• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jo, uvažoval :-) ale teplotní gradient by fakt nebyl nic moc, a náporové motory ho celkem potřebují. ale solárně-termální systémy obecně mívaj až 100% účinnost... problém je s tím gradientem ... musel by to být nějaký šílený systém s fresnelovými čočkami, prostě blbost.

    ale o solárních motorech letadel se uvažovalo už ve 30tých let 20.století, a samozřejmě si to tehdy asi představovali solárně-termálně už tehdy, protože parní turbíny a stirlingovy motory se blíží někam k 33% účinnosti, zatímco tehdy dostupné fotočlánky měly tak 1% (typická hi-tech aplikace selenového článku dané éry: expozimetr k fotoaparátu :-))

    ještě britské (!) vize přistání na Měsíci ze začátku 50tých let 20.století zahrnují na přistávacím modulu solárně-termální systém pro výrobu elektřiny (na bázi rtuti, tuším). celá slavná éra jaderných vizí 40. a 50. let 20.století prostě účinné solární panely pořádně neznala, objevují se až na prvních družicích koncem 50.let (v USA i v Rusku)
    BURAN
    BURAN --- ---
    btw xchaosi, uvazoval jsi uz o reaktivnim pohonu? vezmes trubku. natres ji cernou barvou. vzduch se bude teplem ze slunecniho zareni v trubce rozpinat, a tim tlacit letadlo kupredu. to neni spatny napad, ne? predstav si, kolik vahy by se usetrilo na motorech atd.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to je fotka toho letadla jak leti, a nebo neci fantazie vyrenderovana v 3D softu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne, něco jiného nevím - ale většinou věci, které nejspíš nevíte ani vy.

    tohle vím, ale pokládám to za nepodstatný detail. prostě v příspěvku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ] někdo navrhl nějaké hybridní solární letadlo - a pravděpodobně je to turbovrtulově-solárně-elektrický hybrid, podle fotky:

    ... kde to opravdu nevypadá na kondenzační stopy vytvářené konečky křídel

    zajímavá je ale ta horní "bublina" s FV panely: je naplněná heliem? jaký má vztlak? jak moc je to hybrid? je to rozhodně zajímavý nápad. je vidět, že zase jednou žijeme v době, kdy různí lidé ve světě přemýšlí o zhruba tom samém (jako mnohokrát v historii)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: protozes to sam napsal: XCHAOS: ("a je úžasné, jak musíš furt zdůrazňovat, co všechno zatím nevím: no jasně, nevím, no a co?")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ale jak víš, že to nevím? (připadalo ti to snad jako kondenzační stopa která vzniká na koncích křídel? a vzniká i u pomalu letícího boxed-wing letadla, které z definice nemá "wingtips" ?)
    BURAN
    BURAN --- ---
    Jak nekomu, kdo se ridi heslem "hloupy nevi, hloupejsi se nezepta" muze vadit, kdyz je upozornen na neco, co nevi? :o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: ano, všichni daleko lépe než já vědí, co si myslím, co za co pokládám, apod. jistě... v kondenzační stopě nehraje pára ze spáleného paliva žádnou roli:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Contrail
    Their formation is most often triggered by the water vapor in the exhaust of aircraft engines

    tvoje moudro není nic, co bych se nemohl dočíst na wiki... každopádně moc se těšíme, až do debaty vstoupíš s něčím novým, co na wiki najít nejde... a taky bude zajímavé, jak to pak třeba doložíš, apod.

    jak říkám, beru si od téhle diskuze volno. podstatný příspěvek
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Ale hovno, toho ses chytil a tvrdis to az ted. Kdyby si tohle chtel rict od zacatku, rekl bys to uplne jinak. Z toho co si rekl vyplyva ze povazujes kondenzacni stopu za vyfukove plyny neboco. A za druhe, zduraznuji co nevis z toho duvodu, ze me neustale nejakym zvracenym zpusobem fascinuje jak nekdo s objemem tvych znalosti v sobe najde drzost navrhovat solarni letadla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: tak já ten pocit mám pořád... kondenzační stopa vznikající případně za křídly podle mě vypadá fakt jinak (zvlášť při pohledu takhle zblízka, jako na tom vyrenderovaném obrázku)

    a je úžasné, jak musíš furt zdůrazňovat, co všechno zatím nevím: no jasně, nevím, no a co? hloupý neví - hloupější se nezeptá.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    AQUARIUS: Uprimne, ja na ten obrazek nekoukal. Jenom jsem reagoval na chaosovo prohlaseni ohledne zavislosti kondenzacni stopy na paleni paliva.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pěkné slunné jaro všem příznivcům solárních dopravních technologií i trollům, každopádně... já si až do toho dubna, kdy bude veřejně představen Solar Impulse II, beru volno.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    JAZZZ: pokud nekde vychytas leteckej den, kde budou relativne nizky mraky a nekdo tam bude predvadet akrobacii s foxem, tak ty cary uvidis taky.
    DAVIDO: kdyz se podivas na konstrukci toho letadla na obrazku, muzes mi rict, kde presne by ta kondenzacni stopa mela vznikat? Protoze mam dojem, ze tento tvar kridla jeji vznik v podstate vylucuje. (nehlede na to, ze kondenzacni stopy na obrazku v clanku opravdu nevypadaji jako indukovane, ale protoze se nebavime o fotkach, slo nejspis o neznalost autora obrazku)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JAZZZ: jen nech bejt, az ten xchaosplan bude padat k zemi, taky budes mit moznost si to vyfotit :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DAVIDO: neni to sice zrovna zpusob jakym bych chtel cestovat, ale mas bod zes neco nasel :)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    JAZZZ: Letadlo vlastne ani nepotrebujes, staci padat poradne rychle :)

    Jestli teda ten Felix za letu neprdi, ze bys to bral jako paleni paliva...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DAVIDO: no vidis a ja to pochopil jako "letadlo, ktere nepali palivo, nemuze nabrat dostatecnou rychlost aby za nim vznikala kondenzacni stopa". kazdopadne by me doopravdy zajimalo letadlo, za kterym ty stopy vznikaji a zadne palivo nepali. dokonce bych si takove moc rad poridil, takze budu vdecny za nejaky link
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    JAZZZ: Takze jeste jednou. Kondenzacni stopy ( cara vodni pary za letadlem ) vznikaji I BEZ PALENI PALIVA. Chaos to evidentne nevi, tj. jeho a BTW, pokud to nepálí žádné palivo, tak nevím, proč to má kondenzační stopy je zakladni neznalost.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DAVIDO: to tu snad vsichni vime, ale ja teda nevim o zadnem kluzaku, slapadle, ani solarni vzducholodi za kterymi by se delaly kondenzacni stopy. snad to neni elementarni neznalost pri niz bych mohl byt pristizen :)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    JAZZZ: Kondenzacni stopy vznikaji v zasade dvema zpusoby, jak ten obecne znamy, tj. rychlou expanzí horkých plynů, vystupujících z turbín ven do atmosféry a v nichž je velké množství mikroskopických kondenzačních jader, na kterých kondenzuje atmosférická vlhkost v prudce se ochlazujícím plynu.
    Je tady ovsem jeste jeden druh, ktery je umerny indukovanemu odporu a s palenim paliva nema nic spolecneho, zde při přechodu nad horní část křídla, kde panuje podtlak, vzduch expanduje a při tomto rozpínání se současně ochlazuje. Při dostatečné vlhkosti vzduchu dojde ke kondenzaci vodní páry a ta se objeví jako mlžný kouřový pruh za konci křídel.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DAVIDO: a tys nekdy videl kondenzacni stopu za letadlem, ktere nepalilo zadne palivo? ono takovych zatim moc nebylo, ale vzhledem k tomu, ze pise o kondenzacni stope, tak asi chape jak vznika.

    XCHAOS: to mi prijde jako stabilnejsi cesta, ale porad je na tom co vylepsovat. tenhle tvar se mi nezda moc efektivni. zacit by meli v malem :)
    Stingray inflatable aircraft, from Prospective Concepts (1995)
    http://www.youtube.com/watch?v=scKR8j5lzqw


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam