• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Psanim vysvetleni jsem stravil pres rok a pul, bez nejakeho zasadniho efektu. Proc se obtezovat...

    o "královském poslu" tady plkáš jen ty njn. Skoda ze lze snadno nahlednou do archivu Teorie XChaosu, najit XCHAOS --- 13:48:57 12.9.2012 a tim te (znovu) usvedcit ze lzi, ze. Dalsi duvod proc se neobtezovat s vysvetlovanim a spokojit se minuskama 8))

    REDGUY: Sorry, preklep, napraveno 8)

    HYENA: Jejda. Grammar Nazi utoci (nebo spis Nabodenicka Nazi?). Tady jde do tuhyho 8)
    HYENA
    HYENA --- ---
    REDGUY: Tak a teď česky s diakritikou prosím. Za to dávám mínusy zase já.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v tom případě můžeš místo/kromě minusek ta vysvětlení do diskuze klidně psát. většinu tvých názorů znám, část té kritiky je dobrá - ale ty se prostě s věcnou kritikou nespokojíš a potřebuješ neustále zacházet dál k osobním výpadům. netuším proč, nemám na to žádnou teorii. někteří lidé jsou prostě takoví.

    o "královském poslu" tady plkáš jen ty (kdyby ses divil, za co je minusek). já se pokládám prostě za člověka, který má shodou náhod ve svém životě čas a prostředky zabývat se "blbostma" - tedy za podobný typ excentrických hračičků a kutilů, kteří tolik posunuli hranice technických možností zejména třeba v 19.století (kdy ještě v podstatě instuticonalizovaný vědecký výzkum v dnešní podobě). jestli všichni ti lidé byli podle tebe taky oběti nějakých sebeklamů, to bych nechal na historicích: někteří ano, někteří ne. je poměrně velká šance, že se nikam nedostanu, to ano.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A kdyby to nekoho zajimalo, pro kazde minusko dokazu na pozadani vysvelit za jakej presne faktickej nemysl bylo. Tedy, ne ze bych si delal iluze ze by to narusilo XChaosovu alternativni realitu ve ktere je kralovsky posel a obet prizemnich ozralu... ale jen aby bylo jasno 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, píšou dokonce 110 km/h "autonomous". při dnešní účinnosti FV je těch cca 100 km/h jasný limit pro solární pohon v atmosféře při tlaku u hladiny moře. o tom jsme se bavili víc jak rok (vlastně dnes už 1 a 3/4).

    jak jsem psal už dřív, tak jako nejpravděpodobnější způsob, jak dosáhnout nového solárního rekordu u hladiny moře, se mi jeví ten solární ekranoplán... a to asi díky tomu, že nad vodní hladinou bude moci snadno být širší, než na silnici. ale i jinak by dobře navržený ekranoplán měl snadno dosahovat klouzavosti třeba 30/1 (i když by konstrukce byla nesrovnatelně robustnější, než u větroně)... a těžko si představit, že valivý odpor pneumatik těch solárních aut budou jen 3% (u normálního osobního auta to snadno může být třeba 30% celkového odporu)

    ačkoliv mi jako obyvatele vnitrozemí dlouhodobě zajímá stratosférický solární let, který má podle mě milion možných aplikací, tak když přemýšlím, v jaké oblasti má šanci prorazit garážová firma bez přístupu ke kosmickým materiálům a financí na absolvování různých certifikací, apod., tak ty solární ekranoplány mi z té rovnice stále znovu vycházejí jako největší úlet: navíc mezi milionáři v karibiku a středomoří by pro to existoval trh už jen třeba kvůli "doletu" za jeden den bez nutnosti doplňovat palivo (prostě i když na to palivo pro žravé motorové čluny s přehledem mají, tak doplňovat to palivo je čirý nudný oser...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak koho by zajímalo, od koho mám minuska u minulých příspěvků: samozřejmě je to ve 100% případů id REDGUY. Občas i id GRENDAL. vy to nevidíte, já si to nakonec zaplnul.. tak jen aby v tom bylo jasno.

    další konceptuální práce na solárním stroji od Arachne Aerospace se momentálně odkládají kvůli bezprostředně hrozícímu (ale bohužel zatím nikoliv létajícímu) projektu [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] - je potřeba získat nějaké hands-on zkušenosti s bateriemi, regulátor, panely, elektromotory, apod., pak má teprve cenu začít ničit modýlky letadel.

    kromě toho je potřeba si stanovit rozumné cíle - po solárním kole by podle řady okolností mohlo následovat lepší a aerodynamičtější solární lehokolo s lepší baterií a silnějším motorem, a nebo solární ekranoplán (ten má výhodu, že se může stavět rovnou pilotovaný, protože nemůže spadnout z moc velké výšky: nevýhodou je, že je nutné ho rovno koncipovat jako vododěsný). čísla pro solární ekranoplán vycházejí velmi dobře, navíc díky benevolentnějšímu tvaru křídla to nemusí být postavené zrovna z kosmických materiálů, navíc pro start by tam šlo krátkodobě použít možná i olověnou baterii (která je schopná krátkodobě dodat větší proud, než lithiové baterie, které by tam musel být stejně: stroj by tedy byl schopen vždy jen jednoho rozjezdu a vzletu za nějakou dobu, po kterou by trvalo dobití této olověné baterie - ovšem pak by se měl udržet už ve vzduchu jen na solární pohon, což jinak není samozřejmé ani u série SunSeeker - což je spíše elektricky startující větroň)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jenom 120km/h? Bah. To je jen o 20% vic nez kolik by dokazal nejchytrejsi vizionar ze vsech vymacknout z na kolene postavenyho elektrovozidla se samonosnym solarnim kridlem. Cili pokud takovejhle hi-tech special dela jen 120km/h, znamena to ze jeho konstrukteri jsou dost loseri (tedy, je jeste jedno alternativni vysvetleni, ale nechci banana, tak ho sem nebudu psat 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle sice není letadlo, udávaná rychlost je ale úctyhodná (ale asi na baterie...)
    Overview - Astrolab - La gamme Venturi - Véhicules - Venturi Automobiles, véhicules électriques
    http://www.venturi.fr/vehicules/la-gamme-venturi/astrolab/overview
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zpět ontopic: na
    Solar Impulse LIVE - Dallas to St. Louis
    http://live.solarimpulse.com/
    právě živě data z přeletu Solar Impulse I z Dallasu do St.Luis.

    ohledně Solar Impulse II jsou nejnovější zprávy, že mají náhradní nosník křídla místo toho, který zlomili při zátěžových testech vloni. doufám letošek bude na zprávy o nových projektech solárních letadel (já sám chystám jen solární elektrokolo... 160W panelů už má opolstrované ostré hrany a elektrokolo je vydražené na Aukru, jen si ho zajet vyzvednout, což trochu blokuje déšť a povodně...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: budeš se divit, ale trolling mě vůbec nezajímá... naopak se zabývám třeba na svém webu opatřeními, jak umožnit volnou diskuzu a přitom se ubránit trollům už asi 11 let (a nevšiml jsem si, že bych to tam řešil "diktátorskými sklony".

    debata o mých "diktátorských sklonech" je tu jednak offtopic... jednak ti lidi, kteří mě fakt znají, vědí, že jsou úplně nejvíc mimo: nad většinou věcí, které jsem kdy v životě rozjel, jsem si právě nedokázal udržet kontrolu (firma, politické aktivity, různé koncepty typu sousedské sítě, apod.). v podstatě soudíš někoho, koho vlastně osobně vůbec neznáš: jsem člověk, který obecně opakovaně rozjíždí projekty, které pak nedokáže diktátorsky ukočírovat.

    založím rockovou kapelu, seženu pro ní vybavení a zkušebnu - a pak do té kapely naberu samé členy, kteří mě okřikují, že hraju moc nahlas: toto je v kostce typický příběh mého "diktátorství". spolu-založil jsem před 15ti lety tradici demonstrací za legalizaci hulení (MMM) - a pak jsem to přenechal lidem, kteří tam z pragmatických důvodů ani nechtějí zástupce politických stran - protože přece o něco tak banálního jako změna zákonů demokratickou cestou tam ani nikonu nejde... a to se bavím jen o "hobby" aktivitách, kde lidi neplatím, a tak šlo očekávat pouze "politický" či "ideový" vliv - a ne že něco budu mít na povel. o firmě raději taktně pomlčím.

    opravdu - jestli mám s něčím problém, tak je to nabrat do party pouze takové lidi, kteří sdílí moje vize a uhlídat pak celkový směr, kterým se věci následně ubírají. toto pochopitelně není jednoduché, když věci, do kterých se pouštím, jdou často "proti proudu" i vůči lidem, kteří si o sobě myslí, že zrovna oni jsou nevíc proti proudu. Diktátorství vyžaduje určitý talent, vyžaduje umět v pravý čas podpořit co hlásá nějaká momentální většina, jásat společně s ní, apod.. to právě vůbec neumím, jsem introvertní morous, který se neplánovaně zamračí i na lidi, kteří od něj právě čekají to povzbuzení.

    No nic.. je to tu samozřejmě offtopic. Já jen, že kdo mě zná, tak ví, jak je taková představa směšná.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: ty, jako jeden z mistrů trollingu, to jistě musíš moc dobře vědět.

    a diskuze? ta tu není od té doby co jsi svým trollingem a diktátorskými sklony všechny otrávil natolik, ze tu s tebou přestali diskutovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: to je přesně ten typ trollingu, kdy prohlásíš heronovu baňku za parní stroj a strašně se vysměješ někomu, kdo řeší pokrok od Newcombova k Wattovu.

    pro jádro diskuze je to irelevantní: to, že se vysmíváte odkazům na wiki, vám samozřejmě nebrání se vysmívat tomu, že jí někdo neumí nazpěť. skoro by z toho člověk mohl dostat pocit, že vaším cílem je rozbít tu diskuzi jako takovou, a téma vás vůbec nezajímá.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    JAMV: až na to, že se diskutoval fotovoltaický článek a ten, byť s hodně malou účinností, existoval mnohem dříve, než si XCHAOS myslel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ano, všechna dosavadní solární letadla pokud vím používala křemíkové články (ta první v 70.letech dostupnější ale méně účinné amorfní). První seleno-zlatý článek z roku 1883 je zajímavost, o které většina lidí asi moc netuší (ve škole nás to rozhodně neučili) - ale je to tu prakticky skoro úpně offtopic (max. jsem se napsal, že ve 30tých letech se uvažovalo o "solárním motoru" pro letadla, ale asi tehdy neměli jasno v tom, na jakém by to mělo být principu: cokoliv trochu více podobného dnešním FV článkům se začalo objevovat od roku 1954 , ale spíše až v 60tých letech - protože první družice a první kosmické a sondy a potřeba dlouhodobého napájení silných vysílačů zdroji s minimální hmotností)

    Zpět k tématu:
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7027
    The landing at Dallas Fort Worth was challenging with winds peaking at 30 knots, (meaning the plane was flying at zero groundspeed) and had to approach the runway sideways, a situation never experienced before in this airplane.

    česky: Solar Impulse v Dallasu přistál za protivětru, nulovou rychlostí vzhledem k zemi (přibližoval se k dráze zboku)

    jinak ještě k té wiki:
    Energy density - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#Energy_densities_of_common_energy_storage_materials

    z téhle tabulky vyplývá, že lithiové baterie jsou z hlediska měrné energie (MJ/kg) (někdy se česky též používá označení "energetická hustota"... jako na potvoru příslušný článek na české wikipedii chybí...) pro létání ještě méně vhodné, než využití energie např.dřevo nebo uhlí (při malé délce letu může být výhodou nízká hmotnost elektromotoru, ale ta by od určitého požadavku na délku leta šla stranou) :-)

    současně se tím vracím k základní myšlence, že počítat "měrnou energii panelu osvětleného po domu X hodin" prostě dává smysl: zvlášť pak ve stratosféře, kde jde stranou počasí a můžeme poměrně přesně počítat s rozpětím výšky slunce nad obzorem během té doby, a přesně víme, jaké množství paliva či baterií nám daná plocha o dané hmotnosti může během dané doby nahradit.

    Solar Impulse létá ve výškách nad 3000m, ale níže, než je cestovní hladina dopravních letadel. v téhle výšce samozřejmě výhody solárního pohonu nad nevýhodami ultralehké konstrukce nemůžou převážit: je to jen demoverze, proof of concept. pořád se ale nevzdávám myšlenky na ekonomičnost provozu solárních letadel ve výškách od 20 km výš (ted do asi 30 km... pak už je podzvukové létání těží než vzduch skoro nemožné)
    JAMV
    JAMV --- ---
    XCHAOS:
    GRENDAL: neseknul se, fotonásobiče se používali ještě před 20 ti lety v bubnových skenerech ale šlo tam o naměrení intenzity světla a následnou reprodukci v rastru pro tisk né o výrobu el. proudu na to jsou příliž slabé - jsou to takové (ne)obyč. elektronky
    viz:
    Fotonásobič – Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Foton%C3%A1sobi%C4%8D
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: proč nemůžeš jednoduše uznat, že jsi se seknul?

    a mimochodem, přečti si pozorně popisky na tom obrázku. Dozvíš se, z čeho ten článek měl být.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: když už, tak:

    Photovoltaic effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Photovoltaic_effect
    The photovoltaic effect was first observed by Alexandre-Edmond Becquerel in 1839

    ... nicméně jsem na wiki našel, co asi myslíš:

    Timeline of solar cells - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_solar_cells
    Charles Fritts develops a solar cell using selenium on a thin layer of gold to form a device giving less than 1% efficiency. - tedy, není divu, že šlo spíš o kurizotu: při této účinnosti a tehdejší ceně zlata bylo fakt ještě dlouho jednodušší prostě zatočit klikou u dynama :-)

    Jistě by byla zajímavá analýza, do jaké míry většímu rozšíření zabránilo to, že vynález byl patentovaný (v počátcích letectví toto také hrálo svojí roli).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: mohl sem ten link taky dát někdo jiný :-)

    GRENDAL: nevím, jestli se teda můžu dotázat té wiki.. jestli myslíš
    Selenium - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Selenium#History
    In 1873, Willoughby Smith found that the electrical resistance of grey selenium was dependent on the ambient light. tak tomu bych neříkal fotovoltaický článek - napadá mi označení http://en.wikipedia.org/wiki/Photoresistor je fakt, že podle wiki Photoresistors are basically photocells ale pointa je, že v tom 19.století to prostě asi fakt fungovalo spíš jako fotorezistor.

    myslím, že to je ontopic jen velmi mírně, ale co se dá dělat.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Ty už nepoužíváš Wikipedii? ;)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    PACHATEL: cokoli s cim hodis - leti..
    a nerus zajimavou debatu.. ;-)))
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    GRENDAL: a litalo to ???§§
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: selen je taky polovodičový a stalo se tak roku 1883 :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ...můžeš se teda postnout nějaký ten odkaz na _polovodičový_ fotovoltaický článek z 19.století? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam