BURAN: jo, uvažoval :-) ale teplotní gradient by fakt nebyl nic moc, a náporové motory ho celkem potřebují. ale solárně-termální systémy obecně mívaj až 100% účinnost... problém je s tím gradientem ... musel by to být nějaký šílený systém s fresnelovými čočkami, prostě blbost.
ale o solárních motorech letadel se uvažovalo už ve 30tých let 20.století, a samozřejmě si to tehdy asi představovali solárně-termálně už tehdy, protože parní turbíny a stirlingovy motory se blíží někam k 33% účinnosti, zatímco tehdy dostupné fotočlánky měly tak 1% (typická hi-tech aplikace selenového článku dané éry: expozimetr k fotoaparátu :-))
ještě britské (!) vize přistání na Měsíci ze začátku 50tých let 20.století zahrnují na přistávacím modulu solárně-termální systém pro výrobu elektřiny (na bázi rtuti, tuším). celá slavná éra jaderných vizí 40. a 50. let 20.století prostě účinné solární panely pořádně neznala, objevují se až na prvních družicích koncem 50.let (v USA i v Rusku)