• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sice neelektrické a nesolární, ale přesto aktuální: tak tomuhle říkám winglet! (aneb i pokud se moje vize ukáží jako nepřesné či zcela mylné, tak je jisté, že letadla začnou brzo vypadat jinak, než jsme zvyklí...)


    jinak dle wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB
    poměr empty weight 115.7 t / maximum takeoff weight 268 t
    ...to jenom tak aby byl k dispozici nějaký hrubý odhad, jaký poměr prázdné hmotnosti a užitečného zatížení u letadel z kompozitních materiálů... není to tak extrémní poměr jako třeba u Virgin Global Flyer - přesto si na základě toho jde udělat určitou hrubou představu, kam se to celé posouvá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: záleží na tom, která cílová skupina někoho má nebo nemá brát vážně. různé cílové skupiny je nutné oslovovat různým jazykem...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze te nikdo nebere vazne vubec nesouvisi s tim, jestli mas nebo nemas hezky filmecky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    je to tady částečně offtopic, ale to video je profi zpracované, a skutečně... dokud svoje vize stratosférického "chaosoplánu" nezpracuju třeba na takovéhle audiovizuální úrovni, tak nemůžu čekat, že to někdo bude brát vážně... taková už je doba....
    $75K 'Edge Of Space' Balloon Ride Gets FAA Approval | Animation - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=Mxif3w55Phk

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    opět nic přímo solárního - ale součástí projektu je návrat kabiny pomocí stratosférického paraglidu, tak bude zajímavé sledovat, jak bude ten paraglide velký a jak rychle to na něm poletí (pokud se ovšem nebude otevírat až v hustších vrstvách atmosféry.. .na obrázcích je zobrazený otevřený trvale i během balónového letu....
    World View Enterprises near-space balloon flights to begin in 2016
    http://www.gizmag.com/space-tourism-balloon-world-view/29510/
    World View Experience
    http://worldviewexperience.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    In new research, scientists have demonstrated that the efficiency of all solar panel designs could be improved by up to 22 per cent by covering their surface with aluminum studs that bend and trap light inside the absorbing layer.
    Tiny 'Lego brick'-style studs make solar panels a quarter more efficient
    http://phys.org/news/2013-10-tiny-lego-brick-style-studs-solar.html

    Co mi z článku není jasné je, jestli jde o zvýšení účinost "o 22%" (tedy např. z 20% na 42%), nebo jednoduše "krát 1.22" - tedy např. za 20% na 24%. To druhé se mi zdá pravděpodobnější... i tak je to ovšem zajímavé.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    celkově, projekt "Airship to Orbit" je ještě řádově šílenější, než moje stratosférické solární dopravní letadlo:
    space, JP Aerospace, America's OTHER Space Program
    http://www.jpaerospace.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice nesolární, ale zato stratosférická vzducholoď
    C:\website\ascender175.html
    http://www.jpaerospace.com/ascender175.html
    The 100 foot keel truss weights 20 only pounds ... 30 m příhradový "kýl" váží pouze 10 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a proč bych neměl kličkovat? důležité je shromažďovat informace a dostupná fakta a v pravý moment se do toho vložit s nějakým vlastním nápadem...

    jsou tu nějaké bezpilotní stroje a o nich byla zveřejněna dosud nezveřejněná čísla...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak především netvrdím, že si chci vystačit pro dopravní stratosférické letadlo s rozpětím 50 nebo 60m a je to tady, klasicke xchaosovske uhybani a klickovani. Tak predevsim, on nikdo netvrdil ze neco takoveho tvrdis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak především netvrdím, že si chci vystačit pro dopravní stratosférické letadlo s rozpětím 50 nebo 60m... spíš je zajímavé, jak až lehké takovéhle konstrukce dnes mohou být (je to při stejném rozpětí asi 10x lehčí, než Solar Impulse...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pozor: 100 kg + baterie na celonoční výdrž. Vzhledem k tomu, ze ta mensi verze cela vazi 160kg, tak pozor: tim fakt nic neresis. Plus takovej drobej problemecek, ze je sakra rozdil vest X kilo elektroniky, nacpany do malinky krabicky a X kilo lidi, ze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Napadlo mi, že by pro vzlet mohl být použitý vícestupňový: solární kluzák s minimem baterií a velkou plochou křídel by do výšky táhl jednoúčelový stroj, plný baterií. Ten by měl slušnou stoupavost, a taky asi solární křídlal. Po dovlečení startujícího solárně elektrického letadla do určité hladiny by v ní pak kroužil a dobil během dne baterie a pak se vrátil zpět na základnu. Letadlo s cestujícími by pak na energii ve svých bateriích kombinovanou se solárním pohonem mohlo dostoupat do stratosféry i s relativně velkým užitečným zatížením.

    Oba typy by mohly mít velmi podobnou konstrukci a stejné komponenty (a tedy i náhradní díly, apod.) - pouze jedna varianta by byla místo sedadel s cestujícími plná baterií, potřebných pro vzlet.

    Je to vlastně podobné staršímu konceptu solární elektrárny trvale zaparkované ve stratosféře a kroužící nad letištěm, aby provedla odlétajícím elektrickým letadlům "tankování za letu" - akorát je to jednodušší, na rozdíl od nějakého setkávání se za letu a propojování kabelů je koncept vlečení na laně létdy dobře ozkoušený, většina pilotů větroňů s ním má zkušenosti, apod.

    Nově se tu řeší otázka "a kde se vezme energie v bateriích potřebných pro vzlet" - jestliže tu máme nákladní stroj, který bude po každém raním vzletu (trvajícím max. třeba hodinu) celý den kroužit a dobíjet a na letiště se večer vrátí vždy dobitý, tak je to zásadní řešení ekonomiky solárního létání (bez ohledu na počasí): celé to nyní je 100% obnovitelné a nezávislé na externích zdrojích energie (akorát v létě se "startovní stupeň" dobije třeba za dvě hodiny, zatímco v zimě bude muset kvůli tomu samému kroužit celý den).

    Doplňkově by pohonnému stroji slušela ta měnitelná geometrie křídel, která by po ukončení stoupání umožňovala během dobíjení lépe využít dostupné oslunění (rozhodně lépe než dopravnímu letadlu s cestujícími, kde jsou vyšší nároky na bezpečnost - to by v téhle variantě by to byl spíše konzervativnější kluzák se solárně prodlouženým doletem). Vše "šílené" se tedy v téhle koncepci přesouvá na palubu stroje bez cestujících. Stroj s cestujícími by se nejvíce ze všeho podobal vlečeným výsadkovým kluzákům z éry 2. světové války (což byla hodně bezpečná koncepce hlavně např. z hlediska nouzových přistání - s jinými se u nich ani nepočítalo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pozor: 100 kg + baterie na celonoční výdrž.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Spis jsem myslel rozpeti 60 metru a uzitecna nosnost 100kg. Jakze na tom byly tvoje "vize", postavene garazovou technologii? Ctyrikrat vetsi rozpeti a kolikrat vetsi nosnost? Dvacetkrat, padesatkrat nebo jeste vic? A trikrat vetsi rychlost ve stejne vysce? Ocividne je to ve srovnani s tebou banda loseru, kdyz potrebujou tak velky letadlo na tak malou nosnost 8))

    Btw, ve vedlejsim klubu jsi zminil ze mas pred sebou nejaky drop testy. Muzes to prosim trochu rozvest? Urcite nejsem sam koho by to zajimalo 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: při rozpětí 50m, 160 kg, to dělá asi 3 kg na 1m rozpětí. to křídlo je velmi štíhlé, ale 60:1 to nebude... spíš tak 30:1 .... že by jim tedy vycházela hmotnost kolem 1.5 kg na 1 m2 křídla?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: no prosímtě, proč by v roce 1915 používali dva trupy... že by potřebovali zvýšit dolet/výdrž tím, že letadlo uveze více paliva? (tehdy zjevně ještě neuměli tohoto efektu dosáhnout umístěním nádrží do křídel...)

    k těm dronům jen podotýkám, že nesou baterie pro celonoční výdrž (po dobu několika let). tyto baterii podle všeho tvoří až 1/ 3 jejich hmotnosti (pokud jsou lithiové - min. výpočty které jsem dohledal už před lety, ukazují k tomutu číslu). solární panely přes poledne zdaleka jen nepohání to letadlo - ale vyrábí energii i pro dobíjení těch baterií.

    "solární stratosférický rychlostní speciál" je specializace, která zatím nebyla na pořadu dne. shodou okolntí, 1/3 hmotnosti v bateriích zhruba odpovídá energii nutné pro stoupání do 7000 m jen na baterie: není kolem toho ještě všechno domyšlené, ale spousta solárních věcí se dnes pohybuje rychlostma kolem 100 km/h (ty které stavím já, zatím ne - ale co není, může být...). a např. ty závody v australské poušti mají poměrně přísná kritéria (např. limit na max. plochu solárního panelu vs. povinnost uvést jezdce.

    rychlostním speciálem (nikoliv stratosférickým, zatím) by měl být podle tvrzení konstruktéra Sunseeker Duo: ten ovšem letos zatím ještě samostatně neletěl, takže se asi ještě čeká na nějaké překvapení (silnější či lehčí motor? lehčí baterie? uvidíme)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    teď něco pro fanoušky vzducholodí (připomínám: já o nich tvrdím, že unesou více, ale poletí pomaleji... a je jedno jestli budou solární nebo nesolární...)
    New record claimed for highest airship flight
    http://www.gizmag.com/highest-airship-flight-record/20379/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Dobrý koncept dvou trupů, že bych ho už někde viděl? - nj. A taky to ma kridla, ze bych to uz nekde videl? 8))) A btw, je fakt vtipny porovnat si rozmery a vykony Solary s tvejma "vizema" 8)))
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Dva trupy, dva trupy... už vím, v roce 1915! ;) Jako stroj pěkknej, už se těším jak s 30 pasažérama poletí 300 km/h :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam