom, že zdejší banda trollů chtěla jakkoliv konstruktivně přispět do debaty, může se s nima zkusit bavit jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to bylo v tom předchozím klubu, a do toho už nepolezu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no, nevím, co na tom vidíš "neletuschopného", v tom případě. ano, nepoletí to ve 20 km rychlostí těch asi 270 km/h, nebo kolik jsem potřebovall, aby mi vyšlo: k tomu už jsem dospěl taky a dávno to přiznal. domnívám se, že by to mohlo dosahovat tak poloviční rychlosti - ovšem nejspíš by to většinu dne strávilo stoupáním do příslušní cestovní hladiny, což není moc efektivní. tedy, ani ta poslední verze nedosahuje požadovaných parametrů - ale současně je to promyšlené aby to šlo reálně postavit z reálně dostupných materiálů, splňovalo to nějaká nejzákladnější aerodynamická a mechanická kritéria (ty první nákresy nebyly skutečně podložené ničím)

    je to běh na dlouho trať. povíme si to za pár let (a tím nemyslím, že něco postavím já - bude stačit sledovat, na čem pracují jiní.. )
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: myslíš tvoje upřímné přiznání, že jakýkoliv dílčí výpočet stejně budeš okázale ignorovat, pokud by nedopadl, jak čeká? - nic takoveho jsem nerekl (zejmena tu cast o ignorovani). Prosim, prestan lhat. Pokud si myslis ze jsem neco takoveho rekl a ze tedy nelzes, napis konkretni link na konkretni zpravu. Diky!

    má cenu se o cokoliv vůbec snažit, když stejně už je předem jasné, že žádný argument nikdy neuznáte? - opet, nepravda. Pokud si pletes "nikdy neuznate zadny argument" s "abys zjistil, jestli se ti letadlo rozpadne nebo ne, nestaci spocitat jednu jeho vzperu", tak chyba neni v nas ale v tobe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: chybí ti tam smajlík, tedy to pokládám za lež. (ty bys měl meditovat spíš o těch tvých úžasných solárních vzducholodích, jejichž odhady parametrů jsou úplně mimo)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: rozlišuj mezi "nedosáhne požadovaných parametrů" a "nebude letuschopný"
    co tě vede k tomu, že si myslíš, že tyhle dva pojmy nerozlišuji?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam