• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že za pět let by něco létajícího být mohlo, když po prvních pěti letech flamewar mám dvě různá solární kola (a došel jsem tak daleko, že jsem vyhecoval kamaráda k zahájení vývoje integrované řídící jednotky pro MPPT, rekuperaci i řízení motoru k solárnímu kolu). mj. můžu mít na to letadlo dočasně zapůjčených kompaktních lithiových baterií asi za 200 000 Kč (tzn. kapacita tak na hodinu letu), apod. - když nic jiného, tak není vůbec nereálné překonat rekord českého Phoenixe, který těch baterií myslím zatím nemá dost

    (nicméně, že jsem "mluvka", to klidně přiznám hned - samozřejmě mě baví spekulovat, kde jsou hranice možného, i kdybych měl letadlo, budu stejně spekulovat co dál... třeba o solárních kosmických lodích...)

    překonané parametry.. i kdybych postavil ultralight, který ve vzduchu ze slunce načerpá tak 30% elektřiny, ale na zemi během celého dne dobije baterky tolik, že to postačí na hodinový přelet - i tím bych se dostal do kategorie, ve které ve světě zatím létají odhadem maximálně desítky kusů letadel. takže zase: když máš aspoň něco a pak seženeš víc peněz nebo se na trhu objeví lepší panely nebo lepší baterie, tak je upgrade snažší, než když se začíná od nuly. ale zase vezmi si, když tam chci mít 3D tištěný díly, tak počkat rok se mi může zatraceně vyplatit.. na trhu budou tiskárny (např. fotolitografické), které budou někde úplně jinde...

    samozřejmě, že to publikování průběžných výsledků mi baví (i když zveřejňování pokroku solárního kola jsem dost zanedbával). letadlo by mohlo být mediálně atraktivní a samozřejmě když by se hi-tech vhodně zkloubil s tím, že by to vypadalo dost retro (dvouplošník, lankostroje, bambusy...)... tak by ta pozornost médií byla určitě součástí motivace.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže se zeptej, tak co já vím - za 5 let - ok, plati, uz jsem si to pridal do kalendare. A kdyz za tech pet let nic mit nebudes, shodneme se konecne na tom, ze jsi jen takovej mluvka? 8)))

    A kdyz za pet let neco co uveze cloveka, za jak dlouho ten solarni dron? Nebo budes zase hlasat tu teorii o tom, ze maly modely nemaji smysl, protoze velky letadlo se chova prilis jinak? Nebo jak to bylo?

    najmout si nějakého nadšence před důchodem, co ta letadla fakt stavěl - aha. Takze po vsech tech letech marchovani jak umis sam navrhovat solarni superletadla, nakonec pujdes ciste jen cestou "zaplatim nekoho, at to udela za me"? A navic patrne s parametrama, ktery jsou ve svete davno a daleko prekonany? No, to je trochu zklamani 8) Ale aspon neco...

    Kazdopadne, s ohledem na to, jak dlouho vyvoj letadla trva i kdyz neni solarni... pomalicku bys mel zacit. Doufam ze nas budes o postupu vyvoje prubezne informovat 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: solárního kola si tohle léto nejspíš užiju dosyta a asi už jsem s nima v zásadě skončil - s vyjímkou varianty, že bych kolem toho vybudoval "solární cestovku" (půjčovnu, pořádající výpravy většín skupin z průvodcem - otestováno, že na solárním tandemu může jako spolujezdec bezpečně jet 8-leté dítě...) nebo že začnu stavět solární nákladní kola (elektrická nákladní kola s nákladní skříní jsou dnes v Evropě velká věc, tak proč jim na střechu nepřidat ještě panel?)

    takže další krok bude pustit se do toho létání. chápu, že až postavím nějaký první solární dron, že budeš vykřikovat, že tam nevidíš těch 40 lidí, ale nějak se začít musí... v podstatě čekám, až zlevní tohle (nebo až mi jich někdo tak 100 koupí na hraní + hangár s letištěm k tomu)
    www.i4wifi.cz | Solární panel GWL/Sunny Flexible Mono 60 Wp (MPPT 18V)
    http://www.i4wifi.cz/...a-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Mono-60-Wp-flexibilni.html
    (účinnost pěkných 19%, oproti 14 14%, co mám teď, hmotnost srovnatelná...)
    celé je to i o tom, najmout si nějakého nadšence před důchodem, co ta letadla fakt stavěl. myslím, že dvě mega v kapse by /- jistily, že něco původního českého solárního, co uveze člověka, bych do vzduchu dostal. (takže se zeptej, tak co já vím - za 5 let?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, XChaosi, doporucuju ucebnici ceskeho jazyka pro zakladni skoly, nastudovat rozdil mezi prvnim a druhym stupnem pridavnych jmen. Dlouhodobe si vsimam, ze s tim mas problem, tohle to jen potvrzuje 8) (Hint: "realisticke" znamena neco vyrazne jineho nez "realistictejsi").

    "Testovani": LOL. No tak to jo. Tim se vsecno meni 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, teďka byste konečně mohli uznat, jak při zemi a realistické je moje stratosférické letadlo pro 40 :-) (předpokládm "kvantové letadlo" létá díky tomu, že se nachází v kvantové superpozici stavů "letí-neletí").

    nicméně, rád bych zdůraznil, že ty 3D tištěné součástky s vnitřní strukturou, které jsem použil jako součást argumentace, teď už _testuju_ (i když zatím s jednodušší strukturou - ale na programování tiskárny, aby dávala i složitější výplně, se chci podílet...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    BURAN: Vic detailu: https://www.behance.net/gallery/20804291/AWWAQG-Progress-Eagle-Quantum-Airplane . Myslim ze XChaos prave prohral soutez crackpotu:

    "· Self-sufficiency in Energy.
    · Hydrogen Fuel combustible, only 30% of all airplane’s energy.
    · Nano-Kinetic (Nanowires) system powered, Quantum solar dot cells (CQD) powered, Radio frequency & Electromagnetic atmosphere’s waves power-harvesting device system powered, Hybrid solar cells (in the airplane’s ceiling with hexagonal pattern inside a glass structure and like a part of the fuselage, that allows the passengers of the third deck have amazing views of the sky ) and finally Thermoelectric system powered."

    "What is “One Flight” cruise?
    A Travel around the world without scales, approximately 41,000 km and 38 hours in an airplane with all imaginable comforts, like in a Luxury cruise. 300 passengers that could enjoy of Luxury suites, individual beds, movie theater, casino, fancy restaurant, special spa, amazing views, and more... .
    Thanks to three special satellites in low orbit over the Earth and a global network of special radio antennas, the airplane would get the necessary energy to do a trip around the World with a start point in any of the most important cities of the World and return at this same point, after completing an amazing route, flying over many countries and enjoying of many different wonderful views (mountains, lakes, deserts, rivers, cities and more...).
    The satellites’ network, could transmit energy to the “Progress Eagle” in all time travel through laser beams (first, the satellite captures the Sun light and converts it into electric power, and after , into a powerful Laser beam). The airplane with its systems to harvest the “solar power” could use it for its engines.
    The radio antennas’ network, could provide the airplane with electric energy through radio & microwave “packet‘s beams” at high frequency (the radio/microwaves do not affect the passengers’ health, because the structure’s plane has a powerful shield and neither affects birds’ health because are not dangerous frequency ).
    "
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: "755 passengers", to je skutečně "astounding"...mých 100, brzy zredukovaných na klasických 40, byl proti tomu dost konzervativní odhad

    samozřejmě to mají hybridní - i já se nejdřív hádal o hybridním letadle, co mělo uvést sto lidí a pak přejde z turbovrtulového stoupání na solárně-elektrický vodorovný let. (akorát mi brzo došlo, že vést s sebou dva nezávislý pohonný systémy nemusí být ekonomický)

    no, je to hezký článek, prý "Today we have about 40% of the technology needed to build it" ... hmm, to mi něco připomíná :-) no, nebudu trollovat, že. Nápady designéra Oscara Vinalse mi nejvíc ze všeho připomínají Kerbal Space Program (vertikální start):
    Oscar Vinals | Tuvie
    http://www.tuvie.com/search/oscar+vinals
    BURAN
    BURAN --- ---
    sice na vodik, ale taky ma solarni kridla :)

    Triple Decker and Zero-Emissions Super Jumbo Plane: Flight of future?
    http://www.techworm.net/.../triple-decker-and-zero-emissions-super-jumbo-plane-flight-of-future.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    při výšce Slunce nad obzorem 11° dávají FV panely SI2 pořád ještě 6 kW
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile/6
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/widget-energy
    letí asi v 5000m, solární vyrábí 20 kW a mají skoro dobito, takže sviští asi 29-30 uzlů (53 až 55 km/h).

    nový design SI2 je při takovémhle vodorovném letu tedy asi o 20% rychlejší, než byl SI1. může to ale být i tím, že letí v 5000m, zatímco obvyklá cestovní letová hladina SI1 byla (AFAIK, co si tak pamatuju) kolem 3000m
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak jsou zase ve vzduchu a docela svištěj...
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse Waits For April 11. Want Some Si2 Cartoons? | CleanTechnica
    http://cleantechnica.com/2015/04/09/solar-impulse-waits-april-11-want-si2-cartoons/



    dobře... vím, že se jetstreamem v zádech se to nepočítá :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: není potřeba sound systém, stačí blue-ray disky s Jackie Chanem:
    How Blu-ray Discs Can Improve Solar Panels
    http://www.livescience.com/48907-blu-ray-discs-solar-cells.html
    They found that this pattern boosted light absorption significantly — by 21.8 percent over the entire solar spectrum, more so than either a random pattern or no pattern.

    podstatné je, že přeměny jednotlivých forem energií mezi sebou se celé 20-té století pohybovaly mezi 20 a 40%, ať už šlo o motor ve tvém autě, turbínu v Temelíně nebo o solární panely na poli. zbytek skončil jako odpadní teplo. dokázat využít těch 70%, co slibují nanoantény, by byl obrovský průlom. u FV panelů by proti těm,které používá např. SI2, šlo fakticky o ztrojnásobení. (tím pádem může solární letadlo výrazně zmenšit nebo zrychlit)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no aby sound-system nezral tolik, ze nezbude na vlastni pohon... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jako asi to není úplnej hoax, tohle je středněproudej web, neprovozovaný žádnými iluminátoboty:
    Playing pop and rock music boosts performance of solar cells -- ScienceDaily
    http://www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131106073901.htm
    ... ale háček asi bude music cause vibrations that enhanced energy generation in solar cells containing a cluster of 'nanorods', leading to a 40 per cent increase in efficiency of the solar cells - tedy, tak či onak se to týká nějaké speciální nanostruktury panelů. (další podobný trik bylo okopírovat na ten povrch nanostrukturu z běžného DVD disku - prostě potřebuješ tam nějaký druh nepravidelností)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, prostě kombinovaný solární soundsystém a solární letadlo: chápej, tady se pracuje na designu budoucnosti. (stejně, když baťůžkáři doletěj do těch tropů,tak tam jdou na nějakou party, většinou... nemluvě o travelerech po Evropě)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DANYSEK: :D rikal jsem si jestli by treba vibrace kridel nemohly pomoct, ale to by zas rusilo proudeni po jejich povrchu.
    mohlo by to byt ale zajimave treba na tovarnich strechach jako jakysi tlumic vyuzivajici spravne odvadene "odpadni vibrace" z provozu..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JAZZZ: ..solarni letadlo s kapelou na palube, to zni jako plan :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je hodne dobre :)

    trochu mi to pripomnelo tenhle clanek:
    Solar panels perform better when listening to music
    http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_6-11-2013-11-35-3
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nano-antenna Arrays May Yield Ultra-Efficient Solar Devices - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/...nanotechnology/nanoantenna-arrays-may-yield-ultraefficient-solar-devices
    The theory is straightforward: If you could build nano-antenna arrays so that the core electrodes were no more than 1 or 2 nanometers apart, they would serve to both absorb and rectify solar energy—thus the name “rectennas.” These rectennas should be able to collect as much as 70 percent of the sun’s electromagnetic radiation and simultaneously convert that light into direct current electrical power.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavé: The landing was challenging and delayed not only because of strong winds but also because of the intense traffic of Chongqing International Airport

    nakolik by se solární letadla mohla mísit s běžným provozem, to je zajímavá otázka... (já sázel na to, že díky menší hlučnosti by mohla mířit na menší regionální letiště...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam