• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty baterky jsou v gondolách, FYI - v kabině místo nezabírají. do kabiny by asi šlo nacpat dva lidi, pro čtyři by už musela být jiná. no a? myslíš, že by to tak zásadně zvedlo hmotnost?

    "superbaterie" by mohly být lithium-síra, ty už existují, i když jen jako prototyp. mají dvojnásobnou energetickou hustotu. SI2 přestavěný na tyto baterie by měl cca stejnou kapacitu baterií, ale uvezl by ty 3 cestující. (pořád by ale měl celonoční výdrž, kterou pro praktické použití nepoužije)

    i letadlo, které by čerpalo třeba jen polovinu potřebné energie za letu, by pořád mělo dvojnásobý dolet, proti letadlu jen na baterie. a nebo ne dvojnásobný dolet, ale o cca 40% vyšší rychlost... prostě na to, že jsou to začátky, to není úplně špatné. odolnost velmi lehkého a pomalého letadla proti špatnému počasí je samozřejmě u současného SI2 problém, ale proti tomu zase stojí fakt, že nad těch 5000 m máš po většinu roku předvídatelné počasí a podmínky (ano, existují i výškové mraky... ale bouře sahající až do 12 km může být problém i pro stávající dopravní letadla...)

    ani dnešní letadla nemůžou lítat za všechno podmínek: solární letadla budou mít námatkou lepší odolnost vůči sopečnému prachu, a budou minimálně zneužitelná k teroristickému útoku v případě únosu (žádné palivo) - a celkově, bezpečnost v případě havárie je díky absenci paliva něco, co rozhodně vyvažuje jiné nevýhody (drastické požáry dopravních letadel po haváriích si jistě viděl mnohokrát, při cestování letadel se většinou lidem daří na to nemyslet...).

    rizika elektrického a solárně-elektrického létání existují, ale jsou prostě jinde, než u letadel s desítkama tun kerosenu na palubě. (myslím po nějakém čase v budoucnosti přijde doba, kdy lidem přijde absurdní, že se lidé báli létat vodíkovými vzducholoděmi, a poté nebáli létat proudovými letadly - ona bezpečnost vzducholodi vybavené GPS a elektronickým monitoringem leaků gasbagů, apod. by nebyla špatná, to co zabilo vzducholodě byla prostě kratší doba letu a tím i větší počet přepravených cestujících... i kdyby si lidi ukecal, aby cestovali 9x pomalejší vzducholodí, muselo by jich na palubě být třeba 4500 místo těch 500, které vozí tryskáče..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokusný test plně elektrického VTOL letadla... bzučí to hrozně, ale jinak rozhodně inspirující:
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sigh. Tak jo. Takze, coze jsi to puvodne napsal?
    při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný. A k tomu vime, ze SI2 ma 633kg baterii. Takze tvoje teze je, ze kdyz v SI2 nechas 300kg baterii, usetris 333kg a budes v nem vozit tri pasazery.
    Rekneme, ze pasazer vazi 80kg a ze si veze 20kg zavazadel. Coz oboje je _extremne_ optimtimisticke, az nerealisticke, ale budiz. To znamena, ze na veskerou konstrukci kabiny pro pasazery a na veskery zarizeni, ktery pasazeri podtrebujou ti zbylo 33kg. Coz je prvni trapnej fail.
    Ale druhej, mnohem horsi fail je objem. Kolik mista usetris, kdyz vyhodis tech trista kilo baterek? Maximalne pul metru krychlovyho? Ctvrt metru krychlovyho? Mozna min? A kolik mista potrebuje normalni clovek, aby zvladl dvanactihodinou cestu jako pasazer a nezblaznil se z toho a dokonce aby byl ochotnej za to platit? Cetl jsi o tom, jak straslive psychicky narocny je to pro pilota SI2? Abys mohl vozit tri pasazery, potrebuje ne "nepatrně větší" kabinu, ale _mnohem_ _vetsi_ kabinu. Ktera bude jednak mnohem tezsi, ale zaroven letadlo zatizi i aerodyniamcky. Tvoje predstava, ze proste vyhodis trista kilo baterek a misto nich tam proste jen tak nacpes trista kilo lidi je dost hloupa.
    A samozrejme, dalsi problem jsou rezervy. SI2 detailne nesleduju, ale schvalne, kolikrat zrusili let kvuli spatnymu pocasi? Protoze nesviti slunicko, protoze fouka moc silnej vitr, protoze prsi? Kolik prostredku venujou planovani s ohledem na pocasi? To letadlo ma zjevne zcela minimalni rezervy v doletu i v odolnosti. Zjevne je certifikovany jako experimentalni a funguje v uplne jinym rezimu, nez normalni civilni letadla. Samozrejme, machri tvyho kalibru nejaky detaily jako "certifikacni predpisy" povazujou za zbytecnost, slouzici jen k tomu aby branila establishement pred vizionarskejma geniama, ale snad i ty bys mohl pochopit, ze "reálné solární dopravní letadlo", ktery lita jen zlomek dni v roce, kdyz je zrovna super hezky pocasi, je z ekonomickyho hlediska naprosta pitomost.

    Takze, jestli se da z SI neco vycist, tak to, ze solarni dopravni letadla proste pro realne pouziti proste nefungujou. Nebo aspon fungovat nebudou, dokud se (a) nenaucime premenit lidi na hustou pastu, kterou proste do toho letadla nacpeme pod tlakem a (b) na vetsine zeme nezmizi mraky a neprestane foukat vitr.

    Samozrejme, pricetne reseni jak pohanet letadla slunickem jsou pozemni solarni elektrarny, ktery tu energii pekne naakumulujou, at uz do nejakejch superbaterii, vodiku nebo neceho podobnyho a tak naakumulovana energie se proste naleje do normalniho letadla. Ale chapu ze po tech skoro ctyrech letech ti tvoje ego nedovoli fantasmagorii o solarnich letadlech opustit 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: některé dvouplošníky pitomost jsou, jiné ne... min. ze zhruba stejného materiálu postavíš křídlo s větším rozpětím a tedy i plochou... dobře, čelní odpor bude větší, ale tak prostě místo cca 2x tolik sluneční energie využiješ jen cca 1.6x tolik ... a co? pořád je to víc, než nic... tyhle debaty nemá cenu cenu znovu rozjíždět. spíš nedělej tajnosti a vysvětli, co je podle tebe na teorii o čtymístném SI2 s menší výdrží špatně.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Porad vedle. A btw, uz jsem skoro myslel, zes pochopil ze ty tvoje dvouplosniky jsou pitomost. A porad je vytahujes? No tak nic, no 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ...že by ta zátěž nebyla rovnoměrně rozložená do 4 míst na křídle, ale byla by v jediném bodě... ano, jistě. proto jsem taky kreslil ty různé dvouplošníky, že :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Porad mimo. A nejde o srovnani s tvejma "vizema", to bych musel nejdriv zkontrolovat, jestli to co o nem pises je pravda nebo zase jen tvoje lha-, ehm, "nezavazne povidani" a na to nemam naladu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: u tebe "úplně špatně" může znamenat ledacos. jde o to, že já jsem u svých odhadů předpokládal, že letadlo, jehož 1/3 hmotnosti tvoří Li baterie, by mohlo dostoupat jen na baterie až do 7000m (byl to velmi hrubý odhad). SI2, startující v noci za tmy, dostupá na polovinu kapacity (tedy 1/6 hmotnosti) do cca 5000m, takže můj odhad nebyl zcela mimo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sama voda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (možná ještě může jít o to, že dnešní kapacita baterií odpovídá pracovnímu napětí motorů v každé gondole, ale to se mi nezdá, určitě je tam hodně článků i paralelně...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ne. Ta "uvaha" je uplne spatne ze zcela jinyho duvodu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jistě, kdyby vezl 600 kg baterií a 400 místo 100 kg cestujících a vážil 2500 místo 2200 kg, tak je tahle úvaha špatně. teď s sebou ale veze 300 kg baterií, které během stoupání vůbec nevybije, takže vymontovat tyto baterie a nahradit je cestujícími nevidím jako problém. (Ano, kabina je malá, ale je v ní prostor na sklopení sedadla, a kdyby byla nepatrně větší, nemusela by být výrazně těžší)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný - LOL. Schvalne za jak dlouho prijdes na to, co je na tehle "uvaze" spatne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    komentář k následujícím: SI2 váží přes 2 tuny, z toho zhruba třetinu tvoří akumulátory (na snímku to vypadá, jako by šlo o hmotnost akmulátorů v jedné motorové gondole). Podle dostupných statistik, během ranního stoupání z 0 do 5000m se spotřebuje něco mezi 1/3 a 1/2 kapacity (většinou ještě za tmy - režimu letu pak spočívá ve vodorovném letu, dokud se baterie nedobíjí, teprve pak se stoupá dál, už jen na slunce, ne na baterie). Nějaká rezerva je určitě nutná z bezpečnostních důvodů, min. část je ale určitě motivována snahou před klíčovými lety šetřit kapacitu akumulátorů a nevybíjet je úplně. Každopádně se z toho dá vyčíst, jaké by mohly být letové profily reálných solárních dopravních letadel (při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný, bez požadavku celonoční výdrže...)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@bertrandpiccard was born in a dynasty of explorers who conquered the heights and depths of our planet! http://t.co/hVdcwbZq0i"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/594734365902381056
    :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 is a single-seater #airplane, as the Wright Brothers & Lindberg's planes! #avgeek http://t.co/ijEA6vS1vn"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/594012174407831552
    #Si2 is a single-seater #airplane, as the Wright Brothers & Lindberg's planes!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kdo jste na twitteru, tak: https://twitter.com/solarimpulse
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "The #Pacific crossing on #solar power only is approaching! #futureisclean http://t.co/kZc17xbLWl http://t.co/GUMpzOJw6A"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/593242168267034624
    The #Pacific crossing on #solar power only is approaching! #futureisclean


    hezké jaro všem. (<spam>a kdo by chtěl před létem objednat něco nedotovaného sluníčkového na chalupu, dodávku, apod., tak má poslední cca 2 týdny na to napsat do pošty...</spam>)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, v tomhle klubu. (určité mezery z doby před třeba 7 lety jsem myslím dohnal před založením tohohle klubu). připouštím omyly typu zaměňování tlaku a hustoty vzduchu ve velké výšce (s tím, že ve vzorečcích pro odpor vzduchu figuruje většinou hustota), ale křivky poklesu obojího jsou zakřivené dost podobně.

    no, hezký první máj
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: jakou jsem v tomhle klubu zase projevil "základní neznalost" z Fyziky?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam