• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže spíš vyvíjenej pro DARPA, než "italskej"... nebo ho pro DARPA vyvíjeli Italové? hmm - ja ti nevim. Primo na te strance co jsem ti linkoval, ktera je naprosto verejne, otevrena i zadarmo, takze tezko najit vymluvu proci si ji neprecist, se pise "Author Affiliations: Department of Aerospace Engineering, University of Pisa". Pisa, Pisa... hmmm.... neni to nahodou v Italii? 8))

    škoda, že o něm není víc informací na wiki. - 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Změť informací (článek míchá dohromady Solar Impulse 1/2 a moc mezi nimi nerozlišuje), ale každopádně s datem 29.11.2012
    Do Maroka to šlo. Obletí ale Solar Impuls zeměkouli? - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=753055
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak kdo hledá kvalitní obsah v tomhle klubu (obrázky solárních letadel, apod.), tak by měl začít cca zde: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] (až po začátek klubu)

    mezitím běžela flamewar, kterou jsem sice zatím nepromazal.. ale asi bych to měl udělat, obávám se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Samozřejmě: ani tyto obří dvojplošníky by nestačilo pokrýt solárními panely, aby se udržel ve vzduchu - rozhodně ne při plošném zatížení křídla kolem 100 kg/m2. Nicméně výška 9m stojí za zmínku - v meziválečném období bylo postaveno několik vážně _obřích_ dvouplošníků, s velkou světlostí mezi plochami.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sarafand


    http://en.wikipedia.org/wiki/Saunders_Valkyrie


    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Iris


    U všech vyobrazených obřích dvouplošných hydroplánů bylo použito takové uspořádání, při kterém byla vzdálenost osy vrtulí od obou nosných ploch v podstatě stejná. Světlost mezi nosnými plochami byla většinou daleko větší než výška trupu (i když zase ne větší, než tětiva křídla, i když v několika případech to tak působí)

    Většina těchto obřích dvouplošníků měla krátký trup a větší množství vodorovných či svislých ocasních ploch. Pravdpodobně to bylo konstrukčně jednodušší, než požít jedinou VOP i SOP na daleko delším trupu - těžko říct. Každopádně meziváleční konstruktéři nebyli tak "hloupí", že by nedokázali postavit nic jiného než dvouplošník: jednoduše při daných požadavcích, s danými konstrukčními materiály a s dostupnými výkony motorů, které tehdy měli k dispozici, bylo takové uspořádání optimální.

    V případě elektrického pohonu by samozřejmě čelní průřez motorových gondol mohl být nižší a i hmotnost motoru by byla nižší. Těžko odhadnout, kolik by zhruba takto velké stroje dnes vážily, kdyby byly vyrobené z kompozitních materiálů - případně na kolik by šlo jejich konstrukci zjednodušit - případně jestli by dvouplošní uspořádání i dnes mohlo přinést nějakou úsporu hmotnosti. Každopádně: pokud by tyto stroje bylo možné (včetně baterií potřebných pro start) postavit cca 3-6x lehčí (podle konkrétního typu), mohly by se udržet ve vzduchu pouze pomocí energie ze solárních panelů na křídlech.

    Proč vlastně hydroplány? V samotných počátcích civilního dopravního létání existovalo jen malé množství letišť schopných přijímat opravdu velká letadla (zpěvněný povrch, délka dráhy...), takže byly v meziválečném hydroplány opravdu populární.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A opět odbočka od solárních letadel, tentokrát do historie. Výborný zdroj obrázků nejrůznějších nezvyklých letadel s různými extrémními parametry:
    http://www.exoticairplanes.com/index.php?action=categoria&id=AV

    BlackBurn Perth - třímotorový létající člun, příhradový dvoupločník, tři ocasní plochy, výška 8m:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Perth

    Zeppelin-Staaken R.VI - málo známý německý bombardér z I.světové války, vysoká štíhlost i světlost křídel, rozpětí stejné jako jako u B-29 (stratosférický bombardér z konce 2.světové války, výška letounu 6m)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin-Staaken_R.VI

    Samozřejmě předem deklaruji, že ani jeden z těhto dvouplošníků by nestačilo jednoduše pokrýt solárními články a čekat, že se udrží ve vzduchu - resp. pokud ano, tak by bylo nutné snížit plošné zatížení křídla (tedy při zachování rozměrů: vzletovou hmotnost) u (celokovového) Blackburn Perth odhadem 6x a u (celodřevěného) Zeppelin Staaken odhadem 3x. Na otázku, jestli by něco takového bylo možné s použitím materiálů, ze kterých jsou postaveny např. současné větroně [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] nebudu dávat žádnou sugestivní odpověď.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příspěvek do diskuze o vlivu štíhlosti křídel na indukovaný odpor vzduchu -
    extrémní větroně s rozpětím přes 20m

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares_23E
    http://www.lange-aviation.com/htm/english/products/antares_20e/antares_20E.html


    http://en.wikipedia.org/wiki/Schempp-Hirth_Quintus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle není přímo solární letadlo, ale rozhodně jde o experiment v oblasti úsporného létání a alternativních pohonů:
    Antares H3: DLR and Lange Aviation develop the next generation of fuel-cell powered aircraft | FuelCellsWorks
    http://fuelcellsworks.com/news/2010/08/18/antares-h3-dlr-and-lange-aviation-develop-the-next-generation-of-fuel-cell-powered-aircraft/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ačkoliv je to offtopic, tak uvedu jeden podstatný rozdíl: téhle diskuze se nikdo neúčastní povinně - když to někoho přestane bavit, tak může prostě jít jinam. (stejně tak já se nemám povinnost účastnit jakékoliv jiné diskuze)

    každý moderátor každého klubu tady na NYXu je diktátor. někteří uplatňují politiku promazávání příspěvků nebo trvalého banování. já patřím mezi ty měkčí.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ale nejsi :) diktator - to jo. moderator - ne. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jsem extrémní moderátor. zvykněte si na to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "nevydal jsem tajemství atomové bomby Římanům" by bylo stručnější a výstižnější.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: aspoň vidíš, kam to vede, když někoho za offtopic okamžitě nezabanuju. - eeeee. Coze? To ze nekoho za off-topic okamzite nezabanujes vede k tomu, ze jsi pokrytec, ktery jinym vyhrozuje banem a vzapeti sam v off-topic pokracuje sesti dlouhejma odstavcema? Nejak v tom nevidim tu pricinnou souvislost 8)

    REDGUY: ano. aspoň vidíš, kam to vede, když někoho za offtopic okamžitě nezabanuju.

    Při všech stížnostech na moje moderování musíte uznat aspoň jedno:
    1) nemažu žádné příspěvky, svoje ani cizí, takže kdo má svatou trpělivost se tím hnojem, který tu opakovaně vzniká brodit, může si obrázek udělat sám
    2) neuděluju trvalé bany (zatím) (u trvalých banů by se muselo asi jasněji vysvětlit, za co byl)


    Jasne, uznavam. A krome to je pri vsech stiznostech na tvoje moderovani uznat jeste nasledujici:

    3) Nikoho jsi nezabil
    4) Nezautocil jsi na Polsko
    5) Nevydal jsi tajemstvi atomove bomby Rusum
    6) Neprozradil jsi Jezise Krista rimanum za tricet stribrnych
    7) Nezradil jsi sveho mistra, nepresel jsi na temnou stranu sily a nevladl jsi Galaxii ocelovou pesti.

    Proste je tady spousta veci ktere "musime uznat" 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    KEYMASTER: vzhledem k tomu, ze nejsem schopen dokazat, ze nezpomaluje, musime brat jako fakt, ze zpomaluje.
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    BURAN: xchaos nezpomaluje neutrony?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: Moderation is the process of eliminating or lessening extremes. It is used to ensure normality throughout the medium on which it is being conducted. (http://en.wikipedia.org/wiki/Moderation).

    nejsi moderator :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano. aspoň vidíš, kam to vede, když někoho za offtopic okamžitě nezabanuju.

    Při všech stížnostech na moje moderování musíte uznat aspoň jedno:
    1) nemažu žádné příspěvky, svoje ani cizí, takže kdo má svatou trpělivost se tím hnojem, který tu opakovaně vzniká brodit, může si obrázek udělat sám
    2) neuděluju trvalé bany (zatím) (u trvalých banů by se muselo asi jasněji vysvětlit, za co byl)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: aha, takže spíš vyvíjenej pro DARPA, než "italskej"... nebo ho pro DARPA vyvíjeli Italové? hmm. škoda, že o něm není víc informací na wiki.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: link na italskej solární dvouplošník jsem dej Tady ho mas... znovu, ty sklerotiku a/nebo trolle 8)
    Design of Solar Powered Unmanned Biplanes for HALE Missions - Springer
    http://rd.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4614-2435-2_7
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: počkej... link na italskej solární dvouplošník jsem dej...
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: kdyz to _male_ letiste, na kterem prenocuje deset sedmdesatimetrovych letadel, bude jen jedno v Evrope, tak by se ti batuzkari dohromady dat mohli, ne? Mohlo by to trvat treba rok, ale pak uz by ti batuzkari asi dosli uplne... :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    REDGUY: A abych nezapomel, dalsi dukaz nesmyslnosti tveho "vzorce" je ten italskej solarni dvojplosnik, kterej je polovicni nez xchaosoplan a unese sto kilo nakladu tretinovou az polovicni rychlosti. Cili _neni_ pravda ze "zatím si neukázal jediný protipříklad."
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    REDGUY: Jediný smysluplný využití by byly možná tak vyhlídkový lety do stratosféry, s návratem na to samý letiště. Za předpokladu, že by ta věc dokázala vzlétnout. Což nedokáže ;).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: námatkou jsem mluvil o tom, že na malém letišti by přenocovalo např. 10 letadel pro 40 lidí cili ctyrista lidi denne? A kde by se ti lide brali? Kolik je v republice batuzkaru, touzicich vypravit se do neznama (doslova) v extremne nepohodlnem a pomalem letadle? Rekneme jedno letiste na kraj, cili ctrnact letist. Cili denne 14 * 400, 5600. Cili denne by z ceska odletlo 5600 batuzkaru na cestu do kdovikam?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: offtopic, viz předchozí příspěvek, pokračujme jinde, tam je místa dost. (pokud trváš na pokračování téhle debaty zde, tak opět varuju před banem) - hele, delas si srandu? Nebo fakt chces mermomoci demonstrovat jakej neskutecnej pokrytec jsi? V prvni radce pises "offtopic" a vyhrozujes banem - A POTOM V TE OFFTOPIC BANOVACI DEBATE POKRACUJES SESTI DLOUHEJMA ODSTAVCEMA?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pořád jsem přesvědčený, že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné. - jenomze jak uz jsme mnohokrat videli, to ze jsi o necem presvedceny s tim, jestli je to pravda v podstate vubec nesouvisi. A popravde receno, fakt nevim jak ti to vysvetlit. Jak jsi hezky napsal, tezko argumentovat pokud stokrat opakujes to same a oponent to porad ignoruje. Ale ze jsi to ty a jako odmenu ze jsi me znovu nezabanoval ti to zopakuju po sto prvni:

    - Tvuj vlastni zdroj udava vzorec, ktery je _principialne_ jiny. Neni to nejaky drobny, kosmeticky rozdil, je to proste uplne jina zavislost ktera dava principialne jine vysledky.

    - Tvuj vlastni priklad konkretniho letadla, kde to udajne fungovalo, ve skutecnosti fungoval pouze proto, ze jsi zfalsoval vstupni data a kdyz se pouzily spravny cisla, fungovat prestal. Viz vedlejsi klub.

    zatím si neukázal jediný protipříklad - coz jednak neni pravda (viz bod dva vyse), druhak, i kdyby, no a? Kolik pro-prikladu mas ty? Zase jsme u stareho dobreho "tvrdim XY a dokud naprosto neprustrelne nedokazete ze to tak neni, tak mam pravdu a i kdyz to dokazete, tak to stejne neuznam a porad budu omylat svoje"?

    A zaverem - je fakt vtipny co vsechno jsi schopnej o jedne a te same veci tvrdit:

    - ve vedlejsim klubu pul roku tvrdis, ze to je spohlehlivej zpusob vypocty potrebneho vykonu a kompletne na tom stavis svoje vize.
    - v tomhle klubu se nejdriv ublizene ptas "copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let?", coz chapu jako "ten vykon nepocitam"
    - potom, kdyz ti dojde jak snadno se hleda v archivech nyxu zacnes couvat a reknes "tohle zjednodušení jsem používal, [...] tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou)" ("nenizssi mozny", tedy super OPTIMISTICKY odhad).
    - a ted najednou zase "že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné".

    Jinymy slovy, mas pokryte spektrum od popreni ze ten vzorec vubec k necemu pouzivas az k tomu, ze je zaklad tvych "vizi". Wow. To uz je na diagnozu 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ono tech problematicky aspektu bude vic... premyslels treba nad tim, ze se sedmdesatitunovym strojem budes mit vcelku problem i s prepravou (cokoliv nad 24t je nadrozmerny naklad...)? Jiste, muzes to prevazet po castech, montovat nekde na miste... ale to mi prijde tak trosku... ehm, divoky :) Jiste, velky letadla se tak taky stavi... jenze... ne u malejch letist, proc asi... :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    NINE_OF_NINE: tady musi byt vsechno podle xchaose, vsichni se zrovna budou bavit presne o tom, co zrovna urci xchaos, a kdo by se chtel nahodou bavit o necem trochu jinem, dostane ban.
    co se ti nezda? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pořád jsem přesvědčený, že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné. zatím si neukázal jediný protipříklad (resp. tvoje protipříklady různě počítaly s letem na 100% výkonu motoru a 100% účinností vrtule - pokud ne, tak už to náhle nebylo tak jasné)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NINE_OF_NINE: projdi si jeho historii od samého začátku... na začátku jsem se fakt snažil sem nějaké zajímavé věci postnout...

    ano, než se nějaký klub dopracuje na nějakou úroveň kvality, tak to chvíli trvá. nestojím o klub, který sleduje 10 lidí, kteří tam jsou jen proto, aby zkoušeli, za jak dlouho je moderátor zabanuje, když o něm budou říkat, že je debil. k prvotnímu přilákání pozornosti je určitá uvolněnost dobrá, ale posléze - ne, fakt nejde, aby v klubu bylo 100 příspěvků za den. to pak většina lidí kromě trollů odpadne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: offtopic, viz předchozí příspěvek, pokračujme jinde, tam je místa dost. (pokud trváš na pokračování téhle debaty zde, tak opět varuju před banem)

    jen stručný výčet

    "slow design" - ten je zde v hrubých rysech ontopic (mohu ho zmínit i v záhlaví klubu, proč ne). Slow design je to jediné, co by šlo nazvat ideologií, ale je to prostě "filosofie designu". když budeš diskutovat např. ve fóru o Formuli 1, tak tam také nebudeš trollovat proti tomu, že pravidla hry stěžují dosažení největší možné rychlosti - ale místo toho se zaměřují na bezpečnost, diváckou atraktivitu, apod. "slow desing" pravidla hry se zaměřují na "diváckou atraktivitu" a "zábavnost" pro dejme tomu odlišnou cílovou skupinu, než jaká se v TV kouká na závody Formule 1: nic víc, nic míň. žádná ideologie. jen odlišná cílovka.

    backpackeři - určitá součást cílové skupiny "slow design" hnutí. ekonomický aspekt problematiky, nic víc.cílím na lidi, kteří jsou reálně ochotni zaplatit za to, že se vyhnou mezinárodním letištím a velkoměstům. necílím tolik na obchodníky, apod.

    rozbíjení monopolu - diskutabilně offtopic. je to pro mě prostě vedlejší příjemný efekt, pokud se technické řešení najde. (kdy že jsem o tom mluvil? možná v souvislosti s ekonomikou? že velká přetížená letiště si mohou dovolit zvyšovat např. letištní poplatky?). rozbíjení monopolu je podle mě čistě ekonomický argument, nikoliv ideologický: konkurence na volném trhu prospívá zákazníkovi (i když kupodivu levice toto pokládá spíše za ideologický argument... tam se potom ztratíme v definicích a žabomyších sporech, no)

    byrokrati a šejdíři - no, v jistém smyslu, existuje několik pojetí volného trhu. jeden z nich (ten hypotetický) předpokládá, že jednotná cena pro všechny se vytvoří na základě nějaké křivky nabídky a křivky poptávky na základě dobrovolného oboustraného jednání - alternativy k tomuto jsou "vím lépe než ty, co je pro tebe dobré" (byrokrat) a "řekni mi, kolik si můžeš zaplatit za to, o čem vím, že to bezpodmínečně nutně potřebuješ, abych věděl, o kolik si mám říct" (šejdíř). ale souhlasím, že je to v podstatě offtopic. (BTW, cestování pro zábavu není "bezpodmínečně nutné", proto je to obor, který mě celkově láká...)

    Není pravda, že mám nějakou výraznější ideologii - a pokud ano, tak je s technickými otázkami mimoběžná. Ekonomickou debatu bych tady ponechal jako mírně ontopic (tedy např. že je vždy lepší mít možnost vybrat si mezi více druhy dopravy: když letím po Evropě, vybírám si mezi letadlem, vlakem, dálkovými autobusy, či vlastním osobním autem - když letím do Kambodže, tak větší část cesty prostě na výběr nemám a existuje de-facto jediný modus dopravy, snad pokud nejsem fanoušek jachtingu...) ale u sporu co je a co není ideologie bychom se jen hádali. Mám na tyto debaty určený jediný další veřejný klub: nabídku využít ho odmítáš. proč? (bojíš se opět, že bys mi tam nesměl nadávat do idiotů?)

    REDGUY: námatkou jsem mluvil o tom, že na malém letišti by přenocovalo např. 10 letadel pro 40 lidí, tedy toto letiště by odbavilo 400. srovnání s Ruzyní to nesnese (i když samozřjemě i toto letiště by tento typ letadel mělo být schopné odbavit). celý koncept menších, tišších letadel počítá s tím, že by operovala z velkého množství menších letišť...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam