• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, co tě tak fascinuje na opakování otázky, na kterou si dostal odpověď

    BURAN: většina populace, prostě :-) (aneb zkoušel si někdy třeba skutečně na vlastní pěst podnikat či pracovat jako živnostník? a ne být jen zaměstnanec? ale jak říkám, to je tu offtopic... prostě všichni ti, před kterými v první řadě chceš uletět někam do JV Asie, že..)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: dobra, nezname ani cenu ani zivotnost letadla. ale muzeme uz ted znat nejake hranice, ne? napr. urcite by melo byt mozne uz ted zjistit, jaka je maximalni cena a minimalni zivotnost toho letadla, aby to slo vubec provozovat, ne?
    mas predstavu o tehlech hodnotach?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jakym byrokratum a smelinarum? wut...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: tak viz předchozí: spočítáš si náklady na letovou hodinu (na což potřebuješ znát cenu a životnost letadla - neznáme ani jedno) a připočteš mzdu palubního personálu a všechny související poplatky za využití vzdušného, které si neumím ani představit (znám jen letištní poplatky). u solárního elektrického letadla se ale spíše než o "letové hodině" bude mluvit o "letovém dni" - většina tras bude evidentně "jednodenních".

    bavit se o ekonomice provozu má tak, že to srovnáš s něčím známým: např. znáš tržní cenu leteckého paliva a víš, kolik za dobu své životnosti průměrný tryskáč tohoto paliva spálí. pak by to srovnání vyšlo okamžitě jinak, než když cenu spotřebovaného paliva zanedbáš.

    kupecké počty jsou na tom tom bohužel to nejjednoduší :-( zjistit, jaký zvolit tvar křídla, a kolik nést baterií na palubě je nesrovnatelně složitější. pokud by se vyřešilo tohle, tak se pak byrokratům a šmelinářům nezbyde než postupně přizpůsobit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no tak když odečteš letišní poplatky (já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště...), tak je to jednoduché: pořizovací náklady / počet dní životnosti / (počet cestujících * průměrná obsazenost jednoho letu).

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).
    (_maloobchodní_ cena 1000 m2 tenkých křemíkových FV plátků je něco přes milión).

    háček je v tom, že zatím nám to vychází spíše tak 10x pomalejší, než 3x pomalejší...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak treba zcela konkretni otazka: kolik budou naklady na jeden let?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: taky si myslim, ze trzni cena na trase je trochu vedlejsi, pac to bude preci nezavisle letadlo, tak jakapak trzni cena na trase?

    zajimavejsi je uz treba cena takoveho letadla, a cena jeho provozu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nakladova cena bude dostacujici - a tu snad spocitas, nemusis do toho nutne zatahovat obchodni marze ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no ano, ekonomika provozu solárních letadel je záludná. např. musíš vědět, kolik takové letadlo stojí. a jak dlouho vydrží (kolik letových hodin). a dále musíš vědět, jaká je tržní cena na trase, po které letíš.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: netrolluj.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co je prosimte offtopic? ze se ptam na cenu letenky?

    v zahlavi sam pises: "V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání - mezioborová odborná diskuze. fyzika, aerodynamika, mechanika, konstrukce letadel, ekonomika provozu."

    uz se to tu nekolikrat resilo? kde, prosimte?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN:
    BURAN: netrollujte oba! (stejně díky finanční krizi nebude mít nikdo žádné peníze, že jo ... a Bitcoin je trochu něco podobného, jako galaktické měny popsané ve Stopařově průvodci... v podstatě pokud by stroj šlo zreplikovat podle volně šiřitelných modelů pro 3D tiskárny... no nic, celé to počítá se změnou ekonomického paradigmatu... spíš se ptej, kolik zaplatíš za to, že tím nebudeš muset cestovat :-)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    BURAN: omlouvam se :o((
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: budeš si ji moci odpracovat ručním leštěním nosných ploch, aby se zlepšilo reynoldsovo číslo a účionnost FV (a to myslím jen napůl jako vtip... stejně nás čeká postmonetární ekonomika...). a nebo se bude prodávat v bitcoinech... a nebo prostě nevím.

    fakticky řeším zatím základní fyzikální přepoklady. že byrokratické podmínky dnešního letectví jsou touhle cestou nesplnitelné, to je myslím jasné. ...samozřejmě, prototyp úplně nového typu letadla se asi nějaký čas testuje, a hned druhý den nevozí cestující, ne?

    v současnosti bych se spíš ptal, kolik bude stát kvalitní softwareová simulace celého projektu, než na cenu letenky... (v té by se v ideálním případě měla promítat pouze amortizace letadla, když se nespotřebovává palivo... jak už se tu řešilo několikrát...)

    zase jsem se nechal strhnout k offtopicům, ach jo. budu se taky muset zabanovat.
    BURAN
    BURAN --- ---
    TOMVYN: hele netrolluj jo? :)

    fakt me zajima, kolik by stala letenka na vicemene nahodne misto ve vzdalenosti az 3000km. nebo se bude platit az po pristani? podle toho kam se doleti?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    BURAN: na to ma REDGUY takovou hezkou stranku, ktera odpovi v denni i nocni hodinu bez zavahani.. ;o)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to si vubec neumim predstavit. kolik trebas bude stat letenka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No dobře, ukončujeme offtopic.

    Zpět k té učebnici: takže parazitní odpor nám podle toho aktuálního PDF s druhou mocninou rychlosti roste, indukovaný naopak v převráceném poměru druhé mocniny rychlosti klesá. to by vysvětlovalo, proč při poměrně umírněné rychlosti, se kterou počítám, nevadí "lešení" vzpěr dvouplošníku až tak moc, kolik by vadilo třeba u tryskáče... no ale pro konkrétní tvar letadla se poměr těch dvou odporů vzduchu holt musí spočítat a holt je to složité, no.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne, spíše s náhodností. půjde v podstatě o cestování na víceméně náhodné místo ve vzdálenosti až 3000 km, tedy trochu méně náhodné, než při letem balónem. cestující budou muset muset nejdřív vstoupit do sekty, kde v rámci zasvěcení všichni podepíší reverz, že v případě nedosažení slíbeného cíle nebudou přepravce žalovat. (vůbec se na to nesmíš koukat optikou moderní civlizace 20. století.. toto bude post-new-age cestování... new-age byl, že si letěl tryskáčem meditovat někam JV Asie, post-new-age bude, že budeš meditovat tam, kde zrovna přistaneš)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: duchovni vyspelost = smireni se smrti ? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zpět k té učebnici - nakonec jsem v ní chybějící čísla našel snáze, než na wiki (uvažuju dokonce některé pasáže z té učebnice na wiki "přebásnit")

    Zaujalo mě na stránce 127:

    indukovaný odpor klesá s obráceným poměrem druhé mocniny rychlosti - to znamená, že s rostoucí rychlostí štíhlost křídel ztrácí význam (že by tedy nakonec přeci jen stratosférické lifting body?). (na druhou stranu může štíhlost křídel mít význam během stoupání? Gevers víceméně teleskopická křídla chce používat právě takto...)

    koeficient indukovaného odporu je inverzní k štíhlosti křídla - no, to celkem dobře vysvětluje štíhlá křídla.

    protože větší křídla (navíc se vzpěrami, apod.) znamenají automaticky vyšší parazitní odpor (viz např. bod 6.2.3 na stránce 124), tak snažit se navrhovat úsporná a relativně pomalá letadla s co nejštíhlejšími křídly je prostě logické.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam