• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný - LOL. Schvalne za jak dlouho prijdes na to, co je na tehle "uvaze" spatne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    komentář k následujícím: SI2 váží přes 2 tuny, z toho zhruba třetinu tvoří akumulátory (na snímku to vypadá, jako by šlo o hmotnost akmulátorů v jedné motorové gondole). Podle dostupných statistik, během ranního stoupání z 0 do 5000m se spotřebuje něco mezi 1/3 a 1/2 kapacity (většinou ještě za tmy - režimu letu pak spočívá ve vodorovném letu, dokud se baterie nedobíjí, teprve pak se stoupá dál, už jen na slunce, ne na baterie). Nějaká rezerva je určitě nutná z bezpečnostních důvodů, min. část je ale určitě motivována snahou před klíčovými lety šetřit kapacitu akumulátorů a nevybíjet je úplně. Každopádně se z toho dá vyčíst, jaké by mohly být letové profily reálných solárních dopravních letadel (při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný, bez požadavku celonoční výdrže...)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@bertrandpiccard was born in a dynasty of explorers who conquered the heights and depths of our planet! http://t.co/hVdcwbZq0i"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/594734365902381056
    :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 is a single-seater #airplane, as the Wright Brothers & Lindberg's planes! #avgeek http://t.co/ijEA6vS1vn"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/594012174407831552
    #Si2 is a single-seater #airplane, as the Wright Brothers & Lindberg's planes!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kdo jste na twitteru, tak: https://twitter.com/solarimpulse
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "The #Pacific crossing on #solar power only is approaching! #futureisclean http://t.co/kZc17xbLWl http://t.co/GUMpzOJw6A"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/593242168267034624
    The #Pacific crossing on #solar power only is approaching! #futureisclean


    hezké jaro všem. (<spam>a kdo by chtěl před létem objednat něco nedotovaného sluníčkového na chalupu, dodávku, apod., tak má poslední cca 2 týdny na to napsat do pošty...</spam>)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, v tomhle klubu. (určité mezery z doby před třeba 7 lety jsem myslím dohnal před založením tohohle klubu). připouštím omyly typu zaměňování tlaku a hustoty vzduchu ve velké výšce (s tím, že ve vzorečcích pro odpor vzduchu figuruje většinou hustota), ale křivky poklesu obojího jsou zakřivené dost podobně.

    no, hezký první máj
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: jakou jsem v tomhle klubu zase projevil "základní neznalost" z Fyziky?
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: toje marny stebou, asi ti chybi sebereflexe a zdravej nadhled nad vec ja samozdrejme nemluvim o tom obcas neco srovnavat. Ty tady ale brecis a snazis se mermomoci obhajit kdyz te nekdo opravi za nejakou zakladni neznalost z fyziky. Neco tu placnes za napad aniz bys ho nejak analyzoval a pakse divis kdyz nato nekdo reaguje strizlivou kritikou. A kdyz se nekde objevi neco cose s prihmourenejsma ocima podoba necemu co jsi zminil tak kricis vidite mel jsem pravdu....a je to trochu unavujici cist to v kazdym 3tim tvym prispevku...toje vsechno co jsem tim chtel rict..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: pokud se o něco zajímám třeba pět let, tak mě samozřejmě baví srovnávat věci, co se teď nově objevujou, s tím, o čem jsem přemýšlel sám. tohle je technická debata, subjektivní věci typu kdo je jak "ublíženej" bych tu fakt neřešil.
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: ty se asi cejtis hodne ublizenej ze to musis porad srovnavat se sebou a stema hadkama co jsi tu mel, imho skoda tim akorat trochu devalvujes tohle auditko :/

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice ne solární, ale přeci jen: bezpilotní stroje s výdrží 7 dnů. ne nepodobné některým mým solárním "chaosoplánům" z doby před 5 lety :-) (2-3 trupy, hodně velké rozpětí, apod.)
    http://www.nasa.gov/...a-announces-winners-of-challenge-to-design-hurricane-tracking-uncrewed-aerial
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    abychom byli spravedliví i ke stratosférickým balónům (a tedy i vzducholodím)... výdrž 32 dnů je slušná
    http://www.nasa.gov/feature/nasa-concludes-most-rigorous-super-pressure-balloon-flight-to-date
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: asi ne moc vysoko :-) někde na louce nějaký zkušební testy podle mě projdou, když to bude fungovat, začnu řešit registraci jako bezpilotní letadlo (jestli to bude vůbec stát za to). (nemám v tomhle směru jasný plán: taky těžko říct, která z potřebných technologií udělá průlom, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    New kind of 'tandem' solar cell: Two types of photovoltaic material combined to make a cell that harnesses more sunlight -- ScienceDaily
    http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150324120824.htm
    they say this technology could ultimately achieve a power efficiency of more than 35 percent.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Velká neznámá je, jestli se podaří stabilizovat ultralevný perovskit: The researchers believe that perovskite-silicon cells will convert over 30 percent of the energy in sunlight into electricity.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW elektrický paraglide se v ČR se testuje už 5 let, není to nic nového pod sluncem:
    Elekto-motorový paragliding s ST-ELECTRO SKYJAM :: MOTOR - PARAGLIDING .cz
    http://www.motor-paragliding.cz/news/elekto-motorovy-paragliding/
    fakticky se čeká na větší rozšíření baterií např. typu Lithium-Síra, pak se určitě rozšíří masověji

    solárně-elektrický paraglide je (vzhledem k ploše padáků) naprosto logická další aplikace pro solární textilie:
    Solar sails set course for a new journey into renewable energy | Business | The Guardian
    http://www.theguardian.com/.../mar/22/solar-sails-set-course-for-a-new-journey-into-renewable-energy

    v podstatě je to tak, že do pěti let by se některá z možností nebo jejich kombinací mohla dostat do fáze, že bude reálné dělat solární ultralighty (tzn. výkon jaký má Sunseeker Duo v tak či onak ultralight balení). to, že se snažím něco poskládat s dnešními panely a čekám až zlevní, je jedna možnost, další možnost je průlom v solárních textilích či bateriích.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: 4m2 kridlo to je docela velky letadylko uz (kolik to je rozpeti? 10m? 15m?). s necim takovym se da litat bez nejakyho osvedceni?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ano, uvažuju si udělat pilotní průkaz, minimálně už nějaký čas uvažuju udělat si školení paraglide (je to nejlevnější a trvá to asi tak týden). silně jsem zvažoval, že bych pak šel cestou elektrického paraglide + snažil se do padáku všít flexibilní panely nebo ho ušít z FV aktivní tkaniny (až bude k dispozici).

    pokusy s fixním letadlem by byly nejdřív bezpilotní, v měřítku dejme tomu 1:10 (tzn. 4m2 křídlo, místo 40, 600W motor místo 6 kW, apod.).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To je argument nebo pokus o vtip? Jestli se mam obtezovat s vyvracenim nebo ne 8)
    BURAN
    BURAN --- ---
    Hele, Xchaos, a udelas si pilotni prukaz, nebo testovani svych vizi nechas na nejakem jinem nestastnikovi? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam