• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ok.... ale já s tímto vůbec nepolemizuji, co píšeš. 5 dnů ve vzducholodi přes Atlantik... to už je slušně "slow design" :-)

    dovolil bych si tě ale upozornit, že 70 km/h mi vychází u solární vzducholodi, která přes den letí na 100% výkonu z FV... a to ještě spíš v "poledne". pokud chceš letět v noci, musíš přes den 50% výkonu dávat do vrtulí a 50% do baterií. protože pro odpor vzducholodi (která dejme-tomu nemá žádný indukovaný odpor vzduchu) platí zhruba to samé, co u obyčejného auta (když zanedbáme valivý odpor pneumatik), tak na 50% výkonu poletíš 70/sqrt(2) km/h - tedy téměř přesně 50 km/h (to pořád není zlé: Solar Impulse, který taky přes den dobíjí baterie, letí taky takhle rychle, většinu času... a vzducholoď na rozdíl od něj navíc ještě něco uveze...). Správná doba cesty přes atlantik je tedy skutečně něco jako 100h ... nebude to nepodobné obřím zaoceánským parníkům.

    BURAN: téma tohoto klubu je "volná diskuze", jen je to pro-někoho-možná-vtipně formulováno (prostě Dawkins rulez: myslí za vás samoreplikující se "sobecké memy"... ne vy sami...a tím pádem se tam je možné bavit zcela o všem :-) ostatně, samotné "solární letadlo" je slušný "virálně se šířící mem"... já jen doufám v jeho další mutaci :-) takže když se chceme bavit PROČ solární letadlo, patří to tam: tady se o něm bavíme jen jako o věci s nějakými parametry v různých oborech... neptáme se tolik "proč"...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ten cas nejak leti :)

    celý výrok "vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu" nějak automaticky předpokládá, že na to aby se vzducholoď i letadlo pohly nějakou rychlostí dopředu, potřebují nějaké zruba srovnatelné množství energie.

    ne, nic takoveho muj vyrok nepredpokladal.
    muj vyrok rika jen to, ze vzducholod nepotrebuje zadnou energii z FV clanku, aby nespadla z nebe na zem. narozdil od solarniho letadla, ktere podle meho nazoru potrebuje HODNE energie z FV clanku, aby nespadlo z nebe na zem.

    odhad rychlosti 100 km/h (i když jen ve dne, v noci "kotví") by mělo jít ověřit výpočet.

    v noci nekotvi. v noci leti na baterie, nabite pres den.
    v noci musi kotvit solarni letadlo, vzducholod ne.

    já 2x provedl výpočet pro Zeppelin NT pokrytý FV články, opakovaně mi vyšlo něco kolem 70 km/h v nejoptimističtějším případě (východozápadní orientace v pravé poledne)...

    ok, klidne max. rychlost 70km/h. tak se pres Atlantik nepoleti 4 dny, ale 5 dni. v tom nevidim nejaky zasadni problem...

    ... solárního letadla je na jeden a půltý nesmysl stejná kravina, jako ty solární vzducholodi

    proc jsou podle tebe solarni vzducholodi kravina?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: úkolem moderátora je upozorňovat na offtopic a vysvětlovat, proč je to offtopic. - ano. Jenomze to ty nedelas. Ty se vlozis do off-topic diskuse s _osobnim_, ne moderatorskym pohledem, chvilku offtopikujes, pak ti dojdou argumenty tak vytahnes banhammer. A to je proste zbabelost. V okamziku, kdy se k nejakeho offtopic tematu vyjadris ze soukrome pozice (a rozjimani na tema "co vas nuti k bagatelizaci" takove soukrome vyjadreni urcite je) tak proste ztracis pravo verohodne tvrdit "banuju za offtopicy". Jestli chces skutecne _moderovat_ (a mit banhammer jen jako zalohu pro pripad absence argumenty ve flamewaru), nesmis se offtopic debat sam ucastnit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale o pokrytí solárními panely si takovýhle tvar křídla vysloveně říká - ja ti nevim. Me spis prijde ze ten tvar kridla rika "proboha, drzte ode me xchaose dal, protoze by me predelal na solarni letadlo a krome spousty dalsich veci by mu neodoslo, ze horni kridlo by spoustu casu stinilo dolni kridlo, takze bych melo sotva energii na pojizdeni po letisti". 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tohle je NYX. jestli se chceš zapsat na cvičení ze stavitelství letadel a dostat z toho na konci semestru zápočet, zkus to na ČVUT.
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: Protože lovit po internetu odkazy je snazší
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k předchozímu: projekt Salesio-1, u kterého je plánováno "zesolárnění"
    SALESIO-1 テストフライト 2011.11 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=c0FTAY8ftgQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A Japanese entrepreneur and Salesian Polytechnic, a school near Tokyo, Japan are testing an ultralight glider with hopes of achieving solar-powered flight by early next year.
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7108


    V článku jsou celkem 4 videa...

    cituji: Yon-Ko’s work with The OpenSky M-02 jet-powered glider was inspired, as explained in Wikipedia, ”by the Möwe aircraft flown by the protagonist in the Hayao Miyazaki anime, Nausicaä of the Valley of the Wind.”
    ...
    As part of a team of students and professionals, they assisted the Tokai University solar racing team in winning the trans-Austalia solar car race in 2009, transiting the 3,000 kilometers (1,860 miles) in 29 hours, 49 minutes, averaging over 100 kilometers per hour (62 mph).
    ...
    The 01 looks a great deal like a light version of Burt Rutan’s Solitaire motorglider, but is larger.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: tak vis co.. neznam ani jedno, ani druhy, tak nevim, jestli neni jednodussi druhy co neznam nez to prvni co neznam..
    jen reaguju na to, ze pokud existuje nakej simulator, kterej ma jinej 'svet', tak urcite to pujde pres koeficienty prepocitat.. (samozrejme nevim, jak realne to pocita ve svym svete, nebo jestli jde jen o legraci..)
    a pokud je jinej,kterej to umi, tak marne premyslim, proc to v nem uz nemas udelany.. vzdyt prece porad volas po nakym simulatoru, co si pamatuju tak urcite pul roku intenzivne..?
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Jen do toho :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: ... a není jednodušší prostě rovnou použít ten simulátor Flight Gear?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    KEJML: ja teda moc nevim, o cem mluvite, tak nejak se snazim si domyslet..
    nicmene na ruzny veci se vzdy da najit nakej pomerovej koeficient prepoctu,ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: to je částeně pravda... ale nezapomeň vzít v úvahu taky gravitační zrychlení Kerbalu, hustotu vzduchu, apod. ... abys pak nebyl překvapen, jako v případě té velikosti. (a navíc se obávám, že tam jde montovat ta popolétadla jen z prefabrikovaných komponent...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Nebral bych to tak doslova, prostě motor, co na základě dodané energie dodá nějaký tah. Pokud se v KSP dá tenhle tah upravovat, dá se imho tímto "iontovým motorem" klidně simulovat elektrický s vrtulí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: vysvětlení proč je to offtopic: to Kerbal solární letadlo je v atmosféře poháněné iontovým motorem - chápeš to WTF? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zpět k letadlům: tenhle ultralehký boxed-wing sice není ani solární, ani elektrický... ale o pokrytí solárními panely si takovýhle tvar křídla vysloveně říká... :-)
    Sunny-Boxwing flight experience - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=XGSwkETNuGs
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: Kerbal planet is only 1/10 of the size of the earth (600km radius versus 6,371km mean radius for earth) ale nevím, jestli to platí i v téhle verzi. Přiznám se, že to nehraju, i když vím, že se z toho mezi kosmocvoky stal kult. Pozor na offtopic (i když zábavný).
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já myslel, že Kerbal se od Země moc neliší. Kde jsou ty rozdíly?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: vzhledem k tomu, že planeta Kerbal má podle všeho dost komicky nastavené některé fyzikální parametry, tak je to vtipný nápad :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    Koukám, že Kerbal Space Program pokročil a umožňuje už stavět i solární letadla. Kdo udělá kopii Xchoasplánu? :)
    [ DANCHEZ @ Vesmírné simulátory (Orbiter, Kerbal Space Program, ...) ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam