• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Koukám, že už je zase xchaosplán ekonomicky schopnej island hopper. Tak já si dovolím další vizi:
    Za těch $150M postavím
    za 50M továrnu na vodík na jednom z těch ostrovů
    za 50M přílivovou/větrnou/sluneční elektrárnu tamtéž
    za 50M pět desetimístnejch vodíkovejch hydroplánů
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ok, s těmi dražšími je to 400Wh ekvivalent baterie k 100Wp panelu (když beru nižší hustotu baterie). Takže let minimálně 4 hodiny za plného slunce, aby se to alespoň vyrovnalo. A to nemluvím o tom, že ty panely musí mít k sobě i tu křídlovou konstrukci, která má další kilogramy. Přitom baterie nepotřebuje další infrastrukturu, protože i tvé solární letadlo potřebuje alespoň nějaké baterie

    já nemám nic proti solárním letadlům až ty panely budou mít skutečně lepší vlastnosti než baterie (pokud k tomu někdy vůbec dojde), ale dnes nejsou ani poblíž
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 300kg by vazili jen ti extra pasazeri, navic povetsinou bez zavazadel. Vaha vetsi kabiny je jeste navic. Nauc se pocitat. A zbyly problemy budes teda tise ignorovat?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v současné kabině by zřejmě bylo místo pro 2 lidi - jeste jednou a pomalu: to ze je tam misto, kam by se nacpali dva lidi neznamena, ze tam je misto pro regulerni, platici cestujici na vyhlidkovym letu.

    ale zareagoval tím, že je to srovnatelné s vyhlídkovými balóny - coz je pitomy argument. (a) na vyhlidkovejch balonech nejsou zavisli lidi, co cestujou na dovolenou na svuj ostrov. (b) vyhlidkovej balon nestoji desitky nebo stovky milionu dolaru, takze nevadi, ze 3/4 roku lezi ve skladu a ceka na hezky pocasi.

    a také by se neoperovalo z běžných mezinárodních letišť, za plného provozu... to se děje víceméně z reklamních důvodů, podle mě - pitomost. Superkrethky letadlo s rozpetim jako ma 747 _potrebuje_ velky letiste s velkym zazemim. Prestan si vymejslet pitomosti o "reklamnich duvodech".

    s tím jestli by to šlo nebo nešlo přestavět na hydroplán, to nech na tom, kdo se do toho pustí - HAHAHAHA. Dobrej trik - a kdyz se do toho nikdo nepusti, tak budes rikat, ze to vlastne neni rozhodnuty? Proboha, precti si neco o tom, jak je SI2 citlivy na silnej vitr a zkus se zamyslet, co by s nim a jeho rozpetim delaly vlny a narazy pri pristani na ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v současné kabině by zřejmě bylo místo pro 2 lidi (je tam teď sklápěcí postel a záchod!!!), nemyslím si, že její zdvojnásobení velikosti by muselo vážit 300 kg.

    s tím podpůrným týmem je to složitější. nejspíš by si potřeboval např. větší rezervu výkonu motorů, nebo tak něco. to plošné zatížení křídla je skutečně dost malé.

    na argument s počasím jsem ale zareagoval tím, že je to srovnatelné s vyhlídkovými balóny: ty nelétají za každého počasí, ale bez velkého podpůrného týmu. (a také by se neoperovalo z běžných mezinárodních letišť, za plného provozu... to se děje víceméně z reklamních důvodů, podle mě... chtějí být viděni, aby se to zaplatilo)

    s tím jestli by to šlo nebo nešlo přestavět na hydroplán, to nech na tom, kdo se do toho pustí (ano, není jasné, jak by musel být chráněn např. za bouře, vlnobití... prostě v počasí, ve kterém ho nejde provozovat... tzn. bez nějakého druhu např. plovoucíhho hangáru by se to stejně neobešlo...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jaká fakta a) která se mi nehodí do krámu myslíš - no treba takovy ty "detail", jako treba predstava ze Cl/Cd je pro dany kridlo konstatni, na cemz jsi stavel svoje "vize" a trvalo nam nekolik let te presvedcit ze neni pravda. Nebo ses uz zase zresetoval a znovu tomu veris?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zatím mám velmi reálný odhad pro 4 cestující (prakticky okopírování existujícího designu), - ne, nemas.

    - Instalace komercni kabiny (nebo dokonce vyhlidkove kabiny) pro ctyri lidi misto 300kg baterek by aerodynamicky a hmotnostne zmenila vykony SI2 natolik, ze zdaleka neni jasne jak a jestli vubec by fungoval.
    - Stejne vazne by byly upravy SI2 tak, aby splnoval vsechny certifikacni kriteria pro bezny, komercni provoz bez velkeho a darheho podpurneho tymu.
    - I kdyby se predchozi body ukazaly prekonatelne, pozadavky SI2 na kvalitu pocasi jsou takove, ze v komercnim provozu by byl nepouzitelnej.
    - A samozrejme, predstava ze superkrehkej SI2, kterej ani nemuze litat v silnejsim vetru, je mozne prestavet na hydroplan je uz naprosta magorina.

    odhaduju, že sériově vyráběné čtyřmístné solární letadlo by stálo velmi zhruba 2x tolik - pokud "odhaduju" = "tohle cislo jsem si vytahl z prdele a nemam pro nej vubec zadne realne zduvodneni a urcil jsem to tak, aby to vypadalo ze mam pravdu", tak souhlas. Jinak prosim ukaz kalkulaci jak jsi k tomu dospel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno... fyziku pro střední školy nezavrhuju :-) nevím, jaká fakta a) která se mi nehodí do krámu myslíš. Jestli myslíš třeba zde v klubu zmiňovaný pesimistický odhad 8 kh/100 Wp solárního panelu, tak toto velmi hmatatelně (ověřitelně) není "fakt" - to je takový typ údaje, který si mohu sám "osahat", ověřit. S fakty, které si sám ověřit nemůžu, je to složitější.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud se dozvím nová ověřitelná fakta, tak si nebudu stát za tím, co jsem tvrdil, dokud jsem ta fakta neznal. - hahahaha. A fakta, ktera jsou overitelna, ale bud (a) se ti fakt nehodi do kramu nebo (b) jejich overeni zahrnuje veci jako "studium", "matematiku/fyziku vyssi nez pro zakladni skoly" nebo "praci" prohlasis za neoveritelna. Jo, to zname, posledni ctyri roky 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemůžeš myslet vážně, že by při stavbě např. stokusové série nedošlo ke snížení nákladů. - i kdybys cenu srazil stokrat (hahahaha), porad jsi desetkrat drazsi nez bateriove letadlo. "Ekonomicky zduvodnene", my ass 8))

    a ve světě podle mě existuje trh pro stovku čtyřmístných solárních hydroplánů - nemůžu si pomoct - a tohle je typicky xchaosovsky blabol. Nezas parametry tech hydroplany, neznas jejich cenu, jejich vykonu, i kdyz si to nepriznas, tak ani nevis jestli jdou postavit, neznas ekonomiku provozu konkurence - a presto "si nemuzes pomoct, ten trh pro stovku (proc stovku?) existuje". Typickej blabol greentarda, kteryho nezajimaji fakta a realita, ale ciste jen tupa ideologie "solar iz gud", ktery je potreba vsechno podridit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "With an efficiency of 22.7%, #Si2's #solar cells are more efficient than solar cells used on homes (16%)! http://t.co/u8rssH21o9"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/596600893904130050
    With an efficiency of 22.7%, #Si2's #solar cells are more efficient than solar cells used on homes (16%)!

    (moje kolo má panely s max. účinností jen 14%, hmm ... ovšem ty monokrystalické ohebné jsou na tom líp - tuším 19%)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kličkovat rozhodně nepřestanu, protože to je prostě taktika vedení debaty - někdo uráží oponenta, někdo hledá argumenty, buduje nějakou logickou strukturu té argumentace.

    samozřejmě: pokud se dozvím nová ověřitelná fakta, tak si nebudu stát za tím, co jsem tvrdil, dokud jsem ta fakta neznal. jeden z důvodů, proč člověk tu debatu vede, je aby se dozvěděl fakta (ale konečným cílem nakonec je přijít k letadlu, které je solární, a proletět se s ním - ne pořád jen postovat fotky...)

    jiná věc než fakta jsou odhady: zatím mám velmi reálný odhad pro 4 cestující (prakticky okopírování existujícího designu), pro dříve diskutovaných 40 cestujících je to se současnou technologií slabší (zatím). pak jsou tu odhady ceny: při sériové výrobě není důvod, aby solární letadlo stálo tolik, jako vývoj hi-tech prototypu. ceny baterií srazí Elon Musk a gigafactory. ceny solárů nejsou proti ceně za jednotku m2 křídla dnešních letadel likvidační: odhaduju, že sériově vyráběné čtyřmístné solární letadlo by stálo velmi zhruba 2x tolik, co stojí letadla dnes. Tzn. je tu otázka ceny za letovou hodinu: neplatíme palivo, ale letadlo je dražší, tzn. záleží např. na jeho životnosti. Ze začátku to bude konkurenceschopné tedy pouze tam, kde by s dopravou paliva byly velké logistické problémy (jsou určitě na světě letiště, která lze zásobovat právě jen vzduchem ... nebo jinudy jen velmi nákladně a zdlouhavě, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: sto padesát milionů stál vývoj DVOU PROTOTYPŮ! nemůžeš myslet vážně, že by při stavbě např. stokusové série nedošlo ke snížení nákladů.

    a ve světě podle mě existuje trh pro stovku čtyřmístných solárních hydroplánů - nemůžu si pomoct. (samotnou cenu těch asi 200-300m2 panelů lze dopočítat z odkazu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A mohl bys napomenout sam sebe, abys prestal klickovat, mlzit, neustale menit to co vlastne rikas, lhat a vymyslet si nemysly? Kdyz to udelas a splnis, tak ja prestanu s BUAHAHAHA 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako moderátor tě opět napomínám, že BUAHAHAHAHAHAHAHA je offtopic. to ostatní asi zodpovím jindy, venku je moc hezky na to sedět u počítače.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    předchozí tvrzení lze snadno doložit - používám 2x tyto panely:
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 130 Wp (GSP 130 - MPPT 17V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...anely-1/Solarni-panel-DAY4-Flexible-Poly-130-Wp-GSP-130-MPPT-17V-EUFREE.html

    a nemohl jsem si finančně dovolit tyto:
    www.i4wifi.cz | Solární panel GWL/Sunny Flexible Mono 60 Wp (MPPT 18V)
    http://www.i4wifi.cz/Solarni-panely-1/Solarni-panel-GWL-Sunny-Flexible-Mono-60-Wp-MPPT-18V.html
    (pravda, ty jsou 1.6 kg/100W, ne 1.2, omlouvám se... pořád ale ne 8...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tohle ovšem není hmotnost samotného křemíku, která by byla něco kolem 0.5 kg/m2 - materiál panelů se stává materiálem potahu křídla, který tam ovšem musí nějaký být tak jako tak...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já naopak hledám případ, kdy se solární panely jednoznačně ekonomicky zdůvodní bez jakýchkoliv dotací už dnes - BUAHAHAHAHAHAHAHA. Podle tebe je pouzivat solarni letadlo za 150 milionu dolaru k vysazovani parasutistu nebo vozeni turistu na vyhlidku nad Karlstejn "jednoznacne ekonomicky zduvodnene"? 8))))))

    obchodní model solárního hydroplánu létajícího na subtropický ostrov obstojí - ne. Jedno cislo: STO PADESAT MILIONU DOLARU porizovaci cena.

    létá se tak jako tak jen za dobrého počasí - nepravda. Za prve, normalni letadla maji mnohem sirsi rozsah pouzitelneho pocasi, o lodich ani nemluve. A turisti co prijeli na dovolenou, se na ten svuj ostrov chtej dostat hned, ne az bude jasno a bezvetri.

    vyhlídkový přelet na ostrov by byl konkurenceschopný proti nudné pomalé plavbě lodí sám o sobě - ne, nebude. Za prve, lod pluje zhruba stejne rychle jako SI2, rikat o ni ze je "pomala" je lez. Za druhe, na lodi maz mnohem vic mista nez v tvem hypotetickem turistickem SI2 (ktere samozrejme je blbost i technicky, ale to ted nechme stranou)

    elektrický pohon - nic ti nebrani mit eletrickou lod.

    i solárně poháněný přelet bude rychlejší proti většině lodí (cca 2-4x) - lzes. Kolik ze ma letovou rychlost SI2? 50-80km/h?

    hydroplán pitomost, SI2 prestavet na hydroplan je pitomost.

    teplota vzduchu nad mořem je nižší než nad pevninou, to zvyšuje účinnost solárních článků - solarni lod.

    i kdyby doplňování paliva nebyl ekonomický problém, pořád je to logistický problém - elektricka lod/letadlo s baterii dobijenou ze stacionarnich clanku problem resi.

    hydroplán uvádím jako příklad konkurenceschopného obchodní modelu - STO PADESAT MEGA DOLARU, TY IDIOTE.

    SI2 je prototyp - ty jsi ten kdo mluvi o jeho prestavbe na "vyhlidkove/dopravni hydroplan". U Sunseeker nemuzes o necem takovem mluvit ani v naznaku.

    A nemluve o tom, ze porad plati ty technicke veci, o kterych se tady mluvilo drive a kvuli kterym ani nema smysl resit ekonomiku, protoze to proste nejde ani postavit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: já používám na svém solárním kole ( http://thesuntrip.com/michael-arachne-st2015/ ) panely, které váží kolem 2 kg/100 Wp a kdybych se víc plácl přes kapsu, mohl jsem se dostat na hodnoty typu 1.2 kg/100 Wp (normálně off-the-shelf flexible panely, nic hi.tech). Cena je cca 2-3x (podle typu a dodavatele) vyšší než u těch, které si našel ty.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    po krátkém googlení mi vyšlo 8kg na 100Wp. Li-ion baterie má 250-340 Wh/kg (t.j. 2kwh - 2.7 kwh na 8kg). Pokud let trvá méně než 20 hodin na přímém sluníčku, je li-ion váhově efektivnější. A tohle by měl být konec debaty o solárním letadle :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam