• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: netrolluj.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co je prosimte offtopic? ze se ptam na cenu letenky?

    v zahlavi sam pises: "V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání - mezioborová odborná diskuze. fyzika, aerodynamika, mechanika, konstrukce letadel, ekonomika provozu."

    uz se to tu nekolikrat resilo? kde, prosimte?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN:
    BURAN: netrollujte oba! (stejně díky finanční krizi nebude mít nikdo žádné peníze, že jo ... a Bitcoin je trochu něco podobného, jako galaktické měny popsané ve Stopařově průvodci... v podstatě pokud by stroj šlo zreplikovat podle volně šiřitelných modelů pro 3D tiskárny... no nic, celé to počítá se změnou ekonomického paradigmatu... spíš se ptej, kolik zaplatíš za to, že tím nebudeš muset cestovat :-)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    BURAN: omlouvam se :o((
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: budeš si ji moci odpracovat ručním leštěním nosných ploch, aby se zlepšilo reynoldsovo číslo a účionnost FV (a to myslím jen napůl jako vtip... stejně nás čeká postmonetární ekonomika...). a nebo se bude prodávat v bitcoinech... a nebo prostě nevím.

    fakticky řeším zatím základní fyzikální přepoklady. že byrokratické podmínky dnešního letectví jsou touhle cestou nesplnitelné, to je myslím jasné. ...samozřejmě, prototyp úplně nového typu letadla se asi nějaký čas testuje, a hned druhý den nevozí cestující, ne?

    v současnosti bych se spíš ptal, kolik bude stát kvalitní softwareová simulace celého projektu, než na cenu letenky... (v té by se v ideálním případě měla promítat pouze amortizace letadla, když se nespotřebovává palivo... jak už se tu řešilo několikrát...)

    zase jsem se nechal strhnout k offtopicům, ach jo. budu se taky muset zabanovat.
    BURAN
    BURAN --- ---
    TOMVYN: hele netrolluj jo? :)

    fakt me zajima, kolik by stala letenka na vicemene nahodne misto ve vzdalenosti az 3000km. nebo se bude platit az po pristani? podle toho kam se doleti?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    BURAN: na to ma REDGUY takovou hezkou stranku, ktera odpovi v denni i nocni hodinu bez zavahani.. ;o)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to si vubec neumim predstavit. kolik trebas bude stat letenka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No dobře, ukončujeme offtopic.

    Zpět k té učebnici: takže parazitní odpor nám podle toho aktuálního PDF s druhou mocninou rychlosti roste, indukovaný naopak v převráceném poměru druhé mocniny rychlosti klesá. to by vysvětlovalo, proč při poměrně umírněné rychlosti, se kterou počítám, nevadí "lešení" vzpěr dvouplošníku až tak moc, kolik by vadilo třeba u tryskáče... no ale pro konkrétní tvar letadla se poměr těch dvou odporů vzduchu holt musí spočítat a holt je to složité, no.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne, spíše s náhodností. půjde v podstatě o cestování na víceméně náhodné místo ve vzdálenosti až 3000 km, tedy trochu méně náhodné, než při letem balónem. cestující budou muset muset nejdřív vstoupit do sekty, kde v rámci zasvěcení všichni podepíší reverz, že v případě nedosažení slíbeného cíle nebudou přepravce žalovat. (vůbec se na to nesmíš koukat optikou moderní civlizace 20. století.. toto bude post-new-age cestování... new-age byl, že si letěl tryskáčem meditovat někam JV Asie, post-new-age bude, že budeš meditovat tam, kde zrovna přistaneš)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: duchovni vyspelost = smireni se smrti ? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zpět k té učebnici - nakonec jsem v ní chybějící čísla našel snáze, než na wiki (uvažuju dokonce některé pasáže z té učebnice na wiki "přebásnit")

    Zaujalo mě na stránce 127:

    indukovaný odpor klesá s obráceným poměrem druhé mocniny rychlosti - to znamená, že s rostoucí rychlostí štíhlost křídel ztrácí význam (že by tedy nakonec přeci jen stratosférické lifting body?). (na druhou stranu může štíhlost křídel mít význam během stoupání? Gevers víceméně teleskopická křídla chce používat právě takto...)

    koeficient indukovaného odporu je inverzní k štíhlosti křídla - no, to celkem dobře vysvětluje štíhlá křídla.

    protože větší křídla (navíc se vzpěrami, apod.) znamenají automaticky vyšší parazitní odpor (viz např. bod 6.2.3 na stránce 124), tak snažit se navrhovat úsporná a relativně pomalá letadla s co nejštíhlejšími křídly je prostě logické.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: tak já doufám, že žádné fatální nehody nebudou, nicméně jistou duchovní vyspělost tenhle druh cestování předpokládat bude.. zejména vzhledem k značnému faktoru náhodnosti, co se týče pravděpodobnosti dosažení zamýšlené cílové destinace (min. do večera "letového dne"). ale horší, než cestovat autobusem po Indii nebo dokonce Barmě to fakt být nemůže :-) (jako já to myslel vážně s tím, že navrhuju dopravní prostředek pro backpackery :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jinak nevim o tom, ze bych treba ja totalne negoval vse, co reknes. vetsinou kdyz neco nechapu, tak se jen ptam na detaily. ze je ti to neprijemne, je druha vec.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jinak s tou sektou to neni spatnej napad. zaloz ji. pak vsichni nastupte do vaseho letadla, a rozjedte ho z nejaky hodne vysoky skaly. pohaneni vasi nezlomnou virou doletite az na kraj sveta. zcela jiste :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja myslim ze napr. ve vyroku "kluzak klouza" se nemylis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no dobře, ale stěží si "zkušenost ze světem" zlepšíš tak, že totálně zneguješ všechno, co jsem sem napsal. dělám občas chyby, určitě věci odhaduju nepřesně... ale nemůžu se dost dobře mýlit ve všem současně... toto není o tom, že bych hlásal nějakou jednu jedinou "univerzální zjevenou pravdu", kdy jde o to buď uvěřit, nebo ne... (i když samozřejmě, že reakce některých lidí mě vedou k tomu, že nejlepší by skutečně bylo speciálně pro ně založit sektu, které bych tvrdil, že Aštar Šeran si přeje, aby se na palubu jeho hvězdné flotily členové přesunuli pomocí hromadné sebevraždy... no ale to už je tu offtopic.. zatím hlásám jen mírnou formu kolektivní sebevraždy skrze cestování v mém solárním letadle :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: před časem se operovalo taky s jednoduchým webovým simulátorem FoilSim, který pro různé profily a rozpětí křídel počítal vztlak, čelní odpor, apod. - s hustotou vzduchu ale končil v 16km. nejlepší výsledky mi dával kupodivu pro velmi "historické" profily typu "flat plate" nebo "curved plate" - v tom smyslu, že pro velmi nízké poměry L/D, vysokou štíhlost a téměř nulový úhel náběhu u nich bylo možné dosáhnout extrémně nízkých absolutních hodnot čelního odporu vzduchu.

    teoreticky by se pořád o "curved plate" profilu křídla (tenká zakřivená plocha) dalo uvažovat aspoň u té vnější části teleskopicky vysouvaného křídla... toto je tedy věc, kterou by možná mělo cenu vyzkoušet na modelu (letadlo s konveční vnitřní částí křídla a extrémně tenkou vnější části - i kdyby se zasunování dělo jen ručně, když to zrovna neletí, tak by se na tom snad dalo trochu porovnat, jak se to bude chovat v obou režimech letu...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja se priznam rovnou, ja ty souvislosti nechapu. chodim sem prave proto, abych se o tech souvislostech neco dozvedel.

    bohuzel (pro tebe) v tebou predkladanych souvislostech jsem schopen najit nesrovnalosti i ja, totalni laik, takze se mi nemuzes divit, ze tebou predkladane souvislosti prezkoumavam a snazim se overit, protoze prevzit je "tak jak je predavas" mi trapne brani cela ma dosavadni zkusenost se svetem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: na http://www.dept.aoe.vt.edu/~lutze/AOE3104/takeoff&landing.pdf mas nejaky elementarni aparat, podle ktereho se to orientacne da spocitat, nikoliv jenom odhadovat... z toho tvyho linku mi tam "par" udaju chybi...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam