• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nejdůležitější odkaz ze včerejška - do solárního létání začali fušovat Japonci. Zatím bez odezvy zdejšího publika...
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    There’s Light at the End of the Funnel
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7271
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: ...ještě pořád voláš po přepočítávání něčeho z Kerbal space programu přes "koeficienty"? :-)
    Kerbal Space Program Insane Rockets Division S2 Ep7 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=hOgPHobl3tw

    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Vtip, za kterým jsi zapomněl smajlíka?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jak to souvisi s tim co jsem napsal? Nijak. Proste pokud v _tomhle_ klubu ty sam pises svoje osobni, ne-moderatorske prispevky do off-topic debat, tak pozdeji nemuzes banovat druhe za to same a vymlouvat se na moderovani. Pis svoje osobni off-topic prispevky do toho druheho klubu, zacni u sebe 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ok.... ale já s tímto vůbec nepolemizuji, co píšeš. 5 dnů ve vzducholodi přes Atlantik... to už je slušně "slow design" :-)

    dovolil bych si tě ale upozornit, že 70 km/h mi vychází u solární vzducholodi, která přes den letí na 100% výkonu z FV... a to ještě spíš v "poledne". pokud chceš letět v noci, musíš přes den 50% výkonu dávat do vrtulí a 50% do baterií. protože pro odpor vzducholodi (která dejme-tomu nemá žádný indukovaný odpor vzduchu) platí zhruba to samé, co u obyčejného auta (když zanedbáme valivý odpor pneumatik), tak na 50% výkonu poletíš 70/sqrt(2) km/h - tedy téměř přesně 50 km/h (to pořád není zlé: Solar Impulse, který taky přes den dobíjí baterie, letí taky takhle rychle, většinu času... a vzducholoď na rozdíl od něj navíc ještě něco uveze...). Správná doba cesty přes atlantik je tedy skutečně něco jako 100h ... nebude to nepodobné obřím zaoceánským parníkům.

    BURAN: téma tohoto klubu je "volná diskuze", jen je to pro-někoho-možná-vtipně formulováno (prostě Dawkins rulez: myslí za vás samoreplikující se "sobecké memy"... ne vy sami...a tím pádem se tam je možné bavit zcela o všem :-) ostatně, samotné "solární letadlo" je slušný "virálně se šířící mem"... já jen doufám v jeho další mutaci :-) takže když se chceme bavit PROČ solární letadlo, patří to tam: tady se o něm bavíme jen jako o věci s nějakými parametry v různých oborech... neptáme se tolik "proč"...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: za sebe muzu rict ze me tema toho klubu nezajima.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je sice všechno pěkné, ale taky zapomínáš, že jsem na offtopic "metadebaty" nabídl k volnému použití svůj klub [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] - což jste ignorovali. proč? o některých věcech pokládám za užitečné se bavit... ale ne nutně tady. tady chci držet množství příspěvku na uzdě a chci aby byly k tématu (a pokud chceš na toto odpovídat - odpověz prosím tam, kam jsem tě nasměroval. děkuji)

    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ten cas nejak leti :)

    celý výrok "vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu" nějak automaticky předpokládá, že na to aby se vzducholoď i letadlo pohly nějakou rychlostí dopředu, potřebují nějaké zruba srovnatelné množství energie.

    ne, nic takoveho muj vyrok nepredpokladal.
    muj vyrok rika jen to, ze vzducholod nepotrebuje zadnou energii z FV clanku, aby nespadla z nebe na zem. narozdil od solarniho letadla, ktere podle meho nazoru potrebuje HODNE energie z FV clanku, aby nespadlo z nebe na zem.

    odhad rychlosti 100 km/h (i když jen ve dne, v noci "kotví") by mělo jít ověřit výpočet.

    v noci nekotvi. v noci leti na baterie, nabite pres den.
    v noci musi kotvit solarni letadlo, vzducholod ne.

    já 2x provedl výpočet pro Zeppelin NT pokrytý FV články, opakovaně mi vyšlo něco kolem 70 km/h v nejoptimističtějším případě (východozápadní orientace v pravé poledne)...

    ok, klidne max. rychlost 70km/h. tak se pres Atlantik nepoleti 4 dny, ale 5 dni. v tom nevidim nejaky zasadni problem...

    ... solárního letadla je na jeden a půltý nesmysl stejná kravina, jako ty solární vzducholodi

    proc jsou podle tebe solarni vzducholodi kravina?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: úkolem moderátora je upozorňovat na offtopic a vysvětlovat, proč je to offtopic. - ano. Jenomze to ty nedelas. Ty se vlozis do off-topic diskuse s _osobnim_, ne moderatorskym pohledem, chvilku offtopikujes, pak ti dojdou argumenty tak vytahnes banhammer. A to je proste zbabelost. V okamziku, kdy se k nejakeho offtopic tematu vyjadris ze soukrome pozice (a rozjimani na tema "co vas nuti k bagatelizaci" takove soukrome vyjadreni urcite je) tak proste ztracis pravo verohodne tvrdit "banuju za offtopicy". Jestli chces skutecne _moderovat_ (a mit banhammer jen jako zalohu pro pripad absence argumenty ve flamewaru), nesmis se offtopic debat sam ucastnit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale o pokrytí solárními panely si takovýhle tvar křídla vysloveně říká - ja ti nevim. Me spis prijde ze ten tvar kridla rika "proboha, drzte ode me xchaose dal, protoze by me predelal na solarni letadlo a krome spousty dalsich veci by mu neodoslo, ze horni kridlo by spoustu casu stinilo dolni kridlo, takze bych melo sotva energii na pojizdeni po letisti". 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tohle je NYX. jestli se chceš zapsat na cvičení ze stavitelství letadel a dostat z toho na konci semestru zápočet, zkus to na ČVUT.
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: Protože lovit po internetu odkazy je snazší
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k předchozímu: projekt Salesio-1, u kterého je plánováno "zesolárnění"
    SALESIO-1 テストフライト 2011.11 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=c0FTAY8ftgQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A Japanese entrepreneur and Salesian Polytechnic, a school near Tokyo, Japan are testing an ultralight glider with hopes of achieving solar-powered flight by early next year.
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7108


    V článku jsou celkem 4 videa...

    cituji: Yon-Ko’s work with The OpenSky M-02 jet-powered glider was inspired, as explained in Wikipedia, ”by the Möwe aircraft flown by the protagonist in the Hayao Miyazaki anime, Nausicaä of the Valley of the Wind.”
    ...
    As part of a team of students and professionals, they assisted the Tokai University solar racing team in winning the trans-Austalia solar car race in 2009, transiting the 3,000 kilometers (1,860 miles) in 29 hours, 49 minutes, averaging over 100 kilometers per hour (62 mph).
    ...
    The 01 looks a great deal like a light version of Burt Rutan’s Solitaire motorglider, but is larger.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: tak vis co.. neznam ani jedno, ani druhy, tak nevim, jestli neni jednodussi druhy co neznam nez to prvni co neznam..
    jen reaguju na to, ze pokud existuje nakej simulator, kterej ma jinej 'svet', tak urcite to pujde pres koeficienty prepocitat.. (samozrejme nevim, jak realne to pocita ve svym svete, nebo jestli jde jen o legraci..)
    a pokud je jinej,kterej to umi, tak marne premyslim, proc to v nem uz nemas udelany.. vzdyt prece porad volas po nakym simulatoru, co si pamatuju tak urcite pul roku intenzivne..?
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Jen do toho :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: ... a není jednodušší prostě rovnou použít ten simulátor Flight Gear?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    KEJML: ja teda moc nevim, o cem mluvite, tak nejak se snazim si domyslet..
    nicmene na ruzny veci se vzdy da najit nakej pomerovej koeficient prepoctu,ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam