• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: sto padesát milionů stál vývoj DVOU PROTOTYPŮ! nemůžeš myslet vážně, že by při stavbě např. stokusové série nedošlo ke snížení nákladů.

    a ve světě podle mě existuje trh pro stovku čtyřmístných solárních hydroplánů - nemůžu si pomoct. (samotnou cenu těch asi 200-300m2 panelů lze dopočítat z odkazu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A mohl bys napomenout sam sebe, abys prestal klickovat, mlzit, neustale menit to co vlastne rikas, lhat a vymyslet si nemysly? Kdyz to udelas a splnis, tak ja prestanu s BUAHAHAHA 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako moderátor tě opět napomínám, že BUAHAHAHAHAHAHAHA je offtopic. to ostatní asi zodpovím jindy, venku je moc hezky na to sedět u počítače.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    předchozí tvrzení lze snadno doložit - používám 2x tyto panely:
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 130 Wp (GSP 130 - MPPT 17V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...anely-1/Solarni-panel-DAY4-Flexible-Poly-130-Wp-GSP-130-MPPT-17V-EUFREE.html

    a nemohl jsem si finančně dovolit tyto:
    www.i4wifi.cz | Solární panel GWL/Sunny Flexible Mono 60 Wp (MPPT 18V)
    http://www.i4wifi.cz/Solarni-panely-1/Solarni-panel-GWL-Sunny-Flexible-Mono-60-Wp-MPPT-18V.html
    (pravda, ty jsou 1.6 kg/100W, ne 1.2, omlouvám se... pořád ale ne 8...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tohle ovšem není hmotnost samotného křemíku, která by byla něco kolem 0.5 kg/m2 - materiál panelů se stává materiálem potahu křídla, který tam ovšem musí nějaký být tak jako tak...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já naopak hledám případ, kdy se solární panely jednoznačně ekonomicky zdůvodní bez jakýchkoliv dotací už dnes - BUAHAHAHAHAHAHAHA. Podle tebe je pouzivat solarni letadlo za 150 milionu dolaru k vysazovani parasutistu nebo vozeni turistu na vyhlidku nad Karlstejn "jednoznacne ekonomicky zduvodnene"? 8))))))

    obchodní model solárního hydroplánu létajícího na subtropický ostrov obstojí - ne. Jedno cislo: STO PADESAT MILIONU DOLARU porizovaci cena.

    létá se tak jako tak jen za dobrého počasí - nepravda. Za prve, normalni letadla maji mnohem sirsi rozsah pouzitelneho pocasi, o lodich ani nemluve. A turisti co prijeli na dovolenou, se na ten svuj ostrov chtej dostat hned, ne az bude jasno a bezvetri.

    vyhlídkový přelet na ostrov by byl konkurenceschopný proti nudné pomalé plavbě lodí sám o sobě - ne, nebude. Za prve, lod pluje zhruba stejne rychle jako SI2, rikat o ni ze je "pomala" je lez. Za druhe, na lodi maz mnohem vic mista nez v tvem hypotetickem turistickem SI2 (ktere samozrejme je blbost i technicky, ale to ted nechme stranou)

    elektrický pohon - nic ti nebrani mit eletrickou lod.

    i solárně poháněný přelet bude rychlejší proti většině lodí (cca 2-4x) - lzes. Kolik ze ma letovou rychlost SI2? 50-80km/h?

    hydroplán pitomost, SI2 prestavet na hydroplan je pitomost.

    teplota vzduchu nad mořem je nižší než nad pevninou, to zvyšuje účinnost solárních článků - solarni lod.

    i kdyby doplňování paliva nebyl ekonomický problém, pořád je to logistický problém - elektricka lod/letadlo s baterii dobijenou ze stacionarnich clanku problem resi.

    hydroplán uvádím jako příklad konkurenceschopného obchodní modelu - STO PADESAT MEGA DOLARU, TY IDIOTE.

    SI2 je prototyp - ty jsi ten kdo mluvi o jeho prestavbe na "vyhlidkove/dopravni hydroplan". U Sunseeker nemuzes o necem takovem mluvit ani v naznaku.

    A nemluve o tom, ze porad plati ty technicke veci, o kterych se tady mluvilo drive a kvuli kterym ani nema smysl resit ekonomiku, protoze to proste nejde ani postavit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: já používám na svém solárním kole ( http://thesuntrip.com/michael-arachne-st2015/ ) panely, které váží kolem 2 kg/100 Wp a kdybych se víc plácl přes kapsu, mohl jsem se dostat na hodnoty typu 1.2 kg/100 Wp (normálně off-the-shelf flexible panely, nic hi.tech). Cena je cca 2-3x (podle typu a dodavatele) vyšší než u těch, které si našel ty.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    po krátkém googlení mi vyšlo 8kg na 100Wp. Li-ion baterie má 250-340 Wh/kg (t.j. 2kwh - 2.7 kwh na 8kg). Pokud let trvá méně než 20 hodin na přímém sluníčku, je li-ion váhově efektivnější. A tohle by měl být konec debaty o solárním letadle :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: já tam nevidím tu super výhodu proti čistě baterkovému letadlu. Ok, máš pouze jedny panely proti dvoum (na obou stranách), ale zase je musíš pokaždé převážet. Navíc statické panely je možné optimálně natočit na slunce a tím pádem stačí menší plocha (= levnější). Opravdu jsou baterie těžší a dražší než panely? To se mi moc nezdá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tohle je otevřená lež: já naopak hledám případ, kdy se solární panely jednoznačně ekonomicky zdůvodní bez jakýchkoliv dotací už dnes - při dnešních cenách energie ze zásuvky a dnešních cenách fosilních paliv!

    obchodní model solárního hydroplánu létajícího na subtropický ostrov obstojí (argumentoval jsem takto už dříve, ale to ještě solární letadlo o hmotnosti a ostatních parametrech SI2 ani neexistovalo)

    - turistická sezóna u moře je v létě, většinou když je extrémně slunečno
    - létá se tak jako tak jen za dobrého počasí
    - vyhlídkový přelet na ostrov by byl konkurenceschopný proti nudné pomalé plavbě lodí sám o sobě
    - elektrický pohon je sám o sobě tišší, než spalovací, navíc oproti variantě s battery packem: pomalý let a větší vzdálenost motoru od trupu hlučnost dále snižuje
    - i solárně poháněný přelet bude rychlejší proti většině lodí (cca 2-4x)
    - hydroplán může spojovat dva přístavy, kde cestující dopraví na palubu malý člun, nepotřebuje žádné letiště (tohle opět cílí na středomoří a Jadran - nikdo ty ostrovy nechce hyzdit letištními plochami, navíc by nebyly v historických centrech přístavních městeček, na rozdíl od přístavů, logicky....)
    - nízká vzletová rychlost je pro hydroplán důležitá (kvůli většímu odporu rozjezdu po vodní hladině, než je tomu na pevnině)
    - provoz hydroplánu je bezpečný (nouzové přistání je možné kdykoliv po cestě)
    - teplota vzduchu nad mořem je nižší než nad pevninou, to zvyšuje účinnost solárních článků
    - doplňování paliva (ani výměna battery packu) by u hydroplánu, který ani nekotví při nalodění cestujících u mola, samozřejmě vůbec nebylo samozřejmé (bez ohledu na cenu paliva je zde cena práce)
    - i kdyby doplňování paliva nebyl ekonomický problém, pořád je to logistický problém (takhle lze letět i do destinace bez jakéhokoliv zásobování z pevniny, v podstatě - např. neobydlený ostrov)
    - ostrov je z definice energeticky "ostrovní systém" (i když tam třeba vedou podmořské kabely, pravda... ale zase je tam nějaký limit) - tzn. cena elektřiny a zejména paliva na ostrově není úplně samozřejmá položka (nehledě na to, že odlehlejší ostrovy mohou být zásobované méně pravidelně)

    jednoznačně: hydroplán uvádím jako příklad konkurenceschopného obchodní modelu - ne jako něco, na co chci získat dotace (pravda, zajímám se o to, že bych mohl nabídnout Hlavnímu Městu Praha solární přívoz - nelétající zakázka - to by sice byla veřejná zakázka, ale i to by mělo cenou za provoz konkurovat dnešním dieselovým přívozům a jen za těchto podmínek mi to zajímá - že by součástí zadání bylo _ušetřit_). (skoro by se dalo říct, že jsem v podstatě eko-libertarián - až na to, že uznávám např. sociální roli státu - hlavně proto, že si to nechci vzít na triko osobně :-)

    solární letadla nekonkurují dopravním proudovým letadlům, konkurují ovšem už jen rychlostí a dosahem potenciálně řadě jiných způsobů dopravy: nejdřív lodě, potom terénní auta, ale i autobusy, vlaky... ta konkurenceschopnost je velmi reálná díky tomu, že můžeš dosáhnout místo odlehlé mimo civilizaci a tam letadlo před dalším startem dobít na zemi (tímto to rozumně doplňuje elektrická letadla i bez schopnosti udržet na solární pohon vodorovný let: jednoduše křídlo je zajímavě velká plocha tak jako tak, i proti střeše auta, například)

    REDGUY: SI2 je prototyp... splňující zbytečně složité zadání. srovnej cenu, za jakou by šlo postavit první Sunseeker před 30 lety a dnes (resp. první "Solar Raiser" nebyl schopen vodorovného letu na slunce i proto, že jeho konstruktér si při tehdejších cenách nemohl dovolit pokrýt panely ani celou horní plochu dvouplošníku!!! ani si nemohl dovolit nejvýkonnější _tehdy dostupné_ FV panely....)

    solárních letadel si lze představit hodně: buď se můžeme bavit o tom, co jde vyrobit levně doma (cca do 5 let by tohle mohlo zahrnovat být solárně-elektrický paraglide),
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOSův plán je prostě všude nacpat solární panely ať to stojí co to stojí, bez ohledu na užitek :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: V cem presne ma solarni letadlo za 150mega pro tri cestujici letajici mezi dvema ostrovama, letici rychlost 50km/h, vyhodu proti elektricke lodi za zlomecek te ceny pro 30 cestujicich, plovouci zhrube stejne rychle nebo jen o malo pomalejc?


    je to dobrý argument, proč nemít 3 battery packy - FV panely a 1 battery pack můžou vyjít docela dobře levněji - ne. Srovnej si cenu normalniho elektrickyho letadla a cenu SI2. Argumentovat cenou samotne baterky a fv clanku je idiotske: instalace fv na letadlo ssebou nese takovy problemy, ze prudce roste cena i zbytku letadla. Jen pro ilustraci: Pipistrel Electric: 2 osoby, vytrvalost hodina plus 30 minut rezerva, cena pod 100k EUR. "Vyhlidkovej SI2": 150 MEGA. Jak velky idiot musis byt, abys nevidel rozdil TRI radu?

    Kdyz uz mluvime o tom idiotstvi: fakt myslis ze SI2 lze jednoduse prestavet nejen pro dopravu lidi, ale i na hydroplan? Fakt v tom nevidis problem?

    A znovu: jakej je teda tvuj KONKRETNI plan? "Prestavet SI2 na letadlo ktere bude napul vyhlidkove, napul dopravni mezi dvema ostrovama a hydroplan"? Protoze uz jse do toho svyho krouceni docela dost zaplejtas, mel by sis to fakt ujasnit 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. třeba 4 místné letadlo létající napůl vyhlídkově, napůl dopravně mezi dvěma ostrovama (případně kombinace obojího). (je to dobrý argument, proč nemít 3 battery packy - FV panely a 1 battery pack můžou vyjít docela dobře levněji, u elektrického letadla bude battery pack ještě výraznější položka, než třeba u elektromobilů...)

    hydroplán by řešil požadavky na přistávací plochu (rozpětí není zrovna malé). tohle se debatovalo už dříve.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle, kdyz se objevi argumenty proti jeho tvrzeni, xchaos zacne klickovat a prestavovat branky.
    - SI2 lze prestavet na dopravni letadlo!
    - eeehm, vlastne ne, vlastne na vyhlidkove letadlo!
    - eeehm, vlastne ne, na letadlo letajici mezi dvema ostrovama!
    - eeehm, vlastne neco jineho.

    Co vlastne rikas? Muzes napsat nejake shrnuti toho, co presne rikas? Sice to omezi moznosti nasledneho klickovani a vymlouvani, ale pro nas ostatni to fakt debatu zjednodussi a zpruhledni.

    u hydroplánu by výměna baterie nebyl tak přímočarý proces - LOL. Takze ted chces SI2 prestavovat nejen na vyhlidkovy letadlo, ale i na hydroplan? 8)))

    tak potřebuješ dvě letiště se shodnou infrastrukturou. - cili v pripade SI2 dve OBROVSKY, betonovy letiste, pro OBROVSKY letadlo, navic velmi krehky a narocny na provoz? Misto dvou normalnich, travnatejch letist se stacionarnim solarnim panelem?

    Baterie přitom nejsou výrazně levnější, než solární články. Coz je pravda. Nicmene, to ze letadlo se solarnima panemala je vyrazne drazsi nez letadlo s baterkama + pozemni panely, to ignorujes vedomne, nebo ti to fakt nedoslo?

    A idiotske blaboly o tom, jak letadlo za 150 mega dolaru pouzit na vysazovani parasutistu (tri v jednom letu 8))) ) radsi necham stranou 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: solární letadlo za hezkého počasí dnes může mít dolet, který by (ovšem při stejném výkonu a rychlosti, pravda) mělo letadlo s pístovým motorem a výdrží cca 8h ve vzduchu (které malé sportovní letadlo má ale výdrž 8h?). Je pravda, že rychlost je kolem 50 km/h, ale pořád získáš dolet 400 km bez jediné kapky paliva (u menšího letadla než SI2 diskutabilně s nutností dobíjet baterie předem na zemi, což ovšem můžeš opět provádět solárně). (BTW: rychlost letu solárního letadla dnes konkuruje trajektu, ba i motorovému člunu - solární hydroplán by dával velmi dobrý smysl např. ve slunném Středomoří)

    REDGUY: výměna baterie bude možná zajímavá, až budeš přelétat mezi sítí letišť, kde dobíjíš standardizovaný typ baterie a máš pozemní obsluhu, která ti jí vymění, apod. pro vyhlídkový let s návratem na stejné letiště by to šlo, ale už kdyby si chtěl obsluhovat jednoduchou trasu (např. přelety na nějaký ostrov - viz předchozí odstavec), tak potřebuješ dvě letiště se shodnou infrastrukturou. Baterie přitom nejsou výrazně levnější, než solární články. (Kromě toho - u hydroplánu by výměna baterie nebyl tak přímočarý proces, jako na zemi - často k nim dopluješ na člunu a přestoupíš, naopak ti nevadí mírně větší rozpětí, apod., jediné omezení je potřeba cca 2x takového výkonu motoru při startu oproti startu z podvozku)

    výdrž rekordního 4-místného elektrického letadla je dnes cca 1h (speciál Pipistrel, složený se dvou větroňů kolem centrálního segmentu křídla a speciálného bloku s motorem, takže cestující ani nesedí v jedné kabině). neletí to úplně pomalu, takže máš šanci vyhrát cenu NASA za dolet, ovšem na vyhlídkový let je to zbytečné - tam se počítá spíš stoupavost.

    na vyhlídkový let to diskutabilně může stačit, ale je tam nutnost dobíjení/servisu na zemi (takže malý turnaround během dne). Solární letadlo velikosti SI2 by po hodinovém letu nejspíš přistávalo s plně nabitými bateriemi (rozhodně za takového počasí, kdy by se dala očekávat poptávka po dalším vyhlídkovém letu ten samý den). Dtto kdyby kabina byla upravená na možnost seskoků padákem - jednoduše by další parašutisti mohli nastupovat hned, bez nutnosti servisování letadla (dokonce rychleji, než u letadla, které je třeba dotankovat, ovšem climb rate by samozřejmě zase byla pomalejší...).

    (vycházím z toho, že většina vyhlídkových letů i seskoků padákem se stejně odehrává v letní sezóně, cca někdy když je slunce vysoko na obloze a za aspoň čátečně jasné oblohy - resp. v létě v poledne to dobíjí i přes mraky, jak si lze snadno ověřit)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    taky si myslím, že cpát soláry na letadla je za současných podmínek (cena, váha) nesmysl. Jo, až bude panel mít účinnost přes 30% a bude stát dolar na 100Wp a bude mít zanedbatelnou váhu, tak prosím, ale nyní jsou jak energeticky, tak ekonomicky výhodnější baterie
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že by na bázi toho celkem pohodlně šlo udělat čtyřmístné vyhlídkové letadlo Aha. Sice i na tohle castecne plati ty duvody proc je to pitomost ktere jsem psal driv, ale i kdybych je ignoroval, tak vezmeme dve varianty:

    - Vyhlidkovej XChaosoplan, kde jsou ctyri cestujici narvany do malilinkaty kabinky, v letadle, ktery stoji janevimkolik desitek milionu dolaru (ne-li stovek mega), ktery muze litat jen za idealnich podminek jak vetrnejch, tak oblacnejch. Ma rozpeti jako 747, potrebuje obrovsky letiste, minimalni stoupavost a rychlost (tj. dlouho trva nez se dostanu na ty zajimavy mista, coz prodluzuje cyklus a snizuje vydelek), minmalni bezpecnosti rezervy.

    - Normalni elektro letadlo, ve kterym je baterka, kterou na letisti vyndam a vymenim za novou, nabitou z velkyho stacionarniho panelu (nebo ze site, kdyz nesviti slunicko). Lita za stejnejch podminek jako jakykoliv normalni letadlo (tj. skoro porad), potrebuje normalni maly letiste, je mnohonasobne levnejsi na porizeni i provoz nez SI2. O tom, ze je mnohem bezpecnejsi ani nemluve.

    Takze... kterej z tehle dvou napadu je zcela idiotskej a ukazuje, ze XChaos je opet zcela mimo nejen technicky, ale i ekonomicky?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jistě... proto taky solární vyhlídkové letadlo je pro začátek lepší business model, než dopravní :-) na rychlosti nezáleží :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a ted se zamysli nad tim, proc se normalne lita vysoko :-) Hint: energeticka narocnost... na vyhlidce propalis vic...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: pokud by to na vyhlídkový lety nemuselo stoupat až do 5 km, tak tím míň baterií stačí, ne? možná teda šestimístné vyhlídkové solární letadlo - nebo s lepšími kolečky...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam