• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    při výšce Slunce nad obzorem 11° dávají FV panely SI2 pořád ještě 6 kW
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile/6
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/widget-energy
    letí asi v 5000m, solární vyrábí 20 kW a mají skoro dobito, takže sviští asi 29-30 uzlů (53 až 55 km/h).

    nový design SI2 je při takovémhle vodorovném letu tedy asi o 20% rychlejší, než byl SI1. může to ale být i tím, že letí v 5000m, zatímco obvyklá cestovní letová hladina SI1 byla (AFAIK, co si tak pamatuju) kolem 3000m
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak jsou zase ve vzduchu a docela svištěj...
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse Waits For April 11. Want Some Si2 Cartoons? | CleanTechnica
    http://cleantechnica.com/2015/04/09/solar-impulse-waits-april-11-want-si2-cartoons/



    dobře... vím, že se jetstreamem v zádech se to nepočítá :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: není potřeba sound systém, stačí blue-ray disky s Jackie Chanem:
    How Blu-ray Discs Can Improve Solar Panels
    http://www.livescience.com/48907-blu-ray-discs-solar-cells.html
    They found that this pattern boosted light absorption significantly — by 21.8 percent over the entire solar spectrum, more so than either a random pattern or no pattern.

    podstatné je, že přeměny jednotlivých forem energií mezi sebou se celé 20-té století pohybovaly mezi 20 a 40%, ať už šlo o motor ve tvém autě, turbínu v Temelíně nebo o solární panely na poli. zbytek skončil jako odpadní teplo. dokázat využít těch 70%, co slibují nanoantény, by byl obrovský průlom. u FV panelů by proti těm,které používá např. SI2, šlo fakticky o ztrojnásobení. (tím pádem může solární letadlo výrazně zmenšit nebo zrychlit)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no aby sound-system nezral tolik, ze nezbude na vlastni pohon... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jako asi to není úplnej hoax, tohle je středněproudej web, neprovozovaný žádnými iluminátoboty:
    Playing pop and rock music boosts performance of solar cells -- ScienceDaily
    http://www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131106073901.htm
    ... ale háček asi bude music cause vibrations that enhanced energy generation in solar cells containing a cluster of 'nanorods', leading to a 40 per cent increase in efficiency of the solar cells - tedy, tak či onak se to týká nějaké speciální nanostruktury panelů. (další podobný trik bylo okopírovat na ten povrch nanostrukturu z běžného DVD disku - prostě potřebuješ tam nějaký druh nepravidelností)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, prostě kombinovaný solární soundsystém a solární letadlo: chápej, tady se pracuje na designu budoucnosti. (stejně, když baťůžkáři doletěj do těch tropů,tak tam jdou na nějakou party, většinou... nemluvě o travelerech po Evropě)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DANYSEK: :D rikal jsem si jestli by treba vibrace kridel nemohly pomoct, ale to by zas rusilo proudeni po jejich povrchu.
    mohlo by to byt ale zajimave treba na tovarnich strechach jako jakysi tlumic vyuzivajici spravne odvadene "odpadni vibrace" z provozu..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JAZZZ: ..solarni letadlo s kapelou na palube, to zni jako plan :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je hodne dobre :)

    trochu mi to pripomnelo tenhle clanek:
    Solar panels perform better when listening to music
    http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_6-11-2013-11-35-3
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nano-antenna Arrays May Yield Ultra-Efficient Solar Devices - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/...nanotechnology/nanoantenna-arrays-may-yield-ultraefficient-solar-devices
    The theory is straightforward: If you could build nano-antenna arrays so that the core electrodes were no more than 1 or 2 nanometers apart, they would serve to both absorb and rectify solar energy—thus the name “rectennas.” These rectennas should be able to collect as much as 70 percent of the sun’s electromagnetic radiation and simultaneously convert that light into direct current electrical power.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavé: The landing was challenging and delayed not only because of strong winds but also because of the intense traffic of Chongqing International Airport

    nakolik by se solární letadla mohla mísit s běžným provozem, to je zajímavá otázka... (já sázel na to, že díky menší hlučnosti by mohla mířit na menší regionální letiště...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dnešní graf spotřeby a výroby elektřiny na palubě Solar Impulse 2 (čísla vpravo ukazují pouze momentální spotřebu na zemi po přistání, samotného průběhu grafu se IMHO nijak netýkají)


    pokud se to srovná s grafem letové hladiny (ten bych musel nalinkovat jako screenshot - je to nějaký javascript, ne obrázek), tak je dobře vidět, že SI2 letěl během dobíjení baterií vodorovně, ale když se baterie plně dobily, tak začal dál stoupat až do výšky 8500m: solární letadlo s bez celonoční výdrže by asi mělo dvě strategie: buď dále nestoupat, ale letět rychleji, a nebo (pokud by mělo přetalkovou kabinu) dál stoupat a akumulovat energii ze solárních panelů do gravitačního potenciálu.

    během období viditelného poklesu dobíjení baterií v čase lze v čase 9:46 až 10:56 (nevím jaké časové pásmo, start byl před půlnocí), tedy během 1 hodiny, pozorovat stoupání z ~25000 stop do ~29500 stop, tedy o 4500 stop, tedy o 1500m. Tedy ve výšce mezi 7500 a 8000m SI2 dokázal (místo akumulace přebytečné energie) stoupat o 1500m za 4200 sekund (tedy o něco rychleji, než 0.3m/sec). závratná stoupavost to není, ale z grafu vyplývá, že je velmi podobné, jako počáteční stoupání po startu na baterie (asi 3000 stop za hodinu) (navíc v druhé půlce toho "solárního stoupání" SI2 stoupal ještě strměji, než ráno... možná tam byla současně i termika? samozřejmě ze dvou grafů nejde vyčíst všechno...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak zase letíme - už jsou na půl cesty dnešního přeletu (přes 1300 km, z Barmy do Číny)
    Solar Impulse RTW - 5th Leg from Mandalay to Chongqing
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ve formulaci? :-) asi bude někde mezi, no. (nevidím důvod k takovému slovíčkaření)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: a k tomu rozpeti - jiste vis, ze jeden z tech Boeingu ma vetsi rozpeti nez ten druhy Boeing. Takze kdyz jeden zdroj uvadi "rozpeti vetsi nez 737" a druhy zdroj uvadi "rozpeti srovnatelne s 767", kde ze je ta neshoda? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A bigger, better electric plane is under development
    http://www.gizmag.com/elektro-e6-electric-passenger-plane/27967/
    The key calculation is that 10 percent of the E6's power needs must be met by on-board solar power
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: vydrží to celou noc ve výšce 30 km.. tam je hustota vzduchu oproti 21 km ještě výrazně nižší... resp. i kdyby během noci plachtil dolů, tak stejně musí během dne opět do těch 30 km vystoupat.

    to je naprosto odlišný úkol proti přeletům za denního světla. ale samozřejmě uvidíme, co přijde dál....
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: proc se to, ze to neuveze 40 lidi, nepocita jako rozdil? me to prijde jako rozdil zasadni :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam