• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: aspoň u těch svých mouder prosím tak moc nelži
    kromě ceny baterie, která v podstatě tvoří cenu elektromobilu z naprosté většiny

    ze 700 000 korunového Leafu je baterie cca 150 000 korun.

    Jinak elektromobily mají proti autům tu výhodu, že elektromotor má účinnost 90+ % zatímco benzínový/naftový má do 40%. Ale proudové motory mají účinnost přesahující 60% a můžou se blížit i těm 90 (aspoň dle toho co se mi povedlo dohledat).

    Takže s autama to moc neporovnávej, elektroletadlo není elektromobil s křídlama
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sest odstavcu a jen obecne tlachani, bez niceho konkretniho? Jo, tu zpravu psal XChaos 8)

    z existence SI2 prostě vyplývá existence určité třídy letadel: - Thank you, Captain Obvious!

    mohl by si ho vzít tak, jak je, a udělat čtyřmístné, asi by to bylo pořád drahé - ORLY? A neni to nahodou _PRESNE_ to, co ti rikam od chvile, kdy jsi prisel s blabolem "Vyhodim z SI2 baterie, nacpu do nej ctyri lidi a tim dostanu, cituji, " velmi reálný odhad", konec citatu? Takze nakonec po tejdnu jsme v situaci, kdy souhlasis s tim, co jsem rikal od zacatku, ale maskujes prazdnejma recma o stavovejch prostorech a zkracovani kridel?

    Posledni odstavec je samozrejme opet tvoje strawman fallacy/bohapusta lez. Nemluvim o "vsech lokalnich maximem a minimech" - mluvim o tvem konkretnim blabolu s vyhazovanim baterek z SI2 a jejich nahrazovani ctyrma lidma.

    A to ze porad matlas dohormady vyhlidkovej balon za 10k$ a solarni letadlo, ktery i kdybys cenu nahodou srazil na setinu ceny tohho protytpu, tak porad jsi nekde na 1M$ ... no, to je tresnicka na dortu tve hloupost 8)


    Btw, prosim, kdyz tak planujes litat s hydroplanovym dopravnim SI2 na ty opusteny ostrovy... kampak budes to letadlo s rozpetim jako B747 schovavat kdyz prijde bourka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jednoduché vysvětlení: vlastně nevím, kolik stojí letadla podobné kategorie dnes :-) ale ani jejich současné komponenty nejsou zadarmo.

    u elektromobilu se ti většina nákladů sníží - kromě ceny baterie, která v podstatě tvoří cenu elektromobilu z naprosté většiny (můžeš jistě přidat hračky, jako nějaký palubní počítač u modelů Tesla, ale to jsou v éře smartfhonů a tabletů právě jen hračky).

    u elektromobilu není kam dát solární panely, takže baterie tvoří většinu nákladů - na všem ostatním proti spalovacímu motoru ušetříš (motor, převodovka...). takže i elektrické letadlo oproti konvenčnímu v něčem ušetří: elektromotor je lehčí, atd.

    elektrické letadlo má oproti elektromobilu ale nezanedbatelnou plochu, takže existuje nějaký stavový prostor dvou parametrů, který můžeš prozkoumávat: na ose X máš čistě elektrická letadla, na ose Y čistě solární letadla (souhlasím: to je jistě nepraktické). pro danou (nejlepší) technologii dáš na osu X kapacitu baterie, na osu Y výkon solárních panelů (případně můžeš stavový prostor zaplnit ještě různými výkony motorů, ale pro zjednodušení pro každý myslitelný typ letadla s daným motorem uděláš vždy tuhle dvourozměrnou "mapu")

    no a v rámci zkoumání toho stavového prostoru se ti ovšem změní spousta parametrů: cena, dolet, užitečné zatížení. Můžeš to do grafu opět zanést, např. cenu jako elevaci, dolet jako barvu, užitečné zatížení už nevím jak (ale dejme tomu je součástí zadání, stejně jako výkon motoru a vzletová hmotnost - to vše značně ovlivňuje užitečnost letadla, takže větroně s výkonem motoru 5 kW, resp. 20 kW pro čtyřmístné letadlo, stěží schopné vůbec vzlétnout, asi ani zkoumat nebudeme...)

    a ty celý tenhle stavový prostor vůbec neprozkoumáš (případně námatkou, pro jedno, dvě zadání ... z mnoha možných) a rovnou prohlásíš, že to nejde.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v první řadě nepotřebujeme tak velké solární křídlo, protože ty baterie, které s sebou nevezeme, nepotřebujeme ani během dne dojít - wait, what?

    LOL.

    Takze tvuj pristup k argumentaci je "Budu ignorovat vsechno, co mi tady nekolikrat opakovali co jde _proti_ prestavbe SI2 na regulerni civilni dopravni letadlo, a navic si zacny vymejslet fantasmagorie o tom, jak ve skutecnosti ten muj ctyrmistnej XChaosoplan bude jeste mensi nez jednomistnej SI2"?

    No, respekt. Takovy chutzpe se jen tak nevidi 8)))

    ty mi tvrdíš, že se do daného rozpočtu nevejdu, ale jak to mám vědět, pokud ten rozpočet v první řadě neznám? - coz nic nemeni na tom, ze na otazku "kolik by to stalo postavit?" (coz je to, na co jsi svoji zpravou reagoval) odpovedet "umim mozna trochu spocitat kolik by to muselo stat aby to bylo konkurenceschopny" je jenom tvoje dalsi klickovani a vyhejbani se odpovedi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak v podstatě, roli to hraje: ty mi tvrdíš, že se do daného rozpočtu nevejdu, ale jak to mám vědět, pokud ten rozpočet v první řadě neznám?

    víme, kolik stál vyrobit prototyp, ale požadavky na 4 místný stroj nejsou identické s prototypem. v první řadě nepotřebujeme tak velké solární křídlo, protože ty baterie, které s sebou nevezeme, nepotřebujeme ani během dne dojít... odpověď leží někde mezi relativně malinkatým dvoumístným SunSeekerem Duo (který ale postrádá obchodní model, kromě privátní aviatiky) a obřím SI2.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, vis ze je krapanecek rozdil mezi "kolik by tam vec musela stat, aby byla konkurenceschopna" a "kolik by ta vec stala vyrobit"? Protoze otazka byla na to druhe a tvoje skoroodpoved je na to prvni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hele, něco by spočítat jít mohlo... vyjít z ceny výletu horkovzdušným balónem nebo rychlým motorovým člunem, prostě vyjít z existujícího trhu a spočítat křivku potřebné životnosti solátního letadla v závislosti na jeho ceně...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS:

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : odhaduju, že sériově vyráběné čtyřmístné solární letadlo by stálo velmi zhruba 2x tolik, co stojí letadla dnes.

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : k tomu není dost vstupních dat. Nevíme, kolik by sériově vyráběné 4místné solární letadlo stálo.

    Hmmmm. Optimista si bude myslet, ze XChaos za ten tejden konecne dostal rozum, uvedomil si, ze tahat si cisla z prodele tak jak se mu zachce je idiotske, prestal s tim a v budocnu uz bude argumentovat jen overitelnymi fakty. Realista si bude myslet, ze ze to je jen docasna vychylka, ktera za par dnu zmizi a XChaos se opet vrati k svemu pristupu "tvrdim ze fakta jsou to, co si preju aby byla fakta". Tak schvalne, kterej z nich ma pravdu 8)))

    A napoveda je samozrejme idiotska, protoze cena samotneho materialu je ta nejmensi slozka ceny celyho letadla. Coz by xchaos vedel, kdyby se zamyslel nad tim, kolik stoji pisek (aka, kremik), a kolik stoji solarni panel (aka, kremik) 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: tam přece vůbec nejde o výdrž, ale aby ta fotovoltaika dodala dostatečný okamžitý výkon. Na to musí mít jistou plochu (předpokládám že větší než je potřebná plocha křídla bez panelu).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: cenu materialu bys spocitat dokazat mel... ne? :-) Pripadne muzes provest pruzkum trhu a oslovit potencialni vyrobce, co by si za to rekli.
    XCHAOS: i vyvoj musis zaplatit... "samo" se nic nevyvine.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: k tomu není dost vstupních dat. Nevíme, kolik by sériově vyráběné 4místné solární letadlo stálo. (nápověda: ze zlata to vyrobené fakt není a materiálu tak jako tak chceme použít co nejméně)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: pokud nemáš požadavek celonoční výdrže, není to s tím křídlem a jeho velikostí tak žhavé. SI2 neletí max.možnou rychlostí, ale dobíjí akumulátory za letu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: jo, jenze solarni letadlo potrebuje vetsi plochu kridla nez baterkove. To je proste hmotnost navic, protoze kridlo neni tvoreno ciste panelem. A ctyri hodiny jsou to ve srovnani s plnym svitem za optimalniho natoceni a pri slabsi hustote baterii. Cili realne pocitej dvojnasobek
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: na vyhlídkové lety by se braly zavazadla? - a mimochodem, jestli si myslis, ze hadani se o to, jestli s sebou ty cestujici maji celkem 60kg zavazadel nebo ne, nejak zamluvis skutecnost, ze tvuj " velmi reálný odhad" ma fatalni pruser mj. s hmotnosti a aerodynamickym odporem kabiny, tak se pletes 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, schvalne, XChaosi, spocitej tu ekonomiku provozu. Ukaz nam konkretni kalkulaci jak by to fungovalo. Odkud kam bys lital, kolik pasazeru, jak casto... predved se. Konkretni vypocet, prosim, zadny tvoje "tvrdim ze".
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: takže trváš na tom, že je to příčetná myšlenka?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A v tom pripade proc nemuzes pouzit elektricky letadlo s pozemnim solarnim panelem za zlomecek ceny SI2?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tolik stál prototyp. Není v tom materiál za miliony, tolik je stál vývoj...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pochopitelně, vyhlídkový let může být odněkud někam a zpět.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Při sériové výrobě skončíš tak cca u dvojnásobku ceny běžného letadla - uz jsem se te jednou ptal, jak jsi na tohle prisel. Neodpovedel jsi, takze zjevne ten "dvojnasobek" nevychazi z faktu a reality, ale jen to jen dalsi cislo, ktery sis vytahl z prdele na zaklade svy ideologie, tak aby ti to vychazelo. Takze ho muzeme pokojne ignorovat jako dalsi z tvych blabolu.

    A i dnešní malá letadla létají jen za hezkého počasí. myslim ze moc dobre vis, ze SI2 ma naroky na pocasi _mnohem_ prisenjsi nez normalni male letadlo. Takze tohle pocitam jako dalsi tvoji lez.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: vážně tu chceš obhajovat ekonomiku stomilionovýho letadla vs. nafukovacího balónu za 10.000 dolarů?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vyhlídkové lety by se braly zavazadla - takze ted najednou uz jsou to zase jen ciste vyhlidkovy letadla, ktery nebudou vozit turisty na ostrovy? Hele, znovu: nejdriv se rozhodni co vlastne rikas a pak teprv argumentuj. Kdyz porad menis to svoje "zadani", podle toho kterou cast jsme ti zrovna rozbily, vypadas jako dost idiot.

    že se snažíš zpochybňovat konkurenceschopnost vůči vyhlídkovým letům balónem - neni co zpochybnovat. Solarnim letadlo za desitky nebo stovky mega dolaru nema naprosto zadnou "konkurenceschopnost" horkovzdusnymu balonu za tisicinu te ceny (a ostatne, ani proti te Cesne 172, ktera bude jen o fous drazsi). Zejmena pokud se bavime o tom, vzit tri japonsky turisty na hodinovej vejlet nad Karlstejn 8))))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam