JIMIQ: tohle je otevřená lež: já naopak hledám případ, kdy se solární panely jednoznačně ekonomicky zdůvodní bez jakýchkoliv dotací už dnes - při dnešních cenách energie ze zásuvky a dnešních cenách fosilních paliv!
obchodní model solárního hydroplánu létajícího na subtropický ostrov obstojí (argumentoval jsem takto už dříve, ale to ještě solární letadlo o hmotnosti a ostatních parametrech SI2 ani neexistovalo)
- turistická sezóna u moře je v létě, většinou když je extrémně slunečno
- létá se tak jako tak jen za dobrého počasí
- vyhlídkový přelet na ostrov by byl konkurenceschopný proti nudné pomalé plavbě lodí sám o sobě
- elektrický pohon je sám o sobě tišší, než spalovací, navíc oproti variantě s battery packem: pomalý let a větší vzdálenost motoru od trupu hlučnost dále snižuje
- i solárně poháněný přelet bude rychlejší proti většině lodí (cca 2-4x)
- hydroplán může spojovat dva přístavy, kde cestující dopraví na palubu malý člun, nepotřebuje žádné letiště (tohle opět cílí na středomoří a Jadran - nikdo ty ostrovy nechce hyzdit letištními plochami, navíc by nebyly v historických centrech přístavních městeček, na rozdíl od přístavů, logicky....)
- nízká vzletová rychlost je pro hydroplán důležitá (kvůli většímu odporu rozjezdu po vodní hladině, než je tomu na pevnině)
- provoz hydroplánu je bezpečný (nouzové přistání je možné kdykoliv po cestě)
- teplota vzduchu nad mořem je nižší než nad pevninou, to zvyšuje účinnost solárních článků
- doplňování paliva (ani výměna battery packu) by u hydroplánu, který ani nekotví při nalodění cestujících u mola, samozřejmě vůbec nebylo samozřejmé (bez ohledu na cenu paliva je zde cena práce)
- i kdyby doplňování paliva nebyl ekonomický problém, pořád je to logistický problém (takhle lze letět i do destinace bez jakéhokoliv zásobování z pevniny, v podstatě - např. neobydlený ostrov)
- ostrov je z definice energeticky "ostrovní systém" (i když tam třeba vedou podmořské kabely, pravda... ale zase je tam nějaký limit) - tzn. cena elektřiny a zejména paliva na ostrově není úplně samozřejmá položka (nehledě na to, že odlehlejší ostrovy mohou být zásobované méně pravidelně)
jednoznačně: hydroplán uvádím jako příklad
konkurenceschopného obchodní modelu - ne jako něco, na co chci získat dotace (pravda, zajímám se o to, že bych mohl nabídnout Hlavnímu Městu Praha solární přívoz - nelétající zakázka - to by sice byla veřejná zakázka, ale i to by mělo cenou za provoz konkurovat dnešním dieselovým přívozům a jen za těchto podmínek mi to zajímá - že by součástí zadání bylo _ušetřit_). (skoro by se dalo říct, že jsem v podstatě eko-libertarián - až na to, že uznávám např. sociální roli státu - hlavně proto, že si to nechci vzít na triko osobně :-)
solární letadla nekonkurují dopravním proudovým letadlům, konkurují ovšem už jen rychlostí a dosahem potenciálně řadě jiných způsobů dopravy: nejdřív lodě, potom terénní auta, ale i autobusy, vlaky... ta konkurenceschopnost je velmi reálná díky tomu, že můžeš dosáhnout místo odlehlé mimo civilizaci a tam letadlo před dalším startem dobít na zemi (tímto to rozumně doplňuje elektrická letadla i bez schopnosti udržet na solární pohon vodorovný let: jednoduše křídlo je zajímavě velká plocha tak jako tak, i proti střeše auta, například)
REDGUY: SI2 je prototyp... splňující zbytečně složité zadání. srovnej cenu, za jakou by šlo postavit první Sunseeker před 30 lety a dnes (resp. první "Solar Raiser" nebyl schopen vodorovného letu na slunce i proto, že jeho konstruktér si při tehdejších cenách nemohl dovolit pokrýt panely ani celou horní plochu dvouplošníku!!! ani si nemohl dovolit nejvýkonnější _tehdy dostupné_ FV panely....)
solárních letadel si lze představit hodně: buď se můžeme bavit o tom, co jde vyrobit levně doma (cca do 5 let by tohle mohlo zahrnovat být solárně-elektrický paraglide),