• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: A jaka ze byla puvodni uvaha?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: hmm, těch 38t jsem asi spletl :-) původní čísla ale byla z wiki. i když teda místo "užitečné zatížení" jsem to měl nazvat "součet všeho možného" :-) tak původní úvaha byla +/- správně: letadla se teď staví z kompozitních materiálů a jejich suchá hmotnost klesá (otázka je, jak se "suché hmotnosti" bude říkat u letadel, která jsou suchá, hmm, trvale...)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Zase jablka a hrusky. Samozrejme ze cisterna vetsinou prijede driv, to ale nic nemeni na tom, ze ty vahy se POPISUJI a POCITAJI tak jak jsem napsal.

    Muzes mi prosim rict, kde se objevilo cislo 38t ?
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: s vyjímkou maličkosti (možná se mýlím, ale podle mě jsem už párkrat nastupoval do letadla, které už bylo natankované, a hned jak všichni nastoupili, tak se hned letělo) nemám žádných námitek.

    kolik z těch 38t rozdílu dělá "neužitečné" palivo a kolik "neužitečné" mazivo, to se fakt už dál nebudu hádat. spíš se znovu ptám, kolik těch tebou rozlišováných parametrů se bude sobě (téměř či zcela) rovnat u jakéhokoliv elektrického letadla (tedy včetně solárních).
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Uz vim proc jsem to tady predtim prestal cist...ta bezmoc....

    Kurva chaosi, nerika VUBEC NIC protoze je to cislo, kteremu ty prirazujes vyznam ktery nema. Kdyz vezmu tvuj priklad, tak : 268 - 115 = 153 tun. Tohle cislo ty vztahujes na uzitecne zatizeni.

    Ve skutecnosti ovsem 192 - 115 = 77 tun, a to je tvoje uzitecne zatizeni ktere ovsem musis jeste zmensit o vahu provoznich kapalin, posadky, cateringu, nouzoveho vybaveni atd. Vidis ten rozdil?

    Jinak pojem " maximalni uzitecne zatizeni" v letectvi neni vec diskuze. Je to jasne definovany termin, ktery rika kolik maximalne nakladu ( rozumej cestujicich a carga ) letadlo uveze.


    Jinak aby si netapal v zazitych pojmech, dam ti rychlokurz:

    chronologicky:

    prazdna hmotnost ( basic emty weight ): Leadlo je zkompletovano, vyroba je hotova.

    sucha provozni hmotnost ( dry operating weight ): Do letadla se naleje olej, hydraulika, nalozi se catering, dalsi vybaveni nutne pro let a naleze do nej posadka.

    zero fuel weight : do letadla nastoupej cestujici, nalozi se jejich kufry a dalsi cargo

    ramp weight: prijede cisterna a naplni palivo

    take off weight: letadlo dojede na drahu ( spali trochu paliva cestou ) a vzleti

    landing weight: letadlo za letu pali palivo, pristane



    Tj, pokud dostanes jednotlive maximalni vahy, muzes z toho spoustu veci vypocitat, musis ovsem pouzit ty spravna cisla:

    jak uz jsem rikal, uzitecne zatizeni je MZFW - DOW
    kolik paliva se vejde MTOW - MZFW ( nesmi byt vetsi nez kapacita nadrzi )
    kolik paliva muzes nalozit abys mohl pristat MLW + cestovni palivo

    atd. atp. Pokud pouzijes vychozi cisla spatna, dostanes informaci ZAVADEJICI a CHYBNOU.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: otázka taky samozřejmě je, jak definuješ, kdy je letadlo "prázdné" :-) palivo se za letu spotřebová. baterie nikoliv - ty se jen vybíjejí. obávám se, že u elektrických a solárních letadel se běžně bude udávat méně těhle čísel (i když samozřejmě, je otázka, jestli vodu na splachování WC počítat do "užitečného zatížení", když se za letu spotřebovává...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: A křídla jsou také užitečná? Motory asi taky, že? Ono i bez trupu by se nám těko létalo... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no, neřekl bych, že neříká "vůbec nic": minimálně, prázdná hmotnost + užitečné zatížení nemůže být VĚTŠÍ, než ta vzletová hmotnost. což mi přijde jako dost důležitý faktor.

    co vlastně z toho, co do letadla pokládáš za užitečné, to je věc diskuze. já nevím, proč se v dnes užívané terminologii palivo pokládá za neužitečné - prostě to tak je, a musím se s tím smířit, ok. (já u elektrických a solárních letadel baterie pokládám za celkově užitečné)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Hrusky s jabkama :)

    Pomer empty weight vuci mtow nerika vubec nic o uzitecnem zatizeni. O tom ti neco reknou cisla DOW a MZFW. A tam je ten pomer uplne jiny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Přehlédnuté zprávy z podzimu 2013 - Sunseeker Duo vyhrál nějakou cenu a už má namontovanou vrtuli. Pro mě je to skoro tak napínavé, jako sledovat vícenásobné použití prvního stupně Falconu 9 :-)
    Solar Flight
    http://www.solar-flight.com/#duo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Možná jsem zapoměl některé dlouhodobé bany odmazat, ale asi si o to nikdo neřekl (což by asi znamenalo moderátorovi slíbit, že nebude klub tapetovat offtopic bláboly a osobními výpady).

    Místo trvalých banů se pokusím zde napříště dávat jen bany na 365 dnů :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Powered Plane Can Fly For Years Without Refueling
    http://wonderfulengineering.com/solar-powered-plane-can-fly-for-years-without-refueling/
    Nějaká čísla, i když zatím pořád nic moc přesného: Diving into specs of this amazing airplane; Solara 50, the first of the Solara series, will come equipped with almost 3,000 photovoltaic cells that will spread out on the wing span which measures up to 50 meters. The aircraft has been designed to reach a height of 20 km into the stratosphere while carrying a small payload. The air in this region is rather calm and that is quite favorable for our plane.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    According to the Solar Impulse team, “Piccard used self-hypnosis techniques to remain alert, manage his fatigue and sleep. Bertrand went into episodes of hypnotic trance to stimulate his activity, fall asleep or wake up faster.
    Solar plane’s round the world test flight a success - Solar Tribune
    http://solartribune.com/solar-planes-round-the-world-test-flight-a-success-2013-01-06/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sice neelektrické a nesolární, ale přesto aktuální: tak tomuhle říkám winglet! (aneb i pokud se moje vize ukáží jako nepřesné či zcela mylné, tak je jisté, že letadla začnou brzo vypadat jinak, než jsme zvyklí...)


    jinak dle wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB
    poměr empty weight 115.7 t / maximum takeoff weight 268 t
    ...to jenom tak aby byl k dispozici nějaký hrubý odhad, jaký poměr prázdné hmotnosti a užitečného zatížení u letadel z kompozitních materiálů... není to tak extrémní poměr jako třeba u Virgin Global Flyer - přesto si na základě toho jde udělat určitou hrubou představu, kam se to celé posouvá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: záleží na tom, která cílová skupina někoho má nebo nemá brát vážně. různé cílové skupiny je nutné oslovovat různým jazykem...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze te nikdo nebere vazne vubec nesouvisi s tim, jestli mas nebo nemas hezky filmecky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    je to tady částečně offtopic, ale to video je profi zpracované, a skutečně... dokud svoje vize stratosférického "chaosoplánu" nezpracuju třeba na takovéhle audiovizuální úrovni, tak nemůžu čekat, že to někdo bude brát vážně... taková už je doba....
    $75K 'Edge Of Space' Balloon Ride Gets FAA Approval | Animation - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=Mxif3w55Phk

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    opět nic přímo solárního - ale součástí projektu je návrat kabiny pomocí stratosférického paraglidu, tak bude zajímavé sledovat, jak bude ten paraglide velký a jak rychle to na něm poletí (pokud se ovšem nebude otevírat až v hustších vrstvách atmosféry.. .na obrázcích je zobrazený otevřený trvale i během balónového letu....
    World View Enterprises near-space balloon flights to begin in 2016
    http://www.gizmag.com/space-tourism-balloon-world-view/29510/
    World View Experience
    http://worldviewexperience.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    In new research, scientists have demonstrated that the efficiency of all solar panel designs could be improved by up to 22 per cent by covering their surface with aluminum studs that bend and trap light inside the absorbing layer.
    Tiny 'Lego brick'-style studs make solar panels a quarter more efficient
    http://phys.org/news/2013-10-tiny-lego-brick-style-studs-solar.html

    Co mi z článku není jasné je, jestli jde o zvýšení účinost "o 22%" (tedy např. z 20% na 42%), nebo jednoduše "krát 1.22" - tedy např. za 20% na 24%. To druhé se mi zdá pravděpodobnější... i tak je to ovšem zajímavé.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam