• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO:
    BURAN: je tu několik důvodů:
    - moc paliva = riziko, že bouchneš
    - moc vysoká přistávací rychlost a velká hmotnost = riziko že neubrzdíš
    - příliš nízké plošné zatížení křídla, příliš nízká rychlost = příliš nízká odolnost vůči poryvům větru
    - příliš málo paliva = riziko, že dojde těsně před přistáním

    u elektrických letadel bude vždy výhodné mít zásoby energie pro přerušení přistání a opakované přiblížení. u dopravních letadel je to... složitější. hlavně se bavíme o letadlech s plošným zatížením křídel o řád jinde, než dnešní dopravní letadla, nebo dokonce stíhačky.

    rizika, o kterých mluvím, se týkají plošného zatížení v řádech jen desítek kg/m2. tahle letadla prostě nemůžou přistávat při takové rychlosti větru, při kterých běžně přistávají dopravní letadla. naopak by ale mohla dosahovat výborných výsledků ve stratosféře. otázka prostě je, jak je tam dostat: dostat je tam pomocí spalovacího motoru mělo SPOUSTU nevýhod, to je celé, co tvrdím.
    BURAN
    BURAN --- ---
    DAVIDO: stihacky tesne pred pristanim dotankovavaji z letajicich tankeru, bezna praxe.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    REDGUY: Technicka: Ano, cim mensi mnozstvi paliva v letadle je, tim dramatictejsi je pristani. A od urciteho mnozstvi o zivot jde :) Samozrejme z uplne jinych duvodu nez pise chaos :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: proc vole mas asi v tom letadle meric nadrze? proc asi je dulezite, aby ti behem letu nedoslo palivo? prece abys mel dostatek paliva na pristani, neasi. :o)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Takze se nebavis o nicem konkretnim, nevis jake je bezpecne plosne zatizeni, nevis jake plosne zatizeni by melo nejake letadlo, nevis vubec nic - ale ze to neni pitomy argument si jsi naprosto jisty. Ach jo.


    prostě pro každé elektrické letadlo máš výhodu, že budeš přistávat těžší, než jinak stejné letadlo, - bohuzel, stale ti dela problem pochopit, ze jen idiot by to druhe letadlo stavel "jinak stejne", zejmena pokud to prvni bude nejen elektricke, ale i solarni. To za prve. Za druhe, nejak mi neprijde ze by soucasna letadla mela nejaky zasadni problem pristavat kdyz maji malo paliva, takze i kdyby to vyhoda nahodou byla, moc velka nebude. Nebo snad mas pocit, ze soucasna letadla kdyz pristavaji s malym mnozstvim paliva, tak je to nejak dramaticka udalost a jde pritom o zivot?


    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: jj, dobra analogie. akorat ze ty mas v ty hube hovna, a ne oblazky. podle toho to taky vypada...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ok, v tom pripade by ses mel zdokonalovat. ale kde nic, tu nic. je to ta sama pisnicka uz par roku :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: já neuznávám banování a cenzuru, já uznávám "troll back" strategii. slyšel si někdy něco o tomhle týpkovi, když jsme u té wiki? http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mosthen%C3%A9s
    zdokonaloval se prý v řečnických dovednostech tím, že překřikoval příboj s ústy plnými oblázků... vy jste můj příboj (co bych si bez vás počal...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: "když mě nebudete všichni zdržovat svým trollingem"
    delas jako ty bys v tom byl uplne bez sve vule. to mas fakt spatny, ze kdyz te nekdo trolli, tak to s nim musis probirat, dokud troll neprestane. nezavidenihodna situace! to toho skutecne moc neudelas. pojebany trolli svinsky! :D :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se teď nebavím o žádné konkrétní vizi... bude to jiná, poněkud nová vize (když mě nebudete všichni zdržovat svým trollingem). (ostatně: něco jsem tady už naznačil, ale jak u toho nebyl obrázek, tak to nikoho nebavilo a řešily se jiný věci... klíčem je nestěhovat baterie potřebné pro start z jednoho letiště na druhé...)

    jaký min. plošný zatížení je přijatelný pro letadlo, u kterého je ještě bezpečné, aby vozilo cestující, to sám nevím. jisté je, že u strojů ze 30. a 40.let to bylo o dost míň, než je běžné dnes. pořád to bude přistávat hodně pomalu... ale ne tak pomalu, jako letadlo stejné třídy se spalovacím motorem, které navíc spálilo všechno palivo... prostě pro každé elektrické letadlo máš výhodu, že budeš přistávat těžší, než jinak stejné letadlo, které ale spálilo po cestě palivo... a přistávat těžší ti dává větší rozpětí rychlostí větru, ve kterých můžeš přistát.

    takže to není čistě pitomý argument a elektrické létání nemá čistě jen nevýhody.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, ukaz mi normalni letadlo, ktere po spaleni paliva ma plosne zatizeni kridla nizsi nez tvoje fantasmagorie, pardon, chci rict, "vize".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pořád je to ale lepší, než kdyby to letadlo mělo místo baterek palivo a spálilo ho a mělo ještě nižší plošné zatížení křídla... prostě není to pro solární letadla úplně beznadějné.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Samozrejme je pitomy. Pochopitelne hned z vice duvodu, ale ten hlavni plyne z absolutnich hodnot toho plosneho zatizeni. Zkus se znovu zamyslet, treba na to ted prijdes...
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Tady nejde o terminologicke tanecky. Tobe proste chybi zakladni, fundamentalni vzdelani v oborech jako je aerodynamika a fyzika vubec. A to je videt nejen na tech stupiditach co te napadaji, ale prave i na te neschopnosti pouzivat spravnou terminologii.

    Pochop, ze letectvi se lidstvo venuje jiz 110 let. Poslednich rekneme 80 let velmi intenzivne, dochazi tady k nejakemu vyvoji, tribeni a praci s informacemi. Aviatika je totiz celkem komplexni obor kde vsechno souvisi se vsim. Pokud se rozhodnes tyto nasbirane znalosti ignorovat, a odmitas se naucit zaklad, muzes donekonecna vyhledavat dilci informace...ale bez zakladu do ktereho bys je zasadil budou tvoje interpretace neuplne, zavadejici a chybne.
    BURAN
    BURAN --- ---
    DAVIDO: protoze to delate(me) blbe. xchoas z principu nebude verit informaci, kterou predlozi nejaky obycejny smradlavy nyxak. ale kdyby se ty informace povesily na wikipedii, a xchaosovi se poslal link, tak mozna, rikam mozna, by se to do ty jeho hlavky nejak protlacilo. protoze jak uz vime, wikipedii xchaos veri doslova a nekriticky, a postovani linku je zpusob komunikace, na ktery je uz zvykly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: jenže to právě není pravda... kromě terminologických tanečků (BTW většinu materiálů čtu na wiki v angličtině, v češtině skoro nic) nevidím větší problém.

    ano, není to úplně tak jednoduché: člověk nad některými věcmi začne víc přemýšlet, až když se začne ptát, proč se něco nedělá jinak - do té doby samozřejmě bere jako dané, že se to asi dělá "nejlepším možným způsobem" (zvlášť když už se to dělá delší čas "pořád stejně"). v podstatě i uznávaní vědci se shodují, že hodně důležité je umět se zeptat na ty správné otázky (myšleno: zeptat se přírody, ne lidí)

    ptát se na to, na jaký poměr prázdné (suché) vs. vzletové hmotnosti se u toho kterého typu letadla dá dostat, je podle mě když ne "správná", tak aspoň "zajímavá" otázka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, není to pitomý argument. byl jsem na to upozorněný lidmi, co konstrukci letadel fakt rozumí: nízké plošné zatížení křídel dělá letadlo (logicky) citlivější na poryvy větru. start jde odložit, přistání v zásadě spíš ne (i u solárního letadla s 24h výdrží ti nakonec dojde voda na splachování záchodu, nemluvě o pitné vodě apod.). příliš nízké plošné zatížení křídel bylo zjevným problémem u U2, přistávajícího se spotřebovaným palivem (v případě "U2 na baterky" by ten problém evidentně byl menší)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    REDGUY: Clovek by rek, ze po tech letech takovehle diskuze se i blb o letectvi precejenom neco nauci, alespon zakladni minimum....ale ne. Chaos proste ne. I kdybys ho mlatil solarnim letadlem po palici.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ještě jeden zajímavý argument: - ne zajimavy, ale pitomy. Prosim, velmi peclive se nad nim jeste jednou zamysli, zejmena v kontextu tvych "vizi".
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Ne. Tato uvaha spravna neni. Ovsem ve svetle toho jak narocne ti bylo vysvetlit zakladni pojem "uzitecna hmotnost" tak duvody toho proc je i tato uvaha spatna se radsi snazit vysvetlovat nebudu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no v příspěvku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] jsem skutečně zapoměl, že dnešní zavedená odborná terminologie pokládá palivo za neužitečné, a tak jsem prostě místo toho spojení měl použít něco jiného. třeba jsem mohl mluvit o poměru "suché" a vzletové hmotnosti - jenže, protože já se zaměřuju na "trvale suchá" bezpalivová letadla, tak jsem na to šel takhle ze špatného konce.

    to nic nemění na tom, že ta myšlenka je, že konstrukce dnešních letadel je čím dál lehčí. a to už i "produkčních" dopravních letadel, která se zvolna přestávají stavět postupy zavedenými v 60tých letech z materiálů objevených ve 20tých letech - a začínají se stavět pomocí o něco novějších materiů a postupů známých dejme-tomu min. od let 90tých.

    celé to začalo, že nejen v tomhle klubu - ale i na renomovaných webech - někdo vezme čísla, popisující Boeing 747 a taky jeho rychlost, apod. - a porovná to s čísly popisující solární letadlo o cca stejném rozpětí a "dokáže" tím nemožnost stavby prakticky použitelných solárních dopravních letadel.

    já se naproti tomu ptám, kolik by dnes vážilo letadlo s max. cestovní rychlostí cca odpovídající DC-3, kdyby mělo unést cca stejné užitečné zatížení (a teď myslím fakt užitečné zatížení a doufám si pamatuju na číslo z wiki správně) - tedy cca 4t. tedy jestli by dnes šlo postavit letadlo, které by prázdné vážilo třeba 2t a přitom uvezlo 4t nákladu (Virgin Global Flyer vážil prázdný 2t, při startu ale vážil až 10t paliva - to už je poměr podobný spíš raketám - tam se poměru suché a vzletové hmotnosti říká "konstrukční číslo"... nevím jestli se tomu stejně říká i u letadel...)

    typicky většina nových letadel ve sportovní kategorii dnes uveze tolik, kolik sama váží, co jsem se tak koukal. dopravní letadla musí být bezpečnější, tak jsou na tom hůře - ale začínají se tomu taky blížit.

    ještě jeden zajímavý argument: při přistávání je příliš nízké plošné zatížení křídla nebezpečné. takže, že se baterie nejspotřebují, na rozdíl od paliva, v podstatě zlepšuje vlastnosti letadla při přistávání... není to tak, že by všechny argumenty mluvily pro letadla, co jsou těžká při startu, ale přistávají odlehčená o spálené palivo...
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: A jaka ze byla puvodni uvaha?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam