• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JAZZZ: ..solarni letadlo s kapelou na palube, to zni jako plan :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je hodne dobre :)

    trochu mi to pripomnelo tenhle clanek:
    Solar panels perform better when listening to music
    http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_6-11-2013-11-35-3
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nano-antenna Arrays May Yield Ultra-Efficient Solar Devices - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/...nanotechnology/nanoantenna-arrays-may-yield-ultraefficient-solar-devices
    The theory is straightforward: If you could build nano-antenna arrays so that the core electrodes were no more than 1 or 2 nanometers apart, they would serve to both absorb and rectify solar energy—thus the name “rectennas.” These rectennas should be able to collect as much as 70 percent of the sun’s electromagnetic radiation and simultaneously convert that light into direct current electrical power.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavé: The landing was challenging and delayed not only because of strong winds but also because of the intense traffic of Chongqing International Airport

    nakolik by se solární letadla mohla mísit s běžným provozem, to je zajímavá otázka... (já sázel na to, že díky menší hlučnosti by mohla mířit na menší regionální letiště...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dnešní graf spotřeby a výroby elektřiny na palubě Solar Impulse 2 (čísla vpravo ukazují pouze momentální spotřebu na zemi po přistání, samotného průběhu grafu se IMHO nijak netýkají)


    pokud se to srovná s grafem letové hladiny (ten bych musel nalinkovat jako screenshot - je to nějaký javascript, ne obrázek), tak je dobře vidět, že SI2 letěl během dobíjení baterií vodorovně, ale když se baterie plně dobily, tak začal dál stoupat až do výšky 8500m: solární letadlo s bez celonoční výdrže by asi mělo dvě strategie: buď dále nestoupat, ale letět rychleji, a nebo (pokud by mělo přetalkovou kabinu) dál stoupat a akumulovat energii ze solárních panelů do gravitačního potenciálu.

    během období viditelného poklesu dobíjení baterií v čase lze v čase 9:46 až 10:56 (nevím jaké časové pásmo, start byl před půlnocí), tedy během 1 hodiny, pozorovat stoupání z ~25000 stop do ~29500 stop, tedy o 4500 stop, tedy o 1500m. Tedy ve výšce mezi 7500 a 8000m SI2 dokázal (místo akumulace přebytečné energie) stoupat o 1500m za 4200 sekund (tedy o něco rychleji, než 0.3m/sec). závratná stoupavost to není, ale z grafu vyplývá, že je velmi podobné, jako počáteční stoupání po startu na baterie (asi 3000 stop za hodinu) (navíc v druhé půlce toho "solárního stoupání" SI2 stoupal ještě strměji, než ráno... možná tam byla současně i termika? samozřejmě ze dvou grafů nejde vyčíst všechno...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak zase letíme - už jsou na půl cesty dnešního přeletu (přes 1300 km, z Barmy do Číny)
    Solar Impulse RTW - 5th Leg from Mandalay to Chongqing
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ve formulaci? :-) asi bude někde mezi, no. (nevidím důvod k takovému slovíčkaření)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: a k tomu rozpeti - jiste vis, ze jeden z tech Boeingu ma vetsi rozpeti nez ten druhy Boeing. Takze kdyz jeden zdroj uvadi "rozpeti vetsi nez 737" a druhy zdroj uvadi "rozpeti srovnatelne s 767", kde ze je ta neshoda? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A bigger, better electric plane is under development
    http://www.gizmag.com/elektro-e6-electric-passenger-plane/27967/
    The key calculation is that 10 percent of the E6's power needs must be met by on-board solar power
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: vydrží to celou noc ve výšce 30 km.. tam je hustota vzduchu oproti 21 km ještě výrazně nižší... resp. i kdyby během noci plachtil dolů, tak stejně musí během dne opět do těch 30 km vystoupat.

    to je naprosto odlišný úkol proti přeletům za denního světla. ale samozřejmě uvidíme, co přijde dál....
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: proc se to, ze to neuveze 40 lidi, nepocita jako rozdil? me to prijde jako rozdil zasadni :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: the final V-shaped design of Facebook’s internet drone will have a mass less than a small car but wingspan larger than a Boing 737

    Facebook's Internet Drones, and Everything Else You Missed Yesterday
    http://gizmodo.com/facebooks-internet-laser-drones-and-everything-you-mis-1693929396

    ovšem Techcrunch tvrdí: Codenamed Aquila, the drone has a wingspan comparable to a Boeing 767 yet uses lightweight materials that allow it to weigh less than a car. takže se nemůžou shodnout jako _který_ Boeing to bude mít rozpětí :-)
    Facebook’s Aquila Drone Will Beam Down Internet Access With Lasers | TechCrunch
    http://techcrunch.com/2015/03/26/facebooks-aquila-drone-will-beam-down-internet-access-with-lasers/

    Každopádně tvar je to zajímavý, zase něco nového:


    Letová hladina je taky zajímavá - až 90000 stop, tzn. těch 30 km. Tzn. bude to muset mít dost baterií, aby to v takové výšce vydrželo přes noc... takže máme tu 2 rozdíly proti "chaosoplánu" (kromě toho, že neuvezou na palubě 40 baťůžkářů co letí meditovat do Indie či Barmy): 1) vydrží celou noc (3 měsíce v kuse) 2) bude létat o 10 km výše.
    BURAN
    BURAN --- ---
    Massive Internet Drones of Facebook Could Bring Internet To 5 Billion People
    http://fossbytes.com/massive-internet-drones-of-facebook-could-bring-internet-to-5-billion-people/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    proč některý lidi nepostujou rovnou sem...
    [ BURAN @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    horní plocha křídla solární panel, spodní plocha ohebná baterka :-) případně paraglide, rovnou "sešitý" ze segmentů ohebného panelu na horní ploše, a ohebných baterií na okrajích (aby se snížilo těžiště...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse 2 nad Barmou

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    některé věci, o kterých jsem před časem psal v souvislosti se solárním letadly, se dějí už teď (mobilní hangár)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 will remain in its mobile hangar until #RTW #Flight5 to #Chongqing #China! http://t.co/ZlRPva8het"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/578933409902284800
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    super! teď už jen aby to ty baťůžkáře dokázalo převážet i na palubě :-)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@passionpit different types of sleepyheads under the wings of #SolarImpulse inbetween two flights #India #RTW http://t.co/5PNwhewhRR"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/578271712858501120
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Shirodhara. Něco mezi soft-waterboardingem a relaxační technikou. Je vidět, že solárnímu létání se věnují lidé, co se vyznají :-)
    Watch SOLAR IMPULSE's Vine ".@andreborschberg testing the Shirodhara in the #Ahmedabad tent! Do you know what it does?"
    https://vine.co/v/O9DIETFLqJB
    Shirodhara - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Shirodhara
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak rekordní let to byl i podle BBC, takže tentokrát jsem v paměti nějak zatápal správně (neověřoval jsem ti to tvrzení, když ho napsal)
    Solar Impulse 2 flights sets new record - CBBC Newsround
    http://www.bbc.co.uk/newsround/31837754
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    V tomhle souhlas s xChaosem. Každá nová technologie má nevýhody. Ale mnoho z nich zmizí při masovější výrobě / doladění detailů.Je zcela jasné, že kdyby letadla lítala na elektřinu a většinou ze slunce (vzlet počítám, že by vždy nešel), tak by to bylo o dosti více eko.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam