• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mala letiste vetsinou mivaji nezpevnenou drahu... nevim, jestli tam z tech tvych ~15 tun bude nekdo odvazanej :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja netvrdim ze penize jsou vsechno. je to jeden z aspektu, ktery se asi neda zanedbat.

    kdyz se podivam na letenky Student Agency, tak vidim ze zpatecni letenky po Evrope vychazeji na 1,-Kc/km (napr. Viden - Barcelona - vzdalenost 1875km - zpatecni letenka 3021,-), coz je jen 3x drazsi nez tvuj let. ne 30x.

    jo a prosimte jak dlouho ze bude trvat ten prelet? nekde se mluvilo o 3 dnech, plati to jeste?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: dobře, ale já ty náklady nedokážu věštit ze skleněné koule. už jednou tu zaznělo, že při např. 200 letech ročně a 10 letech živnostnosti a ceně 30 milionů Kč za kus (1.5 mil USD) by náklady na jeden let vycházely 15 000 Kč (bez mzdových nákladů na asi-dvoumístnou posádku), při 40 cestujících je to 375 Kč na jednoho... tedy, když k tomu přičteme ty další náklady, dostat se v dnešních cenách za 1000 Kč na vzdálenost 3000 km nebo za cenu 3 takových přeletů do JV Asie... jo, to je to, co by se mi líbilo :-) ale chápej peníze v celém tom konceptu zdaleka nejsou všechno (jen by musely "sedět"... stejně jako ta fyzika, a nakonec i jako bezpečnostní předpisy...)

    DANYSEK: tak ono čím se tam živit, že jo... vozit tam turisty je nakonec jedno z nelepších schémat, co s tím jde dělat.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: zamestanec jsem byl naposledy v roce 2005.

    vetsina populace, takze i ja jsem byrokrat a smelinar? :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: promin, ale ja neopakuji otazku. nejdriv jsem se ptal na naklady jednoho letu, ten postup vypoctu je hezkej, ale kdyz nezname ani jednu ze vstupnich hodnot, tak o nicem nevypovida.

    a druha otazka byla na mezni hodnoty. proste kolik je maximalni cena toho letadla, aby to slo delat, a kolik je minimalni zivotnost toho stroje, aby to slo delat.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: podnikam a do JV Asie v planu utikat fakt nemam :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, co tě tak fascinuje na opakování otázky, na kterou si dostal odpověď

    BURAN: většina populace, prostě :-) (aneb zkoušel si někdy třeba skutečně na vlastní pěst podnikat či pracovat jako živnostník? a ne být jen zaměstnanec? ale jak říkám, to je tu offtopic... prostě všichni ti, před kterými v první řadě chceš uletět někam do JV Asie, že..)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: dobra, nezname ani cenu ani zivotnost letadla. ale muzeme uz ted znat nejake hranice, ne? napr. urcite by melo byt mozne uz ted zjistit, jaka je maximalni cena a minimalni zivotnost toho letadla, aby to slo vubec provozovat, ne?
    mas predstavu o tehlech hodnotach?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jakym byrokratum a smelinarum? wut...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: tak viz předchozí: spočítáš si náklady na letovou hodinu (na což potřebuješ znát cenu a životnost letadla - neznáme ani jedno) a připočteš mzdu palubního personálu a všechny související poplatky za využití vzdušného, které si neumím ani představit (znám jen letištní poplatky). u solárního elektrického letadla se ale spíše než o "letové hodině" bude mluvit o "letovém dni" - většina tras bude evidentně "jednodenních".

    bavit se o ekonomice provozu má tak, že to srovnáš s něčím známým: např. znáš tržní cenu leteckého paliva a víš, kolik za dobu své životnosti průměrný tryskáč tohoto paliva spálí. pak by to srovnání vyšlo okamžitě jinak, než když cenu spotřebovaného paliva zanedbáš.

    kupecké počty jsou na tom tom bohužel to nejjednoduší :-( zjistit, jaký zvolit tvar křídla, a kolik nést baterií na palubě je nesrovnatelně složitější. pokud by se vyřešilo tohle, tak se pak byrokratům a šmelinářům nezbyde než postupně přizpůsobit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no tak když odečteš letišní poplatky (já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště...), tak je to jednoduché: pořizovací náklady / počet dní životnosti / (počet cestujících * průměrná obsazenost jednoho letu).

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).
    (_maloobchodní_ cena 1000 m2 tenkých křemíkových FV plátků je něco přes milión).

    háček je v tom, že zatím nám to vychází spíše tak 10x pomalejší, než 3x pomalejší...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak treba zcela konkretni otazka: kolik budou naklady na jeden let?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: taky si myslim, ze trzni cena na trase je trochu vedlejsi, pac to bude preci nezavisle letadlo, tak jakapak trzni cena na trase?

    zajimavejsi je uz treba cena takoveho letadla, a cena jeho provozu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nakladova cena bude dostacujici - a tu snad spocitas, nemusis do toho nutne zatahovat obchodni marze ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no ano, ekonomika provozu solárních letadel je záludná. např. musíš vědět, kolik takové letadlo stojí. a jak dlouho vydrží (kolik letových hodin). a dále musíš vědět, jaká je tržní cena na trase, po které letíš.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: netrolluj.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co je prosimte offtopic? ze se ptam na cenu letenky?

    v zahlavi sam pises: "V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání - mezioborová odborná diskuze. fyzika, aerodynamika, mechanika, konstrukce letadel, ekonomika provozu."

    uz se to tu nekolikrat resilo? kde, prosimte?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN:
    BURAN: netrollujte oba! (stejně díky finanční krizi nebude mít nikdo žádné peníze, že jo ... a Bitcoin je trochu něco podobného, jako galaktické měny popsané ve Stopařově průvodci... v podstatě pokud by stroj šlo zreplikovat podle volně šiřitelných modelů pro 3D tiskárny... no nic, celé to počítá se změnou ekonomického paradigmatu... spíš se ptej, kolik zaplatíš za to, že tím nebudeš muset cestovat :-)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    BURAN: omlouvam se :o((
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: budeš si ji moci odpracovat ručním leštěním nosných ploch, aby se zlepšilo reynoldsovo číslo a účionnost FV (a to myslím jen napůl jako vtip... stejně nás čeká postmonetární ekonomika...). a nebo se bude prodávat v bitcoinech... a nebo prostě nevím.

    fakticky řeším zatím základní fyzikální přepoklady. že byrokratické podmínky dnešního letectví jsou touhle cestou nesplnitelné, to je myslím jasné. ...samozřejmě, prototyp úplně nového typu letadla se asi nějaký čas testuje, a hned druhý den nevozí cestující, ne?

    v současnosti bych se spíš ptal, kolik bude stát kvalitní softwareová simulace celého projektu, než na cenu letenky... (v té by se v ideálním případě měla promítat pouze amortizace letadla, když se nespotřebovává palivo... jak už se tu řešilo několikrát...)

    zase jsem se nechal strhnout k offtopicům, ach jo. budu se taky muset zabanovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam