• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: poznámka k [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] - v roce 2006, když by emDrive ohlášen (a nikdo - ani já - tomu nevěřil) se mluvilo o poměru tah/hmotnost blízkém spíše iontovým motorům u kosmických sond (jedinou výhodou mělo být, že se nespotřebovává pracovní látka). na Západě tomu ale nikdo nevěřil, a pouze u té větve výzkumu nadále financované Číňany se letos mluví o škálování těch efektů. jestli tomu věřit nebo ne... to samozřejmě dobrá otázka, a v tomhle klubu je to spíš offtopic, to uznávám.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud by to nebyla chiméra, možná by to bylo účinější než vrtule. A každopádně to bude levné čínské...
    EmDrive: China's radical new space drive (Wired UK)
    http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-02/06/emdrive-and-cold-fusion
    By using superconducting apparatus, Shawyer says that the Q value, and hence thrust, can be boosted by a factor of several thousand -- producing perhaps a tonne of thrust per kilowatt of power.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ještě další info k tomuto
    A new world record for solar cell efficiency
    http://www.solardaily.com/reports/A_new_world_record_for_solar_cell_efficiency_999.html
    Over the years the laboratory has boosted the photovoltaic conversion efficiency of flexible CIGS solar cells time and again, from 12.8% in 1999 - the group's first world record - to 14.1% in 2005, 17.6% in 2010 and 18.7% in 2011.
    ...
    What's more, Empa's new record efficiency for flexible solar cells now even exceeds the record value of 20.3% for CIGS solar cells on glass substrates - and equals the highest efficiencies for polycrystalline silicon wafer-based solar cells.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    bude solární stratosférické cestování o tolik dobrodružnější a nepředvídatelnější, než to dnešní? :-)
    Cestující museli vyplatit pasažéry, kteří opustí příliš těžké letadlo - iDNES.cz
    http://cestovani.idnes.cz/tezke-letadlo-easyjet-a-sbirka-mezi-pasazery-f3o-/kolem-sveta.aspx?c=A130121_113031_kolem-sveta_tom
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Highest-efficiency flexible thin-film solar cells | KurzweilAI
    http://www.kurzweilai.net/highest-efficiency-flexible-thin-film-solar-cells
    Scientists at Empa, the Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology, have developed thin-film solar cells on flexible polymer foils with a new record efficiency of 20.4%.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar-powered aircraft: The Wright stuff? | The Economist
    http://www.economist.com/news/science-and-technology/21567052-enthusiastic-inventor-hopes-sell-sun-powered-planes-wright-stuff
    In level flight, at an altitude of 6,000 metres, the 5kW provided by the solar panels will be enough both to drive the propeller and to recharge the batteries.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: nemyslím si, že je nějaká "momentální verze".... prostě jsou tu občas různá ohlédnutí do historie letectví - třeba ultralightů - nebo diskuze speciálních případů, jako jsou uzavřená (kruhová) křídla nebo "downplane" uspořádání dvou prudce padajících parakřídel.

    a prostě se přemýšlí o tom, co se z toho dá poskládat (což je zábavnější, než donekonečna rozvádět, co se z toho _nedá_ poskládat - což někoho zřejmě baví víc)

    ale jinak u té koncepce vlečeného uzavřeného parakřídla - [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] - tam mi to přijde zatím nejlépe škálovatelné, protože ten tvar by i při poměrně velkých rozměrech mohl být aerodynamicky autostabilní.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    tady se to mocně rozjelo


    jenom se ujistím, jestli to chápu dobře - momentální verze pořád veze dva tucty lidí?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k té debatě o dvouplošnících a jejich klouzavosti... ono to dvouplošným ultralehkým kluzákem vlastně celé začalo, v těch 70tých letech. Resp. motorové verze začínaly od 8 kW motorů. I plošné zatížení křídla bylo v kategorii, kam dnes spadají solární letadla.

    http://en.wikipedia.org/wiki/UFM_Easy_Riser
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mauro_Solar_Riser

    ... a BTW zapoměl jsem taky zmínit v éře těch začátků toto:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar-Powered_Aircraft_Developments_Solar_One

    Historie létání se opakuje jaki v kruzích - "hipísácká" 70.léta zaznamenala určitým způsobem návrat do éry před 1.světovou válku, akorát s hmotnostma nesrovnatelně nižšíma, než cokoliv, co bylo původně postaveno z dřeva a plátna. Ovšem vývoj rekreačních letadel pak zase odbočil směrem k rogallům a hlavně parakřídlům (ta přeci jen nejsnás sbalíte do batohu na záda nebo do kufru auta, že).

    Takže jsem zvědav, kdo v roce 2013 opráší různé 40 až 100 let staré koncepty a posune je někam dál... samozřejmě s dnešními materiály, dnešní navigací a elektronikou, a dnešními solárními panely a bateriemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    prosím o konec offtopiců, ať to nemusím mazat.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: škoda :(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ...jednou z cest je uhlídat diskuzní fórum k tématu, které nebude totálně zahlcené balastem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: hodne stesti pri hledani... toho cvoka :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: podle toho, jak budu mít náladu. samozřejmě bych chtěl vymyslet něco, co by bylo v dosahu možností amatéra. ale nejradši bych byl, kdyby prostě někdo šel, a moje nápady realizoval za mě - to je snad jasné :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    KEJML: To zkusím ještě jednou a jinak tedy.

    Vidím slova jako "zkoušet hodně různých úhlů tažení lanka při více zkušebních letech by neměl být problém", "koupím pár metrů čtvereční šusťákoviny" a "budu zkoušet". Budou se v tomto klubu řešit i praktické pokusy osazenstva, nebo zůstane u pastování linků?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ne, nezapoměl. a BTW jde jí poměrně snadno spočítat (skoro snadněji, než třeba tah vrtulového pohonu), jde jí i přepočítat na m^2 plochy toho parakřídla...

    pouze jsem chtěl zdůraznit, že to o jsem dnes mluvil, tedy [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] , neboli maximálně zvětšené uspořádání jako u běloruského experimentálního [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] je daleko blíže uspořádání dvou pakřídel zvanému "downplane" (na což jsem si nemohl vzpomenout, že se tomu tak říká - díky!), než tomu brzdícímu padáku [ DANYSEK @ Solární letadla a vzducholodi ] - a tím bych to asi pro dnešek fakt uzavřel a počkal si, až si to pročte víc lidí až sem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: zapominas, ze tam je jednim z "hnacich motoru" pomerne silna pritazlivost zemska... ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "see how quickly they are falling":
    fortsmith airshow skydivers downplane 2011 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=MU9sxlh_qHM

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak to, co je při (vertikálním) seskoku padákem nebezpečná závady, by při (horizontálním) poháněném letu mohla být pro solární plochy žádaná feature:

    Down Plane - ParachuteHistory.com
    http://www.parachutehistory.com/malfunctions/downplane.html

    Downplane! - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=xOV5AkyoWjg

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro ty, co neabsolvovali výcvik seskoku na para-křídle: co je myšleno tím "downplane" uspořádání dvou parakřídel:



    proč si myslím, že je pro protahování obřích ultralehkých ploch vzduchem s co nejmenším čelním odporem relevantní ? dva parašutisti (nebo jeden, kterému se otevře primární i záložní padák současně) mohou tímto způsobem pouze vlastní vahou nabrat vzhledem k zemi rychlost, která se příliš neliší od rychlosti volného pádu (parakřídlo je přeci jen kluzák, s klouzavostí někde cca kolem 10:1 - a tedy pokud letí kolmo k zemi, tak je jeho odpor cca 10x menší, než když klouže vodorovně).

    samozřejmě - parakřídla a paraglidy se navrhují tak, aby rozumně klouzaly (rychleji či pomaleji - podle konkrétního typu) - a ne, aby vyvinuly co největší rychlost v uspořádání downplane :-) já jen tvrdím, že by je mělo jít pro dowplane optimalizovat (pokud nepožadujeme extra vztlak, což u vlečeného downplane nepožadujeme)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: pravděpodobně ano - resp. ta debata může navazovat poměrně volně, a pokud jsem mluvil k tématu, tak jsem mohl prostě tu úvahu rozvíjet i směrem, který nereaguje na nic, co jsi napsal. fakt bych to už radši utnul.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam